Określenie zasad i trybu opracowania projektu budżetu dla części 67 Polska Akademia Nauk oraz planu finansowego Polskiej Akademii Nauk.

Akty korporacyjne

PAN.2016.8.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 sierpnia 2016 r.

DECYZJA Nr 27/2016
PREZESA PAN
z dnia 3 sierpnia 2016 r.
w sprawie określenia zasad i trybu opracowania projektu budżetu dla części 67 Polska Akademia Nauk oraz planu finansowego Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2016 r. poz. 572) postanawiam, co następuje:
1.
Zasady i tryb opracowania projektu budżetu dla części 67 budżetu państwa oraz planu finansowego Polskiej Akademii Nauk, zwanej dalej "Akademią", określa załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
2.
Kanclerz Akademii przedkłada Prezesowi Akademii do akceptacji opracowany przy zastosowaniu zasad i trybu opisanego w załączniku nr 1:
1)
projekt budżetu dla części 67 Polska Akademia Nauk wraz z założeniami;
2)
projekt planu finansowego Akademii z objaśnieniami.
3.
Wzór formularza zawierającego niezbędne szczegółowe informacje do opracowania projektu planu finansowego Akademii wraz z objaśnieniami na dany rok określa Kanclerz Akademii.
4.
Wzór formularza planu finansowego ustalanego na dany rok dla jednostek organizacyjnych Akademii nieposiadających osobowości prawnej oraz dla dysponentów środków ustanowionych w Kancelarii Akademii zawiera załącznik nr 2.
5.
Wzór formularza planu finansowego Akademii uchwalanego przez Prezydium Akademii zawiera załącznik nr 3.
6.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rozdzielnik:

1. Jednostki organizacyjne Akademii

2. Instytuty międzynarodowe

3. Komórki organizacyjne Kancelarii Akademii

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

UWAGI OGÓLNE

1. Prace związane z opracowaniem projektu:

1) budżetu państwa w części 67 Polska Akademia Nauk;

2) planu finansowego Akademii

nadzoruje dyrektor Biura Finansów i Budżetu, a koordynuje Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych w Biurze Finansów i Budżetu, zwany dalej "Wicedyrektorem do spraw Ekonomicznych".

2. W ramach koordynacji podejmowane są w szczególności następujące działania:

1) utrzymywanie roboczych kontaktów z właściwymi komórkami organizacyjnymi u dysponenta części budżetowej i na bieżąco przekazywanie uczestnikom procesu planistycznego w Akademii informacji o przyjętym kalendarzu prac;

2) informowanie o rządowych założeniach makroekonomicznych oraz o innych wytycznych do projektu budżetu państwa;

3) zawiadamianie uczestników procesu planistycznego o terminach składania poszczególnych formularzy planistycznych;

4) po wyczerpaniu opisanych niżej procedur wypełnienie i przedkładanie Kanclerzowi Akademii właściwych druków planistycznych wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

5) przygotowanie dla Komisji Rewizyjnej informacji o propozycjach dotyczących projektu budżetu państwa w zakresie przewidzianym dla Akademii, o projekcie planu finansowego oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień w tym zakresie;

6) przygotowanie projektów stosownych uchwał Prezydium PAN;

7) przygotowanie i przekazanie za pośrednictwem dysponenta części budżetowej objaśnień do projektu budżetu dla komisji parlamentarnych;

8) stosownie do potrzeb, w uzgodnieniu z Kanclerzem Akademii, przygotowywanie w ciągu roku:

a) projektów zmian planu finansowego Akademii,

b) wniosków do dysponenta części budżetowej o dokonanie przemieszczeń w wydatkach budżetowych w części 67 Polska Akademia Nauk;

9) prowadzenie w ciągu roku budżetowego spraw związanych ze zmianą planów finansowych i zadaniowych jednostek organizacyjnych oraz ze zmianą planu zadań operacyjnych realizowanego na szczeblu centralnym;

10) organizowanie okresowych spotkań, narad i warsztatów z udziałem uczestników procesu planistycznego.

3. W procesie planistycznym oprócz Kanclerza Akademii oraz Biura Finansów i Budżetu uczestniczą:

1) dyrektorzy jednostek organizacyjnych Akademii nieposiadających osobowości prawnej, zwani dalej "dyrektorami";

2) dysponenci środków w Kancelarii Akademii ustanowieni przez Kanclerza Akademii, zwani dalej "dysponentami";

3) instytuty naukowe PAN, zwane dalej "instytutami";

4) Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, zwany dalej "MIBMiK".

4. Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych kierujący Działem Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu, w ciągu roku budżetowego we współpracy z pozostałymi komórkami Biura Finansów i Budżetu oraz dysponentami środków ustanowionymi w Kancelarii Akademii monitoruje realizację planu, w szczególności stopień wykorzystania dotacji budżetowych oraz przedkłada, po uzyskaniu akceptacji Dyrektora Biura Finansów i Budżetu - Głównego Księgowego Akademii, okresowe informacje w tym zakresie Kanclerzowi Akademii.

5. Dokumenty wymagane w procesie planistycznym, należy sporządzać rzetelnie i z należytą starannością oraz każdorazowo opatrzyć pieczątką i podpisem osoby odpowiedzialnej za ich sporządzenie, a w przypadku instytutów i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej także pieczątką i podpisem osoby odpowiedzialnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych.

6. Formularze i objaśnienia do projektu budżetu w części 67 Polska Akademia Nauk oraz planu finansowego Akademii a także dokumenty sporządzane w tym zakresie w ciągu roku budżetowego przekazywane do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego są parafowane przez Dyrektora Biura Finansów i Budżetu - Głównego Księgowego Akademii oraz Wicedyrektora do spraw Ekonomicznych.

ETAPY PLANOWANIA

W procesie planowania w Akademii wyróżniamy 4 etapy, mianowicie:

- I etap - opracowanie "planów rzeczowych" zadań finansowanych w ramach części 67 budżetu państwa.

Plany rzeczowe odnoszą się do sfery działalności Akademii finansowanej ze środków budżetowych i są opracowywane na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok następny. Wzory formularzy (RZ) oraz zasady opracowania określa rozporządzenie Ministra Finansów wydane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W wyznaczonych terminach Kanclerz Akademii przekazuje stosowne formularze wraz z objaśnieniami właściwej komórce organizacyjnej dysponenta części budżetowej.

- II etap - opracowanie projektu budżetu dla części 67 budżetu państwa i projektu planu finansowego Akademii (na druku PF - OSPR).

Na tym etapie opracowywany jest projekt podziału wstępnego limitu wydatków budżetowych przyznanych dla części 67 budżetu państwa na rok następny oraz projekt planu finansowego Akademii na druku PF-OSPR. Formularze do wypełnienia i zasady opracowania określa rozporządzenie Ministra Finansów wydane na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W wyznaczonych terminach Kanclerz Akademii przekazuje do właściwej komórki organizacyjnej dysponenta części budżetowej wypełnione i podpisane dokumenty planistyczne.

Ostateczne propozycje dotyczące projektu budżetu w części 67 uchwala Prezydium Akademii, po zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną Akademii.

- III etap - opracowanie projektu planu finansowego Akademii w terminie 30 dni od dnia przyjęcia przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej.

Stosownie do postanowień § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu finansowania i gospodarki finansowej Polskiej Akademii Nauk i jej instytutów naukowych (Dz. U. Nr 254 poz. 1707), Prezes Akademii przedkłada do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw nauki projekt planu finansowego Akademii. Projekt sporządza się w szczegółowości nie mniejszej niż wyspecyfikowana w art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Polskiej Akademii Nauk. Do projektu planu dołącza się część opisową. Projekt jest równolegle przekazywany do działającej w Akademii Komisji Rewizyjnej.

- IV etap - opracowanie propozycji planu finansowego uchwalanego przez Prezydium PAN

Po opublikowaniu ustawy budżetowej na dany rok i zaopiniowaniu przez Prezydium PAN podziału zapisanych w ustawie budżetowej środków na zadania i dla poszczególnych jednostek organizacyjnych, Prezydium PAN na wniosek Prezesa Akademii uchwala plan finansowy Akademii w rozumieniu art. 84 ustawy o PAN zaopiniowany uprzednio przez Komisję Rewizyjną Akademii.

Bazę dla opracowania planu przedkładanego pod obrady Prezydium stanowi projekt planu opracowany w III etapie z uwzględnieniem konsekwencji wynikających z podziału budżetu w części 67 oraz innych zmian, które nastąpiły w okresie od opracowania projektu w III etapie. Uchwalony plan podlega zatwierdzeniu w ciągu 21 dni przez ministra właściwego do spraw nauki.

