Kształtowanie Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego.
KRASP.2007.4.26
Akt nieocenianyUCHWAŁA ZGROMADZENIA PLENARNEGO KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 26 kwietnia 2007 r.
w sprawie kształtowania Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego
Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), popierając postulaty zawarte w Deklaracji Lizbońskiej ogłoszonej 13 kwietnia br. przez European University Association, uznaje za celowe podjęcie przez uczelnie członkowskie Konferencji - we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Parlamentem Studentów RP i innymi instytucjami działającymi w obszarze szkolnictwa wyższego - działań prowadzących do realizacji następujących celów, związanych z tworzeniem Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego:
- zwiększenie wymiany studentów oraz stopnia umiędzynarodowienia studiów w polskich uczelniach, co związane jest m.in. z usprawnieniem procedur uznawalności wykształcenia oraz wydaniem aktów prawnych określających zasady wydawania wspólnych dyplomów studiów;
- umożliwienie elastycznego kształtowania ścieżek edukacyjnych, co związane jest m.in. z:
- usuwaniem barier utrudniających mobilność pionową, zwłaszcza w przypadku zmiany kierunku studiów,
- oferowaniem zróżnicowanych form kształcenia ustawicznego,
- wykorzystaniem systemu punktowego (ECTS) jako narzędzia akumulacji osiągnięć, a docelowo także uznawania przez uczelnie kwalifikacji zdobytych w sposób nieformalny;
- zwiększenie szans zatrudnienia i właściwego wykorzystania kwalifikacji absolwentów, a także zwiększenie atrakcyjności studiów w Polsce dla obcokrajowców w wyniku poprawy "czytelności" i uznawalności dyplomów wydawanych przez polskie uczelnie, będącej następstwem przyjęcia krajowej struktury kwalifikacji (qualification framework), zgodnej z powstającą europejską strukturą kwalifikacji.
Jednocześnie Zgromadzenie Plenarne KRASP zwraca się do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o poparcie - w trakcie końcowych prac nad tekstem Komunikatu Londyńskiego - postulatów środowiska uczelni europejskich, wyrażonych w Deklaracji Lizbońskiej, a zwłaszcza:
- proponowanego przez środowisko akademickie - reprezentowane przez Grupę E4 (ENQA, EUA, EURASHE, ESIB) - sposobu ustanowienia i zarządzania Europejskim Rejestrem Agencji Akredytacyjnych,
- działań na rzecz doprowadzenia do utworzenia europejskiej struktury kwalifikacji w oparciu o rozwiązania proponowane przez środowisko akademickie zaangażowane w tworzenie Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego.