Określenie szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia.

Akty korporacyjne

KRASPiP.2012.1.12

Akt nieoceniany
Wersja od: 12 stycznia 2012 r.

UCHWAŁA Nr 4/III/2012
KRAJOWEJ RADY AKREDYTACYJNEJ SZKÓŁ PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 12 stycznia 2012 roku
w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia

Na podstawie art. 58 ust.1 ustawy z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039) oraz § 16 ust.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2001 roku w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego oraz trybu uzyskiwania akredytacji (Dz. U. Nr 83, poz. 904) uchwala się, co następuje:
§  1.
Określa się szczegółowe kryteria oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia:
1)na kierunku położnictwo:
a)dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
b)dla studiów pierwszego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,
c)dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych położnych, stanowiące załącznik nr 3 do niniejszej uchwały,
d)dla studiów drugiego stopnia stanowiące załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
2)na kierunku pielęgniarstwo:
a)dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowiące załącznik nr 5 do niniejszej uchwały,
b)dla studiów pierwszego stopnia na uczelniach występujących o akredytację kolejny raz stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały,
c)dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych położnych, stanowiące załącznik nr 7 do niniejszej uchwały,
d)dla studiów drugiego stopnia stanowiące załącznik nr 8 do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Kształcenie na kierunku pielęgniarstwo prowadzone jest w formie studiów stacjonarnych.TakNie
Studia trwają co najmniej 6 semestrów (3 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym / niestacjonarnym obejmuje 4815 godzin, w tym:TakNie
* 210 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści ogólnychTakNie
* 810 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści podstawowychTakNie
* 1495 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznych w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1200 godzin praktyk zawodowych w grupie treści kierunkowychlakNie
Bez udziału nauczyciela akademickiego jest realizowanych nie więcej niż:
* po 15 godzin z każdego zakresu w grupie treści podstawowychTakNie
* po 30 godzin z każdego zakresu w grupie treści kierunkowych.TakNie
2.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011r.TakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studenta.TakNie
3.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 180 punktów orazTakNie
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:

* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształcenia

TakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
4.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są zaplanowane zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku studiów położnictwo.TakNie
5.Jest przygotowana dokumentacja oceny postępów i postawy studentów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.TakNie
6.Jest przygotowany wykaz umiejętności, które student będzie zaliczał w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli kierunku studiów położnictwo (po rozpoczęciu studiów z reprezentacją studentów tego kierunku).TakNie
8.Przebieg egzaminu dyplomowego teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany.TakNie
9.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, będzie obejmował sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
RAZEM25 pkt

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku położnictwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - położnictwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów położnictwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z położnictwa / pielęgniarstwa posiadają prawo wykonywania zawodu położnej / pielęgniarki oraz mają udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
RAZEM9 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologicznąTakNie
* umiejętności położniczych.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia dla kobiet, poradnia planowania rodziny, opieka środowiskowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, oddział położniczy, noworodkowy / położniczo-noworodkowy, oddział pediatryczny, oddział ginekologii, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej / boiska / basenuTakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.TakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i uwzględniają osiągnięcie założonych celów kształcenia na kierunku położnictwo.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM17 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
RAZEM7 pkt
Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat
A-25 pkt
B-9 pkt
C-17 pkt
D-7 pkt
Razem 58 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Studia trwają co najmniej 6 semestrów (3 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym / niestacjonarnym obejmuje 4815 godzin, w tym:TakNie
* 210 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści ogólnychTakNie
* 810 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści podstawowychTakNie
* 1495 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznych w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1200 godzin praktyk zawodowych w grupie treści kierunkowychTakNie
Bez udziału nauczyciela akademickiego jest realizowanych nie więcej niż:
* po 15 godzin z każdego zakresu w grupie treści podstawowychTakNie
* po 30 godzin z każdego zakresu w grupie treści kierunkowych.TakNie
2.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.TakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studenta.TakNie
3.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 180 punktów orazTakNie
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:TakNie
* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.
4.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenie.TakNie
5.Przebieg każdej praktyki zawodowej jest udokumentowany.TakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształcenia.TakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów położnictwo, a jej działalność jest udokumentowana.TakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
10.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, obejmuje sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
11.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata położnictwa.TakNie
RAZEM26 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
13.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
14.Program kształcenia uwzględnia współpracę międzynarodową.TakNie
RAZEM26+3=29 pkt.

