Minimalne elementy, jakie w świetle krajowych standardów rewizji finansowej powinno zawierać oświadczenie o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną.

Akty korporacyjne

Rewid.2016.9.27

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 września 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 16/2016
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 27 września 2016 r.
w sprawie minimalnych elementów, jakie w świetle krajowych standardów rewizji finansowej powinno zawierać oświadczenie o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu inwestycyjnego opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną

Usługa polegająca na wydaniu oświadczenia o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych 1 jest usługą poświadczającą.

Według obecnie obowiązujących krajowych standardów rewizji finansowej ogólne zasady wykonywania innych usług poświadczających są uregulowane w Krajowym standardzie rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/skróconych sprawozdań finansowych" (dalej "KSRF nr 3").

Standard ten określa ogólne zasady, nie wskazując kluczowych procedur ani wytycznych, które powinny być stosowane przy wykonywaniu usługi, jak też nie określa elementów jakie powinno zawierać sprawozdanie biegłego rewidenta z wykonania takiej usługi. Zgodnie z KSRF nr 3 w sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach lub krajowych standardach rewizji finansowej biegły rewident przy wykonywaniu innych usług poświadczających kieruje się postanowieniami Międzynarodowych założeń koncepcyjnych usług atestacyjnych, standardów i wskazówek wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych odnoszących się do tych usług. W przypadku usługi związanej z wydaniem oświadczenia oznaczałoby to kierowanie się postanowieniami Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych, wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług IFAC 2 (dalej: "MSUA 3000").

Kierowanie się postanowieniami standardu nie jest równoznaczne z powołaniem się na stosowanie standardu w treści sprawozdania biegłego rewidenta z wykonania usługi.

Powołanie się na MSUA 3000 w treści oświadczenia uzależnione jest od stosowania przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, Międzynarodowego Standardu Kontroli Jakości 1 "Kontrola jakości firm przeprowadzających badania i przeglądy sprawozdań finansowych oraz wykonujących inne zlecenia usług atestacyjnych i pokrewnych" (dalej: "MSKJ 1").

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów uchwałą nr 2783/52/2015 z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie krajowych standardów rewizji finansowej wprowadziła KSRF 3000 w brzmieniu MSUA 3000 - "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych". Zgodnie z treścią uchwały, standard ten będzie obowiązywał dla usług rozpoczętych 1 stycznia 2017 roku lub później.

Podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych mogą podjąć decyzję o stosowaniu przepisów uchwały do usług atestacyjnych innych niż badania i przeglądy historycznych informacji finansowych rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 2017 r., pod warunkiem równoczesnego stosowania uchwały Nr 2784/52/2015 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie zasad wewnętrznej kontroli jakości w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych, po uprzednim poinformowaniu Krajowej Komisji Nadzoru o terminie rozpoczęcia ich stosowania.

W okresie przejściowym do 1 stycznia 2017 tylko podmioty spełniające powyższe warunki mogą powoływać się na MSUA 3000. Pozostałe podmioty powinny powołać się na KSRF nr 3.

W celu ujednolicenia praktyki w zakresie wydawania oświadczeń podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych (dalej: "podmiot uprawniony") o zgodności metod i zasad wyceny aktywów funduszu opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych 3 , a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez fundusz polityką inwestycyjną (dalej: "oświadczenie") oraz zapewnienia zgodności oświadczeń ze standardami rewizji finansowej, Krajowa Rada Biegłych Rewidentów opracowała przykładową treść oświadczenia w dwu wariantach:

-
wariant I stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego komunikatu dla podmiotów, które chcą dobrowolnie powołać się w oświadczeniu na stosowanie MSUA 3000 i spełniają opisane wcześniej warunki,
-
wariant II stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego komunikatu dla podmiotów, które powinny powołać się na KSRF nr 3.

Oba warianty zostały opracowane na podstawie MSUA 3000, który wskazuje, jakie podstawowe elementy powinien zawierać raport biegłego rewidenta z wykonania usługi poświadczającej

W obu wariantach oświadczenie zawiera informację, że usługa została wykonana w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność pozwalającą na sformułowanie oświadczenia.

W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami oświadczenie podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, może odnosić się do wszystkich subfunduszy lub być sporządzone odrębnie do każdego subfunduszu.

