Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie spraw studenckich.

Akty korporacyjne

PolKA.2008.4.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 kwietnia 2008 r.

UCHWAŁA Nr 218/ 2008
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 10 kwietnia 2008 r.
w sprawie kryteriów oceny spełnienia wymagań w zakresie spraw studenckich

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie spraw studenckich
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie spraw studenckich

Wymagania dotyczące spraw studenckich są spełnione, jeżeli:

1. Spełnione są warunki dotyczące:

1.2. Wewnętrznych regulacji prawnych uczelni:

1.2.1. Regulamin studiów został wprowadzony z poszanowaniem zasady zawartej w art. 161 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą, co potwierdzone jest odpowiednią uchwałą organów samorządu studenckiego uczelni,

1.2.2. Regulamin przyznawania świadczeń pomocy materialnej jest zgodny z Ustawą, oraz został wprowadzony z poszanowaniem zasady zawartej w art. 186 ust. 1, co potwierdzone jest odpowiednią uchwałą organów samorządu studenckiego uczelni,

1.2.3. Umowa o odpłatnościach, pomiędzy uczelnią a studentem, szanuje równorzędność obu partnerów oraz nie zawiera postanowień uznanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za klauzule niedozwolone w umowach cywilno-prawnych,

1.2.4. Uczelnia respektuje prawo do samorządności studenckiej, autonomii funkcjonującego w niej samorządu studenckiego, wspierając przy tym prawidłowe wypełnianie jego ustawowych obowiązków,

1.2.5. Uczelnia stosuje postanowienia Kodeksu Postępowania Administracyjnego w indywidualnych sprawach studenckich, w szczególności związanych z przyznawaniem świadczeń pomocy materialnej.

1.3. Systemu pomocy materialnej dla studentów:

1.3.1. Przyznawanie świadczeń pomocy materialnej odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w sposób przejrzysty, sprawny i niepowodujący zbędnych opóźnień w wypłatach świadczeń,

1.3.2. Komisje stypendialne powoływane są i funkcjonują w sposób przyjazny dla studentów, na podstawie czytelnych i powszechnie znanych procedur, w oparciu o pełną i przejrzystą dokumentację,

1.3.3. Działalność komisji stypendialnych odbywa się z poszanowaniem demokratycznych zasad podejmowania decyzji,

1.3.4. Uczelnia posiada system nagród i wyróżnień, przyznawanych ze środków własnych uczelni, dla studentów osiągających najlepsze wyniki w nauce lub wyróżniających się wybitnymi osiągnięciami w działalności sportowej lub organizacyjnej na rzecz środowiska studenckiego.

1.4. Odpłatności za usługi edukacyjne:

1.4.1. Uczelnia prowadzi czytelną i uczciwą politykę naliczania i pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne,

1.4.2. Zmiany w wysokości opłat dokonywane są z poszanowaniem art. 160 ust. 3 Ustawy.

1.5. Działalności studenckiej:

1.5.1. Uczelnia i jej jednostki organizacyjne, zapewniają odpowiednie warunki materialne do działalności organizacji studenckich oraz kół naukowych prowadzących działalność w uczelni,

1.5.2. Organy uczelni udzielają odpowiedniego wsparcia merytorycznego i organizacyjnego organizacjom studenckim i kołom naukowym działającym w uczelni, stymulując ich aktywny rozwój,

1.5.3. Przedstawiciele studentów w organach kolegialnych uczelni i jej jednostek organizacyjnych, mają możliwość brania aktywnego udziału w ich pracach,

1.5.4. Uczelnia zapewnia możliwie dogodne warunki do rozwoju osobistego studentów, w tym w obszarze kultury, sportu i rekreacji.

1.6. Systemu opieki dydaktycznej i naukowej nad studentami:

1.6.1. Zapewniony jest odpowiedni dostęp do informacji związanych z tokiem studiów (harmonogramu zajęć, sesji egzaminacyjnych, konsultacji, sylabusów) oraz materiałów niezbędnych w procesie dydaktycznym (materiałów do zajęć, skryptów, eta),

1.6.2. Istnieje możliwość korzystania z konsultacji z pracownikami naukowo-dydaktycznymi, w czasie, miejscu i formie dogodnych dla potrzeb studentów, w założeniu ustalanych dla studentów studiów niestacjonarnych w terminach nie kolidujących z ich obowiązkami zawodowymi,

1.6.3. Uczelnia zapewnia studentom możliwość korzystania z pracowni i laboratoriów w celach naukowych i dydaktycznych, poza czasem przeznaczonym dla zajęć dydaktycznych,

1.6.4. Władze uczelni i jej jednostek, w szczególności prorektorzy i zastępcy kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, właściwi do spraw studenckich, umożliwiają studentom kontakt ze sobą w sposób, czasie i miejscu dogodnym dla studentów każdej prowadzonej przez uczelnię formy studiów,

1.6.5. Zapewnia się studentom swobodę i wsparcie dla twórczej pracy naukowej, w szczególności w zakresie tematyki prac dyplomowych oraz udział w badaniach i projektach naukowych prowadzonych przez pracowników uczelni,

1.6.6. Harmonogramy zajęć oraz sesji egzaminacyjnych ustalane są w porozumieniu z przedstawicielami samorządu studenckiego i zapewniają warunki do efektywnego kształcenia i nauki,

1.6.7. Zasady oceny osiągnięć dydaktycznych studentów są jasne i znane od początku trwania zajęć dydaktycznych, oraz w sposób konsekwentny egzekwowane,

1.6.8. Uczelnia podejmuje aktywne działania na rzecz zapewnienia studentom możliwości odbywania praktyk zawodowych w trakcie trwania studiów, oraz podejmowania pracy zawodowej po studiach,

1.6.9. Obsługa administracyjna studentów dostępna jest w odpowiednim wymiarze czasu w szczególności w okresach związanych z koniecznością wypełniania przez studentów formalności (początek roku, koniec semestru, sesja egzaminacyjna, obrony).

2. Studenci są włączeni w system zapewniania jakości kształcenia w szczególności poprzez:

2.1. Czynny udział w procesie kształtowania sylwetki absolwenta, planowanych efektów kształcenia, wynikających z nich planów studiów i programów nauczania,

2.2. Udział przedstawicieli studentów w gremiach działających w uczelni na rzecz doskonalenia jakości kształcenia i procesu dydaktycznego (np.: komisjach ds. kształcenia, radach programowych, etc),

2.3. Regularną i rzetelną ankietyzację procesu dydaktycznego i nauczycieli akademickich,

2.4. Odpowiedni wpływ opinii studentów na okresową ocenę pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich,

2.5. Politykę informacyjną skierowaną do studentów, na temat podejmowanych przez władze uczelni i jej jednostek działań mających na celu doskonalenie jakości kształcenia,

2.6. Udział w doskonaleniu kryteriów oceny jakości kształcenia, w tym w szczególności efektów kształcenia.

3. Władze uczelni i jej jednostek, podejmują aktywne działania mające na celu szerokie włączanie studentów i ich przedstawicieli do życia uczelni, w szczególności do prac organów kolegialnych, komisji statutowych i doraźnych, zwłaszcza koncentrujących swoje prace wokół procesu dydaktycznego i spraw studenckich.