Ogłoszenie tekstu jednolitego uchwały nr IX/5/2017 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 27 stycznia 2017 r. w sprawie Regulaminu świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia prezesom sądów oraz osobom przez nich wyznaczonym dostępu do Rejestrów Notarialnych i uzyskiwania wynikających z nich informacji.

Akty korporacyjne

Notar.2018.7.31

Akt nieoceniany
Wersja od: 31 lipca 2018 r.

ZARZĄDZENIE Nr 11/2018
PREZESA KRAJOWEJ RADY NOTARIALNEJ
z dnia 31 lipca 2018 r.
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr IX/5/2017 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 27 stycznia 2017 r. w sprawie Regulaminu świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia prezesom sądów oraz osobom przez nich wyznaczonym dostępu do Rejestrów Notarialnych i uzyskiwania wynikających z nich informacji

§  1. 
Na podstawie § 2 uchwały Nr X/32/2018 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 30 lipca 2018 r. w sprawie zmiany uchwały Nr X/13/2018 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 07 maja 2018 roku zmieniającej uchwałę nr IX/5/2017 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 27 stycznia 2017 r. w sprawie Regulaminu świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia prezesom sądów oraz osobom przez nich wyznaczonym dostępu do Rejestrów Notarialnych i uzyskiwania wynikających z nich informacji, ustalam i ogłaszam w załączniku do niniejszego zarządzenia jednolity tekst ww. uchwały Nr IX/5/2017 z dnia 27 stycznia 2017 r., z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Nr X/32/2018 z dnia 30 lipca 2018 r.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

UCHWAŁA Nr IX/5/2017 Krajowej Rady Notarialnej z dnia 27 stycznia 2017 r. w sprawie Regulaminu świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia prezesom sądów oraz osobom przez nich wyznaczonym a także innym organom państwowym uprawnionym na podstawie przepisów szczególnych dostępu do Rejestrów Notarialnych i uzyskiwania wynikających z nich informacji (tekst jednolity)

Na podstawie art. 40 § 1, art. 41a, art. 92a, art. 95i ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz.U. z 2017 r., poz. 2291 ze zm.), art. 54 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018, poz. 398), art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U z 2017 r., poz. 1219 ze zm.) Krajowa Rada Notarialna uchwala co następuje:

Regulamin

świadczenia przez Krajową Radę Notarialną usług w zakresie zapewnienia prezesom sądów oraz osobom przez nich wyznaczonym a także innym organom

państwowym uprawnionym na podstawie przepisów szczególnych dostępu do Rejestrów Notarialnych i uzyskiwania wynikających z nich informacji.

§  1. 
DEFINICJE
1. 
PON - ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz.164 ze zm.).
2. 
KRN, Usługodawca - Krajowa Rada Notarialna.
3. 
Rejestry Notarialne - system informatyczny (system RN) obejmujący:
1)
Rejestr Spadkowy (dalej Rejestr) - utworzony przez Krajową Radę Notarialną na podstawie art. 95i ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (Dz.U. z 2016, poz. 164 ze zm.) system teleinformatyczny zawierający informacje o notarialnych aktach poświadczenia dziedziczenia, sądowych postanowieniach o stwierdzeniu nabycia spadku, sądowych postanowieniach uchylających lub zmieniających postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, sądowych postanowieniach uchylających zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia, europejskich poświadczeniach spadkowych oraz informacje dotyczące postanowień o sprostowaniu, zmianie lub uchyleniu europejskiego poświadczenia spadkowego albo o zawieszeniu jego skutków lub postanowieniach o zmianie lub uchyleniu tych postanowień, zbierający i udostępniający dane przetwarzane przez sądy i notariuszy RP, wchodzący w skład Sytemu Rejestry Notarialne (dalej System).
2)
RU - rejestr użytkowników obejmujący listę notariuszy i zastępców notarialnych prowadzoną zgodnie z art. 41a PON, listę emerytowanych notariuszy, aplikantów notarialnych wykonujących czynności notarialne w trybie art. 22a PON, listę prezesów sądów oraz osób przez nich wyznaczonych do dokonywania wpisów w Rejestrze Spadkowym.
3)
Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (dalej CREWAN) - utworzony przez Krajową Radę Notarialną na podstawie art. 54 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018 r., poz. 398) system teleinformatyczny, w którym przechowuje się elektroniczne wypisy i wyciągi z aktów notarialnych sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zawierających w swej treści dane stanowiące podstawę wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego albo podlegających złożeniu do akt rejestrowych podmiotu wpisanego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
4. 
Użytkownik - notariusz, zastępca notarialny wykonujący czynności w trybie art. 76a § 2 ustawy Prawo o notariacie, zastępujący notariusza: emerytowany notariusz, aplikant notarialny wykonujący czynności notarialne w trybie art. 22a PON, zastępca notarialny a także prezes rady izby notarialnej lub osoba upoważniona przez prezesa rady izby notarialnej, prezes KRN lub osoba upoważniona przez prezesa KRN, prezes sądu lub osoba przez niego wyznaczona do dokonywania wpisów w Rejestrze Spadkowym.
5. 
Administrator - podmiot odpowiedzialny za prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie Rejestrów Notarialnych na podstawie umowy zawartej z Krajową Radą Notarialną.
6. 
Infolinia Techniczna - zespół osób wraz z odpowiednim zapleczem technicznym, zapewniających użytkownikom telefoniczną pomoc techniczną w imieniu administratora.
§  2. 
POSTANOWIENIE OGÓLNE

