Ogłoszenie jednolitego tekstu Regulaminu postępowania Krajowej Rady Radców Prawnych i rad okręgowych izb radców prawnych w należących do ich właściwości sprawach radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz prowadzenia list radców prawnych i aplikantów radcowskich.

Akty korporacyjne

Radc.2001.4.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 kwietnia 2001 r.

UCHWAŁA NR 52 /V/2001
PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 26 kwietnia 2001 r.
w sprawie: ogłoszenia jednolitego tekstu Regulaminu postępowania Krajowej Rady Radców Prawnych i rad okręgowych izb radców prawnych w należących do ich właściwości sprawach radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz prowadzenia list radców prawnych i aplikantów radcowskich

Na podstawie § 2 Uchwały Nr 230/V/2001 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 2 marca 2001 r. w sprawie zobowiązania Prezydium KRRP do ogłoszenia jednolitego tekstu Regulaminu postępowania Krajowej Rady Radców Prawnych i rad okręgowych izb radców prawnych w należących do ich właściwości sprawach radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz prowadzenia list radców prawnych i aplikantów radcowskich ogłasza się w załączniku do niniejszej uchwały jednolity tekst Regulaminu, o którym mowa, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałami Nr 425 KRRP z dnia 21 października 1997 r., Nr 427/IV/97 KRRP z dnia 22 października 1997, Nr 491/IV/98 KRRP z dnia 6 marca 1998 r., Nr 208/V/2000 z dnia 21 października 2000 r., Nr 225/V/2000 z dnia 15 grudnia 2000 r. i Nr 230/V/2001 z dnia 2 marca 2001 r.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

postępowania Krajowej Rady Radców Prawnych i rad okręgowych izb radców prawnych w należących do ich właściwości indywidualnych sprawach radców prawnych i aplikantów radcowskich oraz prowadzenia list radców prawnych i aplikantów radcowskich.

I.

§  1.
Regulamin niniejszy reguluje postępowanie w sprawach:
1)
wpisów na listę radców prawnych (art. 24 u.o.r.p.)
2)
skreślania z listy radców prawnych, zawieszania prawa do wykonywania zawodu i o przeniesienie wpisu (art. 24 ust. 4, art. 28 i art. 29 u.o.r.p.),
3)
wpisów na listę aplikantów radcowskich (art. 33 u.o.r.p.),
4)
o skróceniu aplikacji i zwolnieniu od jej odbycia (art. 25 ust. 2 u.o.r.p.)
5)
skreślenia z listy aplikantów radcowskich (art. 37 u.o.r.p.),
6)
o dopuszczeniu do egzaminu radcowskiego w szczególnych przypadkach (art. 30 ust. 2 u.o.r.p.),
7)
opiniowania wniosków radców prawnych o wpis na listę adwokatów.
§  2.
W sprawach wymienionych w § 1 pkt 1-6 właściwe organy samorządu radców prawnych stosują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
§  3.
Organy samorządu radców prawnych obowiązane są do przestrzegania terminów ustalonych w ustawie o radcach prawnych do załatwienia sprawy indywidualnej (art. 31 i art. 31 u.o.r.p.) a w sprawach, w których termin nie został określony w tej ustawie, do przestrzegania terminów przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego i niniejszym regulaminie.
§  4.
Postępowanie jest dwuinstancyjne.

II.

1.

Wpisy na listę radców prawnych

§  5.
Wszczęcie postępowania następuje na wniosek zainteresowanego.
§  6.
1.
Wniosek o wpis na listę radców prawnych składa się z następującymi dokumentami:
a)
ankietą wg wzoru stosowanego w sprawach pracowniczych,
b)
życiorysem,
c)
oryginałem dyplomu lub jego odpisem wydanym przez uniwersytet,
d)
wyciągiem z rejestru skazanych,
e)
zdjęciem,
f)
opiniami ze wszystkich miejsc pracy z ostatnich pięciu lat,
g)
zaświadczeniem (dyplomem) o złożeniu egzaminu radcowskiego, adwokackiego, sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego lub arbitrażowego, a w wypadku osób, o których mowa w art. 25 ust. 1 u.o.r.p., z dokumentem stwierdzającym posiadanie tytułu uprawniającego do wpisu,
h)
zaświadczeniem o miejscu zamieszkania,
i)
oświadczeniem wnioskodawcy, czy i w jakich izbach starał się albo stara o wpis na listę radców prawnych i z jakim skutkiem,
j)
opinią okręgowej rady adwokackiej w stosunku do adwokatów,
k)
oświadczeniem o dotychczasowo toczących się postępowaniach karnych i dyscyplinarnych zakończonych lub będących w toku.
2.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość tym wymaganiom, należy wezwać wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem o skutkach ich nieusunięcia,
3.
W razie nieusunięcia braków, o których mowa w ust. 2, dziekan zarządza pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  7.
W lokalu rady o.i.r.p. należy ogłosić informację o wymaganiach zawartych w § 6 oraz o skutkach braków we wnioskach, a także udostępnić wnioskodawcom do wglądu niniejszy regulamin.
§  8.
Rada o.i.r.p. ogłasza w swej siedzibie na przeciąg 14 dni informację o złożeniu wniosku o wpis na listę radców prawnych, zwracając się do zainteresowanych o istotne dla rozstrzygnięcia sprawy informacje dotyczące wnioskodawcy.
§  9.
1.
Postępowania w sprawie o wpis na listę radców prawnych prowadzi zespół wyznaczony przez dziekana rady o.i.r.p. spośród członków komisji ds. wpisów, w składzie 3-5 osób. Zespołowi powinien przewodniczyć członek rady izby.
2.
Do zadań zespołu należy:
1)
badanie warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o radcach prawnych,
2)
badanie wymogów przewidzianych w art. 24 ust. 1 pkt 5 u.o.r.p.
§  10.
W celu zbadania możliwości prawidłowego wykonywania zawodu radcy prawnego zespół powinien co najmniej:
1)
zbadać akta osobowe oraz dyscyplinarne wnioskodawcy z poprzednich miejsc pracy z okresu ostatnich pięciu lat,
2)
w drodze rozmowy kwalifikacyjnej z wnioskodawcą ocenić jego przydatność do zawodu radcowskiego.

Zakres rozmowy dotyczyć powinien zwłaszcza znajomości historii i ustroju zawodu, metodyki pracy radcy prawnego oraz zasad etycznych zawodu radcy prawnego, a ponadto również podstawowych zagadnień praktyki radcowskiej. Z rozmowy sporządza się protokół zawierający oceny i ustalenia oraz stanowisko zespołu wraz z uzasadnieniem.

§  11.
Protokół z rozmowy kwalifikacyjnej wraz z aktami sprawy przewodniczący zespołu przedstawia radzie o.i.r.p. w celu podjęcia uchwały.
§  12.
Osoba ubiegająca się o wpis powinna być przez radę o.i.r.p. zawiadomiona o terminie rozpoznania jej wniosku.
§  13.
Uchwała w sprawie wpisu powinna być w terminie 7 dni od jej podjęcia uzasadniona pod względem faktycznym i prawnym i niezwłocznie doręczona wnioskodawcy ze zwrotnym poświadczeniem odbioru. Uzasadnienie uchwały powinno zawierać przede wszystkim szczegółową argumentację dotyczącą istnienia lub braku pozytywnych przesłanek wymienionych w art. 24 i art. 25 oraz art. 78 u.o.r.p. oraz uwzględniać wszystkie elementy zebranych dowodów, które świadczą o przydatności lub nieprzydatności kandydata do zawodu radcy prawnego.
§  14.
Osobę, której wniosek nie został uwzględniony, poucza się o przysługującym jej środku odwoławczym oraz o terminie i sposobie złożenia odwołania.
§  15.
1.
Odwołanie wraz z aktami sprawy rada o.i.r.p. przekazuje Krajowej Radzie Radców Prawnych niezwłocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od daty złożenia odwołania.
2.
Akta sprawy zawierać powinny dokumenty wymienione w § 6 regulaminu oraz materiały dowodowe zebrane w trybie § 9-10, a także uchwałę rady o.i.r.p. w sprawie wpisu.

Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku przedstawienia akt Ministrowi Sprawiedliwości w trybie art. 31 u.o.r.p.

§  16.
Przepisów § 6-11 nie stosuje się do osób ubiegających się o wpis niezwłocznie po aplikacji radcowskiej zakończonej egzaminem.

2.

Skreślenie z listy radców prawnych, zawieszenie prawa do wykonywania zawodu i przeniesienie wpisu

§  17.
1.
Postępowanie o skreśleniu z listy radców prawnych wszczyna się:

l) na wniosek radcy prawnego (art. 29 pkt 2 u.o.r.p.),

2)
z urzędu - w pozostałych przypadkach przewidzianych w u.o.r.p.
2.
Postępowanie o zawieszenie prawa do wykonywania zawodu wszczyna się z urzędu, a postępowanie o przeniesienie wpisu do innej o.i.r.p. również na wniosek radcy prawnego.
3.
Przepisy § 6, § 9 ust. 1 i § 11-15 regulaminu stosuje się odpowiednio.
4.
O przeniesieniu wpisu powiadamia się radę właściwej o.i.r.p. przekazując jej akta osobowe radcy prawnego.

3.

Wpisy na listę aplikantów radcowskich

§  18.
Wszczęcie postępowania następuje na wniosek kandydata. Wniosek składa się wraz z dokumentami wymienionymi w § 6 lit. a-f oraz h-k. W przypadku, gdy kandydat zostanie skierowany na aplikację radcowską przez zatrudniającą go jednostkę organizacyjną, do wniosku należy załączyć to skierowanie i umowę, o której mowa w art. 33 ust. 1 u.o.r.p.
§  19.
1.
Wnioski wraz z dokumentami, o których mowa w § 19, przyjmowane są w terminie ustalonym przez radę o.i.r.p., najpóźniej do dnia 31 maja danego roku. Uchwałę w sprawie terminu składania wniosków i terminu przeprowadzenia konkursu oraz ilości miejsc na aplikacji radcowskiej podejmuje rada okręgowej izby radców prawnych przynajmniej na dwa miesiące przed terminem rozpoczęcia konkursu. Powyższą uchwałę podaje się do wiadomości w siedzibie rady okręgowej izby radców prawnych.
2.
Wnioski podlegają wstępnej ocenie co do spełnienia wymogów formalnych przez komisję konkursową powołaną przez radę okręgowej izby radców prawnych.
3.
Jeżeli wniosek ma braki formalne, należy wezwać kandydata do usunięcia tych braków w trybie art. 64 § 2 k.p.a.
4.
Kandydatów, których wnioski me spełniają wymogów formalnych, nie dopuszcza się do udziału w konkursie, o czym zawiadamia się ich na piśmie.
§  20.
Skreślony.
§  21.
1.
Konkurs przeprowadza się raz w roku w ciągu dwóch miesięcy od ustalonego przez radę o.i.r.p. terminu przyjmowania wniosków, najpóźniej do dnia 30 czerwca danego roku.
2.
Konkurs przeprowadza komisja konkursowa powołana przez radę o.i.r.p. w składzie 4-9 osób. Komisja może dzielić się na zespoły. Przewodniczącym komisji i jej zespołów powinni być członkowie rady o.i.r.p. W pracach komisji może uczestniczyć z głosem doradczym kierownik szkolenia aplikantów.
3.
Konkurs składa się z dwóch etapów:
1)
a) testu pisemnego,
b)
pracy pisemnej,
2)
rozmowy kwalifikacyjnej.

Rada o.i.r.p. może nadto wprowadzić dodatkowe formy oceny przydatności kandydata pod warunkiem podania sposobu punktacji (co najwyżej łącznie 50 punktów) co najmniej na jeden miesiąc przed rozpoczęciem konkursu.

