Kryteria oceny planów studiów i programów nauczania.
PolKA.2008.7.3
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 501/2008
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 3 lipca 2008 r.
w sprawie kryteriów oceny planów studiów i programów nauczania.
ZAŁĄCZNIK
Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie oceny planów studiów i programów nauczania.
Kryteria oceny spełnienia wymagań w zakresie oceny planów studiów i programów nauczania.
- określona przez uczelnię sylwetka absolwenta zgodna jest z uregulowaniami zawartymi w standardach kształcenia oraz strukturą kwalifikacji absolwenta wraz z przyjętymi w ramach Procesu Bolońskiego, tzw. deskryptorami efektów kształcenia, tzn.: zakładane cele kształcenia oraz kompetencje ogólne i specyficzne, które uzyskają absolwenci, odnoszą się do wiedzy, umiejętności i postaw, w tym umiejętności stosowania w praktyce zdobytej wiedzy, dokonywania ocen i formułowania sądów, komunikowania się z otoczeniem, kontynuacji kształcenia przez całe życie,
- przewidziano udział pracodawców w kształtowaniu koncepcji kształcenia oraz uwzględniono potrzebę dostosowania kwalifikacji absolwenta do oczekiwań rynku pracy,
- stosowane metody dydaktyczne oraz formy zajęć pozwalają na zdobycie deklarowanych umiejętności, wiedzy i postaw (standardów kulturowych), a zalecane materiały dydaktyczne służą realizacji celów kształcenia.
- są zgodne ze standardami kształcenia dla danego kierunku studiów, tj. przewidują określone standardami treści programowe i właściwą dla nich liczbę godzin zajęć dydaktycznych z poszczególnych przedmiotów (nie powinny być wliczone godziny przeznaczone na przygotowanie pracy dyplomowej oraz na pracę własną studentów, jeżeli nie przewidują tego standardy),
- określone przez uczelnię treści kształcenia, uzupełniające standardy kształcenia, przede wszystkim pogłębiają wiedzę studenta z zakresu danego kierunku studiów,
- uwzględniają (w przypadku studiów inżynierskich) właściwy udział w ogólnej liczbie godzin zajęć z przedmiotów technicznych, rolniczych oraz leśnych,
- zawierają ofertę zajęć (przedmiotów) do wyboru, rozwijającą zainteresowania naukowo-zawodowe studentów, a w swym minimalnym wymiarze zgodną ze standardami kształcenia,
- zachowują właściwą sekwencję przedmiotów,
- przewidują właściwe relacje pomiędzy różnymi formami zajęć dydaktycznych np. wykładami, ćwiczeniami, zajęciami laboratoryjnymi, terenowymi, itp.,
- uwzględniają wymagania organizacji zawodowych, jeżeli dla danego kierunku studiów (grupy kierunków) zostały one określone.
- określony zostanie cel praktyk,
- przewidziany zostanie właściwy wymiar praktyk we właściwych dla danego kierunku studiów przedsiębiorstwach, instytucjach i innych zakładach pracy (niezbędne jest przedstawienie stosownych umów, uwzględniających m.in. liczbę studentów, których dana instytucja będzie mogła przyjąć),
- cele, program i terminy realizacji praktyk zostaną właściwie zharmonizowane z procesem kształcenia,
- opracowany zostanie system kontroli praktyk i ich zaliczania.
- z dnia 3 października 2006 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta (Dz. U. Nr 187, poz. 1385),
- z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166).
- nazwę jednostki prowadzącej kierunek,
- nazwę kierunku (podanie nazw ew. specjalności),
- nazwę przedmiotu,
- określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi,
- liczbę godzin zajęć dydaktycznych, w tym wykładów, ćwiczeń, laboratoriów, seminariów itp., realizowanych w systemie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych,
- liczbę punktów ECTS,
- założenia i cele przedmiotu,
- metody dydaktyczne,
- formę i warunki zaliczenia przedmiotu,
- treści programowe,
- wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej,
- nazwisko osoby prowadzącej/osób prowadzących.