Kryteria oceny planów studiów i programów nauczania.

Akty korporacyjne

PolKA.2008.7.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 lipca 2008 r.

UCHWAŁA Nr 501/2008
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 3 lipca 2008 r.
w sprawie kryteriów oceny planów studiów i programów nauczania.

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt. 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny planów studiów i programów nauczania dla danego kierunku studiów i poziomu kształcenia.
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Traci moc Uchwała Nr 95/2007 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 8 lutego. 2007 r. w sprawie kryteriów oceny planów studiów i programów nauczania.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie oceny planów studiów i programów nauczania.

Wymagania dotyczące planów studiów i programów nauczania są spełnione, jeżeli:
1)
Koncepcja kształcenia, sylwetka absolwenta, plany studiów i programy nauczania oraz metody dydaktyczne tworzą spójną całość, uwzględniającą tożsamość danego kierunku studiów, tj.:

- określona przez uczelnię sylwetka absolwenta zgodna jest z uregulowaniami zawartymi w standardach kształcenia oraz strukturą kwalifikacji absolwenta wraz z przyjętymi w ramach Procesu Bolońskiego, tzw. deskryptorami efektów kształcenia, tzn.: zakładane cele kształcenia oraz kompetencje ogólne i specyficzne, które uzyskają absolwenci, odnoszą się do wiedzy, umiejętności i postaw, w tym umiejętności stosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dokonywania ocen i formułowania sądów, komunikowania się z otoczeniem, kontynuacji kształcenia przez całe życie,

- przewidziano udział pracodawców w kształtowaniu koncepcji kształcenia oraz uwzględniono potrzebę dostosowania kwalifikacji absolwenta do oczekiwań rynku pracy,

- stosowane metody dydaktyczne oraz formy zajęć pozwalają na zdobycie deklarowanych umiejętności, wiedzy i postaw (standardów kulturowych), a zalecane materiały dydaktyczne służą realizacji celów kształcenia.

2)
Plany studiów i programy nauczania:

- są zgodne ze standardami kształcenia dla danego kierunku studiów, tj. przewidują określone standardami treści programowe i właściwą dla nich liczbę godzin zajęć dydaktycznych z poszczególnych przedmiotów (nie powinny być wliczone godziny przeznaczone na przygotowanie pracy dyplomowej oraz na pracę własną studentów, jeżeli nie przewidują tego standardy),

- określone przez uczelnię treści kształcenia, uzupełniające standardy kształcenia, przede wszystkim pogłębiają wiedzę studenta z zakresu danego kierunku studiów,

- uwzględniają (w przypadku studiów inżynierskich) właściwy udział w ogólnej liczbie godzin zajęć z przedmiotów technicznych, rolniczych oraz leśnych,

- zawierają ofertę zajęć (przedmiotów) do wyboru, rozwijającą zainteresowania naukowo-zawodowe studentów, a w swym minimalnym wymiarze zgodną ze standardami kształcenia,

- zachowują właściwą sekwencję przedmiotów,

- przewidują właściwe relacje pomiędzy różnymi formami zajęć dydaktycznych np. wykładami, ćwiczeniami, zajęciami laboratoryjnymi, terenowymi, itp.,

- uwzględniają wymagania organizacji zawodowych, jeżeli dla danego kierunku studiów (grupy kierunków) zostały one określone.

3)
Zajęcia dydaktyczne z poszczególnych przedmiotów będą prowadzili nauczyciele akademiccy posiadający właściwe kwalifikacje naukowe i reprezentujący specjalności zgodne z zakresem tematycznym danego przedmiotu.
4)
Zapewniona zostanie właściwa organizacja zajęć dydaktycznych (np. zajęcia dydaktyczne, nie powinny być realizowane w danym dniu w zbyt dużej liczbie godzin, a wykłady z danego przedmiotu powinny być prowadzone w blokach nie dłuższych niż 3-4 godzinnych).
5)
Zapewniona zostanie właściwa organizacja zajęć w zamiejscowych ośrodkach dydaktycznych, uwzględniająca przepisy art. 85 ust. 1 p. 3 oraz art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), a także rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków tworzenia i funkcjonowania filii, zamiejscowej podstawowej jednostki organizacyjnej oraz zamiejscowego ośrodka dydaktycznego uczelni (Dz. U. Nr 69, poz. 459), tj. 1/3 zajęć będzie odbywać się w uczelni macierzystej.
6)
Zapewniona zostanie właściwa organizacja praktyk dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (jeżeli standardy przewidują obowiązek odbycia praktyk), w szczególności:

- określony zostanie cel praktyk,

- przewidziany zostanie właściwy wymiar praktyk we właściwych dla danego kierunku studiów przedsiębiorstwach, instytucjach i innych zakładach pracy (niezbędne jest przedstawienie stosownych umów, uwzględniających m.in. liczbę studentów, których dana instytucja będzie mogła przyjąć),

- cele, program i terminy realizacji praktyk zostaną właściwie zharmonizowane z procesem kształcenia,

- opracowany zostanie system kontroli praktyk i ich zaliczania.

7)
Opracowany został system ECTS uwzględniający postanowienia rozporządzeń Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

- z dnia 3 października 2006 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta (Dz. U. Nr 187, poz. 1385),

- z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166).

8)
Opracowano dla poszczególnych przedmiotów sylabusy uwzględniające:

- nazwę jednostki prowadzącej kierunek,

- nazwę kierunku (podanie nazw ew. specjalności),

- nazwę przedmiotu,

- określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi,

- liczbę godzin zajęć dydaktycznych, w tym wykładów, ćwiczeń, laboratoriów, seminariów itp., realizowanych w systemie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych,

- liczbę punktów ECTS,

- założenia i cele przedmiotu,

- metody dydaktyczne,

- formę i warunki zaliczenia przedmiotu,

- treści programowe,

- wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej,

- nazwisko osoby prowadzącej/osób prowadzących.

9)
Zajęcia przewidziane w § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166) muszą znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w sylabusach przedmiotów.