Plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2014.

Akty korporacyjne

Radc.2014.3.14

Akt nieoceniany
Wersja od: 14 marca 2014 r.

UCHWAŁA Nr 21/IX/2014
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 14 marca 2014 r.
w sprawie planu pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2014

Na podstawie § 57 ust. 2 Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów stanowiącego załącznik do uchwały Nr 34/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 26 września 2008 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów, uchwala się, co następuje;
§  1.
Uchwala się plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2014 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2014

I.

 Wprowadzenie

Plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2014 został opracowany na podstawie § 57 ust. 2 Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów (stanowiącego załącznik do Uchwały nr 34/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 26 września 2008 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów), § 3 ust. 1 Regulaminu funkcjonowania Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji (stanowiącego załącznik do uchwały Nr 10/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Funkcjonowania Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji) oraz kierując się koniecznością realizacji zadań samorządu określonych w punktach I [1, 2], II, IV [1], VI-X, XII oraz XIV uchwały Nr 7/2013 Kraj owego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 9 listopada 2013r. w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych w latach 2013-2016.

Ośrodek Badań, Studiów i Legislacji dysponuje budżetem stanowiącym odrębną pozycję w planie finansowym KRRP. Działalność Ośrodka finansowana jest ze środków Funduszu Badań, Funkcjonowania Pomocy Prawnej i Stosowania Prawa, określonych w corocznych planach finansowych Krajowej Rady Radców Prawnych.

Kontynuując dotychczasowy kierunek działalności, Ośrodek podejmuje starania w kierunku poszerzenia grona ekspertów współpracujących z Ośrodkiem. Ma to na celu nie tylko stworzenie zaplecza eksperckiego szybko reagującego na potrzeby Krajowej Rady Radców Prawnych, ale także większej aktywizacji członków całego samorządu radcowskiego na rzecz jakości tworzonego prawa. Opinie, ekspertyzy i stanowiska Ośrodka przedstawiane w imieniu Krajowej Rady Radców Prawnych są dziś ważnym elementem kształtowania nowych lub zmiany dotychczasowych rozwiązań w systemie prawa powszechnie obowiązującego.

Aktywność Ośrodka przekłada się na coraz lepszy odbiór działalności Krajowej Rady Radców Prawnych w środowisku radców prawnych. Duże znaczenie dla działalności Ośrodka ma współpraca z radcami prawnymi, którzy obok działalności zawodowej zajmują się pracą naukową. Ten element personalny, obok efektów pracy eksperckiej, buduje dobry wizerunek samorządu radcowskiego także w środowisku akademickim. Realizując swoje zadania Ośrodek otwarty jest na współpracę ze wszystkimi organami władzy publicznej, organami samorządów zawodowych, instytucjami (a w szczególności z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury) oraz placówkami naukowymi i badawczymi, a także oczekuje na wsparcie ze strony innych organów samorządu radców prawnych.

II.

 Podstawowe cele i zadania Ośrodka

1.

 Działalność naukowo - badawcza

1. Badania dotyczące losów zawodowych młodych radców prawnych (tuż po egzaminie zawodowym) w ujęciu statystycznym, socjologicznym i geograficznym (forma, łączenie form, zatrudnienie w administracji publicznej, stopień bezrobocia, "specjalizacje", wykorzystanie nowych technologii w pozyskiwaniu klientów, wysokość dochodów (wynagrodzenia), możliwość współpracy z dotychczasowym patronem, oczekiwania wobec samorządu, także w zakresie wsparcia w momencie wejścia na rynek usług prawniczych, etc).

Termin realizacji - IV kwartał 2014r.

2. Prowadzenie badań dotyczących funkcjonowania aktualnie obowiązującego systemu opłat za czynności radców prawnych oraz rzeczywistych kosztów pomocy prawnej pozwalających uzasadnić konieczność systemowych zmian prawa zmierzających do stworzenia nowego systemu wynagradzania pełnomocników i obrońców świadczących pomoc prawną (także z urzędu).

Termin realizacji -I i II kwartał 2014r.

3. Badania nad problemami związanymi z wykonywaniem zawodu radcy prawnego i funkcjonowaniem samorządu radcowskiego, czego efektem będzie prowadzona działalność wydawnicza oraz aktywny udział (łącznie ze wsparciem finansowym) w organizowanych konferencjach naukowych i spotkaniach eksperckich poruszających w/w kwestie.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

4. Budowa prestiżu zawodu radcy prawnego w oczach studentów prawa poprzez wykorzystanie prowadzonych badań dotyczących preferencji przy wyborze rodzaju aplikacji i organizację dotychczasowych konkursów (kolejna edycja konkursu Prezesa KRRP na najlepszą pracę magisterską).

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem

5. Badania wśród aplikantów radcowskich dotyczące programu aplikacji oraz ich oczekiwań w tym zakresie, także w kontekście wchodzących w życie zmian dotyczących zasad przeprowadzania egzaminu zawodowego (w porozumieniu z Komitetem Stałym ds. Aplikacji).

