Minimalne elementy, jakie w świetle krajowych standardów rewizji finansowej powinno zawierać oświadczenie o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną.
Rewid.2016.9.27
Akt nieocenianyKOMUNIKAT Nr 16/2016
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 27 września 2016 r.
w sprawie minimalnych elementów, jakie w świetle krajowych standardów rewizji finansowej powinno zawierać oświadczenie o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną
Według obecnie obowiązujących krajowych standardów rewizji finansowej ogólne zasady wykonywania innych usług poświadczających są uregulowane w Krajowym standardzie rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/skróconych sprawozdań finansowych" (dalej "KSRF nr 3").
Standard ten określa ogólne zasady, nie wskazując kluczowych procedur ani wytycznych, które powinny być stosowane przy wykonywaniu usługi, jak też nie określa elementów jakie powinno zawierać sprawozdanie biegłego rewidenta z wykonania takiej usługi. Zgodnie z KSRF nr 3 w sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach lub krajowych standardach rewizji finansowej biegły rewident przy wykonywaniu innych usług poświadczających kieruje się postanowieniami Międzynarodowych założeń koncepcyjnych usług atestacyjnych, standardów i wskazówek wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych odnoszących się do tych usług. W przypadku usługi związanej z wydaniem oświadczenia oznaczałoby to kierowanie się postanowieniami Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych, wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług IFAC 2 (dalej: "MSUA 3000").
Kierowanie się postanowieniami standardu nie jest równoznaczne z powołaniem się na stosowanie standardu w treści sprawozdania biegłego rewidenta z wykonania usługi.
Powołanie się na MSUA 3000 w treści oświadczenia uzależnione jest od stosowania przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, Międzynarodowego Standardu Kontroli Jakości 1 "Kontrola jakości firm przeprowadzających badania i przeglądy sprawozdań finansowych oraz wykonujących inne zlecenia usług atestacyjnych i pokrewnych" (dalej: "MSKJ 1").
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów uchwałą nr 2783/52/2015 z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie krajowych standardów rewizji finansowej wprowadziła KSRF 3000 w brzmieniu MSUA 3000 - "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych". Zgodnie z treścią uchwały, standard ten będzie obowiązywał dla usług rozpoczętych 1 stycznia 2017 roku lub później.
Podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych mogą podjąć decyzję o stosowaniu przepisów uchwały do usług atestacyjnych innych niż badania i przeglądy historycznych informacji finansowych rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 2017 r., pod warunkiem równoczesnego stosowania uchwały Nr 2784/52/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie zasad wewnętrznej kontroli jakości w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, po uprzednim poinformowaniu Krajowej Komisji Nadzoru o terminie rozpoczęcia ich stosowania.
W okresie przejściowym do 1 stycznia 2017 tylko podmioty spełniające powyższe warunki mogą powoływać się na MSUA 3000. Pozostałe podmioty powinny powołać się na KSRF nr 3.
W celu ujednolicenia praktyki w zakresie wydawania oświadczeń podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych (dalej: "podmiot uprawniony") o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych 3 , a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez fundusz polityką inwestycyjną (dalej: "oświadczenie") oraz zapewnienia zgodności oświadczeń ze standardami rewizji finansowej, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów opracowała przykładową treść oświadczenia w dwu wariantach: