Kryteria oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia.

Akty korporacyjne

PolKA.2008.4.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 kwietnia 2008 r.

UCHWAŁA Nr 219/2008
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 10 kwietnia 2008 r.
w sprawie kryteriów oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia.
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia

Ocena efektów kształcenia powinna umożliwić odpowiedź na następujące pytania:

I.

W jaki sposób oceniana jednostka określiła (zdefiniowała) efekty procesu dydaktycznego, a w szczególności:

1.
W jaki sposób uczelnia/oceniana jednostka weryfikuje wiedzę i umiejętności absolwenta zakładane w sylwetce absolwenta?
2.
W jaki sposób uczelnia/oceniana jednostka ocenia czy program studiów, treści kształcenia oraz stosowane metody dydaktyczne umożliwiają ukształtowanie określonych w sylwetce absolwenta postaw?
3.
W jaki sposób w ocenianej jednostce określone zostały wymagania dotyczące egzaminów, prac przejściowych, zaliczeniowych, kolokwiów, projektów itp. i czy uwzględniają m.in.:
1)
zakres wiedzy i umiejętności oraz ich zgodność z sylabusami poszczególnych przedmiotów oraz metodami kształcenia i formami zajęć,
2)
system oceny studentów zawierający wystandaryzowane wymagania i zapewniający przejrzystość i obiektywizm formułowania ocen,
3)
zasady oceniania i uzasadniania wystawianych ocen,
4)
system gromadzenia (przechowywania) prac egzaminacyjnych?
4.
W jaki sposób uczelnia mierzy efekty kształcenia?
5.
W jaki sposób w ocenianej jednostce określone zostały zasady dyplomowania i czy uwzględniają:
1)
zakres tematyczny egzaminu dyplomowego,
2)
sposób przeprowadzania egzaminu dyplomowego, w tym strukturę i skład komisji egzaminacyjnej,
3)
zasady oceny egzaminu dyplomowego i sposób obliczania ostatecznego wyniku studiów,
4)
procedurę i formę wyróżniania absolwentów?
6.
Czy w ocenianej jednostce opracowano i w jaki sposób wdrożono zasady przygotowania i oceny prac dyplomowych tj.
1)
określone zostały wymagania merytoryczne i formalne w odniesieniu do osób pełniących funkcje opiekuna dyplomanta i recenzenta, uwzględniające:

- status naukowy (profesorowie i doktorzy habilitowani, a doktorzy po spełnieniu ustalonych wymagań dodatkowych),

- wymóg zgodności tematyki prowadzonych prac z zainteresowaniami naukowymi osób prowadzących,

- wymagania dotyczące formułowanych opinii i recenzji, które powinny być wnikliwe i nie ograniczać się do opisu pracy, ale zawierać uwagi krytyczne, ocenę przygotowania merytorycznego, warsztatowego i wartość pracy,

2)
określone zostały zasady formułowania i zatwierdzania tematów prac dyplomowych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich), tak aby były one zgodne z profilem absolwenta, celami, treściami i metodami kształcenia na ocenianym kierunku,
3)
określone zostały standardy jakości prac dyplomowych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich),
4)
określony został tryb weryfikowania samodzielności przygotowania pracy,
5)
określona została właściwa dla danego kierunku liczebność grup na seminariach dyplomowych?

II.

W jaki sposób oceniana jednostka monitoruje wykorzystanie efektów kształcenia na rynku pracy

1.
Czy w uczelni funkcjonuje "biuro karier" (lub inna formuła), badające satysfakcję absolwentów oraz ich pracodawców, pozycję absolwentów na rynku pracy?
2.
Czy pracodawcy biorą udział w określaniu efektów kształcenia w ocenianej jednostce?
3.
Czy uczelnia współpracuje z pracodawcami lub ich organizacjami i jaki jest zakres oraz formy tej współpracy?

III.

Czy w uczelni wypracowano systemowe rozwiązania w zakresie doskonalenia standardów jakości?

1.
W jaki sposób uczelnia wykorzystuje ankiety studenckie? Jaki jest zakres pytań na jaki odpowiadają studenci oceniający nauczycieli?
2.
Czy oceniana jednostka dokonuje systematycznego przeglądu stosowanych standardów kształcenia?
3.
Kto uczestniczy w procesie doskonalenia standardów jakości?