Do czasu zatwierdzenia planu podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu, opracowany w III etapie.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY STOSOWANE W AKADEMII W PROCESIE PLANISTYCZNYM

I

 etap

1. Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych informuje Dyrektora Biura Finansów i Budżetu oraz Kanclerza Akademii o terminach i formularzach, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które powinna sporządzić Akademia i przekazać właściwej komórce organizacyjnej dysponenta części budżetowej w trakcie prac nad projektem budżetu państwa na etapie opracowania planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetowych, a także prowadzi korespondencję w tym zakresie z pozostałymi uczestnikami procesu planistycznego.

2. W sytuacji, gdy Akademia powinna zgłosić właściwej komórce organizacyjnej dysponenta części budżetowej:

1) potrzeby w zakresie finansowania - dotacją celową na inwestycje - wydatków majątkowych planowanych do realizacji w roku następnym;

2) wnioski o przyznanie dotacji celowej na wkład własny w programach realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych,

stosuje się przepisy ust. 3 i 6.

3. Wnioski odnośnie potrzeb wymienionych w ust. 2 zgłaszają na odpowiednich formularzach wraz z uzasadnieniem, dyrektorzy i dysponenci.

4. Potrzeby w zakresie wymienionym w ust. 2 pkt 1 dyrektorzy przesyłają na adres koordynatorów zadań inwestycyjnych wyznaczonych w Kancelarii Akademii, mianowicie:

1) w zakresie inwestycji budowlanych - do Biura Organizacyjno-Majątkowego;

2) w zakresie zakupów inwestycyjnych związanych z informatyzacją - do Zespołu Teleinformatyki;

3) w zakresie pozostałych zakupów inwestycyjnych - do Zespołu Gospodarczego.

5. Kierujący komórkami wymienionymi w ust. 4 są właściwi do zgłaszania wniosków w zakresie wydatków majątkowych planowanych na szczeblu centralnym do realizacji ze środków dotacji celowej na inwestycje.

6. Koordynatorzy weryfikują zgłoszone przez jednostki potrzeby (w szczególności w kwestii zgodności z planami wieloletnimi) i uzupełniają listę o tytuły planowane do realizacji na szczeblu centralnym, a następnie w uzgodnieniu z Kanclerzem Akademii sporządzają na odpowiednim formularzu (wraz z dołączonym syntetycznym uzasadnieniem) proponowaną listę pożądanych wydatków majątkowych na rok następny z zaznaczeniem priorytetów. Podpisany formularz przedkładają w wyznaczonym terminie Wicedyrektorowi do spraw Ekonomicznych.

7. Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych - na podstawie zagregowanej listy zgłoszonych przez koordynatorów tytułów inwestycyjnych uzgadnia z Kanclerzem Akademii ostateczne priorytety w planowanych wydatkach majątkowych i przedkłada do podpisu zbiorczy formularz w zakresie postulowanego przez Akademię finansowania wydatków majątkowych środkami dotacji celowej na inwestycje w roku następnym. Zbiorczy formularz jest parafowany przez koordynatorów zadań, o których mowa w ust. 4 i podpisywany przez Kanclerza Akademii.

8. Adresatem wniosków wymienionych w ust. 2 pkt 2 jest Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych. Wnioski podlegają sprawdzeniu pod względem formalno- rachunkowym w Dziale Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu, natomiast weryfikacja strony merytorycznej następuje w konsultacji z odpowiednimi komórkami Kancelarii PAN, w szczególności w kwestiach wymagających opinii koordynatorów wymienionych w ust. 4. Na podstawie zweryfikowanych wniosków przygotowywany jest łączny plan rzeczowy w zakresie postulowanej dla Akademii dotacji celowej na wkład własny i przedkładany do ostatecznej weryfikacji i akceptacji Kanclerzowi Akademii.

9. W przypadku konieczności sporządzenia innych, niż opisane, planów rzeczowych Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych w konsultacji z Kanclerzem Akademii ustala odpowiednią ścieżkę postępowania.

10. Plany rzeczowe podpisane przez Kanclerza Akademii są przekazywane w wyznaczonym terminie do właściwej komórki organizacyjnej dysponenta części budżetowej.

II

 etap

1. Na tym etapie planowania sporządzany jest:

1) projekt budżetu państwa dla części 67 w granicach wyznaczonego limitu wydatków budżetowych; szczegółowy tryb procedowania zawierają przepisy ust. 3 - ust. 14;

2) projekt planu finansowego Akademii, jako osoby prawnej;

3) projekt planu finansowego w części odnoszącej się do instytutów, stanowiący sumę projektów planów finansowych zgłoszonych przez poszczególne instytuty oraz MIBMiK;

4) zbiorczy projekt planu finansowego Akademii, będący sumą projektów wymienionych w pkt 2 i 3.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, sporządzane są na formularzach i zgodnie z wymaganiami określonymi przez Ministra Finansów.

3. Kanclerz Akademii w konsultacji z Prezesem Akademii, określa w formie pisemnej podstawowe założenia do konstrukcji budżetu Akademii na rok następny; założenia zawierają w szczególności informację na temat planowanych:

1) wyborów uzupełniających członków PAN {jeżeli tak, to w którym miesiącu);

2) zmian organizacyjnych w strukturach korporacyjnych (w szczególności w oddziałach, wydziałach, komitetach) powodujących skutki finansowe;

3) zmian w grupie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (likwidacja, włączenie lub restrukturyzacja);

4) dotacji na kształcenie realizowane w jednostkach naukowych Akademii, w tym na stypendia za wybitne osiągnięcia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich prowadzonych przez instytuty posiadające wybitne osiągnięcia naukowe;

5) zmian w obszarze współpracy naukowej z zagranicą (składki do organizacji międzynarodowych, umowy o współpracy);

6) zmian w strukturze organizacyjnej Kancelarii Akademii wraz z określeniem konsekwencji dla budżetu;

7) audytów, o których mowa w ustawie o Akademii (wraz z określeniem szacunkowej kwoty niezbędnej na ich opłacenie).

4. Założenia, o których mowa w ust. 3, są przekazywane Dyrektorowi Biura Finansów i Budżetu - Głównemu Księgowemu Akademii, Wicedyrektorowi do spraw Ekonomicznych oraz właściwym dysponentom.

5. W wyznaczonym terminie dysponenci przedkładają Wicedyrektorowi do spraw Ekonomicznych rzetelnie przygotowane projekty planów zadań operacyjnych na rok następny; w przypadku, gdy planuje się istotne odchylenia od dotychczasowego poziomu wydatków, projekty planów powinny zawierać stosowne uzasadnienie merytoryczne. W przygotowaniu projektu planu zadań operacyjnych przynależnych Kanclerzowi uczestniczą komórki organizacyjne Kancelarii PAN, w szczególności Gabinet Prezesa PAN, Biuro Organizacyjno- Majątkowe i Zespół Spraw Pracowniczych.

6. Dział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu przeprowadza analizę porównawczą wydatków zgłoszonych przez dysponentów.

7. Po otrzymaniu informacji o limicie wydatków budżetowych, Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych uwzględniając:

1) wytyczne do opracowania projektu budżetu przekazane przez Ministra Finansów;

2) wewnętrzne założenia przyjęte w Akademii, wymienione w ust.3;

3) projekty planów zadań operacyjnych zgłoszone przez dysponentów

przygotowuje i przedkłada Kanclerzowi Akademii informację o środkach niezbędnych na pokrycie wydatków bieżących w rozdziałach 73010 i 73095 (bez dotacji dla instytutów międzynarodowych), w tym o wydatkach mających charakter tzw. "wydatków sztywnych" oraz sumie, która pozostaje do dyspozycji na finansowanie bieżącej działalności jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej i instytutów międzynarodowych oraz na dotacje celowe, w tym na inwestycje.

8. W zależności od potrzeb, Kanclerz zwołuje roboczą naradę z dysponentami lub przeprowadza bezpośrednie indywidualne konsultacje mające na celu ostateczne doprecyzowanie wysokości środków planowanych na poszczególne zadania operacyjne (bez przedsięwzięć i zakupów inwestycyjnych) zapisane w rozdziałach 73010 i 73095; w spotkaniach uczestniczy Dyrektor Biura Finansów i Budżetu oraz Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych; w przypadku konieczności zmniejszenia puli środków wnioskowanych na wyodrębnione zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę (DUN) Kanclerz zasięga opinii właściwego wiceprezesa PAN.