Przed dokonaniem pierwszego wpisu w Systemie RN użytkownik potwierdza, że zapoznał się z niniejszym regulaminem oraz zobowiązuje się do przestrzegania zawartych w nim postanowień.

§  3. 
WYMAGANIA TECHNICZNE I BEZPIECZEŃSTWO
1. 
Korzystanie przez użytkownika z systemu RN wymaga posiadania:
1)
systemu operacyjnego Windows 7, 8, 10 lub nowszego,
2)
przeglądarki internetowej obsługującej protokół TLS 1.2 (lub wyższy): Internet Explorer (ver. 11 lub nowsza), Edge, Google Chrome (ver. 50 lub nowsza), Firefox (ver. 46 lub nowsza), Opera (ver. 52 lub nowsza);
3)
stałego połączenia z siecią Internet,
4)
kwalifikowanego podpisu elektronicznego wydanego przez centrum certyfikacji zarejestrowane w Narodowym Centrum Certyfikacji.
2. 
Użytkownik dodatkowo zobowiązany jest do stosowania zaawansowanych elementów bezpieczeństwa systemów informatycznych:
1)
bieżącej aktualizacji zabezpieczeń krytycznych używanego przez siebie systemu operacyjnego, przeglądarki internetowej oraz oprogramowania użytkowego,
2)
stosowania aktualizowanego na bieżąco oprogramowania antywirusowego zapewniającego ochronę przed wirusami, trojanami, oprogramowaniem szpiegowskim oraz innymi programami, mogącymi stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa danych oraz poprawności funkcjonowania rejestrów notarialnych,
3)
odpowiedniej konfiguracji zasad bezpieczeństwa - zapory połączenia internetowego oraz poziomów bezpieczeństwa systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej.
3. 
Przed rozpoczęciem korzystania z systemu RN użytkownik zobowiązany jest do sprawdzenia bezpieczeństwa transmisji danych.
4. 
W sytuacji, która stwarza lub może stwarzać zagrożenie dla funkcjonowania systemu RN lub zgromadzonych w nim danych, użytkownik zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić administratora o tym zagrożeniu. Sposoby kontaktowania się z administratorem określone są w samym systemie RN.
5. 
W sytuacji, gdy użytkownik nie jest pewien konsekwencji wykonywanych przez siebie operacji, powinien się skontaktować z infolinią techniczną. Sposoby kontaktu z infolinią określone są w systemie RN.
6. 
W sytuacji podyktowanej bezpieczeństwem systemu RN lub zgromadzonych w nim danych, a także jego wymaganiami technicznymi, administrator może zablokować (czasowo lub na stałe) dostęp do tego systemu poszczególnym użytkownikom albo czasowo zawiesi funkcjonowanie całego systemu lub jednego z rejestrów. O dokonanym zablokowaniu administrator zawiadomi niezwłocznie prezesa KRN.
7. 
Krajowa Rada Notarialna nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w świadczeniu usług wynikające z awarii lub przypadków wadliwego funkcjonowania Systemu, na które Krajowa Rada Notarialna nie ma wpływu.
§  4. 
KORZYSTANIE Z SYSTEMU RN
1. 
System RN dostępny jest jako witryna internetowa pod adresem https://rejestry- notarialne.pl.
2. 
Przed rozpoczęciem pracy konieczne jest przeprowadzenie jednorazowej instalacji.
3. 
Dostęp do systemu RN możliwy jest wyłącznie po uprzednim wypełnieniu formularza rejestracyjnego i podpisaniu go własnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym użytkownika-wnioskodawcy.
4. 
Istnieje możliwość ograniczonego dostępu do systemu RN bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego, z wykorzystaniem nazwy użytkownika i hasła podanych w trakcie rejestrowania się w systemie RN. Użytkownik, udostępniając nazwę użytkownika i swoje hasło osobom trzecim, robi to na własną odpowiedzialność i ponosi wszelkie konsekwencje działalności tych osób. Osoby trzecie korzystające z systemu RN w ramach dostępu ograniczonego także zobowiązane są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
5. 
Każdy wpis w rejestrze musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym użytkownika.
6. 
Zabronione jest dostarczanie przez Użytkownika treści o charakterze bezprawnym, obraźliwym, nieprawdziwych lub mogących wprowadzić w błąd, zawierających wirusy, trojany lub inne treści, które mogą wywołać zakłócenia lub uszkodzenia systemów komputerowych.
§  5. 
ZAWARCIE I ROZWIĄZANIE UMOWY
1. 
Rozpoczęcie korzystania przez Użytkownika z usług Systemu RN jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu oraz z zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli w tym zakresie.
2. 
Umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną rozwiązuje się automatycznie z chwilą opuszczenia przez Użytkownika witryny internetowej https://rejestry-notarialne.pl, w ramach której udostępniany jest System RN, bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli w tym zakresie.
§  6. 
CZYNNOŚCI UŻYTKOWNIKÓW ZWIĄZANE Z REJESTREM SPADKOWYM
1. 
Czynnościami dokonywanymi przez prezesów sądów oraz osoby przez nich wyznaczone do dokonywania wpisów w Rejestrze Spadkowym są:
1)
zarejestrowanie prawomocnego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku,
2)
zarejestrowanie prawomocnego postanowienia uchylającego lub zmieniającego postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku,
3)
zarejestrowanie postanowienia o wydaniu europejskiego poświadczenia spadkowego,
4)
zarejestrowanie postanowienia o zmianie, sprostowaniu, uchyleniu, zawieszeniu skutków europejskiego poświadczenia spadkowego oraz postanowienia o zmianie albo uchyleniu tych postanowień.
2. 
Prezes KRN:
1)
niezwłocznie poleca wykreślenie z Rejestru Spadkowego uchylonego postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia albo poleca dokonanie odpowiedniej zmiany wpisu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku,
2)
może dokonać innej czynności potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania systemu RN.
3. 
Użytkownik, który zawiadomił Prezesa KRN o potrzebie dokonania wpisu w systemie RN, powinien na wniosek Prezesa KRN przesłać mu niezbędne dokumenty i wyjaśnienia.
§  7. 
CZYNNOŚCI UŻYTKOWNIKÓW ZWIĄZANE Z RU

