Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Akty korporacyjne

Sędz.2012.11.16

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 listopada 2012 r.

OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 16 listopada 2012 r.
w przedmiocie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Krajowa Rada Sądownictwa, po zapoznaniu się z przedmiotowym projektem ustawy, opiniuje go negatywnie.

Należy wskazać, że przestępstwo publicznego znieważenia Prezydenta RP, określone w obecnie obowiązującym przepisie art. 135§ 2 KK, ma decydujące znaczenie w zakresie ochrony powagi urzędu głowy państwa, a co za tym idzie również porządku publicznego. Organy demokratycznego państwa muszą podlegać kontroli społecznej, co wiąże się z możliwością ich krytyki. Jednakże krytyka ta musi się mieścić w zakreślonych granicach.

Nie ulega wątpliwości, że znieważenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej powinno być sankcjonowane, a tym samym zachowana ochrona powagi sprawowanego przez niego urzędu. Zatem przestępstwo publicznej zniewagi głowy państwa powinno być ścigane z urzędu, dochodzone w trybie oskarżenia publicznego, co w obecnej sytuacji gwarantuje przepis art. 135 KK. Dotychczas obowiązującą regulację należy uznać za prawidłową.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Krajowej Rady Sądownictwa propozycję wprowadzenia ścigania przedmiotowego przestępstwa wyłącznie z oskarżenia prywatnego, należy ocenić negatywnie.

Ponadto zawarta w projekcie nowelizacji, propozycja pozbawienia statusu funkcjonariusza publicznego Prezydenta RP, posłów i senatorów oraz posłów do Parlamentu Europejskiego w zakresie art. 115 KK, w ocenie Krajowej Rady Sądownictwa nie znajduje uzasadnienia i należy ocenić ją negatywnie. Rada niezmiennie stoi na stanowisku, że konstytucyjne organy państwa, w tym osoby sprawujące wskazane urzędy, muszą podlegać szczególnej ochronie prawno karnej i regulacje w tym zakresie są niezbędne. Zatem znieważenie osoby pełniącej funkcję publiczną musi być sankcjonowane, właśnie na zasadach szczególnych - w zakresie ochrony funkcjonariuszy publicznych, co aktualnie gwarantuje przepis art. 226 kk.

Pamiętać również należy, że status funkcjonariusza publicznego rodzi w wypadku kilku przestępstw surowszą odpowiedzialność karną - art. 231, art. 246, art. 247§ 3, art. 266§ 2, art. 271 KK. Wyłączenie Prezydenta RP, posłów i senatorów oraz posłów do Parlamentu Europejskiego z grona funkcjonariuszy publicznych, spowoduje jednocześnie wyłączenie osób sprawujących te urzędy od odpowiedzialności prawno karnej, co należy uznać za niedopuszczalne. Wprowadzenie proponowanej w projekcie zmiany, uniemożliwiłoby bowiem przypisanie wskazanym osobom popełnienie przestępstw indywidualnych, ujętych w w/w artykułach, których podmiotami mogą być wyłącznie funkcjonariusze publiczni. Jakkolwiek wskazane podmioty muszą podlegać szczególnej ochronie, to nie powinny być zwolnione od szczególnej odpowiedzialności prawnej.