Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno - gospodarczego.

Akty korporacyjne

PolKA.2010.5.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 maja 2010 r.

UCHWAŁA Nr 459/2010
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 13 maja 2010 r.
w sprawie kryteriów oceny spełnienia wymagań w zakresie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno - gospodarczego

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno -gospodarczego.
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Wymagania dotyczące dostosowania procesu kształcenia do potrzeb otoczenia społeczno gospodarczego są spełnione, jeżeli:

1.
Uczelnia lub jej jednostka organizacyjna prowadząca kształcenie w ramach danego kierunku studiów prowadzi aktywną, usystematyzowaną współpracę z jednostkami otoczenia społeczno - gospodarczego, prowadzącymi działalność w zakresie zbieżnym z danym kierunkiem studiów.
2.
Współpraca z podmiotami otoczenia społeczno - gospodarczego dotyczy możliwie najszerszego spektrum działalności jednostki organizacyjnej uczelni, w szczególności w zakresie: kształtowania struktury kwalifikacji absolwenta danego kierunku studiów, efektów kształcenia, tworzenia planów studiów i programów nauczania, prowadzenia stosowanych badań naukowych lub działalności o podobnym charakterze oraz prowadzenia kształcenia, w szczególności ustawicznego, wynikającego z bezpośrednich potrzeb lokalnego rynku pracy.
3.
Plany studiów i programy nauczania przewidują uzyskanie efektów kształcenia pozwalających absolwentom danego kierunku studiów na osiągnięcie możliwie najlepszej pozycji konkurencyjnej na rynku pracy. Uwzględniają również wymogi związane z uzyskaniem uprawnień do wykonywania danego zawodu.
4.
Uczelnia prowadzi aktywną działalność badawczą mającą na celu określanie potrzeb rynku pracy w zakresie kompetencji oczekiwanych wobec absolwentów danego kierunku studiów, zaś na podstawie ich wyników modernizuje plany studiów i programy nauczania, w celu zaspokojenia tych oczekiwań.
5.
Uczelnia posiada w swojej strukturze jednostkę organizacyjną, która odpowiedzialna jest za aktywne pozyskiwanie miejsc praktyk zawodowych, monitoruje przebieg tych praktyk, w tym ich korelację z kierunkiem studiów, oraz ofert pracy dla studentów i absolwentów danego kierunku studiów.
6.
System praktyk zawodowych jest właściwie zorganizowany i podporządkowany nabywaniu umiejętności praktycznych a efekty praktyk wspólnie oceniane przez przedstawicieli uczelni i ich interesariuszy zewnętrznych.
7.
Stosowane w uczelni metody kształcenia pozwalają na uzyskanie umiejętności z zakresu: samodzielnego pozyskiwania i przetwarzania informacji, sprawnej komunikacji, prezentacji wyników samodzielnej pracy, umiejętności działania

w warunkach ryzyka, współpracy w zespole, jak również szeroko rozumianych kompetencji oraz postaw przedsiębiorczych.

8.
Uczelnia prowadzi monitoring przebiegu kariery zawodowej swoich absolwentów, pozyskując oraz wykorzystując informacje zwrotne dotyczące wykorzystania kompetencji nabytych w procesie kształcenia, w różnych odstępach czasowych od ukończenia studiów.
9.
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia obejmuje swoim zakresem działania mające na celu wykorzystanie informacji płynących z otoczenia społeczno -gospodarczego.
10.
Uczelnia posiada system oceny i uznawania efektów uczenia się zdobytych przez studentów poza systemem szkolnictwa wyższego.