9. W ramach "sumy pozostającej do dyspozycji" Kanclerz Akademii proponuje wyodrębnienie:

1) środków dotacji celowych na inwestycje priorytetowe; wykaz tytułów inwestycyjnych do objęcia dotacją celową na inwestycje jest - w konsultacji z koordynatorami - selekcjonowany z planu zadań rzeczowych zgłoszonych w I etapie planowania; w uzasadnionych sytuacjach dopuszcza się możliwość wprowadzenia na listę wydatków majątkowych tytułów nieuwzględnionych uprzednio w planie zadań rzeczowych;

2) w konsultacji z właściwym wiceprezesem PAN - kwoty planowanej na dotacje podmiotowe dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz dla instytutów międzynarodowych, biorąc pod uwagę w szczególności limit wydatków określony dla części 67 budżetu państwa, wysokość środków wyodrębnionych na tę działalność w budżecie roku poprzedzającego rok planistyczny oraz kierując się umocowanymi zmianami organizacyjnymi w tym obszarze działalności Akademii;

3) pozostałych dotacji (wynikających z założeń, o których mowa w ust. 3 - np. na kształcenie lub restrukturyzację);

10. Obsługę zadań opisanych w ust. 8 i 9 przynależnych Kanclerzowi zapewnia Dział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu.

11. Proponowany podział limitu wydatków, ustalony w trybie opisanym w ust. 3-9, jest ujmowany w układzie klasyfikacji budżetowej oraz budżetu zadaniowego i wraz z informacją o przyjętych założeniach jest przedkładany Kanclerzowi Akademii, który uzyskuje akceptację Prezesa Akademii. Kompletna zaakceptowana dokumentacja stanowi podstawę do wypełnienia odpowiednich formularzy planistycznych.

12. Podpisane przez Kanclerza Akademii formularze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w wyznaczonym terminie właściwej komórce organizacyjnej dysponenta części budżetowej.

13. W sytuacjach wymagających dostosowania do rządowego trybu i terminarza prac nad projektem budżetu, dopuszcza się możliwość odstępstwa od opisanego wyżej trybu procedowania.

14. Propozycje dotyczące projektu budżetu - zgodnie z § 73 ust. 1 pkt 1 Statutu PAN - są przekazywane do Komisji Rewizyjnej celem zaopiniowania oraz są zamieszczane w porządku obrad najbliższego posiedzenia Prezydium PAN, które działając na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Polskiej Akademii Nauk podejmuje stosowną uchwałę w powyższej sprawie.

15. Po złożeniu przez rząd projektu budżetu państwa w Sejmie, Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych przygotowuje projekt dokumentu pt. "Objaśnienia do projektu budżetu państwa w części 67 Polska Akademia Nauk" i po zaakceptowaniu przez Kanclerza Akademii przedkłada w odpowiedniej komórce organizacyjnej dysponenta części budżetowej.

16. Projekty planów finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, są sporządzane na formularzu określonym rozporządzeniem Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 138 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych:

1) na podstawie przesłanych w wyznaczonym terminie i podpisanych przez uprawnione osoby:

a) projektów planów finansowych jednostek organizacyjnych Akademii,

b) projektów planów finansowych opracowanych przez dysponentów środków w Kancelarii PAN ustanowionych przez Kanclerza Akademii; w zakresie finansowania pozabudżetowego, zastrzeżonego dla Kanclerza Akademii, propozycję projektu planu przygotowuje, we współpracy z właściwymi komórkami Kancelarii PAN, Dział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu i przedkłada do akceptacji Kanclerza Akademii;

2) przy zachowaniu zgodności z projektem budżetu w części 67 Polska Akademia Nauk;

3) z uwzględnieniem przepływów wewnętrznych w ramach Akademii jako osoby prawnej.

17. Przy opracowaniu projektu planu finansowego na kolejne 3 lata następujące po roku, którego dotyczy projekt budżetu uwzględnia się wskaźniki przyjęte przez rząd w założeniach do projektu budżetu oraz inne istotne okoliczności znane w momencie sporządzania omawianego projektu planu.

18. Projekt planu finansowego Akademii, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi sumę projektów planów finansowych poszczególnych jednostek organizacyjnych Akademii nieposiadających osobowości prawnej oraz projektu planu finansowego realizowanego na szczeblu centralnym. Przy sporządzeniu projektu planu eliminuje się przepływy wewnętrzne; dane dotyczące finansowania budżetowego powinny być skorelowane z projektem budżetu.

19. Projekt planu finansowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stanowi sumę projektów planów finansowych poszczególnych instytutów oraz MlBMiK. W wyznaczonym terminie instytuty oraz MlBMiK przekazują do Działu Analiz Ekonomicznych w formie elektronicznej oraz papierowej wypełnione i podpisane formularze dotyczące projektu planu finansowego.

