Kryteria oceny kandydatów na stanowiska sędziowskie, przeprowadzanej przez prezesów sądów okręgowych i apelacyjnych.
Sędz.2007.1.11
Akt nieocenianyUchwała Nr 7/2007
Krajowej Rady Sądownictwa
z dnia 11 stycznia 2007 r.
w sprawie kryteriów oceny kandydatów na stanowiska sędziowskie, przeprowadzanej przez prezesów sądów okręgowych i apelacyjnych
analizę pracy orzeczniczej asesora sądowego sporządza na polecenie prezesa sądu okręgowego sędzia wizytator albo inny wyznaczony sędzia sądu okręgowego;
analiza powinna obejmować cały okres asesury, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich 18 miesięcy pracy orzeczniczej bezpośrednio poprzedzających datę sporządzanej analizy;
ocena pracy powinna zawierać dane dotyczące liczby spraw przekazanych do referatu kandydata bezpośrednio po mianowaniu na stanowisko asesora, a następnie po upływie każdych kolejnych 12 miesięcy;
odrębnej analizie należy poddać sprawy, w których od momentu pierwszej rejestracji upłynął okres ponad 12, 24 i 36 miesięcy; dane statystyczne obejmujące cały okres poddany badaniu w zakresie obciążenia, efektywności pracy i stabilności orzecznictwa (w liczbach bezwzględnych i w procentach) w odniesieniu porównawczym do średnich rocznych wskaźników wydziału, w którym orzeka kandydat, jak też okręgu według tabeli stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały;
analiza powinna zawierać dane dotyczące liczby sporządzonych uzasadnień orzeczeń oraz terminowości, przy czym w przypadku uchybienia terminowi ustawowemu należy sporządzić wykaz spraw z podaniem okresu przekroczenia tego terminu oraz wskazać przyczyny opóźnień z wyłączeniem sytuacji, w których do uchybienia terminowości doszło w związku z korzystaniem z urlopu wypoczynkowego albo zwolnienia lekarskiego (w takich sytuacjach nieterminowe sporządzenie uzasadnienia nie jest traktowane jako opóźnienie);
badaniu należy poddać co najmniej 50 akt wszystkich kategorii spraw z referatu opiniowanego, wybranych losowo ze wskazaniem zastosowanych zasad doboru, w tym nie mniej niż 20 spraw pozostających w toku oraz w miarę możliwości najstarszych; wykaz sygnatur spraw poddanych badaniu powinien stanowić załącznik do oceny;
analizie należy poddać wszystkie pozostające w toku sprawy ponadtrzyletnie (jednak nie więcej niż 20) w referacie kandydata, przy czym jeżeli spraw tej kategorii jest ponad 20, należy dokonać ich losowego wyboru;
stwierdzone podczas analizy błędy i uchybienia powinny zostać opisane ze wskazaniem sygnatur spraw, których dotyczą oraz ich przedmiotu;
ocena powinna zawierać omówienie wszystkich uchylonych do ponownego rozpoznania orzeczeń co do istoty sprawy z podaniem sygnatur akt spraw, zwięzłego opisu ich przedmiotu oraz przyczyn uchylenia, nadto przykładowe omówienie spraw, w których orzeczenie kończące postępowanie zostało zmienione w wyniku kontroli instancyjnej;
opinia powinna zawierać wskazanie oraz omówienie wszystkich spraw z referatu opiniowanego, w których zostały złożone i rozpoznane skargi w trybie ustawy z dnia 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki (Dz. U. Nr 179, poz. 1843), przy czym w przypadku stwierdzenia przewlekłości przez sąd rozpoznający skargę, należy przytoczyć motywy tego rozstrzygnięcia;
opinia powinna zawierać informację o zwróconej uwadze w trybie art. 37 § 4 i art. 40 § 1 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, nadto o pozostającym w toku albo zakończonym postępowaniu dyscyplinarnym i jego wyniku;
do opinii o kandydacie należy dołączyć wszystkie sprawozdania sporządzone przez sędziego konsultanta;
odrębnego omówienia wymaga kultura prowadzenia rozpraw, poziom kultury osobistej, predyspozycje osobowościowe do zawodu sędziowskiego, w tym umiejętność podejmowania decyzji i samodzielnej organizacji pracy, stosunek do współpracowników, a także informacje o zachowaniu kandydata poza sądem;
do karty zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie kandydat może dołączyć opinie, rekomendacje, wykaz publikacji i inne dokumenty dodatkowo popierające kandydaturę;
prezes sądu lub sędzia opiniujący zapoznają kandydata z treścią opinii, zaś opiniowany ma prawo zgłoszenia pisemnych uwag w terminie 7 dni od zapoznania z opinią; uwagi te stanowią załącznik do opinii.
