Model kształcenia doktorantów.
KRASP.2008.4.11
Akt nieocenianySTANOWISKO PREZYDIUM KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 11 kwietnia 2008 r.
w sprawie modelu kształcenia doktorantów
W związku z toczącą się na forum międzynarodowym oraz w kraju dyskusją na temat modelu kształcenia doktorantów Prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, nawiązując do stanowiska Zgromadzenia Plenarnego KRASP z dnia 22 listopada 2007 r. w sprawie aktywizacji działań na rzecz wspierania rozwoju i doskonalenia jakości kształcenia doktorantów, podkreślając zwłaszcza postulat stworzenia najzdolniejszej młodzieży niezbędnych warunków rozwoju, proponuje przyjęcie następujących ustaleń.
Realizowane w trakcie studiów doktoranckich badania, których wyniki są dokumentowane min. w formie publikacji, powinny doprowadzić do wszczęcia przewodu doktorskiego, a następnie do uzyskania stopnia doktora i odpowiadającego mu dyplomu. Świadectwo ukończenia studiów doktoranckich jest zbędne.
- Celowe jest różnicowanie charakteru kształcenia doktorantów, a zwłaszcza elastyczne formułowanie programów studiów doktoranckich i ich dostosowanie do zróżnicowanych potrzeb kandydatów, w tym kandydatów zamierzających realizować karierę zawodową poza uczelniami i innymi instytucjami naukowymi, w szczególności przez proponowanie odpowiedniego zestawu przedmiotów i tworzenie możliwości ich swobodnego wyboru.