Określenie metodyki przygotowania i sposobu redagowania projektów aktów prawnych wydawanych przez organy samorządu radców prawnych oraz zasad sporządzania tekstów jednolitych tych aktów.

Akty korporacyjne

Radc.2009.11.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 listopada 2009 r.

UCHWAŁA Nr 406/VII/2009
PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 17 listopada 2009 r.
w sprawie określenia metodyki przygotowania i sposobu redagowania projektów aktów prawnych wydawanych przez organy samorządu radców prawnych oraz zasad sporządzania tekstów jednolitych tych aktów

Na podstawie § 2b Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów, Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Projekt uchwały

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
W uchwale nie zamieszcza się przepisów sprzecznych z ustawą o radcach prawnych oraz z innymi powszechnie obowiązującymi aktami normatywnymi.
2.
W uchwale nie powtarza się przepisów ustawy o radcach prawnych oraz przepisów innych powszechnie obowiązujących aktów normatywnych.
3.
W uchwale można odsyłać do przepisów ustawy o radcach prawnych, innych powszechnie obowiązujących aktów normatywnych oraz do uchwał będących aktami prawa wewnętrznego.
§  2.
W uchwale należy posługiwać się w szczególności określeniami, które zostały użyte w ustawie o radcach prawnych.
§  3.
1.
Uchwała zawiera:
1)
tytuł;
2)
przepisy merytoryczne;
3)
przepisy o wejściu uchwały w życie.
2.
Uchwała może zawierać także przepisy przejściowe lub dostosowujące oraz przepisy uchylające.

Tytuł uchwały

§  4.
1.
W tytule uchwały w oddzielnych wierszach zamieszcza się:
1)
oznaczenie rodzaju aktu oraz jego numer;
2)
nazwę organu;
3)
datę;
4)
określenie przedmiotu uchwały.
2.
Oznaczenie rodzaju aktu oraz nazwę organu wydającego uchwałę pisze się wielkimi literami.
3.
Datę uchwały poprzedza się zwrotem "z dnia", a następnie zamieszcza się wskazanie dnia zapisanego cyframi arabskimi, nazwę miesiąca określoną słownie oraz wskazanie roku zapisanego cyframi arabskimi ze znakiem "r.", jako skrótem wyrazu "rok".
4.
Przedmiot uchwały określa się możliwie najzwięźlej, jednakże w sposób adekwatnie informujący o jej treści.
5.
Określenie przedmiotu uchwały rozpoczyna się od wyrazów "w sprawie .....".

Podstawa prawna wydania uchwały

§  5.
1.
Tekst uchwały rozpoczyna się od przytoczenia podstawy prawnej jej uchwalenia.
2.
Podstawą wydania uchwały jest przepis prawny ustawy o radcach prawnych (lub innej ustawy), albo przepis aktu prawa wewnętrznego samorządu radców prawnych wydanego na podstawie ustawy, który upoważnia dany organ samorządu do uregulowania określonego zakresu spraw lub wyznacza zadania lub kompetencje danego organu samorządu.
3.
Podstawę prawną uchwalenia uchwały wyraża się zwrotem: "Na podstawie ....... (oznaczenie jednostek redakcyjnych oraz tytułu aktu prawnego) uchwala się, co następuje: .........".