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku położnictwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - położnictwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów położnictwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z położnictwa / pielęgniarstwa posiadają prawo wykonywania zawodu położnej / pielęgniarki oraz mają udokumentowaną minimumTakNie
roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
7.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
8.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
9.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
10.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
11.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
13.Położne / pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM15+3=18 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologicznąTakNie
* umiejętności położniczych.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia dla kobiet, poradnia planowania rodziny, opieka środowiskowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, oddział położniczy, noworodkowy / położniczo-noworodkowy, oddział pediatryczny, oddział ginekologii, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej / boiska / basenuTakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.TakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągnięcie celów kształcenia na kierunku położnictwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM17 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma położniczo - ginekologiczne.TakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM17+3= 20 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegają:TakNie
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktyczna
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 26-maksymalna-29
Minimum 68

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 15-maksymalna-18
69 - 754 lataC.minimalna 17-maksymalna-20
D.minimalna 10-maksymalna-14
76 - 815 latRAZEMmin. 68maks. 81

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA DLA DYPLOMOWANYCH POŁOŻNYCH - KIERUNEK POŁOŻNICTWO

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacjiPunktacja
Tak - 1Nie - 0
A

Dla

dyplomowanych położnych, które są absolwentami 2- letnich medycznych szkół zawodowych

Studia trwają co najmniej 3 semestry.TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:TakNie
* 1479 godzin, w tym:TakNie
* nie mniej niż 489 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 740 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowego.TakNie
Program nauczania obejmuje:
* część teoretyczna stanowiącą nie mniej 33% całości programuTakNie
* część praktyczną stanowiącą nie mniej 50% całości programu.TakNie
Program nauczania uwzględnia różnice pomiędzy treściami programowymi określonymi w standardach kształcenia dla kierunku położnictwo oraz programem kształcenia realizowanym w danej szkole medycznej.TakNie
B

Dla

dyplomowanych położnych, które są absolwentami 2,5- letnich medycznych zawodowych

Studia trwają co najmniej 2 semestry.TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
* 1086 godzin, w tym:TakNie
* nie mniej niż 360 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 543 godziny zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowego.
Program nauczania obejmuje:TakNie
* część teoretyczna stanowiącą nie mniej 33% całości programu
* część praktyczną stanowiącą nie mniej 50% całości programu.TakNie
Program nauczania uwzględnia różnice pomiędzy treściami programowymi określonymi w standardach kształcenia dla kierunku położnictwo oraz programem kształcenia realizowanym w danej szkole medycznej.TakNie
2.Szczegółowe programy kształcenia są:
* kompletne i w formie pisemnejTakNie
* nie zawierają zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach

kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 5 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

TakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z celami kształcenia.TakNie
4.Postępy i postawa studenta podlegają ocenie na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.TakNie
5.Indywidualny program praktyk zawodowych jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów .TakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta danego kierunku i jej działalność jest udokumentowana.TakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
10.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, obejmuje sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
11.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata położnictwa.TakNie
RAZEM20 pkt.
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
13.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
14.Program kształcenia uwzględnia współpracę międzynarodową.TakNie
RAZEM20+3=23 pkt.

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku położnictwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - położnictwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów położnictwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z położnictwa / pielęgniarstwa posiadają prawo wykonywania zawodu położnej / pielęgniarki oraz mają udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
7.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
8.Położna / pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
9.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
10.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
11.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
13.Położne / pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM15+3=18 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologiczną.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia dla kobiet, poradnia planowania rodziny, opieka środowiskowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, oddział położniczy, noworodkowy / położniczo- noworodkowy, oddział pediatryczny, oddział ginekologii, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągnięcie celów kształcenia na kierunku położnictwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma położniczo - ginekologiczne.TakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM15+2= 17 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegają:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 20-maksymalna-23
Minimum 60

