Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Akty korporacyjne

Sędz.2012.9.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 września 2012 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 28 września 2012 r.
w przedmiocie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z przedmiotowym projektem, opiniuje go negatywnie.

Postulat umocowania Ministra Sprawiedliwości do wnoszenia kasacji w sprawach karnych nie zasługuje na aprobatę. Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę, że rozdział urzędów Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego wprowadzony z dniem 31 marca 2010 r. na mocy ustawy z dnia 9 października 2009 r. o z zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 178, poz. 1375 ze zm.) miał na celu rozdzielenie przypisanych tym organom funkcji. W rezultacie tej zmiany Minister Sprawiedliwości, będący członkiem Rady Ministrów i realizujący jej politykę, utracił te uprawnienia, które przysługiwały mu wyłącznie ze względu na sprawowanie funkcji Prokuratora Generalnego. Do takich uprawnień należy zaliczyć między innymi możliwość wnoszenia kasacji od prawomocnych orzeczeń w postępowaniu karnym. W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa nietrafny jest argument, że poszerzenie kompetencji Ministra Sprawiedliwości w tym zakresie jest wymagane ze względu na jego polityczną odpowiedzialność za właściwą politykę zwalczania przestępczości.

Niedopuszczalny, w przekonaniu Krajowej Rady Sądownictwa, jest również postulat rozszerzenia zakresu kasacji wnoszonej w trybie art. 521 Kodeksu postępowania karnego. Z uzasadnienia projektu wynika, że intencją projektodawców jest, aby wnoszoną w tym trybie kasację można było oprzeć na przesłankach właściwych dla apelacji. Zabieg taki stanowiłby wypaczenie instytucji kasacji, będącej nadzwyczajnym środkiem zaskarżenia. Proponowana zmiana doprowadziłaby do nieuzasadnionego zrównania kontroli kasacyjnej prawomocnych orzeczeń sądowych w sprawach karnych z odmienną w swych założeniach kontrolą apelacyjną orzeczeń nieprawomocnych. Dotychczas istniejącą regulację należy uznać za prawidłową.