Oznaczanie i systematyzacja przepisów uchwały

§  6.
1.
Podstawową jednostką redakcyjną uchwały jest paragraf. Paragraf oznacza się symbolem "§" i cyfrą arabską z kropką z zachowaniem ciągłości numeracji paragrafów w obrębie całej uchwały.
2.
Paragrafy można dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, a litery na tiret.
§  7.
1.
W obrębie paragrafu (ustępu) zawierającego wyliczenie wyróżnia się dwie części: wprowadzenie do wyliczenia oraz punkty. Wyliczenie może kończyć się częścią wspólną, odnoszącą się do wszystkich punktów.
2.
Ustęp oznacza się cyfrą arabską z kropką bez nawiasu, z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego paragrafu, a przy powoływaniu - skrótem "ust." bez względu na liczbę i przypadek oraz cyfrą arabską bez kropki.
3.
Punkt oznacza się cyfrą arabską z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego artykułu albo ustępu, a przy powoływaniu - skrótem "pkt" bez względu na liczbę i przypadek oraz cyfrą arabską bez nawiasu. Każdy punkt kończy się średnikiem, a ostatni kropką, chyba że wyliczenie kończy się częścią wspólną odnoszącą się do wszystkich punktów. W takim przypadku kropkę stawia się po części wspólnej.
4.
Wyliczenie w obrębie punktów (tzw. litery) oznacza się małymi literami alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter właściwych tylko językowi polskiemu (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź), z nawiasem z prawej strony, z zachowaniem ciągłości alfabetycznej w obrębie punktu, a przy powoływaniu - skrótem "lit." bez względu na liczbę i przypadek oraz literą alfabetu łacińskiego bez nawiasu. Każdą literę kończy się przecinkiem, a ostatnią średnikiem albo kropką, chyba że wyliczenie kończy się częścią wspólną odnoszącą się do wszystkich liter. W takim przypadku średnik albo kropkę stawia się po części wspólnej.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, gdy zabraknie liter, stosuje się oznaczenie najpierw dwuliterowe, a następnie wieloliterowe, dopisując do ostatniej litery alfabetu łacińskiego najpierw pierwszą, a następnie kolejne litery tego alfabetu [a), b) ..... z), za), zb) ..... zz), zza), zzb) .....].
6.
Każde tiret kończy się przecinkiem, a ostatnie przecinkiem, średnikiem albo kropką, chyba że wyliczenie kończy się częścią wspólną odnoszącą się do wszystkich tiret. W takim przypadku przecinek, średnik albo kropkę stawia się po części wspólnej. Przy powoływaniu tiret oznacza się wyrazem "tiret" i wyrażonym słownie numerem porządkowym tego tiret.
§  8.
1.
Każdą jednostkę redakcyjną zapisuje się od nowego wiersza i poprzedza jej oznaczeniem umieszczonym w tym samym wierszu.
2.
Paragrafy i ustępy rozpoczyna się od akapitu.
3.
Punkty, litery i tiret rozpoczyna się na wysokości początku wprowadzenia do wyliczenia.
§  9.
1.
Przepisy paragrafu podzielonego na ustępy, punkty, litery i tiret powołuje się w następującej kolejności: "§ ... ust .... pkt ... lit .... tiret ....", bez przecinków po kolejnych jednostkach redakcyjnych.
2.
W przypadku gdy jednostka redakcyjna składa się z kilku zdań, a zamierza się powołać tylko jedno z nich, wyraża się to zwrotem: "§ ... ust. ... zdanie (numer porządkowy zdania)".
§  10.
W celu systematyzacji przepisów uchwał paragrafy można grupować w rozdziały.
§  11.
1.
Rozdziały numeruje się cyframi arabskimi.
2.
Nazwa rozdziału składa się z wyrazu "rozdział" z odpowiednią cyfrą porządkową oraz ze zwięzłego określenia treści lub zakresu regulowanych spraw, rozpoczętego wielką literą, zapisanego od nowego wiersza.
§  12.
Uchwała może zawierać załączniki; odesłania do załączników zamieszcza się w przepisach uchwały.
2.
W załącznikach do uchwały zamieszcza się w szczególności wykazy, wykresy, wzory, tabele, regulaminy i opisy o charakterze specjalistycznym.

