Kolegia nauczycielskie, nauczycielskie kolegia języków obcych i kolegia pracowników służb społecznych.

Akty korporacyjne

KRPSZ.2009.1.30

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 stycznia 2009 r.

STANOWISKO
ZGROMADZENIA PLENARNEGO KONFERENCJI REKTORÓW PUBLICZNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH KROSNO
z dnia 30-31 stycznia 2009 r.
w sprawie kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych

Rektorzy Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w wyniku przeprowadzonej dyskusji podczas XI Zgromadzenia Plenarnego KRePSZ w Krośnie przyjęli następujące stanowisko:
1. Opowiadamy się za jak najszybszą likwidacją kolegiów wszystkich wymienionych typów. Gdy je powoływano, miały niewątpliwie ważne zadania do spełnienia. Dziś, gdy w szkolnictwie wyższym w Polsce wprowadzono zasady Procesu Bolońskiego, utrzymywanie tej formy kształcenia nie ma uzasadnienia i jest - w przypadku kolegiów publicznych - marnotrawieniem środków budżetowych: kolegia nie dają i nie mogą dać wykształcenia na poziomie wyższym, koniecznego do wypełniania zadań, jakie stoją przed nauczycielami i pracownikami służb społecznych. Nie stosuje się w tych szkołach standardów kształcenia ani nie przestrzega minimów kadrowych właściwych dla studiów wyższych I stopnia.

2. Deklarujemy gotowość wypełnienia luki powstałej po likwidacji kolegiów wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, poprzez powoływanie w ramach naszych uczelni odpowiednich kierunków studiów, tak jak się to działo w wielu wypadkach przy powoływaniu PWSZ. Postulujemy wprowadzenie okresu przejściowego, który powinien trwać nie dłużej niż dwa lata od zaprzestania rekrutacji do kolegiów. Apelujemy o namysł nad pokonaniem trudności wiążących się z tymi przekształceniami, zwłaszcza dotyczącymi obecnych nauczycieli kolegiów oraz tych przypadków, gdy kolegia istnieją poza siedzibami uczelni wyższych (konieczność zmiany przepisów zabraniających szkołom zawodowym tworzenia jednostek poza własną siedzibą).

3. Jesteśmy gotowi do rozmów na te tematy zarówno z władzami resortów nauki i szkolnictwa wyższego oraz edukacji, jak i z władzami samorządowymi województw.