Kryteria oceny kwalifikacji sędziego sądu powszechnego - kandydata na stanowisko sędziego sądu okręgowego albo apelacyjnego:
ocenę kwalifikacji sędziego, będącego kandydatem na wolne stanowisko sędziowskie w sądzie apelacyjnym albo okręgowym, sporządza na polecenie prezesa sądu, któremu złożono kartę zgłoszenia, sędzia wizytator tego sądu albo wyznaczony sędzia tego sądu, orzekający w innym wydziale niż kandydat, względnie inny wyznaczony sędzia wizytator;
ocena powinna obejmować okres co najmniej dwóch lat pracy z uwzględnieniem okresu delegacji, jeśli kandydat był delegowany do orzekania w sądzie, do którego zgłosił swą kandydaturę;
ocena kwalifikacji sędziego powinna uwzględniać odpowiednio wymogi wymienione w punkcie I. 3-11 oraz 14 i 15 oraz powinna zawierać omówienie kultury prowadzenia rozpraw i kultury osobistej kandydata;
przedmiotem badania należy objąć akta wymienionych z sygnatur spraw wybranych losowo przez opiniującego ze wskazaniem zastosowanego sposobu ich doboru, przy czym analiza powinna uwzględniać wszystkie kategorie spraw rozpoznawanych przez opiniowanego, a w odniesieniu do kandydata orzekającego w ramach delegacji analiza powinna dotyczyć 25 akt spraw rozpoznanych w sądzie kandydata i w miarę możliwości 25 akt spraw rozpoznanych w sądzie wyższego rzędu; w przypadku braku takiej liczby spraw rozpoznanych w ramach delegacji, należy odpowiednio zwiększyć liczbę analizowanych spraw rozpoznanych w sądzie kandydata;
opinia powinna zawierać informację o liczbie złożonych kasacji, skarg kasacyjnych oraz skarg o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia w sprawach, w których kandydat był sprawozdawcą oraz omówienie wyników zapadłych rozstrzygnięć;
odrębnego omówienia wymaga kultura osobista kandydata oraz kultura prowadzenia rozpraw;
załącznikiem do oceny jest opinia sporządzona przez prezesa sądu (prezesów sądów), w którym (których) orzekał kandydat przez okres ostatnich dwóch lat;
ocena przydatności kandydata zajmującego stanowisko sędziego sądu administracyjnego albo wojskowego następuje przy odpowiednim zastosowaniu kryteriów wymienionych w punkcie I i II uchwały.
Kryteria oceny kwalifikacji i przydatności referendarza sądowego kandydującego na urząd sędziego - stanowisko sędziego sądu rejonowego:
ocenę pracy referendarza sądowego sporządza sędzia wizytator lub inny sędzia wyznaczony przez prezesa sądu okręgowego, przy czym nie może to być sędzia orzekający w tym samym wydziale, w którym orzeka kandydat;
do oceny załącza się opinię prezesa sądu rejonowego o pracy referendarza sądowego;
ocena winna obejmować cały okres pracy na stanowisku referendarza;
dane statystyczne dotyczące obciążenia i efektywności pracy kandydata powinny być podawane jako średnia miesięczna z danego roku, uzupełnione o średnie roczne dane wydziału, w którym kandydat pracuje oraz średnie roczne dane okręgu, przy czym należy również podać liczbę spraw przekazanych do referatu, w tym spraw, w których od momentu pierwszej rejestracji upłynął okres ponad 6 miesięcy, a następnie roczny po upływie każdego kolejnego roku;
ocena winna obejmować orzecznictwo kandydata uzupełnione danymi średnimi dla sądu, w którym referendarz pełni czynności oraz dla danego okręgu z uwzględnieniem efektywności oraz prawidłowości podejmowanych czynności;
akta spraw w liczbie co najmniej 50, w tym nie mniej niż 20 spraw w toku, będących przedmiotem badania, należy wybrać losowo wskazując zastosowane zasady doboru i podać ich sygnatury, mając przy tym na uwadze, iż badaniem należy objąć wszystkie kategorie spraw z referatu referendarza;
wszystkie stwierdzone błędy i uchybienia powinny zostać omówione przez sędziego wizytatora ze wskazaniem sygnatur spraw, których dotyczą;
dokładnej analizie należy poddać sprawy, w których od momentu ich przydzielenia do referatu referendarza, do dnia rozpoczęcia oceny upłynęło ponad 6 miesięcy; celem analizy winno być wykazanie przyczyn, z powodu których doszło do przewlekłości postępowania sądowego, w szczególności zawinionych przez referendarza - z podaniem sygnatur akt;
szczegółowego omówienia wymaga zachowanie referendarza sądowego, poziom kultury osobistej, stosunek do współpracowników (przełożonych oraz współpracowników), prezencja; podać należy także posiadane informacje o zachowaniu się kandydata poza sądem oraz o toczących się w przeszłości lub obecnie postępowaniach dyscyplinarnych wobec kandydata; opinia powinna także uwzględniać predyspozycje osobowościowe referendarza sądowego do zawodu sędziowskiego, w tym umiejętność podejmowania decyzji i samodzielnej organizacji pracy;
do karty zgłoszenia kandydat może dołączyć rekomendacje, opinie, wykaz publikacji i inne dokumenty dodatkowo popierające kandydaturę;
prezes sądu lub sędzia opracowujący opinię o pracy referendarza zapoznaje kandydata z jej treścią, zaś opiniowany ma prawo zgłoszenia do niej uwag w terminie 7 dni, które stanowią załącznik do opinii.
