Ogłoszenie jednolitego tekstu uchwały Nr 14 X Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2022.5.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 maja 2022 r.

OBWIESZCZENIE Nr 1/22/IX
PREZESA NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 18 maja 2022 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały Nr 14 X Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej

Na podstawie § 65 ust. 1 Szczegółowych zasad techniki legislacyjnej dotyczących uchwał organów izb lekarskich, stanowiących załącznik do uchwały 15/06/V Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie zasad podejmowania uchwał przez organy samorządu lekarzy, zmienionej uchwałą Nr 17/08/V z dnia 19 września 2008 r., ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst uchwały Nr 14 X Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Nr 5 Nadzwyczajnego XIII Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 14 maja 2016 r. zmieniającą uchwałę w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej oraz uchwałą Nr 9 XV Krajowego Zjazdu Lekarzy z 13 maja 2022 r. zmieniającą uchwałę w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej.
Tekst jednolity

ZAŁĄCZNIK

UCHWAŁA Nr 14

X KRAJOWEGO ZJAZDU LEKARZY

z dnia 29 stycznia 2010 r.

w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej

Na podstawie art. 38 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 219, poz. 1708) uchwala się, co następuje:

§  1. 
Przyjmuje się Regulamin Naczelnej Rady Lekarskiej, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Traci moc uchwała Nr 9 IV Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 12 grudnia 1997 r. w sprawie regulaminu organów Naczelnej Izby Lekarskiej w części dotyczącej Naczelnej Rady Lekarskiej.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Naczelnej Rady Lekarskiej

