Podjęcie działań legislacyjnych w celu nowelizacji Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych (Dz.U. 2019 poz. 1838).

Akty korporacyjne

KAAUM.2020.10.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 października 2020 r.

UCHWAŁA Nr 10/2020
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 28 października 2020 roku
w sprawie: podjęcia działań legislacyjnych w celu nowelizacji Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2019 r. w sprawie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych (Dz.U. 2019 poz. 1838)

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1) w związku z § 6 ust. 1 regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
Wnosi o zmianę brzemienia zapisów w załączniku nr 1 "Sposób podziału dla publicznych uczelni akademickich nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki części zasadniczej środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego, w tym kształcenie studentów na studiach stacjonarnych, utrzymanie i rozwój uczelni, w tym domów i stołówek studenckich, oraz realizację inwestycji w obszarze działalności dydaktycznej, rozwój zawodowy pracowników uczelni, a także na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego, w tym prowadzenie działalności naukowej, realizację inwestycji w obszarze działalności badawczej, kształcenie w szkole doktorskiej oraz komercjalizację wyników działalności naukowej oraz know-how związanego z tymi wynikami" pkt 8 składnik projektowy i-tej uczelni medycznej oblicza się według wzoru z doczasowego cyt.: "(...)

Lkraji - oznacza liczbę projektów w i-tej uczelni medycznej realizowanych samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt Π i 12 ustawy.

z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,

Lzagn - oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach Programów międzynarodowych przez i-tę uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, w ramach zadań, o których mowa w art. 365 pkt 11 i 12 ustawy, z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) "HORYZONT 2020" oraz w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021-2027) "HORYZONT EUROPA" oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, (...)"

na "(...)

Lkraji - oznacza liczbę projektów w i-tej uczelni medycznej realizowanych samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji z instytucji działających na rzecz systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programów lub inicjatyw międzynarodowych oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,

Lzagn - oznacza liczbę projektów realizowanych w ramach programów międzynarodowych przez i-†ę uczelnię medyczną samodzielnie lub w ramach konsorcjum, na które i-ta uczelnia otrzymała finansowanie lub dofinansowanie w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji, z instytucji działających na rzecz systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 7 ust, 2 ustawy z wyłączeniem projektów realizowanych w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) "HORYZONT 2020" oraz w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2021-2027) "HORYZONT EUROPA" oraz projektów na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, (...)".

§  2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik nr 1 do Uchwały.
§  3. 
Upoważnia się Przewodniczącego KRAUM do przekazania Uchwały Ministrowi Edukacji i Nauki oraz Ministrowi Zdrowia.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Uzasadnienie

W nawiązaniu do podjętej przez Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych uchwały w sprawie podjęcia działań legislacyjnych w celu nowelizacji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 czerwca 2019 roku w sprawie sposobu podziału środków finansowych dla uczelni medycznych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia (Dz. U. 2019 poz. 1201) - zwraca się uwagę na konieczność podjęcia analogicznych działań także w przypadku uczelni publicznych prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, nadzorowanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Uwzględnienie dodatkowo w składniku projektowym w Rozporządzeniu projektów finansowanych przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej i Agencję Badań Medycznych umożliwia premiowanie uczelni za aktywną działalność związaną z pozyskiwaniem środków finansowych w trybach konkursowych, wzmacnia rangę programów finansowanych przez te agencje i daje wymierne korzyści finansowe uczelniom publicznym, w tym prowadzącym działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.

ABM jest agencją rządową, która ma zapewnić stały rozwój dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, poprzez finansowanie projektów badawczych, które mają przyczynić się nie tylko do poprawy skuteczności leczenia, ale również wzmocnienia potencjału polskich naukowców w dorobku nauk medycznych. Projekty finansowane z ABM w trybie konkursowym wykorzystuję potencjał uczelni medycznych dla rozwoju działalności naukowej, w tym w szczególności w obszarze niekomercyjnych badań klinicznych, których liczba wciąż pozostaje bardzo mała, a ich celem jest m.in. poszukiwanie nowych metod leczenia chorób, w tym chorób onkologicznych, kardiologicznych oraz rzadkich. Uczelnie publiczne prowadzące działalność badawczą w dziedzinie nauk medycznych prowadzę projekty finansowane z ABM.

Programy NAWA stanowię odzwierciedlenie działań na rzecz wzmocnienia doskonałości naukowej oraz umiędzynarodowienia polskich uczelni i instytucji naukowych; wykorzystując mechanizmy mobilnościowe, pozwalają na wspieranie polskich instytucji naukowych oraz budowanie trwałej, projakościowej współpracy międzynarodowej. Programy ukształtowane przez NAWA w dialogu ze środowiskiem akademickim umożliwiają z jednej strony przyjazdy do Polski doświadczonych naukowców zagranicznych lub naukowców polskiego pochodzenia z cennym doświadczeniem w pracy naukowej za granicę, z drugiej zaś -polskim akademikom dają szansę na zdobycie doświadczeń w najlepszych jednostkach badawczych na świecie.

Rektorzy stanowczo podkreślają istotny wpływ projektów finansowanych z Agencji Badań Medycznych oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na wysokość subwencji otrzymywanych przez uczelnie publiczne prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Zmiana ta pozwoli na uzyskanie pełnego obrazu skuteczności w pozyskiwaniu środków finansowych w trybach konkursowych przez uczelnie publiczne prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych z różnych agencji rzędowych.