Kryteria oceny kwalifikacji i przydatności asystenta sędziego kandydującego na urząd sędziego - stanowisko sędziego sądu rejonowego:
ocena kandydata na stanowisko sędziego sądu rejonowego powinna uwzględniać odpowiednio wymogi wymienione w pkt IV. 1-3, 9-11;
ocena pracy powinna nadto uwzględniać informacje o wykonywaniu czynności kandydata określonych w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu wykonywania czynności przez asystentów sędziów (Dz. U. Nr 192, poz. 1613 ze zm.);
do oceny należy dołączyć opinie sędziów, u których asystent pełnił obowiązki.
Kryteria oceny przydatności kandydata wywodzącego się z innych zawodów prawniczych na urząd sędziego - stanowisko sędziego sądu powszechnego:
Prezes sądu, któremu złożona została karta zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie zleca wizytatorowi tego sądu, bądź też wyznaczonemu sędziemu tego sądu, sporządzenie oceny;
kandydaci, którzy wykonywali zawód adwokata lub radcy prawnego są obowiązani załączyć do karty zgłoszenia wykaz sygnatur spraw sądowych oraz sądów, w których sprawy te się toczą bądź się toczyły, w liczbie nieprzekraczającej 100 różnych kategorii spraw, w których występowali w charakterze pełnomocników w okresie ostatnich 3 lat;
kandydaci, którzy wykonywali zawód prokuratora, obowiązani są załączyć do karty zgłoszenia wykaz spraw sądowych w liczbie nieprzekraczającej 100 spraw różnego rodzaju, w których sporządzali akty oskarżenia, pisma procesowe, środki odwoławcze w okresie ostatnich 3 lat;
kandydaci, którzy wykonywali zawód notariusza obowiązani są załączyć do karty zgłoszenia wykaz sygnatur aktów notarialnych w liczbie nieprzekraczającej 100 aktów sporządzonych w okresie ostatnich 3 lat, w których zawarty był wniosek o wpis w księdze wieczystej z wyszczególnieniem spraw, w których rozpoznano środki odwoławcze na odmowę dokonania wpisu lub odmowę dokonania czynności notarialnych, a także protokoły wizytacji kancelarii z ostatnich 3 lat;
kandydaci pracujący w szkole wyższej, Polskiej Akademii Nauk, w instytucie naukowo-badawczym lub innej placówce naukowej obowiązani są załączyć do karty zgłoszenia wykaz publikacji naukowych oraz opinię służbową przełożonego;
ocenę sporządza się na podstawie materiałów wybranych z przedstawionych wykazów spraw bądź też prac naukowych z zachowaniem szczególnej staranności o uwzględnienie możliwie pełnego dorobku zawodowego kandydata z ostatnich 3 lat pracy;
prezes sądu, do którego wpłynęło zgłoszenie zwraca się do właściwej korporacji zawodowej bądź instytucji o udzielenie informacji czy przeciwko kandydatowi toczyło się lub toczy postępowanie dyscyplinarne bądź wyjaśniające, jak też zwraca się o informację dotyczącą ewentualnych złożonych skarg na kandydata;
prezes sądu zapoznaje z treścią opinii kandydata, do której opiniowany może zgłosić pisemne zastrzeżenia w terminie 7 dni, które stanowią załącznik do opinii.
ZAŁĄCZNIKI