Komunikat i załączone przykłady oświadczeń należy odpowiednio stosować w związku z wydawaniem oświadczeń, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 12 i pkt 13 ustawy o funduszach inwestycyjnych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Oświadczenie niezależnego biegłego rewidenta wydane w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych o zgodności metod i zasad wyceny aktywów Funduszu opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną

Adresaci

Dla Zarządu (nazwa/siedziba TFI)

Opis zagadnienia i stosowane kryteria

Na zlecenie Zarządu (nazwa TFI) (dalej "TFI") wykonaliśmy usługę atestacyjną w celu potwierdzenia zgodności metod i zasad wyceny aktywów (nazwa funduszu) (dalej "Funduszu") z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także zgodności i kompletności tych metod i zasad z polityką inwestycyjną Funduszu.

Do oceny zgodności metod i zasad z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także zgodności i kompletności tych metod i zasad z polityką inwestycyjną Funduszu, posłużono się kryteriami zgodności z wymogami:

- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) - (dalej "ustawa o rachunkowości"),

- ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późniejszymi zmianami) (dalej "ustawa o funduszach inwestycyjnych"),

- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 249, poz. 1859) - (dalej "rozporządzenie").

Metody i zasady wyceny aktywów przyjęte przez Fundusz zostały opisane w .......................... (podać źródło - np. rozdział Statutu Funduszu oraz gdzie metody i zasady wyceny aktywów zostały opisane i ujawnione w Prospekcie).

Polityka inwestycyjna Funduszu jest zamieszczona w .................................. (podać źródło - np. rozdział Statutu Funduszu oraz gdzie polityka inwestycyjna została opisana i ujawniona w Prospekcie).

Strony odpowiedzialne i obowiązki stron

Zarząd TFI jest odpowiedzialny za wybór i przyjęcie odpowiednich metod i zasad wyceny aktywów Funduszu, ich zgodność z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zgodność i kompletność zasad i metod wyceny aktywów z polityką inwestycyjna Funduszu.

Naszym zadaniem było przeprowadzenie prac atestacyjnych i wydanie niniejszego oświadczenia.

Zgodność wykonania usługi ze standardami

Nasze prace wykonaliśmy stosownie do Krajowego standardu rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/skróconych sprawozdań finansowych" oraz wykonywania innych usług poświadczających oraz Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych" wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych (IAASB) IFAC w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność pozwalającą na sformułowanie oświadczenia.

Podsumowanie wykonanych prac

Nasza praca polegała na przeanalizowaniu opisanych w Prospekcie metod i zasad wyceny aktywów Funduszu i porównaniu ich z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, w szczególności wymogami ustawy o rachunkowości, ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz wymogami rozporządzenia, a także na zapoznaniu się z polityką inwestycyjną przyjętą przez Fundusz i weryfikacji, czy metody i zasady wyceny aktywów są zgodne z tą polityką oraz uwzględniają wszystkie inwestycje przewidziane w statucie Funduszu. Uważamy, że przeprowadzone prace dostarczyły wystarczającej podstawy do sporządzenia niniejszego oświadczenia. Nasze zadanie nie obejmowało weryfikacji, czy opisane metody i zasady były stosowane do wyceny aktywów Funduszu ani też, czy polityka inwestycyjna była przestrzegana przez Fundusz.

Wniosek niezależnego biegłego rewidenta

Naszym zdaniem opisane w prospekcie metody i zasady wyceny aktywów Funduszu są, we wszystkich istotnych aspektach, zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawy o funduszach inwestycyjnych i rozporządzenia oraz zgodne i kompletne z polityką inwestycyjną przyjętą przez Fundusz.

Ograniczenia wykorzystania

Niniejsze oświadczenie zostało sporządzone dla ................................... Zarządu TFI wyłącznie

w celu dołączenia do Prospektu informacyjnego .............................................. (nazwa/siedziba

Funduszu) (dalej "Fundusz") oraz dla użytkowników prospektu.

miejscowość, data

Działający w imieniu ............................................................ /nazwa, forma prawna/, podmiotu

wpisanego na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem ...................................:

..................................................................

/podpis/

imię i nazwisko

biegły rewident

numer ewidencyjny ........................

..................................................................

/podpis/

imię i nazwisko

osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu, jeśli biegły rewident nie jest do tego upoważniony

(jeśli jest biegłym rewidentem, to należy ujawnić ten fakt i podać numer ewidencyjny)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Oświadczenie niezależnego biegłego rewidenta wydane w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych o zgodności metod i zasad wyceny aktywów Funduszu opisanych w prospekcie informacyjnym z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą przez Fundusz polityką inwestycyjną

Adresaci

Dla Zarządu (nazwa/siedziba TFI)

Opis zagadnienia i stosowane kryteria

Na zlecenie Zarządu (nazwa TFI) (dalej "TFI") wykonaliśmy usługę atestacyjną w celu potwierdzenia zgodności metod i zasad wyceny aktywów (nazwa funduszu) (dalej "Funduszu") z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także zgodności i kompletności tych metod i zasad z polityką inwestycyjną Funduszu.

