Postępująca marginalizacja uczelni medycznych w polskim systemie opieki onkologicznej.

Akty korporacyjne

KAAUM.2015.10.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 października 2015 r.

UCHWAŁA 63/2015
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 20 października 2015 r.
w sprawie postępującej marginalizacji uczelni medycznych w polskim systemie opieki onkologicznej

Na podstawie § 2 Statutu Konferencji Rektorów Akademickich Szkól Polskich i § 6 ust. 1 Regulaminu Działania KRAUM na kadencję 2012 - 2016 z dnia 08.10.2012r.. Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych.
uchwala co następuję:
§  1.
Przedstawia stanowisko w sprawie postępującej marginalizacji uczelni medycznych w polskim systemie opieki onkologicznej stanowiące Załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu KRAUM.
§  3.
Uchwała wchodzi w życic z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Stanowisko Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych w sprawie postępującej marginalizacji uczelni medycznych w polskim systemie opieki onkologicznej

Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych stwierdza, iż wobec wyzwań przed jakimi stoi współczesna polska onkologia, koniecznym staje się włączenie Uczelni Medycznych i CMKP w tworzenie systemowych rozwiązań dotyczących tego obszaru medycyny.

Zadania ujęte w Narodowy m Programie Zwalczania Chorób Nowotworowych (projekt wieloletni na lata 2016-2024). dotyczące realizacji edukacji onkologicznej zmarginalizowały kwestie kształcenia z zakresu przed- i podyplomowego lekarzy, sprowadzając ją jedynie do przygotowania materiałów edukacyjno- szkoleniowych oraz organizacji konferencji szkoleniowych. KRAUM uważa, ze ciążący na Uczelniach Medycznych obowiązek wprowadzenia zaleconych przez Ministerstwo Zdrowia w roku 2009 nowych standardów nauczania onkologii, wy maga bezwzględnego wyposażenia ich w mechanizmy i instrumenty umożliwiające sprostanie tym wymogom. Środowisko akademickie nieustannie podkreśla konieczność zabezpieczenia dla Uczelni Medycznych dodatkowych środków finansowych na inwestycje umożliwiające powstanie pełnoprofilowych katedr onkologii. Ta kwestia została ujęta również w Uchwale Nr 54 2015 Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych z dnia 11 maja 2015r., w treści której postulowano, aby w ramach projektowanego Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych zarezerwowano 50% środków inwestycyjnych dla ośrodków akademickich przywołując jednocześnie, że Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym sieć onkologiczna nie jest oparta na tego typu placówkach, należy podkreślić. Ze dla realizacji obecnych i przyszłych zadań stojących przed jednostkami teoretycznymi i klinicznymi uniwersytetów medycznych oraz CMKP niezbędne jest utworzenie w tych uczelniach pełnoprofilowych ośrodków. Obecne bazy akademickie są w dużej części niewydolne w stosunku do zapotrzebowania, nic dysponują pełnym profilem terapeutycznym zwłaszcza radioterapią) i w związku z tym nie spełniają wymagań standardów europejskich. Dostosowanie zadań medycznych do potrzeb społecznych i konieczność kształcenia nowych kadr powinny być nadrzędnym celem. Misja ta łączy się nierozerwalnie z koniecznością stworzenia uniwersytetom medycznym możliwie najlepszych warunków dla jednostek klinicznych do udzielania świadczeń onkologicznych o poziomie odpowiednim dla naszego miejsca w Europie i święcie oraz do prowadzenia dydaktyki opartej na najnowszych osiągnięciach medycyny.

Należy zauważyć, iż tylko zapewnienie odpowiedniej bazy dydaktycznej i naukowej stanowi gwarancję poziomu i jakości kształcenia przyszłej kadry medycznej z dziedziny onkologii oraz nabycia przez nią umiejętności w zakresie diagnozowania i leczenia nowotworów oraz dysponowania wiedzą odnośnie najnowszych osiągnięć w obszarze nauk podstawowych i klinicznych dotyczących onkologii. W konsekwencji tak zorganizowany tok nauczania przekłada się na tempo rozwoju tej dyscypliny medycznej i poprawę wyleczalności schorzeń onkologicznych. Dlatego też koniecznym jest włączenie Uczelni Medycznych i CMKP w tworzenie systemowych rozwiązań dotyczących tego obszaru medycyny umieszczając uczelnie medyczne i nadzorowane przez nie szpitale kliniczne w gronie podstawowych beneficjentów projektowanego na lata 2016-2024 Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych.

Ponadto należy wspomnieć o planie powołania Narodowego Instytutu Onkologii i Hematologii z jego nadrzędną pozycja wobec innych jednostek naukowych i klinicznych w Polsce (w tym ośrodków uniwersyteckich) w zakresie szeroko rozumianej onkologii. KRAUM uważa, iż bez określenia zakresu działalności Instytutu mogą mieć zastosowanie zgłaszane zastrzeżenia co do monopolistycznej roli nowej jednostki. W takiej sytuacji zasadne byłyby także opinie wskazujące na konflikt interesów w obrębie jednostki będącej w stosunku do Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, zarówno ..ustawodawcą". ..kontrolerem" jak i "wykonawcą" ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi i administracyjnymi.

Kwestia onkologii w Polsce wymaga podjęcia szeregu działań systemowych, które zapewnia synergię pomiędzy edukacją i szkoleniem kadry medycznej, usprawnieniem i zoptymalizowaniem procesu diagnostyczno terapeutycznego oraz pracami badawczymi realizowanymi w tym obszarze medycyny. Brak kompleksowych rozwiązań w dziedzinie onkologii spowoduje połowiczność i doraźność wszystkich, innych prowadzonych działań. Ponieważ w każdym z ww. obszarów istotne znaczenie maja uczelnie medyczne i podległe im szpitale kliniczne, podmioty te winny stanowić podstawowe ogniwo modelu i struktury polskiej onkologii i z tego tytułu winny zostać wyposażone w środki finansowe umożliwiające realizacje poruszonych zadań.

O marginalizacji Uczelni Medycznych i Szpitali Klinicznych świadczy również niepowołanie w skład zespołu roboczego Ministra Zdrowia ds. oceny pakietu onkologicznego ani jednego specjalisty - onkologa reprezentującego szpitale kliniczne, a także nic zaproszono żadnego szpitala klinicznego do Federacji Wielospecjalistycznych Centrów Onkologicznych w celu cyt." Podjęcia wspólnych działań przez przedstawicieli ośrodków onkologicznych skupionych w Federacji, na rzecz rozwoju lecznictwa onkologicznego w Polsce, oddziaływania na kształtowanie ustawodawstwa wspierającego naukę w dziedzinie onkologii, wreszcie działania na rzecz podniesienia poziomu świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia."

W związku z powyższym Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych postuluje o:

- powołanie przez Ministra Zdrowia Zespołu ds. Rozwoju Onkologii w podległych Mu Uczelniach Medycznych,

- wydzielenie ze środków inwestycyjnych w nowym Narodowym Programie Zwalczania Chorób Nowotworowych puli dla szpitali klinicznych.

Wyrażamy nadzieję, że wnoszone przez KRAUM postulaty zostaną wzięte pod uwagę przez Pana Ministra.

Pozostaję z wyrazami szacunku i poważania.