Obowiązki lekarzy i lekarzy dentystów wynikające z zawarcia umowy o przetwarzaniu danych swoich, swojej praktyki lub podmiotu leczniczego z portalami publikującymi te dane i prowadzącymi system oceny placówek medycznych przez pacjentów.

Akty korporacyjne

Lekarz.2020.11.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 listopada 2020 r.

STANOWISKO Nr 10/20/VIII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 06 listopada 2020 r.
w sprawie obowiązków lekarzy i lekarzy dentystów wynikających z zawarcia umowy o przetwarzanie danych swoich, swojej praktyki lub podmiotu leczniczego z portalami publikującymi te dane i prowadzącymi system oceny placówek medycznych przez pacjentów

Mając na względzie ustawowy obowiązek reprezentowania osób wykonujących zawody lekarza i lekarza dentysty oraz sprawowania pieczy nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu lekarza i lekarza dentysty przez członków samorządu, wynikający z ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich, a także obowiązek dbałości o przestrzeganie praw lekarzy i lekarzy dentystów do ochrony ich danych osobowych oraz ochrony dóbr osobistych, respektowania podstawowych wolności i praw osób ocenianych, w tym walkę z hejtem (przeważnie anonimowym) na portalach oceniających pracę lekarzy, w celu ustalenia przejrzystości zasad działania lekarzy i lekarzy dentystów wynikających z zawarcia umów o przetwarzanie danych swoich, swojej praktyki lub podmiotu leczniczego z portalami publikującym te dane i prowadzących system oceny placówek medycznych przez pacjentów oraz zwrócenia uwagi na odpowiedzialność lekarzy i lekarzy dentystów wynikającą z tych działań, Naczelna Rada Lekarska wyraża stanowisko, iż:
1)
Zawarcie umowy z portalem oceniającym pracę lekarzy/lekarzy dentystów jest świadomą czynnością lekarza/lekarza dentysty;
2)
Lekarz/lekarz dentysta, który zawarł z portalem umowę o przetwarzanie danych ponosi odpowiedzialność za treść i formę informacji widniejących na jego profilu, w tym za ich zgodność z zasadami etyki zawodu i przepisami prawa;
3)
Lekarz/lekarz dentysta, który zawarł z portalem umowę o przetwarzanie danych nie może zasłaniać się faktem, że nie ma wpływu na format profilu w portalu publikującym te dane; w szczególności, lekarz ponosi odpowiedzialność za jasną i przejrzyście uwidocznioną informację o swoich kompetencjach; lekarz nie może zamieszczać na swoim profilu informacji sugerującej posiadanie specjalizacji innej niż faktycznie posiadana, nawet wówczas, gdy dostępne techniczne opcje wyboru na to nie pozwalają (dotyczy to również stopni i tytułów naukowych);
4)
Lekarz/lekarz dentysta, który zawarł z portalem umowę o przetwarzanie danych nie może akceptować lub ustalać z portalem zamieszczania innych informacji, sugerujących posiadanie np. szczególnego statusu "eksperckiego" w wykonywanej działalności leczniczej;
5)
Treść i forma opisów edytowanych przez lekarza/lekarza dentystę zlecającego prowadzenie profilu nie może nosić znamion reklamy działalności leczniczej oraz musi spełniać normy wynikające z Kodeksu Etyki Lekarskiej;
6)
Dyskusja z pacjentami prowadzona w ramach profilu lekarza/lekarza dentystyjeśli dotyczy procesu leczenia - musi przebiegać z zachowaniem tajemnicy lekarskiej;
7)
Samorząd lekarski wielokrotnie prezentował zastrzeżenia do funkcjonowania systemu opiniowania pracy lekarzy/lekarzy dentystów przez pacjentów w ramach otwartej dyskusji na forum internetowym. Wartość wpisów na portalach internetowych, mimo, że sama w sobie może być dyskusyjna, nie oznacza przyzwolenia środowiska lekarskiego na działania dodatkowo zafałszowujące ich treść i liczbę. Niedopuszczalne jest zatem branie udziału w jakichkolwiek działaniach zmieniających ich treść, proporcje wpisów pozytywnych i negatywnych na własnym profilu, a działania takie wobec innych profili są wprost czynem niegodnym lekarza. Jedynym wyjątkiem są sytuacje przewidziane w regulaminach tych portali, polegające na moderowaniu wpisów nieprawdziwych, obraźliwych lub niepochodzących od osób, którym udzielono faktycznie świadczenia;
8)
Lekarz/lekarz dentysta, który nie chce, aby jego dane były przetwarzane przez portale publikujące te dane i prowadzące system oceny placówek medycznych przez pacjentów może zrealizować prawo do bycia zapomnianym w rozumieniu art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.). Przykładowa treść wniosku o usunięcie danych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Stanowiska.