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 15-maksymalna-18
61664 lataC.minimalna 15-maksymalna-17
D.minimalna 10-maksymalna-14
67725 latRAZEMmin. 60maks. 72

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Studia trwają co najmniej 4 semestry (2 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym obejmuje nie mniej niż 1300 godzin zajęć i praktyki trwające nie krócej niż 4 tygodnie, w tym:TakNie
* 45 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści podstawowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* 285 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści kierunkowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* co najmniej 4 tygodnie (160 godzin) praktyk zawodowychTakNie
* co najmniej 970 godzin zaplanowanych przez uczelnieTakNie
1a.Studia trwają co najmniej 4 semestry (2 lata)TakNie
Plan studiów w systemie niestacjonarnym obejmuje nie mniej niż 780 godzin zajęć i praktyki trwające nie krócej niż 4 tygodnie, w tym:TakNie
* 45 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści podstawowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* 285 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści kierunkowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* co najmniej 4 tygodnie (160 godzin) praktyk zawodowychTakNie
* co najmniej 450 godzin zaplanowanych przez uczelnieTakNie
2.Plan studiów i program nauczania, przy zagwarantowanej pełnej realizacji treści kształcenia określonych w standardzie, umożliwia studentowi wybór treści kształcenia w wymiarze nie mniejszym niż 30% godzin zajęć z zakresów ustalonych przez uczelnieTakNie
3.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 5 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.TakNie
4.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 120 punktów oraz
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:TakNie
* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
5.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenie.TakNie
6.Przebieg każdej praktyki zawodowej jest udokumentowany.TakNie
7.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
8.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształcenia.TakNie
9.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów położnictwo, a jej działalność jest udokumentowana.TakNie
10.Absolwent uzyskuje dyplom magistra położnictwa.TakNie
RAZEM21 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
11.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
12.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
13.Program kształcenia uwzględnia współpracę międzynarodową.TakNie
RAZEM21+3=24 pkt.

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku roku akademickiego, dla których uczelnia ta stanowi podstawowe miejsce pracy, obejmuje co najmniej:
* sześciu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, w tym:TakNie
- co najmniej pięciu nauczycieli posiada dorobek naukowy w zakresie danego kierunku studiówTakNie
- co najmniej jeden nauczyciel posiada dorobek w dziedzinie nauki związanej z danym kierunkiem studiówTakNie
* sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, w tym:TakNie
- co najmniej czterech nauczycieli posiada dorobek naukowy w zakresie danego kierunku studiówTakNie
- co najmniej dwóch nauczycieli posiada dorobek w zakresie dziedziny nauki związanej z danym kierunkiem studiów.TakNie
lub
1aZatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o prace, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, dla których uczelnia ta stanowi podstawowe miejsce pracy, co najmniej:Tak

Tak

Nie

Nie

* sześciu samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego oraz posiadających dorobek w obszarze wiedzy, odpowiadającym obszarowi kształcenia, wskazanemu dla tego kierunku studiówTak

Tak

Nie

Nie

* sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora oraz posiadających dorobek w obszarze wiedzy, odpowiadającym obszarowi kształcenia, wskazanemu dla tego kierunku studiów.Tak

Tak

Nie

Nie

2.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - położnictwo zajecia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora.TakNie
3.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów położnictwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
4.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z położnictwa / pielęgniarstwa posiadają prawo wykonywania zawodu położnej / pielęgniarki oraz mają udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
5.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
6.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
7.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
8.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
9.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
10.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM17 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
11.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
12.Położne / pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM17+3=20 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, oddział położniczo-noworodkowy, oddział pediatryczny, oddział ginekologii)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (onkologia ginekologiczna, intensywny nadzór położniczy, neonatologia)TakNie
* placówkach dydaktyczno-wychowawczych.TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągnięcie celów kształcenia na kierunku położnictwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma pielęgniarskie / położnicze.TakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM14+2= 16 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 21-maksymalna-24
Minimum 62

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 17-maksymalna-20
63684 lataC.minimalna 14-maksymalna-16
D.minimalna 10-maksymalna-14
69745 latRAZEMmin. 62maks. 72

