Nowe zasady egzaminu maturalnego.

Akty korporacyjne

KRASP.2011.5.6

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 maja 2011 r.

UCHWAŁA ZGROMADZENIA PLENARNEGO KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 6 maja 2011 r.
w sprawie nowych zasad egzaminu maturalnego

Dokument nr 50/V

Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich ze zrozumieniem przyjmuje działania Ministerstwa Edukacji Narodowej, zmierzające do doskonalenia formuły egzaminów maturalnych, a zwłaszcza sposób przygotowania projektu zmian, oparty na ścisłym współdziałaniu ze środowiskiem akademickim.

Zgromadzenie popiera następujące zasady przeprowadzania egzaminu maturalnego począwszy od roku szkolnego 2014/15:

1. Część obowiązkowa pozostanie bez zmian.

2. W części do wyboru nastąpią dwie zmiany:

* wybrane przedmioty będzie można zdawać tylko na poziomie rozszerzonym,

* zdający będzie miał obowiązek wybrać co najmniej dwa przedmioty dodatkowe.

3. Wynik z każdego egzaminu będzie podawany w formie zawierającej bezpośrednie odniesienie do osiągnięć innych osób zdających ten egzamin.

Zgromadzenie proponuje:

1. Skrócić listę przedmiotów do wyboru do 12 pozycji, usuwając z niej pięć najrzadziej wykorzystywanych przedmiotów, tj.:

* Wiedzę o tańcu,

* Język łaciński i kulturę antyczną,

* Historię muzyki,

* Historię sztuki,

* Filozofię.

Przedmioty te mogłyby się stać dodatkowymi przedmiotami egzaminacyjnymi w procesie rekrutacji studentów na odpowiednie kierunki studiów.

2. Podzielić pozostałe przedmioty egzaminacyjne do wyboru na dwie grupy.

W pierwszej z nich znalazłoby się siedem przedmiotów odpowiadających dziedzinom nauk podstawowych:

* Język polski,

* Historia,

* Matematyka,

* Fizyka,

* Chemia,

* Biologia,

* Geografia.

Do drugiej grupy weszłyby następujące przedmioty:

* Język obcy nowożytny,

* Języki mniejszości etnicznych i języki regionalne,

* Wiedza o społeczeństwie,

* Informatyka,

* Historia sztuki.

Zdający miałby obowiązek wybrania w drugiej części egzaminu maturalnego (przedmioty dodatkowe - do wyboru) co najmniej jednego przedmiotu z grupy pierwszej.

Uwzględniając opinie różnych środowisk przekazane KRASP, rektorzy proponują przedyskutowanie możliwych działań na rzecz podniesienia rangi nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii, które umożliwiłyby wprowadzenie tych przedmiotów do drugiej grupy przedmiotów do wyboru, wskazanej w uchwale.

Zgromadzenie wnioskuje ponadto o okresową, np. co 3 lata, aktualizację zbioru przedmiotów drugiej grupy.