Termin realizacji - III i IV kwartał 2014 r.

2.

 Działalność wydawnicza

1. Aktualizacja i poszerzanie treści zawartych w podręczniku przeznaczonym dla aplikantów "Zawód radcy prawnego. Historia zawodu i zasady jego wykonywania."

Termin realizacji - IV kwartał 2014 r.

2. Systematyczna publikacja zbiorów aktów prawa wewnętrznego samorządu radców prawnych.

Termin realizacji - II kwartał 2014 r.

3. Przygotowanie opracowania zawierającego podstawowy kanon aktów prawa wewnętrznego oraz rozstrzygnięć podejmowanych przez rady okręgowych izb radców prawnych, co będzie skutkowało ujednoliceniem ich treści, podstaw prawnych, a jednocześnie powinno wpłynąć na podwyższenie standardów legislacji stosowanych przez organy samorządu.

Termin realizacji - II i III kwartał 2014 r.

4. Opracowanie monografii dotyczącej struktury, zadań i funkcjonowania samorządu radcowskiego (z uwzględnieniem teorii organów) oraz wsparcie i pomoc merytoryczna dla publikacji związanych z historią samorządu i tradycjami zawodu radcy prawnego.

Termin realizacji - IV kwartał 2014r.

5. Przygotowanie podstaw organizacyjnych do stworzenia (w oparciu lub we współpracy z czasopismem "Radca Prawny") wydawanego przez samorząd radcowski periodyku naukowego, który spełniałby wszystkie kryteria umożliwiające umieszczenie go w wykazie czasopism naukowych, w których publikacje są punktowane, wydawanego w formie komunikatu na podstawie § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym (Dz. U. poz. 877 oraz z 2013 r. poz. 191).

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

6. Wydanie pozycji poświęconych różnym aspektom wykonywania zawodu radcy prawnego (m. in. tajemnicy zawodowej, reklamie usług prawniczych), a także poradnika dotyczącego rozpoczęcia działalności gospodarczej w formie kancelarii oraz związanych z tym aspektów prawno-podatkowych w ujęciu praktycznym, którego celem będzie ułatwienie wejścia młodych radców na rynek usług prawniczych).

Termin realizacji - III i IV kwartał 2014 r.

7. Publikacje zbiorowe pokazujące organizację samorządów prawniczych i zasady wykonywania zawodu prawnika profesjonalnego w innych krajach.

Termin realizacji - sukcesywnie w trakcie 2014r.

8. Przygotowanie kolejnych i aktualizacja już wydanych (po przeprowadzonych konsultacjach Autorów z wykładowcami na aplikacji) zeszytów zawierających materiały naukowo - dydaktyczne z przedmiotów nauczania dla aplikantów pod kątem odbywanego przez nich szkolenia i egzaminu zawodowego.

Termin realizacji - sukcesywnie w trakcie2014r.

9. Publikowanie kluczowego dla wykonywania zawodu radcy prawnego orzecznictwa oraz powstałych na jego kanwie glos i stanowisk doktryny, ekspertyz Ośrodka, będących wynikiem pracy twórczej członków samorządu zawodowego, co wiąże się także z wypracowaniem narzędzi aktywizujących radców prawnych do tej formy wypowiadania swoich poglądów.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

10. Publikacje zbiorowe aplikantów radcowskich dotyczące aktualnych problemów prawnych, mające na celu podnoszenie ich wiedzy, uznanie dla ich pracy twórczej oraz wzmocnienie wspólnoty samorządowej.

Termin realizacji -1 kwartał 2014 r.

11. Pozostała płaszczyzna aktywności wydawniczej (wynikająca z bieżącej działalności Ośrodka oraz sygnałów pochodzących od dziekanów rad i członków KRRP).

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

3.

 Działalność o charakterze zaplecza eksperckiego samorządu radców prawnych i jego organów

- Udzielanie odpowiedzi na pytania prawne organów okręgowych izb radców prawnych oraz przygotowanie szkolenia w zakresie legislacji w celu ujednolicenia działań samorządu radcowskiego na szczeblu okręgowych izb radców prawnych,

