Podjęcie działań legislacyjnych w celu nowelizacji Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26.07.2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. poz. 1573 z późn. zm.).

Akty korporacyjne

KAAUM.2020.4.24

Akt nieoceniany
Wersja od: 24 kwietnia 2020 r.

UCHWAŁA Nr 99/2020
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 24 kwietnia 2020 r.
w sprawie: podjęcia działań legislacyjnych w celu nowelizacji Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26.07.2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. poz. 1573 z późn. zm.)

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1) w związku z § 6 ust. 1 Regulaminu Działania Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych

uchwala, co następuje:

§  1. 
Wnosi o zmianę brzmienia zapisu § 1b Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26.07.2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, z dotychczasowego cyt.: "(...) 20% liczby punktów ECTS /.../"na "(...) 40-50% liczby punktów ECTS (...)".
§  2. 
Uzasadnienie stanowiska KRAUM stanowi Załącznik Nr 1 do Uchwały
§  3. 
Upoważnia Przewodniczącego KRAUM do przekazania Uchwały Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministrowi Zdrowia.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Uzasadnienie

W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych w szkołach wyższych, uczelnie kształcące na kierunkach medycznych podejmują wszelkie działania, aby zakończyć zajęcia dydaktyczne semestru letniego zgodnie z przyjętym na rok akademicki 2019/2020 planem zajęć i umożliwić ukończenie studiów w terminie.

Realizacja wykładów, seminariów a także ćwiczeń odbywa się za pomocą metod i technik nauczania na odległość. Wobec spodziewanego wydłużenia zawieszenia zajęć, w związku z sytuacją epidemiczną, prawdopodobnie koniecznym będzie realizacja zajęć na odległość do zakończenia roku akademickiego. Z tychże względów niezbędne jest zwiększenie liczby punktów ECTS, które można uzyskać w ramach zajęć praktycznych prowadzonych z wykorzystaniem e-learningowych metod i technik kształcenia z dotychczasowych 20% do 40-50%.

Pozwoli to zrealizować program kształcenia na tych kierunkach, których ostatni rocznik opiera się głównie na zajęciach praktycznych, aktualnie także prowadzonych interaktywnie z udziałem studentów w czasie rzeczywistym. Dotyczy to zwłaszcza kierunków lekarskiego, pielęgniarstwa i ratownictwa, których absolwenci są niezwykle potrzebni w dobie epidemii.

Rektorzy posiadają świadomość wagi konieczności zrealizowania w roku akademickim 2019/2020 pełnego programu kształcenia. Uczelnie reagują na dynamiczne zmiany sytuacji epidemiologicznej kraju, dążąc do zapewnienia studentom udziału w zajęciach dydaktycznych. Z tychże względów niezbędna jest także zaproponowana nowelizacja Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26.07.2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. poz. 1573 z późn. zm.), w zakresie punktów ECTS, o co postuluje Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych. Zmiana ta pozwoli na uzyskanie efektów kształcenia zgodnych z ww. standardami.