20. Na podstawie otrzymanych jednostkowych projektów planów finansowych, o których mowa w ust. 19, Dział Analiz Ekonomicznych sporządza projekt łącznego planu finansowego instytutów i przekazuje go do Działu Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu.

21. Dział Planowania i Kontroli Realizacji Budżetu sporządza projekty planów finansowych, o których mowa ust. 1 pkt 2 i 4 i razem z projektem planu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przedkłada do podpisu Kanclerzowi Akademii; dokumenty te są następnie przekazywane w formie papierowej i elektronicznej do właściwej komórki organizacyjnej dysponenta części budżetowej.

III

 etap

1. Celem przygotowania projektu planu finansowego Akademii na rok następny w terminie wynikającym z postanowień § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu finansowania i gospodarki finansowej Polskiej Akademii Nauk i jej instytutów naukowych, dyrektorzy oraz dysponenci przedkładają stosowne projekty planów finansowych wraz z objaśnieniami na druku ustalanym przez Kanclerza Akademii.

2. Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych informuje zainteresowanych o terminie składania projektów planów finansowych oraz przekazuje podstawowe wytyczne do ich opracowania.

3. W przypadku wystąpienia istotnych różnic pomiędzy wielkościami zgłoszonymi w II etapie planowania (na drukach określonych przez Ministra Finansów) a propozycją przedkładaną w III etapie dyrektor/dysponent jest zobowiązany do złożenia równolegle stosownego wyjaśnienia.

4. Na podstawie zagregowanych jednostkowych projektów planów finansowych oraz innych uzgodnień, wytycznych i postanowień (w szczególności wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów oraz decyzji organów Akademii) przygotowywany jest projekt planu finansowego Akademii wraz z objaśnieniami, który parafują Dyrektor Biura Finansów i Budżetu - Główny Księgowy Akademii, Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych i koordynatorzy zadań inwestycyjnych oraz aprobuje Kanclerz Akademii.

5. Kanclerz Akademii przedkłada przygotowany projekt planu finansowego Akademii na rok następny Prezesowi Akademii. Zaakceptowany przez Prezesa PAN projekt jest przesyłany (celem zaopiniowania) do ministra właściwego do spraw nauki oraz równolegle do działającej w Akademii Komisji Rewizyjnej.

6. Do czasu uchwalenia przez Prezydium PAN planu finansowego Akademii uwzględniającego kwoty zapisane w ustawie budżetowej i zatwierdzenia go przez ministra właściwego do spraw nauki podstawą gospodarki finansowej Akademii jest projekt planu finansowego opracowany w III etapie planowania.

IV

 etap

1. Po ogłoszeniu ustawy budżetowej podejmowane są następujące działania:

1) w terminie wyznaczonym przez dysponenta części budżetowej, Akademia przedkłada na formularzach określonych przez Ministra Finansów aktualizację danych do Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;

2) na wniosek Kanclerza Akademii, Prezes Akademii rozstrzyga o wysokości środków:

a) wyodrębnionych w poszczególnych rozdziałach klasyfikacji budżetowej na zadania z zakresu działalności upowszechniającej naukę (DUN),

b) na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą;

3) na podstawie wydanych przez właściwy zespół doradczy rekomendacji Prezes Akademii rozstrzyga o wysokości dotacji podmiotowych na dany rok budżetowy dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Akademii nieposiadających osobowości prawnej oraz dla instytutów międzynarodowych (stosowne wnioski uprawnione jednostki składają w trybie określonym odrębną decyzją Prezesa PAN);

4) na wniosek Wicedyrektora do spraw Ekonomicznych właściwi koordynatorzy zadań finansowanych z dotacji celowej na inwestycje - po konsultacji z Kanclerzem Akademii - przedkładają ostateczne brzmienie tytułów inwestycyjnych zaplanowanych do finansowania ze środków budżetowych w danym roku budżetowym;

5) weryfikacji podlega plan zadań operacyjnych realizowany na szczeblu centralnym w ramach projektu planu finansowego; w tym celu każdy z dysponentów analizuje przynależny mu plan zadań operacyjnych i zgłasza do Wicedyrektora do spraw Ekonomicznych wnioski o ewentualną korektę obowiązującego projektu; w sytuacji pojawienia się istotnych rozbieżności w stosunku do obowiązującego projektu planu, Kanclerz Akademii może zwołać naradę uzgodnieniową, na której zapadają ostateczne rozstrzygnięcia;