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Reakcja na sygnalizacje radców prawnych dotyczące oceny funkcjonalności wybranych instytucji prawnych w celu wskazania problemów występujących w praktyce wykonywania zawodu, pod kątem potencjalnego ich wykorzystania dla przygotowania projektu zmiany aktu prawnego i przekazania stanowiska do organów dysponujących możliwością wszczęcia procedury legislacyjnej.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Sporządzanie interpretacji, stanowisk oraz opinii w oparciu o bieżące potrzeby samorządu i jego organów, a dotyczące jego działalności, interpretacji aktów prawa wewnętrznego (z poszanowaniem prawa organów uprawnionych do wykładni legalnej), jak i budzących wątpliwości interpretacyjne przepisów prawa powszechnie obowiązującego, związanych z wykonywaniem zawodu radcy prawnego i statusem aplikanta.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Doskonalenie procedury szybkiego reagowania na projekty aktów prawnych oraz postulaty społeczne zmierzające w swej treści do destabilizacji rynku usług prawniczych poprzez nieprzemyślane zmiany w regulacjach dotyczących zawodów zaufania publicznego.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Przygotowywanie ekspertyz prawnych w sprawach skomplikowanych, na potrzeby prowadzonych przez Krajową Radę Radców Prawnych postępowań przed sądami powszechnymi, administracyjnymi oraz przed Trybunałem Konstytucyjnym.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Opracowanie tez komentarza do nowego Kodeksu Etyki Radcy Prawnego, w oparciu o materiał wykorzystany w pracach Zespołu do opracowania Kodeksu Etyki Rady Prawnego, materiały Ośrodka oraz dotychczasowe orzecznictwo sądów dyscyplinarnych.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Przeprowadzenie szerokiej analizy przepisów ustawy o radcach prawnych, pod kątem rozważenia konieczności ich zmiany, w oparciu o dotychczasowy dorobek Ośrodka, jak również w perspektywie nowych wyzwań stojących przed samorządem radcowskim.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Monitorowanie procesu rozszerzenia zakresu świadczonej pomocy prawnej przez radców prawnych (o obrony w sprawach karnych), możliwych konsekwencji w strukturze "specjalizacji" radców prawnych, poziomie przepływu pomiędzy radcami prawnymi a pozostałymi zawodami prawniczymi, a także analiza tych zmian w kontekście nowych zadań samorządu radcowskiego.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Wsparcie dla działań samorządu radcowskiego oraz powołanych przez niego komitetów, komisji i zespołów problemowych związanych z informatyzacją jego działalności.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

4.

 Dzialainość legislacyjna

- Opiniowanie projektów aktów prawnych (kierowanych do Krajowej Rady Radców Prawnych w ramach konsultacji społecznych), z uwzględnieniem zorganizowania niewielkiej grupy eksperckiej (aczkolwiek rozpoznawalnej) biorącej udział w posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych, czy też w konferencjach uzgodnieniowych.

- Zakończenie przeglądu prawa samorządowego i przygotowanie projektów nowych regulacji dotyczących działalności sądów dyscyplinarnych i rzeczników dyscyplinarnych (w porozumieniu z Przewodniczącym WSD i Głównym Rzecznikiem Dyscyplinarnym) w kontekście procedowanych obecnie zmian w ustawie o radcach prawnych.

- Wspieranie komisji i komitetów stałych KRRP oraz samej KRRP poprzez powoływanie zespołów roboczych, mających na celu koordynację pracy legislacyjnej oraz analizę systemową projektowanych rozwiązań pod kątem spójności prawa samorządowego.

– Stała analiza systemowa i monitorowanie stanu prawa samorządowego w celu sygnalizowania kwestii uregulowanych w sposób niewłaściwy bądź niezupełny, a także inicjowanie zmian gwarantujących spójność prawa samorządowego z wprowadzonymi zmianami prawa powszechnie obowiązującego.

Termin realizacji pkt. 1-4- sukcesywnie w okresie objętym planem.

5.

 Działalność organizacyjna i ogólna.

- Działania organizacyjne mające na celu sprawny obieg informacji w sprawach przekazywanych do Ośrodka i wprowadzenie zasad archiwizacji danych mających znaczenie dla prac analitycznych w ramach samorządu i w zakresie reprezentacji go na zewnątrz.

Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.

- Przedstawienie projektu utworzenia odrębnego podmiotu prawa (np. fundacji), w celu realizacji przez niego niektórych zadań na rzecz samorządu radcowskiego w zakresie i na zasadach wskazanych przez Krajową Radę Radców Prawnych.

Termin realizacji - II kwartał 2014r.

III.

 Założenia co do sposobu wykorzystanie budżetu Ośrodka w okresie objętym planem

Na realizację zadań w ramach poszczególnych dziedzin działalności Ośrodka określonych w rozdziale II przeznacza się określone poniżej udziały procentowe w łącznym budżecie Ośrodka w okresie objętym planem, i tak:

c) na działalność określoną w pkt. 1 Działalność naukowo - badawcza 20 %

ci) na działalność określoną w pkt. 2 Działalność wydawnicza 3 0%

cii) na działalność określoną w pkt. 3 Działalność ekspercka 20 %

ciii) na działalność określoną w pkt. 4 Działalność legislacyjna 20%

civ) na działalność określoną w pkt. 5 Działalność organizacyjno - ogólna obejmująca:

- koszty wynagrodzenia Kierownika Ośrodka (wynagrodzenie współpracowników Kierownika jest przypisane do dziedziny w której realizują swoje zadania).

- koszty działalności Rady Programowej

- koszty zakupu wyposażenia Ośrodka i usług materialnych

łącznie nie więcej niż 10 %

Przesunięcie pomiędzy poszczególnymi dziedzinami może nastąpić uchwałą Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych na wniosek Kierownika Ośrodka.