§  1. 
Regulamin określa zasady i tryb działania Naczelnej Rady Lekarskiej, zwanej dalej "NRL".
§  2. 
NRL kieruje działalnością Naczelnej Izby Lekarskiej w okresie między Krajowymi Zjazdami Lekarzy, wykonując zadania określone w ustawie z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342), zwanej dalej "ustawą", w innych ustawach oraz w uchwałach Krajowego Zjazdu Lekarzy.
§  3. 
1. 
Pierwsze posiedzenie nowo wybranej NRL:
1)
zwołuje Prezes NRL;
2)
odbywa się nie później niż 21 dni od dnia wyboru członków NRL.
2. 
Podczas pierwszego posiedzenia, NRL dokonuje spośród swoich członków wyboru: trzech wiceprezesów NRL, sekretarza NRL, zastępcy sekretarza NRL, skarbnika NRL oraz pięciu członków Prezydium NRL, którzy wraz z Prezesem NRL tworzą Prezydium NRL.( 1
3. 
Wyborów, o których mowa w ust. 2, dokonuje NRL jako zgromadzenie wyborcze, zgodnie z regulaminem wyborów, o których mowa w art. 38 pkt 5 lit. a ustawy.
4. 
Co najmniej jednym z wiceprezesów i dwoma członkami Prezydium NRL są lekarze dentyści.( 2
5. 
Do czasu wyboru pozostałych członków Prezydium NRL, nowo wybrany Prezes NRL oraz sekretarz i skarbnik NRL poprzedniej kadencji są uprawnieni do podejmowania decyzji w zakresie bieżącego zarządu.
§  4. 
Prezes, sekretarz i skarbnik NRL poprzedniej kadencji przekazują, protokolarnie, nowo wybranemu Prezesowi NRL oraz sekretarzowi i skarbnikowi nowo wybranej NRL stan spraw i majątek ruchomy i nieruchomy Naczelnej Izby Lekarskiej.
§  5. 
NRL podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków, w tym Prezesa lub jednego z wiceprezesów.( 3
§  6. 
1. 
NRL może powoływać, w drodze uchwały, komisje i zespoły, stałe lub doraźne.
2. 
NRL określa, w drodze uchwały, zasady i tryb powoływania członków komisji i zespołów, biorąc pod uwagę rodzaj komisji lub zespołu oraz ich zadania.( 4
3. 
NRL określa, w drodze uchwały, zadania powołanych komisji lub zespołów.
§  7. 
1. 
NRL odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
2. 
Posiedzenia NRL są zwoływane przez Prezydium NRL z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej 1/3 członków NRL lub na żądanie Naczelnej Komisji Rewizyjnej.
3. 
Zawiadomienie o terminie posiedzenia NRL przesyła się jej członkom oraz przewodniczącemu Naczelnego Sądu Lekarskiego, Naczelnemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej i przewodniczącemu Naczelnej Komisji Rewizyjnej co najmniej 14 dni przed terminem posiedzenia.
4. 
Wraz z zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 3, przesyła się projekt porządku obrad, projekty uchwał i stanowisk NRL oraz inne materiały, w tym protokół poprzedniego posiedzenia NRL, podlegające rozpatrzeniu przez NRL.
5. 
Zawiadomienie o terminie posiedzenia, projekt porządku obrad, projekty uchwał i stanowisk oraz inne materiały przesyłane są osobom, o których mowa w ust. 3, drogą elektroniczną.
§  8. 
Posiedzenia NRL są jawne dla członków samorządu, chyba, że NRL uchwali tajność posiedzenia.
§  9. 
1. 
Posiedzeniom NRL przewodniczy Prezes NRL lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
2. 
Z posiedzenia NRL sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący obrad oraz sekretarz lub zastępca sekretarza bądź inny upoważniony członek Prezydium NRL i protokolant.
3. 
Protokół posiedzenia zawiera zapis przebiegu obrad.
4. 
Protokół podlega rozpatrzeniu na następnym posiedzeniu NRL. Protokół uważa się za przyjęty, jeżeli członkowie NRL nie zgłoszą poprawek w czasie tego posiedzenia. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje NRL na tym posiedzeniu.
5. 
Uchwały NRL podlegają opublikowaniu w Biuletynie Naczelnej Izby Lekarskiej.
§  10. 
1. 
Posiedzenie NRL rozpoczyna się od przyjęcia porządku obrad.
2. 
Zmiana porządku obrad w trakcie posiedzenia wymaga uchwały NRL.
3. 
NRL obraduje nad zgłoszonymi w trybie § 7 ust. 4 materiałami oraz projektami uchwał i stanowisk.
4. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach osoby uczestniczące w posiedzeniu mogą zgłosić w trakcie posiedzenia inne projekty uchwał i stanowisk, o ile mieszczą się one w porządku obrad.
§  11. 
1. 
Przewodniczący obrad udziela uczestnikom obrad głosu w sprawach objętych porządkiem obrad.
2. 
Uczestnicy obrad zgłaszają udział w dyskusji nad określonym punktem porządku sekretarzowi lub jego zastępcy, prowadzącemu listę dyskutantów.
3. 
Przewodniczący obrad udziela głosu uczestnikom według kolejności zgłoszeń. Zaproszonym gościom można udzielić głosu poza kolejnością.
4. 
Uczestnik obrad nie powinien zabierać głosu w dyskusji nad tą samą sprawą więcej niż dwa razy.
5. 
Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę dyskutantowi, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu obrad określonego w porządku obrad, a po dwukrotnym zwróceniu uwagi - odebrać przemawiającemu głos.
6. 
Ogranicza się czas trwania wypowiedzi do 2 minut. Nie dotyczy to osób referujących sprawę.
§  12. 
1. 
Przewodniczący obrad udziela głosu poza porządkiem obrad posiedzenia lub poza kolejnością zgłoszeń do dyskusji jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego lub sprostowania.
2. 
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
1)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia;
2)
uchwalenie tajności posiedzenia;
3)
zamknięcie listy mówców;
4)
zamknięcie dyskusji;
5)
głosowanie bez dyskusji;
6)
przeprowadzenie głosowania;
7)
sprawdzenie kworum;
8)
uchwalenie tajności głosowania.
3. 
NRL rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, przewodniczący obrad zarządza natychmiastowe sprawdzenie kworum.
§  13. 
1. 
