Poselski projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Akty korporacyjne

Sędz.2014.5.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 maja 2014 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 7 maja 2014 r.
w przedmiocie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, opiniuje go negatywnie.

Krajowa Rada Sądownictwa po raz kolejny podkreśla, że zbyt częste, cząstkowe zmiany przepisów kodeksów prowadzą do niestabilności systemu prawnego oraz do podważania zaufania społeczeństwa do tego systemu.

Krajowa Rada Sądownictwa stoi na stanowisku, że istniejące regulacje zawarte w k.p.a. oraz w ustawie - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. zażalenie i skarga na przewlekłe prowadzenie postępowania oraz skarga na bezczynność organu administracji w wystarczającym stopniu chronią interesy stron. Krajowa Rada Sądownictwa podtrzymuje jednocześnie swoje stanowisko zawarte w opinii z dnia 15 października 2012 r., że ewentualne zmiany w tym zakresie winny być poprzedzone szczegółową analizą skuteczności dotychczasowych mechanizmów.

Odnosząc się do rozwiązań zaproponowanych w projekcie, Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę, że przekroczenie instrukcyjnych terminów na załatwienie sprawy może mieć różne przyczyny i organ rozważający nałożenie kary musiałby szczegółowo analizować niejednokrotnie nie tylko metrykę, ale i akta sprawy. Opiniowany projekt nakłada przy tym na organ wyższego rzędu obowiązek kontrolowania przestrzegania terminów bez konieczności składania odpowiedniego wniosku w tym zakresie, co zbliżałoby tę instytucję do postępowania administracyjnego o charakterze nadzorczym. Wprowadzenie takiego rozwiązania do k.p.a., zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa, przyczyniłoby się w praktyce do znacznego zwiększenia obciążeń organów administracji publicznej i wiązać by się musiało z koniecznością wzrostu zatrudnienia. Z kolei dochody z tytułu przewidywanych w projekcie kar miałyby w istocie charakter księgowy, ponieważ ich płatnikami byłyby jednostki budżetowe.