Kryteria oceny formalno-prawnych aspektów kształcenia.

Akty korporacyjne

PolKA.2008.4.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 kwietnia 2008 r.

UCHWAŁA Nr 217/2008
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 10 kwietnia 2008 r.
w sprawie kryteriów oceny formalno-prawnych aspektów kształcenia

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny formalnoprawnych aspektów kształcenia
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny formalno-prawnych aspektów kształcenia

Wymagania dotyczące oceny formalno-prawnych aspektów kształcenia są spełnione jeżeli:

1. Stosowane w uczelni przepisy wewnętrzne są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i tworzą spójny system, tj.

- opracowane zostały wszystkie przepisy wewnętrzne, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), zwanej dalej "Ustawą", oraz przepisach innych ustaw,

- powyższe przepisy są zgodne z upoważnieniami ustawowymi i nie naruszają obowiązującego porządku prawnego,

- zostały wydane i wdrożone w trybie i na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

2. Organy Uczelni powołane zostały zgodnie z przepisami prawa,

- kwalifikacje organów jednoosobowych i skład organów kolegialnych są zgodne z przepisami Ustawy i Statutu Uczelni,

- dokumentacja jest należycie prowadzona i przechowywana.

3. Struktura organizacyjna jednostki oraz jej obsada kadrowa powołana została zgodnie z przepisami wewnętrznymi uczelni.

4. Prowadzone kierunki studiów zostały uruchomione przez organy do tego upoważnione w trybie i na zasadach określonych w Ustawie.

5. Zasady rekrutacji na I rok studiów zostały zatwierdzone przez organy do tego upoważnione i ogłoszone w terminie wynikającym z zapisów Ustawy,

- została powołana przez właściwe organy Komisja Rekrutacyjna,

- zostały wydane decyzje w sprawie przyjęcia na I rok studiów, a ich kopie znajdują się w dokumentacji dotyczącej toku studiów,

- jest przestrzegana zasada określona w art. 8 ust. 2 Ustawy.

6. Liczba studentów studiów stacjonarnych w uczelniach publicznych nie jest mniejsza od liczby studentów studiów niestacjonarnych.

7. Przepisy dotyczące odpłatności za studia oraz za wydawane w uczelni dokumenty są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

8. Dokumentacja dotycząca toku studiów jest prowadzona zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, tj.

- uczelnia prowadzi jeden album studenta i jedną księgę dyplomów,

- teczka studenta i teczka absolwenta zawiera wszystkie dokumenty związane odpowiednio z procesem nauczania i dyplomowania,

- prowadzony jest rejestr wydanych legitymacji i indeksów,

- indeksy i karty okresowych osiągnięć studenta zawierają wszystkie wpisy (łącznie z punktami ECTS), a zaliczenia dokonywane są przez osoby wskazane w Regulaminie studiów,

- dyplomy i suplementy oraz ich duplikaty sporządzane są zgodnie z przepisami prawa i wydawane są terminowo,

- protokoły zaliczenia przedmiotu i protokoły z egzaminu dyplomowego zawierają wszystkie informacje określone przepisami prawa,

- sprostowania tych dokumentów dokonywane są zgodnie z ustalonymi zasadami.

9. Sprawy ze stosunku pracy nauczycieli akademickich prowadzone są zgodnie z obowiązującymi przepisami tj.

- akta osobowe zawierają wszystkie dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy,

- odpisy uzyskanych tytułów i stopni naukowych są poświadczone za ich zgodność z oryginałem,

- akty mianowania oraz umowy o pracę są zgodne z przepisami Ustawy i Kodeksu pracy, tj. zostały zawarte przez właściwe organy na okres wynikający z Ustawy lub Statutu, dotyczą stanowisk określonych w Ustawie lub Statucie i zawierają wszystkie informacje określone w wyżej wymienionych przepisach.

10. Zgromadzona dokumentacja umożliwia dokonanie oceny spełnienia wymagań dotyczących minimum kadrowego tj.

- dokumenty osobowe zawierają informację czy uczelnia jest podstawowym czy też dodatkowym miejscem prac,

- zawiera oświadczenia o wyrażeniu zgody na zaliczenie do minimum kadrowego na określonym kierunku i poziomie kształcenia,

- w przypadku cudzoziemców zawiera dokumenty umożliwiające stwierdzenie czy uzyskany za granicą stopień odpowiada co najmniej stopniowi naukowemu doktora, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 oraz z 2005 r. Nr 164, poz. 1365), w zakresie dyscypliny naukowej lub artystycznej związanej z danym kierunkiem studiów,

- dokumentacja dotycząca planowanych i wykonanych zajęć dydaktycznych ze wskazaniem kierunku i poziomu kształcenia, pozwala na ocenę spełnienia wymagań określonych przepisami prawa.

11. Spełniony został warunek określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego dotyczący relacji między liczbą nauczycieli akademickich stanowiących minimum kadrowe a liczbą studentów.