4.
1. Test pisemny składa się z 70 pytań; w tym 60 pytań z zakresu ogólnej wiedzy prawniczej i 10 pytań o treści ogólnej.

Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się jeden punkt.

2. Praca pisemna punktowana jest od zera do trzydziestu punktów.

5.
Rozmowa kwalifikacyjna punktowana jest od zera do pięćdziesięciu punktów, a jej przedmiotem jest sprawdzenie:
1)
poziomu wiedzy prawniczej i inteligencji,
2)
umiejętności formułowania wypowiedzi, argumentowania oraz prawidłowej wymowy,
3)
zainteresowań intelektualnych i kultury osobistej.
§  22.
1.
Tekst i pracę pisemną sporządza się na kartach opatrzonych pieczątką rady o.i.r.p.
2.
Każdy z kandydatów losuje kopertę z numerem i umieszcza ten numer na karcie, o której wyżej mowa, a do koperty wkłada kartkę zawierającą swoje dane i kopertę zakleja.
3.
Koperty, o których mowa w ust. 2, przechowuje się w kasie rady o.i.r.p.
4.
Czas trwania testu i pracy pisemnej ustala komisja konkursowa w granicach 1-1,5 godziny zegarowej.
§  23.
1.
Sprawdzenia testu i pracy pisemnej dokonują oddzielnie dwaj członkowie komisji konkursowej, przyznają punkty zgodnie z § 21 ust. 4 oraz parafują test i pracę.
2.
Koperty, o których mowa w § 22 ust. 2, dołącza się do kart, na których sporządzone są testy po sprawdzeniu wszystkich testów i prac pisemnych.
§  24.
Do drugiego etapu konkursu dopuszczeni zostają kandydaci, którzy za test i pracę pisemną osiągnęli minimum 70 punktów.
§  241.
1.
Wyniki pierwszego etapu konkursu podaje się poprzez wywieszenie w siedzibie rady o.i.r.p. listy zawierającej imiona i nazwiska kandydatów i numerów, o których mowa w § 22 ust. 2 oraz ilości punktów uzyskanych przez tych kandydatów.
2.
Osobno wywiesza się listę kandydatów, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu konkursu. Lista ta powinna zawierać informację o terminie i miejscu rozmowy kwalifikacyjnej.
§  242.
Ocenę kandydata formułuje się bezpośrednio po zakończeniu konkursu w punktach według skali określonej w § 21 ust. 4 i 5 i wpisuje do protokołu, który podpisują wszyscy członkowie komisji konkursowej.
§  243.
Uchwałę w sprawie wpisu na listę aplikantów radcowskich podejmuje rada o.i.r.p. kierując się lokatą uzyskaną przez kandydata oraz ustaloną - w drodze uchwały, o której mowa w § 19 - ilością miejsc.

4.

Sprawy o skrócenie aplikacji i zwolnienie od jej odbycia na podstawie art. 25 ust. 2 u.o.r.p.

§  25.
1.
Postępowanie w sprawie skrócenia aplikacji radcowskiej lub zwolnienia od jej odbycia prowadzi zespół wyznaczony przez dziekana spośród członków komisji ds. aplikacji, w składzie 3 osób.
2.
Stanowisko zespołu przewodniczący przedstawia radzie o.i.r.p. w celu podjęcia uchwały. Przepisy § 11-15 regulaminu stosuje się odpowiednio.

5.

Skreślenie z listy aplikantów

§  26.
1.
Postępowanie o skreślenie z listy aplikantów radcowskich wszczyna się:
1)
na wniosek aplikanta,
2)
z urzędu - w pozostałych przypadkach przewidzianych w u.o.r.p.
2.
W postępowaniu tym stosuje się odpowiednie przepisy § 11-15 regulaminu.

6.

Sprawy o dopuszczenie do egzaminu w przypadkach określonych w art. 30 ust. 2 u.o.r.p.

§  27.
1.
Postępowanie w sprawie o dopuszczenie do egzaminu uzupełniającego

wszczyna się na wniosek zainteresowanego.

