Model kształcenia doktorantów.

Akty korporacyjne

KRASP.2008.4.11

Akt nieoceniany
Wersja od: 11 kwietnia 2008 r.

STANOWISKO PREZYDIUM KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 11 kwietnia 2008 r.
w sprawie modelu kształcenia doktorantów

Dokument nr 65/IV

W związku z toczącą się na forum międzynarodowym oraz w kraju dyskusją na temat modelu kształcenia doktorantów Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, nawiązując do stanowiska Zgromadzenia Plenarnego KRASP z dnia 22 listopada 2007 r. w sprawie aktywizacji działań na rzecz wspierania rozwoju i doskonalenia jakości kształcenia doktorantów, podkreślając zwłaszcza postulat stworzenia najzdolniejszej młodzieży niezbędnych warunków rozwoju, proponuje przyjęcie następujących ustaleń.

Efektem procesu kształcenia doktoranta powinna być przygotowana i obroniona rozprawa doktorska. Podstawowym elementem studiów doktoranckich (studiów III stopnia) powinna być zatem - zgodnie z przyjętymi w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego zasadami (Salzburg 2005) - samodzielna praca badawcza.

Realizowane w trakcie studiów doktoranckich badania, których wyniki są dokumentowane min. w formie publikacji, powinny doprowadzić do wszczęcia przewodu doktorskiego, a następnie do uzyskania stopnia doktora i odpowiadającego mu dyplomu. Świadectwo ukończenia studiów doktoranckich jest zbędne.

- Celowe jest różnicowanie charakteru kształcenia doktorantów, a zwłaszcza elastyczne formułowanie programów studiów doktoranckich i ich dostosowanie do zróżnicowanych potrzeb kandydatów, w tym kandydatów zamierzających realizować karierę zawodową poza uczelniami i innymi instytucjami naukowymi, w szczególności przez proponowanie odpowiedniego zestawu przedmiotów i tworzenie możliwości ich swobodnego wyboru.