Użytkownicy zobowiązani są do niezwłocznej, samodzielnej aktualizacji danych zawartych w formularzu rejestracyjnym w przypadku zmiany danych osobowych lub innych danych, które mają wpływ na działanie systemu RN lub są udostępniane przez ten system.

§  7a. 
CZYNNOŚCI UŻYTKOWNIKÓW ZWIĄZANE Z CREWAN
1. 
Czynnościami dokonywanymi w CREWAN przez notariuszy i ich zastępców są:
1)
umieszczenie elektronicznego wypisu aktu notarialnego, o którym mowa w art. 92a § 2 ustawy Prawo o notariacie,
2)
umieszczenie elektronicznego wyciągu z aktu notarialnego, o którym mowa w art. 92a § 2 ustawy Prawo o notariacie,
3)
umieszczenie elektronicznego wypisu aktu notarialnego innego niż określony w art. 92a § 2 ustawy Prawo o notariacie.
§  7b. 
WYDAWANIE PRZEZ CREWAN DOKUMENTÓW ELEKTRONICZNYCH
1. 
Elektroniczne dokumenty wydawane przez system opatrywane są elektroniczną pieczęcią.
2. 
Po pobraniu elektronicznego dokumentu notarialnego należy zapoznać się z treścią zawartego w nim pliku NotaPrawna.txt i dokonać zgodnie z opisem weryfikacji jego autentyczności i ważności.
3. 
Dane zgromadzone w CREWAN udostępniane są na zasadach określonych w art. 92a PON.
§  8. 
UTRATA PODPISU ELEKTRONICZNEGO
1. 
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że istnieją przesłanki do unieważnienia kwalifikowanego certyfikatu, zwłaszcza w przypadku jego kradzieży lub zagubienia, użytkownik zobowiązany jest niezwłocznie zablokować swoje konto w Systemie, jednak nie później niż w ciągu 1 godziny, niezależnie od obowiązku zgłoszenia potrzeby unieważnienia certyfikatu podmiotowi świadczącemu usługi certyfikacyjne.
2. 
W celu usunięcia certyfikatu należy zalogować się do systemu RN przy pomocy nazwy użytkownika i hasła (podanych podczas rejestrowania się w systemie) i wykonać operacje zgodnie z wytycznymi podanymi w Systemie.
§  9. 
OCHRONA DANYCH
1. 
Transmisja danych między systemem RN i użytkownikiem została zabezpieczona przy użyciu protokołu TLS (w wersji 1.2 lub wyższej).
2. 
Do skorzystania z systemu RN konieczne jest podanie określonych danych osobowych, które będą gromadzone i wykorzystywane przez system zgodnie z obowiązującym prawem. Użytkownik ma pełny wgląd w gromadzone dane przy wykorzystaniu odpowiednich funkcji systemu RN.
3. 
Dane identyfikacyjne użytkownika są dostępne po zalogowaniu się do systemu i mogą być zmieniane przez użytkownika, który ponosi pełną odpowiedzialność za treść tych danych.
4. 
Dane identyfikacyjne użytkowników dokonujących wpisów w Rejestrze Spadkowym oraz w CREWAN są częścią tego Rejestru Spadkowego lub CREWAN i mogą być usunięte tylko w przypadkach przewidzianych przez prawo.
5. 