2.
Postępowanie prowadzi zespół wyznaczony przez dziekana spośród członków komisji d/s aplikacji.
5.
Do zadań zespołu należy w szczególności badanie warunków formalnych, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 1-5 u.o.r.p.
6.
Stanowisko zespołu przewodniczący przedstawia radzie o.i.r.p. w celu podjęcia uchwały.
7.
Opiniowanie wniosków radców prawnych o wpis na listę adwokatów
§  28.
1.
Opinię w sprawach o wpis na listę adwokatów wydaje rada o.i.r.p. na wniosek właściwej rady adwokackiej lub zainteresowanego radcy prawnego.
2.
Opinia ograniczać się powinna do wskazania okoliczności, które mogą być uznane za przeszkodę do uwzględnienia wniosku o wpis na listę adwokatów, wynikających z akt osobowych radcy prawnego lub znanych radzie o.i.r.p. z innych udokumentowanych źródeł, względnie do informacji o braku wiadomości o takich okolicznościach.
3.
Opinię sporządza się w ciągu 14 dni od daty wpływu wniosku o jej wydanie.
4.
Kopie opinii dołącza się do akt osobowych radcy prawnego.

III.

Listy radców prawnych i aplikantów radcowskich
§  29.
1.
Okręgowa izba radców prawnych prowadzi listę radców prawnych i listę aplikantów radcowskich zamieszkałych w okręgu jej działania.
2.
Listę radców prawnych prowadzi się oddzielnie dla poszczególnych województw.
§  30.
1.
Przy liście radców prawnych i liście aplikantów radcowskich prowadzi się akta osobowe, do których składane są dokumenty zgromadzone w sprawach wymienionych w § 1 regulaminu oraz dokumenty stanowiące podstawę zapisów dokonanych na liście, a ponadto inne dokumenty przewidziane odrębnymi uchwałami organów samorządu.
2.
Przy obu listach mogą być prowadzone również inne urządzenia ewidencyjne (rejestry, kartoteki itp.).
§  31.
1.
Lista radców prawnych zawiera 8 działów, obejmujących odpowiednio:
1)
numer kolejny odpowiadający numerowi wpisu i numerowi akt osobowych
2)
nazwisko i imię (imiona) radcy prawnego oraz datę i miejsce jego urodzenia,
3)
adres zamieszkania radcy prawnego w dacie wpisu na listę,
4)
oznaczenie (numer i datę) uchwały o wpisie na listę i podstawę prawną wpisu,
5)
oznaczenie uchwały o zawieszeniu prawa do wykonywania zawodu i podstawę prawną zawieszenia,
6)
oznaczenie uchwały o przeniesieniu wpisu ze wskazaniem o.i.r.p., do której wpis przeniesiono,
7)
oznaczenie uchwały o skreśleniu z listy i podstawę prawną skreślenia,
8)formy wykonywania zawodu.
2.
Lista aplikantów radcowskich zawiera odpowiednio oznaczone działy 1/-4/ oraz 7/ i 8/.

W dziale 8/ wpisuje się miejsce odbywania aplikacji oraz imię i nazwisko patrona.

§  32.
1.
Dane podlegające ujawnieniu w liście wpisywane są na podstawie zarządzenia dziekana w oparciu o stosowną uchwałę rady o.i.r.p., a w przypadku danych objętych działem 8/, na podstawie zawiadomienia radcy prawnego.
2.
Wpisem jest również skreślenie z listy oraz ujawnienie uchwał o zawieszeniu prawa do wykonywania zawodu i o przeniesieniu wpisu.
§  33.
1.
Radcy prawnemu wpisanemu na listę wydaje się, po złożeniu przez niego ślubowania, zaświadczenie stwierdzające prawo do wykonywania zawodu oraz legitymację.
2.
Zaświadczenie i legitymację oznacza się skrótem literowym nazwy województwa, w którym ma siedzibę rada o.i.r.p. oraz numerem wpisu na listę radców prawnych.