6) ustalenia wynikające z działań opisanych w pkt 2-5 są uwzględniane w odpowiednich załącznikach do projektu uchwały Prezydium PAN opiniującej podział kwot zapisanych w ustawie budżetowej na zadania i dla poszczególnych jednostek organizacyjnych;

7) po zaopiniowaniu przez Prezydium Akademii podziału kwot zapisanych w ustawie budżetowej, Prezes PAN wydaje decyzję o podziale kwot zapisanych w części 67 Polska Akademia Nauk, w tym o wysokości dotacji przyznanej dla poszczególnych jednostek organizacyjnych Akademii;

8) Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych w trybie roboczym uzgadnia z właściwą komórką organizacyjną dysponenta części budżetowej projekty umów o dotacje celowe na inwestycje, wkład własny i restrukturyzację, natomiast Dyrektor Gabinetu Prezesa PAN uzgadnia projekt umowy o dotację celową na kształcenie;

9) umowy, o których mowa w pkt 8, ze strony Akademii podpisuje Kanclerz Akademii.

2. Uwzględniając dokonany decyzją Prezesa PAN podział kwot zapisanych w ustawie budżetowej, dyrektorzy jednostek i dysponenci dokonują weryfikacji obowiązującego projektu planu finansowego celem ustalenia ostatecznej wersji, która zostanie przedłożona do uchwalenia przez Prezydium PAN. Na tym etapie:

1) uwzględnia się faktyczny stan należności, zobowiązań i środków pieniężnych odnotowany na dzień 1 stycznia;

2) wprowadza się inne uzasadnione zmiany w stosunku do projektu opracowanego w III etapie; w tej sytuacji wymagane jest dołączenie stosownych objaśnień;

3) dyrektorzy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej sporządzają dla kierowanej jednostki projekt planu zadaniowego na dany rok, skorelowany z przedkładanym zweryfikowanym projektem planu finansowego.

3. Na podstawie zweryfikowanych i urealnionych projektów jednostkowych przygotowywana jest propozycja planu finansowego Akademii na dany rok budżetowy, którą po uzyskaniu parafy Dyrektora Biura Finansów i Budżetu - Głównego Księgowego Akademii, Wicedyrektor do spraw Ekonomicznych przedstawia do akceptacji Kanclerzowi Akademii.

4. Zaakceptowaną propozycję planu finansowego, w formie projektu uchwały Prezydium PAN, Kanclerz Akademii przedkłada Prezesowi Akademii, który przesyła projekt uchwały do Komisji Rewizyjnej celem zaopiniowania oraz stosownie do postanowień art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy o PAN, włącza do porządku obrad najbliższego posiedzenia Prezydium PAN.

5. Uchwalony przez Prezydium PAN plan finansowy Akademii, w ciągu 21 dni podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw nauki.

6. Po zatwierdzeniu planu finansowego Akademii, Kanclerz Akademii ustala plan zadań operacyjnych realizowany na szczeblu centralnym oraz plan finansowy odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, natomiast Prezes PAN zatwierdza skorelowany z planem finansowym jednostki plan zadaniowy na dany rok uprzednio zaparafowany przez przedstawiciela właściwego wydziału PAN, a w przypadku zagranicznych stacji naukowych przez właściwego wiceprezesa PAN.

7. Kanclerz Akademii zawiera umowy z dyrektorami instytutów międzynarodowych w sprawie zasad wykorzystania przyznanych tym instytutom dotacji podmiotowych.

ZMIANA PLANU FINANSOWEGO W CIĄGU ROKU BUDŻETOWEGO

1. Zmiana planu finansowego Akademii w ciągu roku budżetowego następuje w formie stosownej uchwały Prezydium PAN wydawanej na wniosek Prezesa PAN i wymaga zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw nauki.

2. W trakcie roku budżetowego mogą być dokonywane zmiany w planach finansowych i zadaniowych jednostek organizacyjnych oraz w planie realizowanym na szczeblu centralnym.

3. Procedurę zmiany planu, w szczególności, gdy zachodzą okoliczności powodujące potrzebę zwiększenia planowanych kosztów wszczyna się na wniosek dyrektora lub dysponenta środków w Kancelarii PAN ustanowionego przez Kanclerza Akademii lub przeprowadza się odgórnie z inicjatywy Kanclerza Akademii.