Po zamknięciu dyskusji nad projektem uchwały lub innym wnioskiem i propozycjami zgłoszonymi w toku obrad, przewodniczący obrad oznajmia, że NRL przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem uczestników przez przewodniczącego obrad do głosowania.
2. 
Porządek głosowania nad projektem uchwały jest następujący:
1)
głosowanie nad poprawkami do poszczególnych sformułowań, przede wszystkim tymi, których przyjęcie lub oddalenie rozstrzyga o innych poprawkach;
2)
głosowanie nad projektem uchwały w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
3. 
Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania nad poprawkami do uchwały.
4. 
Głosowanie przeprowadza się jawnie przez podniesienie mandatu, przy czym sekretarz lub jego zastępca oblicza głosy i podaje przewodniczącemu wyniki głosowania.
5. 
NRL może uchwalić tajność głosowania w określonej sprawie i wówczas przeprowadza je powołana w tym celu komisja skrutacyjna.
6. 
NRL może uchwalić przeprowadzenie głosowania w określonej sprawie lub głosowań na danym posiedzeniu NRL przy wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów.( 5
§  14. 
Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad ogłasza zamknięcie posiedzenia.
§  15. 
1. 
Posiedzenia Prezydium NRL odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2. 
Posiedzeniom Prezydium NRL przewodniczy Prezes NRL lub wyznaczony przez niego wiceprezes.
3. 
Prezydium NRL podejmuje uchwały większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków, w tym Prezesa NRL lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
4. 
Posiedzenia Prezydium NRL są jawne dla członków samorządu lekarskiego, chyba, że zostanie uchwalona tajność posiedzenia.
5. 
Prezydium NRL działa w imieniu NRL w sprawach określonych jej uchwałą.
6. 
Z posiedzenia Prezydium NRL sporządza się protokół. § 9 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
7. 
W sprawach wymagających podjęcia uchwały lub zajęcia stanowiska pomiędzy posiedzeniami Prezydium NRL, Prezes NRL może zarządzić dyskusję lub głosowanie za pomocą środków porozumiewania się na odległość.( 6
8. 
NRL, w drodze uchwały, określa sposób przeprowadzania dyskusji i głosowania, o których mowa w ust. 7.( 7
§  16. 
1. 
Prezes NRL:
1)
kieruje pracą NRL i Prezydium NRL;
2)
przewodniczy obradom NRL i Prezydium NRL;
3)
reprezentuje NRL i Prezydium NRL;
4)
dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Naczelnej Izby Lekarskiej.
2. 
W razie nieobecności Prezesa NRL, jego funkcję pełni jeden z wiceprezesów wyznaczony przez Prezydium NRL.
§  17. 
Wiceprezesi NRL są zastępcami Prezesa NRL w zakresie spraw ustalonych w uchwale Prezydium NRL.
§  18. 
1. 
Sekretarz NRL nadzoruje wykonanie uchwał NRL i Prezydium NRL, chyba że Prezydium NRL powierzy nadzór nad wykonaniem określonej uchwały innemu członkowi Prezydium.
2. 
Do obowiązków sekretarza NRL należy ponadto:
1)
redagowanie protokołów posiedzeń NRL i Prezydium NRL;
2)
nadzór nad sprawozdawczością NRL i Prezydium NRL;
3)
załatwianie bieżącej korespondencji;
4)
przygotowanie projektów uchwał i projektu porządku obrad NRL i Prezydium NRL.
3. 
Zastępca sekretarza NRL zastępuje sekretarza w razie jego nieobecności, prowadzi także sprawy zlecone przez sekretarza NRL.
§  19. 
1. 
Skarbnik NRL odpowiada za gospodarkę finansową Naczelnej Rady Lekarskiej, a w szczególności:
1)
przygotowuje projekt preliminarza budżetowego;
2)
opracowuje odpowiednie analizy i sprawozdania z wykonania budżetu i przedstawia je na posiedzeniu NRL;
3)
nadzoruje księgowość i sprawozdawczość finansową NRL;
4)
wykonuje czynności związane z bieżącym zarządzaniem majątkiem NRL;
5)
kieruje egzekwowaniem wierzytelności i zgłasza wnioski o ich umorzenie;
6)
przedstawia na posiedzeniach NRL bieżące informacje o sytuacji finansowej.
2. 
Skarbnik NRL w swojej pracy może korzystać z opinii biegłych i rzeczoznawców.
3. 
Projekt preliminarza budżetowego podlega zaopiniowaniu przez Komisję Finansowo-Budżetową NRL.
4. 
( 8  Prezydium NRL wyznacza spośród swego grona na okres kadencji osobę uprawnioną do zastępowania skarbnika w okresie jego nieobecności.
§  20. 
1. 
Dokumenty dotyczące zobowiązań majątkowych Naczelnej Izby Lekarskiej podpisują Prezes NRL i skarbnik lub wiceprezes i skarbnik.
2. 
Na wniosek organów Naczelnej Izby Lekarskiej, Prezes NRL i skarbnik lub wiceprezes i skarbnik podpisują dokumenty dotyczące zobowiązań majątkowych, w ramach środków przewidzianych w budżecie Naczelnej Izby Lekarskiej na działalność tych organów.
3. 
W przypadku, gdy w zastępstwie skarbnika dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2 podpisuje osoba zastępująca go na podstawie § 19 ust. 4, osoba ta nie może podpisywać tych dokumentów jednocześnie w roli Prezesa NRL lub wiceprezesa.( 9
1 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały Nr 9 XV Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej
2 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 uchwały, o której mowa w odnośniku 1.
3 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały nr 5 Nadzwyczajnego XIII Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 14 maja 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu Naczelnej Rady Lekarskiej;
4 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 uchwały, o której mowa w odnośniku 3;
5 Dodany przepisem § 1 pkt 3 uchwały, o której mowa w odnośniku 3;
6 Dodany przepisem § 1 pkt 4 uchwały, o której mowa w odnośniku 3;
7 Dodany przepisem § 1 pkt 4 uchwały, o której mowa w odnośniku 3;
8 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały, o której mowa w odnośniku 1
9 Dodany przez § 1 pkt 4 uchwały, o której mowa w odnośniku 1.