Kryteria oceny bazy dydaktycznej.

Akty korporacyjne

PolKA.2007.3.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 marca 2007 r.

UCHWAŁA Nr 201/ 2007
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 22 marca 2007 r.
w sprawie kryteriów oceny bazy dydaktycznej.

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny bazy dydaktycznej.
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do Uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny bazy dydaktycznej.

I.
Wymagania dotyczące dysponowania infrastrukturą zapewniającą prawidłową realizację celów kształcenia, są spełnione jeżeli:

1. Baza dydaktyczna dostosowana jest do specyfiki prowadzonych w uczelni kierunków studiów oraz trybu studiowania (np. e-learning, kształcenie na odległość) i zapewnia pełną realizację standardów kształcenia tj.:

- liczba i powierzchnia sal wykładowych, seminaryjnych, ćwiczeń, laboratoriów, pracowni specjalistycznych i komputerowych jest dostosowana do liczby studentów,

- w salach ćwiczeń, laboratoriach i pracowniach liczba stanowisk jest adekwatna do powierzchni pomieszczenia i liczby studentów,

- wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych w odpowiadający współczesnym wymogom sprzęt audiowizualny, komputerowy z odpowiednim oprogramowaniem i zapewniający interaktywną komunikację ze studentami w przypadku stosowania technik kształcenia na odległość, laboratoryjny, sportowy i inny sprzęt dydaktyczny gwarantuje prawidłową realizację programów przedmiotów podstawowych i kierunkowych oraz zajęć praktycznych, a także zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności deklarowanych w celach kształcenia i sylwetce absolwenta,

- studenci mają zapewniony dostęp do komputerów i Internetu, także poza zajęciami dydaktycznymi, dla realizacji zadań pracy własnej,

- zapewniony jest - w wyniku zawarcia długoterminowych umów - dostęp do specjalistycznej i odpowiednio wyposażonej bazy innych instytucji lub organizacji /np. bazy klinicznej/szpitalnej, sanatoryjnej, sportowej itp./ jeżeli jest to niezbędne dla osiągnięcia zakładanych celów dydaktycznych i jeżeli uczelnia nie posiada bazy własnej.

2. Budynki dydaktyczne, z których korzystają studenci są we właściwym stanie technicznym i estetycznym oraz odpowiadają wymaganiom określonym w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych i ochrony środowiska.

3. Jeżeli uczelnia nie jest właścicielem obiektów dydaktycznych powinna udokumentować prawo dysponowania lokalami przeznaczonymi na siedzibę uczelni /przedstawiając np. umowy najmu, dzierżawy itp. Powinny to być umowy długoterminowe/.

4. Uczelnia, która zamierza uzupełnić wyposażenie bazy dydaktycznej powinna przedstawić wykaz sprzętu, który zamierza nabyć oraz określić wysokość i źródła środków finansowych przeznaczonych na ten cel.

II.
Wymagania dotyczące zapewnienia dostępu do biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia na danym kierunku studiów, są spełnione jeżeli:

1. W uczelni działa system biblioteczno-informacyjny zapewniający studentom dostęp do niezbędnych książek, skryptów, czasopism krajowych i zagranicznych, atlasów, map, norm, baz danych itp. tj.:

- księgozbiór związany z danym kierunkiem studiów obejmuje co najmniej:

a) aktualne pozycje wskazane jako literatura podstawowa i uzupełniająca dla poszczególnych przedmiotów realizowanych w ramach tego kierunku studiów, w liczbie egzemplarzy zapewniającej studentom swobodny dostęp oraz

b) literaturę umożliwiającą prowadzenie badań naukowych w tym zakresie,

- czytelnia wyposażona jest w podręczny, aktualny księgozbiór związany z danym kierunkiem studiów oraz w odpowiednią do liczby studentów liczbę komputerów z dostępem do Internetu i specjalistycznych baz danych,

- liczba miejsc w czytelni dostosowana jest do liczby studentów,

- biblioteka i czytelnia otwarte są w dniach i godzinach dostosowanych do potrzeb wszystkich studentów, także studiów niestacjonarnych,

2. Jeżeli uczelnia zawarła umowy z innymi bibliotekami, niezbędne jest przedstawienie informacji o zasobach bibliotecznych związanych tematycznie z danym kierunkiem studiów.

3. Uczelnia, która zamierza utworzyć bibliotekę lub uzupełnić jej zbiory powinna przedstawić wykaz literatury, którą planuje nabyć oraz określić wysokość i źródła środków finansowych przeznaczonych na ten cel.