Naczelna Rada Lekarska uważa, że w przestrzeni publicznej może mieć miejsce tylko rzetelne recenzowanie pracy lekarza i lekarza dentysty. Jeżeli do nierzetelnego przekazu informacji przyczyni się lekarz/lekarz dentysta ponosi on odpowiedzialność za swoje działania lub zaniechania.

ZAŁĄCZNIK

wzór wniosku lekarza/lekarza dentysty

do administratora danych portalu

o zaprzestanie przetwarzania danych

Miejscowość,

data ...............................................

.......................................................

.......................................................

/dane lekarza/lekarza dentysty

Administrator Danych Osobowych:

...........................................................................

...........................................................................

/podmiot prowadzący portal/

WNIOSEK O USUNIĘCIE DANYCH

Realizując prawo żądania usunięcia moich danych osobowych, wynikające z art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej RODO (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.), niniejszym wnoszę o usunięcie moich danych z portalu ...................................................................................................................

............................................................................................................................................................. z uwagi na to, iż moje dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem.

UZASADNIENIE

Jestem lekarzem/lekarzem dentystą wpisanym do Centralnego Rejestru Lekarzy, prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską: http://www.nil.org.pl/reiestrv/centralnv-rejestr-lekarzy.

Nigdy nie zawierałem umowy z .... prowadzącą portal internetowy i nie chcę świadczyć usług medycznych za pośrednictwem tego podmiotu. Nie wyrażałem też zgody na przetwarzanie danych przez Żaden prawnie usprawiedliwiony cel nie uzasadnia przetwarzanie moich danych osobowych przez ...., zatem należy uznać, że moje dane osobowe są przetwarzane przez portal niezgodnie z prawem, bez odpowiedniej podstawy prawnej.

W tej sytuacji zachodzi przesłanka usunięcia moich danych wymieniona w art. 17 ust. 1 lit. d RODO.

Jednocześnie wnoszę o wykazanie, w jakiej formie wykonano wobec mnie obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w związku z pozyskaniem danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą.

Podnoszę, iż w tej sprawie nie zachodzi żadna ze wskazanych w art. 17 ust. 3 RODO przesłanek negatywnych. W mojej ocenie przetwarzanie moich danych przez portal nie jest niezbędne do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. Przetwarzanie moich danych nie jest też niezbędne z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego. Żadne przepisy prawa nie nakładają obowiązku, do którego spełnienia konieczne byłoby przetwarzanie moich danych przez portal ....

Nie zachodzi tu również przesłanka niezbędności przetwarzania moich danych osobowych do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych (zgodnie z art. 89 ust. 1 RODO), jak również przesłanka niezbędności przetwarzania do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

W tej sytuacji Administrator ma obowiązek spełnienia mojego żądania, odnoszącego się do usunięcia moich danych z portalu, gdyż jest ono ewidentnie uzasadnione i nienadmierne.

Jednocześnie wnoszę o udzielenie informacji o działaniach podjętych w związku z moim żądaniem.

W przypadku niepodjęcia działań przez Administratora w przepisanym terminie, zamierzam skorzystać z prawa do wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz ze środków ochrony prawnej przed sądem.