4. Nie każda zmiana planu finansowego, o której mowa w ust. 2, generuje potrzebę uruchamiania procedury związanej ze zmianą planu finansowego Akademii. Jeżeli ramy planu finansowego Akademii pozwalają, zmiany w planach jednostkowych dokonywane są na zasadzie przesunięć poziomych (pomiędzy planami jednostkowymi).

5. Uchwalana przez Prezydium PAN w ciągu roku budżetowego zmiana planu finansowego nie wymaga uprzedniego zaopiniowania przez Komisję Rewizyjną w przypadkach, gdy zmiana wynika z decyzji dysponenta części budżetowej lub z aktów normatywnych powszechnie obowiązujących lub gdy:

1) po stronie przychodów nie powoduje zmniejszenia sumy przychodów zaplanowanych na dany rok (mamy do czynienia wyłącznie z przesunięciami pomiędzy pozycjami przychodów, w tym z tytułu dotacji),

2) po stronie kosztów następuje w granicach globalnej kwoty zaplanowanej na dany rok (mamy do czynienia wyłącznie z przesunięciami pomiędzy pozycjami kosztów),

3) nie powoduje pogorszenia planowanego wyniku finansowego, liczonego jako różnica pomiędzy sumą przychodów łącznie z dotacjami a kosztami powiększonymi o wydatki majątkowe i środki przekazane innym podmiotom.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PLAN FINANSOWY na rok ............... (w złotych)

Nazwa jednostki organizacyjnej
WyszczególnienieKwota
STAN NA POCZĄTEK ROKU

środków pieniężnych

należności

zobowiązań

PRZYCHODY POZADOTACYJNE

z tego: przychody z prowadzonej działalności

pozostałe przychody

DOTACJE Z BUDŻETU PAŃSTWA

lub BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

z tego: dotacja podmiotowa

dotacje celowe na inwestycje

inne dotacje celowe

KOSZTY

z tego: Amortyzacja

Wynagrodzenia

z tego: osobowe finansowane ze źródeł krajowych

osobowe finansowane ze źródeł zagranicznych

bezosobowe finansowane ze źródeł krajowych

bezosobowe finansowane ze źródeł zagranicznych

Składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy

(od wynagrodzeń osobowych i bezosobowych)

Zakup towarów i usług

Płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań

Pozostałe koszty

ŚRODKI NA WYDATKI MAJĄTKOWE
z tego: inwestycje budowlane

zakup inwestycyjne

ŚRODKI PRZYZNANE INNYM PODMIOTOM
STAN NA KONIEC ROKU

środków pieniężnych

należności

zobowiązań

PLANOWANY WYNIK FINANSOWY1
PLANOWANE PRZECIĘTNE ZATRUDNIENIE W ETATACH

Warszawa, ........................... KANCLERZ

POLSKIEJ AKADEMII NAUK

__________

1 do obliczenia wyniku finansowego zastosowano formułę: przychody ogółem (z wyłączeniem przychodów przyszłych okresów odpowiednik amortyzacji sfinansowanej dotacją i przychodów z tytułu rozwiązania utworzonych w latach poprzednich rezerw)minus koszty ogółem (z wyłączeniem amortyzacji i kosztów z tytułu tworzenia rezerw)minus środki na wydatki majątkowe

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PLAN FINANSOWY POLSKIEJ AKADEMII NAUK NA ROK ......... (w tys. zł)

WyszczególnienieKwota
Stan środków pieniężnych na początek roku
Stan należności na początek roku
Stan zobowiązań na początek roku
Przychody z prowadzonej działalności
Pozostałe przychody
Dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

z tego: dotacja podmiotowa

dotacje celowe na inwestycje

inne dotacje celowe

Koszty

w tym2:

amortyzacja

wynagrodzenia i składki od nich naliczane

płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych

zobowiązań

zakup towarów i usług

Środki na wydatki majątkowe
Środki przyznane innym podmiotom
Stan należności na koniec roku
Stan zobowiązań na koniec roku
Stan środków pieniężnych na koniec roku
______________

2 lista kosztów wyspecyfikowanych w tabeli wynika na wprost z zapisów art. 84 ust. 2 pkt 3 lit a, b, c ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o Polskiej Akademii Nauk i wyczerpuje również wymogi stawiane przez art. 31 pkt 3 lit. a, b, c ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.