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA - KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Kształcenie na kierunku pielęgniarstwo prowadzone jest w formie studiów stacjonarnych.TakNie
Studia trwają co najmniej 6 semestrów (3 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym / niestacjonarnym obejmuje 4815 godzin, w tym:TakNie
* 210 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści ogólnychTakNie
* 810 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści podstawowychTakNie
* 1495 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznych w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1200 godzin praktyk zawodowych w grupie treści kierunkowychTakNie
Bez udziału nauczyciela akademickiego jest realizowanych nie więcej niż:
* po 15 godzin z każdego zakresu w grupie treści podstawowychTakNie
* po 30 godzin z każdego zakresu w grupie treści kierunkowych.TakNie
2.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011r.TakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studenta.TakNie
3.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 180 punktów orazTakNie
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:
* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
4.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są zaplanowane zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku studiów pielęgniarstwo.TakNie
5.Jest przygotowana dokumentacja oceny postępów i postawy studentów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.TakNie
6.Jest przygotowany wykaz umiejętności, które student będzie zaliczał w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli kierunku studiów pielęgniarstwo (po rozpoczęciu studiów z reprezentacją studentów tego kierunku).TakNie
8.Przebieg egzaminu dyplomowego teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany.TakNie
9.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, będzie obejmował sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
RAZEM25 pkt

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku pielęgniarstwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - pielęgniarstwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów pielęgniarstwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa / położnictwa posiadają prawo wykonywania zawodu pielęgniarki / położnej oraz mają udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych..TakNie
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
RAZEM9 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologicznąTakNie
* umiejętności pielęgniarskich.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna opieka medyczna).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej / boiska / basenuTakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.TakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i uwzględniają osiągnięcie założonych celów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM17 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
RAZEM7 pkt
Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat
A-25 pkt
B-9 pkt
C-17 pkt
D-7 pkt
Razem 58 pkt

ZAŁĄCZNIK Nr  6

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Studia trwają co najmniej 6 semestrów (3 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym / niestacjonarnym obejmuje 4815 godzin, w tym:TakNie
* 210 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści ogólnychTakNie
* 810 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści podstawowychTakNie
* 1495 godzin teoretycznych kształcenia w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznych w grupie treści kierunkowychTakNie
* 1200 godzin praktyk zawodowych w grupie treści kierunkowychTakNie
Bez udziału nauczyciela akademickiego jest realizowanych nie więcej niż:
* po 15 godzin z każdego zakresu w grupie treści podstawowychTakNie
* po 30 godzin z każdego zakresu w grupie treści kierunkowych.TakNie
2.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 Ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studenta.TakNie
3.Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 180 punktów orazTakNie
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:
* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
4.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie ze standardami kształcenia dla kierunku studiów oraz celami kształcenia i podlegają ocenie.TakNie
5.Przebieg każdej praktyki zawodowej jest udokumentowany.TakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształcenia.TakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów pielęgniarstwo, a jej działalność jest udokumentowana.TakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
10.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, obejmuje sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
11.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata pielęgniarstwa.TakNie
RAZEM26 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
13.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
14.Program kształcenia uwzględnia współpracę międzynarodową.TakNie
RAZEM26+3=29 pkt.

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku pielęgniarstwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - pielęgniarstwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów pielęgniarstwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa / położnictwa posiadają prawo wykonywania zawodu pielęgniarki / położnej oraz mają udokumentowaną minimum rocznąTakNie
praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
7.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
8.Pielęgniarka / położna odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
9.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
10.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
11.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
13.Pielęgniarki / położne odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM15+3=18 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologicznąTakNie
* umiejętności pielęgniarskich.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:TakNie
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna opieka medyczna).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej / boiska / basenuTakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.TakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągnięcie celów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM17 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma pielęgniarskie.TakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM17+3=20 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegają:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 26-maksymalna-29
Minimum 68

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 15-maksymalna-18
69754 lataC.minimalna 17-maksymalna-20
D.minimalna 10-maksymalna-14
76815 latRAZEMmin. 68maks. 81