Do oceny zgodności metod i zasad z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, a także zgodności i kompletności tych metod i zasad z polityką inwestycyjną Funduszu, posłużono się kryteriami zgodności z wymogami:

- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) - (dalej "ustawa o rachunkowości"),

- ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późniejszymi zmianami) (dalej "ustawa o funduszach inwestycyjnych"),

- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 249, poz. 1859) - (dalej "rozporządzenie").

Metody i zasady wyceny aktywów przyjęte przez Fundusz zostały opisane w .......................... (podać źródło - np. rozdział Statutu Funduszu oraz gdzie metody i zasady wyceny aktywów zostały opisane i ujawnione w Prospekcie).

Polityka inwestycyjna Funduszu jest zamieszczona w ....................................... (podać źródło -

np. rozdział Statutu Funduszu oraz gdzie polityka inwestycyjna została opisana i ujawniona w Prospekcie).

Strony odpowiedzialne i obowiązki stron

Zarząd TFI jest odpowiedzialny za wybór i przyjęcie odpowiednich metod i zasad wyceny aktywów Funduszu, ich zgodność z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zgodność i kompletność zasad i metod wyceny aktywów z polityką inwestycyjną Funduszu.

Naszym zadaniem było przeprowadzenie prac atestacyjnych i wydanie niniejszego oświadczenia.

Zgodność wykonania usługi ze standardami

Nasze prace wykonaliśmy stosownie do Krajowego standardu rewizji finansowej nr 3 "Ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdań finansowych/skróconych sprawozdań finansowych" w taki sposób, aby uzyskać racjonalną pewność pozwalającą na sformułowanie oświadczenia.

Podsumowanie wykonanych prac

Nasza praca polegała na przeanalizowaniu opisanych w Prospekcie metod i zasad wyceny aktywów Funduszu i porównaniu ich z przepisami dotyczącymi rachunkowości funduszy inwestycyjnych, w szczególności wymogami ustawy o rachunkowości, ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz wymogami rozporządzenia, a także na zapoznaniu się z polityką inwestycyjną przyjętą przez Fundusz i weryfikacji, czy metody i zasady wyceny aktywów są zgodne z tą polityką oraz uwzględniają wszystkie inwestycje przewidziane w statucie Funduszu. Uważamy, że przeprowadzone prace dostarczyły wystarczającej podstawy do sporządzenia niniejszego oświadczenia. Nasze zadanie nie obejmowało weryfikacji, czy opisane metody i zasady były stosowane do wyceny aktywów Funduszu ani też, czy polityka inwestycyjna była przestrzegana przez Fundusz.

Wniosek niezależnego biegłego Rewidenta

Naszym zdaniem opisane w prospekcie metody i zasady wyceny aktywów Funduszu są, we wszystkich istotnych aspektach, zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości, ustawy o funduszach inwestycyjnych i rozporządzenia oraz zgodne i kompletne z polityką inwestycyjną przyjętą przez Fundusz.

Ograniczenia wykorzystania

Niniejsze oświadczenie zostało sporządzone dla ................................... Zarządu TFI wyłącznie

w celu dołączenia do Prospektu informacyjnego ...............................................(nazwa/siedziba

Funduszu) (dalej "Fundusz") oraz dla użytkowników prospektu.

miejscowość, data

Działający w imieniu ............................................................../nazwa, forma prawna/, podmiotu

wpisanego na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem ................................:

........................................................

/podpis/

imię i nazwisko

biegły rewident

numer ewidencyjny ...................

........................................................

/podpis/

imię i nazwisko

osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu, jeśli biegły rewident nie jest do tego upoważniony

(jeśli jest biegłym rewidentem, to należy ujawnić ten fakt i podać numer ewidencyjny)

1 Zasady tworzenia i działania funduszów inwestycyjnych określa ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157), natomiast metody i zasady wyceny aktywów funduszy inwestycyjnych określone są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 249, poz. 1859).
2 Treść Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 "Usługi atestacyjne inne niż badania lub przeglądy historycznych informacji finansowych", wydanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych (IAASB) IFAC przetłumaczona na język polski dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie internetowej Krajowej Izby Biegłych Rewidentów - http://kibr.org.pl/pl/msrf.
3 Zasady tworzenia i działania funduszów inwestycyjnych określa ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 157), natomiast metody i zasady wyceny aktywów funduszy inwestycyjnych określone są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych (Dz. U. Nr 249, poz. 1859).