Pozostałe dane gromadzone w Rejestrze Spadkowym lub CREWAN są danymi publicznie dostępnymi i mogą być usunięte tylko w przypadkach wynikających z przepisów prawa.
§  10. 
PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
1. 
Wszelkie prawa do treści zawartych w witrynie internetowej Systemu przysługują Krajowej Radzie Notarialnej.
2. 
Użytkownikowi przysługuje prawo do korzystania z treści zawartych w witrynie internetowej Systemu wyłącznie na warunkach określonych niniejszym Regulaminem i z wyłączeniem komercyjnego ich wykorzystania.
3. 
Żaden fragment znajdujący się w witrynie internetowej Systemu (to jest tekst, grafika, logotypy, obrazy, zdjęcia, pliki z danymi, programy oraz wszelkie inne dane) nie może być powielany lub rozpowszechniany w żadnej formie i w żaden sposób bez uprzedniego zezwolenia Krajowej Rady Notarialnej.
§  11. 
POSTĘPOWANIE REKLAMACYJNE
1. 
Użytkownicy mają prawo składać reklamacje w sprawach dotyczących usług.
2. 
Reklamacje należy składać pisemnie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, kiedy wystąpiła przyczyna reklamacji, listem poleconym na adres siedziby Krajowej Rady Notarialnej.
3. 
Prawidłowo złożona reklamacja powinna zawierać co najmniej następujące dane:
1)
oznaczenie Użytkownika (w tym nazwę, adres siedziby oraz dane kontaktowe osoby upoważnionej do załatwiania spraw związanych ze złożoną reklamacją, adres e-mail, numer telefonu);
2)
opis problemu będącego podstawą złożenia reklamacji.
4. 
Krajowa Rada Notarialna dołoży starań, aby reklamacje były rozpatrzone w terminie 30 dni od ich otrzymania przez Krajową Radę Notarialną.
5. 
O rezultacie rozpatrzenia reklamacji Krajowa Rada Notarialna niezwłocznie zawiadomi składającego reklamację pisemnie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e- mail podany w zgłoszeniu.
6. 
Reklamacje nie posiadające danych, o których mowa w ust. 3, nie podlegają rozpatrzeniu.
§  12. 
OPŁATY

Za usługi świadczone przez Rejestr Spadkowy pobierane są opłaty zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 07 września 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w Rejestrze Spadkowym przez notariusza albo sąd (Dz. U. 2016, poz. 1420).

§  13. 
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. 
Krajowa Rada Notarialna zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego Regulaminu w dowolnym terminie.
2. 
W przypadku zmiany Regulaminu, jego doręczenie Użytkownikowi odbywać się będzie poprzez umieszczenie na stronie internetowej Systemu.
3. 
Zmiany wchodzą w życie z chwilą udostępnienia zmienionego tekstu Regulaminu na stronie internetowej Systemu. Korzystanie przez Użytkownika z Systemu po wprowadzeniu tych zmian równoznaczne jest z wyrażeniem dla nich akceptacji i zrozumienia.
4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.