Zmiana (nowelizacja) uchwały

§  13.
1.
Uchwałę można zmieniać uchwałą późniejszą, uchwaloną na podstawie tego samego, nadal obowiązującego przepisu, przez organ, który uchwalił uchwałę zmienianą, albo przez organ, który przejął właściwość tego organu.
2.
W tytule uchwały zmieniającej określenie przedmiotu uchwały rozpoczyna się od zwrotu: "zmieniająca uchwałę w sprawie .....".
§  14.
1.
Zmiana (nowelizacja) uchwały polega na uchyleniu niektórych jej przepisów, zastąpieniu niektórych jej przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu albo na dodaniu do niej nowych przepisów.
2.
Uchwałę zmienia się odrębną uchwałą zmieniającą.
3.
Jedną uchwałą zmieniającą nowelizuje się tylko jedną uchwałę.
§  15.
1.
Pierwszemu paragrafowi uchwały zmieniającej nadaje się brzmienie: "W uchwale ..... (tytuł uchwały) wprowadza się następujące zmiany: .....".
2.
Jeżeli uchyla się tylko jeden przepis uchwały, przepisowi uchylającemu nadaje się brzmienie: "W uchwale ..... (tytuł uchwały) uchyla się §. ...".
3.
Jeżeli zmienia się treść lub brzmienie tylko jednego przepisu uchwały, przepisowi zmieniającemu nadaje się brzmienie: "W uchwale ..... (tytuł uchwały) §... otrzymuje brzmienie: .....".
§  16.
1.
Zmieniany przepis uchwały przytacza się w pełnym nowym brzmieniu, choćby zastępowano w nim, dodawano albo eliminowano tylko jeden wyraz.
2.
Jeżeli paragrafy uchwały są podzielone na jednostki redakcyjne niższego stopnia, a zmianę wprowadza się tylko w którejś z tych jednostek, można poprzestać na przytoczeniu pełnego nowego brzmienia tylko tej zmienianej jednostki redakcyjnej.
§  17.
Jeżeli dane określenie, występujące w wielu przepisach zmienianej uchwały, zastępuje się w każdym z nich innym określeniem, zmiany tej dokonuje się, zamieszczając w uchwale zmieniającej przepis w brzmieniu: "Użyte w § ... (albo użyte w uchwale), w różnej liczbie i przypadku, wyrazy "........" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "........".
§  18.
1.
Jeżeli do tekstu uchwały dodaje się nowe paragrafy, zachowuje się dotychczasową numerację, dodając do numeru nowego paragrafu małą literę alfabetu łacińskiego, z wyłączeniem liter właściwych tylko językowi polskiemu, z zachowaniem ciągłości alfabetycznej, co wyraża się zwrotem: "Po § X dodaje się § Xa w brzmieniu .....".
2.
Zasadę wyrażoną w ust. 1 stosuje się odpowiednio, gdy w obrębie paragrafu dodaje się nowy ustęp, w obrębie ustępu nowy punkt albo w obrębie punktu nową literę, co wyraża się zwrotem: "w § ... po ust. X (pkt X, lit. X) dodaje się ust. Xa (pkt Xa, lit. Xa) w brzmieniu: ....."; jednakże gdy kolejną jednostkę redakcyjną niższego stopnia dodaje się na końcu paragrafu, ustępu, punktu albo litery, oznacza się ją odpowiednio kolejną cyfrą arabską lub literą alfabetu łacińskiego, co wyraża się zwrotem: "w § ... w ust. ... dodaje się pkt ... (lit. ...) ... w brzmieniu: .....", przy czym przed oznaczeniem każdej kolejnej jednostki redakcyjnej pisze się przyimek "w".
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, w razie wyczerpania się liter, dodawane artykuły lub jednostki redakcyjne niższego stopnia oznacza się najpierw dwuliterowo, a następnie wieloliterowo, dopisując do oznaczenia wynikającego z ust. 2 najpierw pierwszą, a następnie kolejne litery alfabetu łacińskiego (Xa ..... Xz, ...... Xza ..... Xzz, Xzza ..... Xzzz).
§  19.
Nie nowelizuje się uchwały zmieniającej inną uchwałę.
§  20.
Uchwała zmieniająca może zawierać jedynie przepisy uchylające, przepisy zastępujące lub przepisy uzupełniające przepisy uchwały zmienianej, a w razie potrzeby - także przepisy przejściowe i dostosowujące, konieczne ze względu na dokonywaną nowelizację.
§  21.
1.
Zmiany dokonywane uchwałą zmieniającą ujmuje się w jeden paragraf tej uchwały.
2.
Każdy nowelizowany paragraf ujmuje się w oddzielny punkt. Jeżeli w jednym paragrafie wprowadza się zmiany w jego jednostkach redakcyjnych niższego stopnia, każdą z tych zmian oznacza się odrębną literą.