ZAŁĄCZNIK Nr  7

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA DLA DYPLOMOWANYCH PIELĘGNIAREK-KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie - 0
A

Dla pielęgniarek dyplomowanych, które ukończyły pięcioletnie liceum medyczne

Studia trwają co najmniej 2 semestry.TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
* 1150 godzin, w tym:TakNie
* nie mniej niż 400 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 750 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
Plan studiów zawiera grupę treści podstawowych i kierunkowych.TakNie
Program nauczania obejmuje:
* część teoretyczna stanowiącą nie mniej niż 400 godzin programuTakNie
* część praktyczną stanowiącą nie mniej niż 750 godzin programu.TakNie
Program nauczania uwzględnia standardy nauczania dla pielęgniarek, absolwentów pięcioletnich liceów medycznych.TakNie
C

Dla pielęgniarek dyplomowanych, które ukończyły 2-letnie medyczne szkoły zawodowe

Studia trwają co najmniej 3 semestry.
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:TakNie
* 2410 godzin, w tym:
* nie mniej niż 800 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 1205 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
Plan studiów zawiera grupę treści podstawowych i kierunkowych.TakNie
Program nauczania obejmuje:
* część teoretyczną stanowiącą nie mniej 33% całości programuTakNie
* część praktyczną stanowiącą nie mniej 50% całości programu.TakNie
Program nauczania uwzględnia różnice pomiędzy treściami programowymi określonymi w standardach kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo oraz programem kształcenia realizowanym w danej szkole medycznej.TakNie
D

Dla pielęgniarek dyplomowanych, które ukończyły 2,5-letnie medyczne szkoły zawodowe

Studia trwają co najmniej 2 semestry.TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
* 1984 godziny, w tym:TakNie
* nie mniej niż 660 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 992 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
Plan studiów zawiera grupę treści podstawowych i kierunkowych.TakNie
Program nauczania obejmuje:
* część teoretyczna stanowiącą nie mniej 33% całości programuTak

Tak

Nie

Nie

* część praktyczną stanowiącą nie mniej 50% całości programu.
Program nauczania uwzględnia różnice pomiędzy treściami programowymi określonymi w standardach kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo oraz programem kształcenia realizowanym w danej szkole medycznej.TakNie
E

Dla pielęgniarek dyplomowanych, które ukończyły 3-letnie medyczne szkoły zawodowe

Studia trwają co najmniej 2 semestry.TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
* 660 godzin, w tym:TakNie
* nie mniej niż 220 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 330 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
Plan studiów zawiera grupę treści podstawowych i kierunkowych..TakNie
Program nauczania obejmuje:
* część teoretyczną stanowiącą nie mniej 33% całości programuTak

Tak

Nie

Nie

* część praktyczną stanowiącą nie mniej 50% całości programu.
Program nauczania uwzględnia różnice pomiędzy treściami programowymi określonymi w standardach kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo oraz programem kształcenia realizowanym w danej szkole medycznej.TakNie
2.Szczegółowe programy kształcenia są:
* kompletne i w formie pisemnejTakNie
* nie zawierają zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach

kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

TakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z celami kształcenia.TakNie
4.Postępy i postawa studenta podlegają ocenie na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.TakNie
5.Indywidualny program praktyk zawodowych jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów.TakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta danego kierunku i jej działalność jest udokumentowana.TakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowany.TakNie
10.Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, obejmuje sprawdzenie zasobu wiedzy i umiejętności praktycznych.TakNie
11.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata pielęgniarstwa.TakNie
RAZEM20 pkt.
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
13.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
14.Program kształcenia uwzględnia współpracę międzynarodową.TakNie
RAZEM20+3=23 pkt

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, co najmniej:
* trzech samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora,

reprezentujących specjalności z zakresu nauk medycznych i posiadających udokumentowany dorobek praktyczny.

