Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie innych ustaw.
Sędz.2012.2.10
Akt nieocenianyOPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 10 lutego 2012 r.
w przedmiocie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie innych ustaw.
Ponadto Krajowa Rada Sądownictwa pragnie zaznaczyć, że niecelowym wydaje się wprowadzanie lex specialis w postaci mechanizmu wygaśnięcia mandatu wójta na skutek skazania za przestępstwo umyślne, w projektowanym art. 28i ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym (art. 1 ust. 5 ustawy nowelizującej). Przesłanki wygaśnięcia mandatu wójta ustawodawca określił w art. 492 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks Wyborczy (dawny art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta). Art. 492 § 1 ust. 4 Kodeksu Wyborczego stanowi o wygaśnięciu mandatu na skutek "utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów". Ponadto, art. 492 ustawy Kodeks Wyborczy stanowi, że okoliczność ta jest stwierdzana uchwałą rady gminy, od której, na mocy art. 493, przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Z kolei w myśl art. 11 § 2 pkt 1 ustawy Kodeks Wyborczy nie ma prawa wybieralności w wyborach osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Nie jest tym samym zasadne powtarzanie jednej z przesłanek wygaśnięcia mandatu wójta w projektowanym art. 28i ust. 5 ustawy nowelizującej, szczególnie, że nie skonkretyzowano trybu postępowania, w jakim takie wygaśnięcie mandatu miałoby nastąpić. Brak odwołania do art. 492 i 493 ustawy Kodeks Wyborczy prowadziłby do wątpliwości, czy wygaśnięcie mandatu wójta na mocy art. 28i ust. 5 ustawy nowelizującej stwierdza w drodze uchwały rada gminy, czy też następuje ono z mocy samego prawa. Niedookreślenie przepisu i fakt pełnego unormowania materii w ustawie Kodeks Wyborczy przemawia za krytyką propozycji wprowadzenia art. 28i ust. 5 do ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z projektowaną w art. 1 ust. 5 ustawy nowelizującej treścią art. 28i ust. 4 zd. 2 "W przypadku prawomocnego umorzenia postępowania karnego wójtowi zostanie naliczone wynagrodzenie począwszy od dnia podjęcia uchwały o jego zawieszeniu.". Projektowana treść art. 28i ust. 4 zd. 2 w ocenie Rady nie uwzględnia sytuacji procesowej, w której postępowanie zakończy się uniewinnieniem oskarżonego.
W projektowanym art. 28g ust. 1 pkt. 5 winno się dodać na końcu zdania "o której mowa w art. 28i ust. 1", gdyż przesłanka przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta zawarta we wskazanym przepisie jest niedookreślona.
W art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej należy poprawić omyłkę pisarską i zdanie "W art. 233 dodaje się § 4 w następującym brzmieniu: "zastąpić zdaniem "W art. 323 dodaje się § 4. w następującym brzmieniu:".