Przepisy uchylające

§  22.
1.
Przepisowi uchylającemu uchwałę nadaje się brzmienie: "Traci moc uchwała ..... (tytuł uchwały).".
2.
Przepisowi uchylającemu poszczególne przepisy uchwały nadaje się brzmienie: "W uchwale ... (tytuł uchwały) uchyla się § ...".
§  23.
1.
Uchwałę uchyla się w całości, bez pozostawiania w mocy poszczególnych jej jednostek systematyzacyjnych.
2.
Jeżeli wyjątkowo zachowuje się moc obowiązującą niektórych przepisów uchylanej uchwały, wyraża się to zwrotem: "Traci moc uchwała ....... (tytuł uchwały), z wyjątkiem przepisów § ... (wyczerpująco wymienia się przepisy, które pozostają w mocy)".

Przepisy o wejściu w życie

§  24.
Uchwała powinna wchodzić w życie w całości w jednym terminie.
§  25.
Przepisowi o wejściu w życie uchwały nadaje się brzmienie:
1)
"Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia";
2)
"Uchwała wchodzi w życie po upływie ..... (dni, tygodni, miesięcy, lat) od dnia podjęcia";
3)
"Uchwała wchodzi w życie z dniem ...(dzień oznaczony kalendarzowo)".
§  26.
Przepisy o wejściu w życie uchwały "głównej", przepisy zmieniające, przepisy uchylające oraz przepisy przejściowe i dostosowujące można zamieścić w oddzielnej uchwale (uchwale wprowadzającej).

Rozdział  2

Tekst jednolity

§  27.
Ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie uchwały; tekst jednolity jest załącznikiem do tej uchwały.
§  28.
Tytułowi uchwały nadaje się brzmienie: "Uchwała Nr ..... (nazwa organu wydającego uchwałę) z dnia ...... w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały ...... (tytuł uchwały)".
§  29.
W uchwale przytacza się przepis uchwały upoważniający do ogłoszenia tekstu jednolitego i tytuł uchwały, której tekst jednolity jest ogłaszany, a ponadto wymienia się te wszystkie uchwały, które wprowadziły zmiany do pierwotnego tekstu tej uchwały.
§  30.
Treść uchwały o ogłoszeniu tekstu jednolitego formułuje się według wzoru:

"Na podstawie §... uchwały .....ogłasza się w załączniku do niniejszej uchwały jednolity tekst uchwały..... z dnia ..... w sprawie ..... z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)
uchwałą.... z dnia .... w sprawie ...;
2)
.........
3)
.........
§  31.
Tekst jednolity redaguje się według następujących zasad:
1)
zachowuje się numerację pierwotnego tekstu uchwały i uwzględnia numerację dodaną przez uchwały zmieniające; nie wprowadza się ciągłości numeracji;
2)
w miejscu przepisu uchylonego wpisuje się oznaczenie uchylonej jednostki redakcyjnej oraz określenie "uchylony", podając w odnośniku tytuł uchwały uchylającej;
3)
przy przepisach, których treść zmieniono, i przy przepisach dodanych podaje się w odnośnikach do tych przepisów tytuł uchwały nowelizującej a także podaje się przepis nowelizujący;
4)
w przypadku przepisów wielokrotnie zmienianych, w odnośnikach do tych przepisów podaje się w kolejności chronologicznej wszystkie wprowadzone zmiany, zgodnie z zasadami wyrażonymi w pkt 2 i 3.
§  32.
Do tekstu jednolitego nie wprowadza się zmian, które nie zostały wyraźnie sformułowane w uchwale zmieniającej, chyba że zmiany te mają charakter wyłącznie formalny. W takim przypadku wprowadzone zmiany omawia się w odnośnikach do przepisów, w których wprowadzono takie zmiany.
§  33.
W przypadku gdy ogłasza się drugi lub kolejny tekst jednolity, w odnośnikach do tego tekstu omawia się tylko zmiany wprowadzone po ogłoszeniu ostatniego tekstu jednolitego.

Rozdział  3

Stanowiska

§  34.
Do stanowiska stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 1, jeżeli istnieje konieczność nadania mu formy aktu prawnego.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  35.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.