TakNie
2.W minimum kadrowym na studia I stopnia na kierunku pielęgniarstwo uwzględnia się nie więcej niż 50% liczby osób zaliczanych do minimum kadrowego na danym kierunku kształcenia zgodnie z zastosowaniem art. 9a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, tj.:
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego - dwie osoby posiadające stopień naukowy doktoraTakNie
* w miejsce nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy doktora - dwie osoby posiadające tytuł zawodowy magistra i doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w dziedzinie związanej z kierunkiem studiów.TakNie
3.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - pielęgniarstwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora lub tytuł zawodowy magistra.TakNie
4.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów pielęgniarstwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
5.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa / położnictwa posiadają prawo wykonywania zawodu pielęgniarki / położnej oraz mają udokumentowaną minimum rocznąTakNie
praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.
6.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
7.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
8.Pielęgniarka / położna odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
9.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
10.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
11.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
12.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
13.Pielęgniarki / położne odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizację w dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM15+3=18 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażoneTakNie
d/ pracownie specjalistyczne z odpowiednim wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologicznąTakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna opieka medyczna).TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągnięcie celów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma pielęgniarskie.TakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM15+2=17 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegają:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 20-maksymalna-23
Minimum 60

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 15-maksymalna-18
61664 lataC.minimalna 15-maksymalna-17
D.minimalna 10-maksymalna-14
67725 latRAZEMmin. 60maks. 72

ZAŁĄCZNIK Nr  8

SZCZEGOŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

A.

 Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Studia trwają co najmniej 4 semestry (2 lata)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym obejmuje nie mniej niż 1300 godzin zajęć i praktyki trwające nie krócej niż 4 tygodnie, w tym:TakNie
* 45 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści podstawowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* 285 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści kierunkowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* co najmniej 4 tygodnie (160 godzin) praktyk zawodowychTakNie
* co najmniej 970 godzin zaplanowanych przez uczelnieTakNie
1a.Studia trwają co najmniej 4 semestry (2 lata)TakNie
Plan studiów w systemie niestacjonarnym obejmuje nie mniej niż 780 godzin zajęć i praktyki trwające nie krócej niż 4 tygodnie, w tym:TakNie
* 45 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści podstawowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* 285 godzin zajęć teoretycznych w grupie treści kierunkowych, określonych w standardach kształceniaTakNie
* co najmniej 4 tygodnie (160 godzin) praktyk zawodowychTakNie
* co najmniej 450 godzin zaplanowanych przez uczelnieTakNie
2.Plan studiów i program nauczania, przy zagwarantowanej pełnej realizacji treści kształcenia określonych w standardzie, umożliwia studentowi wybór treści kształcenia w wymiarze nie mniejszym niż 30% godzin zajęć z zakresów ustalonych przez uczelnieTakNie
3.Program kształcenia:
* jest zgodny ze standardami kształceniaTakNie
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z sylwetką absolwenta zawartą w standardach kształcenia oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.TakNie
4Treści kształcenia w poszczególnych grupach (przedmioty / moduły) mają oszacowane punkty ECTS, których:
* ogólna liczba nie jest mniejsza niż 120 punktów oraz
* student otrzymuje nie mniej niż 30 punktów ECTS za zaliczenie każdego semestru.TakNie
Punkty ECTS zostały przypisane za:TakNie
* zaliczenie każdego z zajęć i praktyk przewidzianych w programie kształceniaTakNie
* przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej i/lub przygotowanie do egzaminu dyplomowego zgodnie z programem kształcenia.TakNie
5.Zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenie.TakNie
6.Przebieg każdej praktyki zawodowej jest udokumentowany.TakNie
7.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.TakNie
8.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształcenia.TakNie
9.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów pielęgniarstwo, a jej działalność jest udokumentowana.TakNie
10.Absolwent uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwa.TakNie
RAZEM21 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
11.Program kształcenia jest opracowany modułowo.TakNie
12.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktyki.TakNie
13.Program kształcenia uwzględnia współpracę miedzynarodową.TakNie
RAZEM21+3=24 pkt.

B.

 Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Zatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o prace, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku roku akademickiego, dla których uczelnia ta stanowi podstawowe miejsce pracy, obejmuje co najmniej:
* sześciu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, w tym:TakNie
- co najmniej pięciu nauczycieli posiada dorobek naukowy w zakresie danego kierunku studiówTakNie
- co najmniej jeden nauczyciel posiada dorobek w dziedzinie nauki związanej z danym kierunkiem studiówTakNie
* sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora, w tym:TakNie
- co najmniej czterech nauczycieli posiada dorobek naukowy w zakresie danego kierunku studiówTakNie
- co najmniej dwóch nauczycieli posiada dorobek w zakresie dziedziny nauki związanej z danym kierunkiem studiów.TakNie
lub
1aZatrudnienie na podstawie mianowania albo umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy, nie krócej niż od początku semestru studiów, dla których uczelnia ta stanowi podstawowe miejsce pracy, co najmniej:Tak

Tak

Nie

Nie

* sześciu samodzielnych nauczycieli akademickich, tj. posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego oraz posiadających dorobek w obszarze wiedzy, odpowiadającym obszarowi kształcenia, wskazanemu dla tego kierunku studiówTak

Tak

Nie

Nie

* sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora oraz posiadających dorobek w obszarze wiedzy, odpowiadającym obszarowi kształcenia, wskazanemu dla tego kierunku studiów.Tak

Tak

Nie

Nie

2.Nauczyciel akademicki wliczony do minimum kadrowego w danym roku akademickim, osobiście prowadzi na danym kierunku studiów - pielęgniarstwo zajęcia dydaktyczne w wymiarze:
* co najmniej 30 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku samodzielnych nauczycieli akademickichTakNie
* co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych, w przypadku nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora.TakNie
3.Stosunek liczby nauczycieli akademickich, stanowiących minimum kadrowe dla kierunku studiów pielęgniarstwo, do liczby studentów na tym kierunku nie jest mniejszy niż 1: 60.TakNie
4.Nauczyciele prowadzący nauczanie przedmiotów z pielęgniarstwa posiadają prawo wykonywania zawodu pielęgniarki oraz mają udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem i wykazują kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
5.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej.TakNie
6.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu nauczania i oceny postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
7.Pielęgniarka / położna odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych ma udokumentowany co najmniej roczny staż pracy, zna program nauczania i wykazuje kształcenie ustawiczne w zakresie kwalifikacji kierunkowych i pedagogicznych.TakNie
8.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowegoTakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
9.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
10.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
RAZEM17 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
11.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągniecia naukoweTakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
12.Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk zawodowych mają ukończone kierunkowe studia wyższe i / lub specjalizacje w danej dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
RAZEM17+3=20 pkt

C.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie - 0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznego.TakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.:
a/ miejsca do nauki dla studentówTakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki NaukiTakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplinTakNie
* Internetu - liczba stanowisk i godziny udostępnienia są wystarczające.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (opieka domowa, pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia naczyniowa, nefrologia, metaboliczny, kardiologia, kardiochirurgia, neurologia, psychiatria, anestezjologia i intensywna terapia)TakNie
* placówkach dydaktyczno-wychowawczych.TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów.
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie, uwzględniają osiągniecie celów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo oraz są respektowane.TakNie
7.Uczelnia posiada dokumentacje potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelni.TakNie
RAZEM14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka jest zaopatrzona w zagraniczne czasopisma pielęgniarskie.TakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
RAZEM14+2= 16 pkt

D.

 Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie -0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształceniaTakNie
B/ program studiów na danym kierunkuTakNie
C/ kadra dydaktycznaTakNie
D/ udostępnianie studentom regulaminu studiów, planu i programu studiów i harmonogramu praktyk.TakNie
E/ wyniki nauczania.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane w doskonaleniu procesu kształcenia.TakNie
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta / monitoruje kariery zawodowe absolwentów.TakNie
RAZEM10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
6.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowymTakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowywaniu podręczników akademickich.TakNie
8.Na kierunku działają studenckie koła naukowe.TakNie
RAZEM10+4=14 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacjiA.minimalna 21-maksymalna-24
Minimum 62

kryteria obligatoryjne

3 lataB.minimalna 17-maksymalna-20
63684 lataC.minimalna 14-maksymalna-16
D.minimalna 10-maksymalna-14
69745 latRAZEMmin. 62maks. 74