Inicjatywa obywatelska zmiany ustawy "Ordynacja Podatkowa".
Podat.2002.12.18
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 872/2002
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 18.12.2002 r.
w sprawie inicjatywy obywatelskiej zmiany ustawy "Ordynacja Podatkowa"
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Apel do przedsiębiorców
Apel do przedsiębiorców
Szanowni Państwo!
Uchwalona w dniu 12 września 2002 r. przez Sejm nowelizacja przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oprócz szeregu pozytywnych zmian niesie też zagrożenia dla Przedsiębiorców, istotnie zwiększające ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.
Chcemy zwrócić Państwa uwagę na prawny charakter niektórych zmian, które ograniczają bezpieczeństwo prawne i podatkowe wszystkich podatników - również Państwa!
1. Od dnia 1 stycznia 2003 r. działalnością gospodarczą w rozumieniu ustaw podatkowych będzie nie tylko zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych wykonywana w zorganizowany i ciągły, ale również każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby ją wykonującej - do przedsiębiorców. W tej sytuacji za działalność gospodarczą uznana zostanie na przykład sprzedaż przysłowiowych warzyw na bazarze. Tak szerokie określenie "działalności gospodarczej" spowoduje, m. In. problemy z precyzyjnym wskazywaniem źródła przychodów w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą oraz osobiście świadczy usługi. Z kolei dokonana w dniu 30 sierpnia 2002 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skomplikuje dodatkowo zasady opodatkowania czynności wykonywanych osobiście. Nadal nie wiadomo będzie czy np. przychody z tytułu kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności gospodarczej, czy też z działalności wykonywanej osobiście.
2. Do ustawy - Ordynacja podatkowa wprowadzono nowy obowiązek dla organów podatkowych. Na jego podstawie, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, mają obowiązek pomijania skutków podatkowych czynności prawnych - jeżeli udowodnią, że z dokonania tych czynności nie można było oczekiwać innych istotnych korzyści niż wynikające z obniżenia zobowiązań podatkowych. Wszystkich negatywnych skutków wprowadzenia tego przepisu nie sposób obecnie przewidzieć. Warto jednakże zwrócić uwagę na możliwość kwestionowania głównie kosztów uzyskania przychodów. Uważamy, że przepis ten jest niezgodny z Konstytucją RP. Aczkolwiek ustawodawca przewidział, że taka decyzja podatkowa podlega wykonaniu dopiero wtedy, gdy stanie się ostateczna i prawomocna, jednakże nie zmienia to naszej oceny przepisu, gdyż jedynie Sejm RP ma kompetencje w zakresie stanowienia prawa podatkowego.
3. Poziom skomplikowania przepisów podatkowych jest bardzo wysoki. Każdy z nas może popełnić błąd w deklaracji podatkowej. Prawem podatnika jest skorygowanie tych wyliczeń i złożenie korekty deklaracji. Jeżeli korekta spowoduje podwyższenie zobowiązania podatkowego, podatnik oprócz uiszczenia niedopłaty wpłaca także odsetki. Dokonanie korekty deklaracji czy zeznania, zarówno jako autokorekty czy też korekty w ramach czynności sprawdzających, nie było penalizowane. Kodeks Karny Skarbowy w tym zakresie nie miał zastosowania. Przepis zapewniający niekaralność korekt został uchylony! Każdy z nas, składając po dniu 1 stycznia 2003 r. korektę deklaracji podatkowej naraża się na odpowiedzialność karną z tego tytułu. W państwie prawa taka sankcja za dokonanie korekty jest nie do przyjęcia.
Szanowni Państwo!
Przedstawione przez nas uwagi są przyczynkiem do dyskusji na ten temat oraz próby sformułowania odpowiednich zmian legislacyjnych.
W tym celu Krajowa Rada Doradców Podatkowych pragnie przedstawić pod rozwagę Państwa poparcie obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany Ordynacji Podatkowej.
Wiązało się to będzie z Państwa pomocą w zebraniu 100 tys. podpisów pod projektem tych zmian.
Jesteśmy przekonani, że udzielą Państwo aktywnego wsparcia naszej inicjatywie przedstawionej powyżej.
Z poważaniem
Przewodniczący
Krajowej Rady Doradców Podatkowych
prof. dr hab. Witold Modzelewski
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Apel do doradców podatkowych
Apel do doradców podatkowych
Szanowne Koleżanki i Koledzy - Doradcy Podatkowi
Dokonana w dniu 12 września 2002 r. nowelizacja niektórych przepisów ustawy - Ordynacja Podatkowa, stwarza olbrzymie zagrożenie dla podatników oraz tych, którzy pomagają im prawidłowo ustalić należności podatkowe, w tym - doradców podatkowych.
Nowe przepisy - wchodzące w życie od dnia 1 stycznia 2003 r. wzmacniają pozycję organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Organy te otrzymują od ustawodawcy narzędzia prawne, pozwalając im w majestacie prawa doprowadzić do ruiny każdego przedsiębiorcę.
Powyżej przedstawiamy trzy najistotniejsze spośród dokonanych zmian.
1. Od dnia 1 stycznia 2003 r. działalnością gospodarczą w rozumieniu ustaw podatkowych będzie nie tylko zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych wykonywana w zorganizowany i ciągły, ale również każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby ją wykonującej - do przedsiębiorców. W tej sytuacji za działalność gospodarczą uznana zostanie na przykład sprzedaż przysłowiowych warzyw na bazarze. Tak szerokie określenie "działalności gospodarczej" spowoduje, m. in. problemy z precyzyjnym wskazywaniem źródła przychodów w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą oraz osobiście świadczy usługi. Z kolei dokonana w dniu 30 sierpnia 2002 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skomplikuje dodatkowo zasady opodatkowania czynności wykonywanych osobiście. Nadal nie wiadomo będzie czy np. przychody z tytułu kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności gospodarczej, czy też z działalności wykonywanej osobiście.
2. Do ustawy - Ordynacja podatkowa wprowadzono nowy obowiązek dla organów podatkowych. Na jego podstawie, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, mają obowiązek pomijania skutków podatkowych czynności prawnych - jeżeli udowodnią, że z dokonania tych czynności nie można było oczekiwać innych istotnych korzyści niż wynikające z obniżenia zobowiązań podatkowych. Wszystkich negatywnych skutków wprowadzenia tego przepisu nie sposób obecnie przewidzieć. Warto jednakże zwrócić uwagę na możliwość kwestionowania głównie kosztów uzyskania przychodów. Uważamy, że przepis ten jest niezgodny z Konstytucją RP. Aczkolwiek ustawodawca przewidział, że taka decyzja podatkowa podlega wykonaniu dopiero wtedy, gdy stanie się ostateczna i prawomocna, jednakże nie zmienia to naszej oceny przepisu, gdyż jedynie Sejm RP ma kompetencje w zakresie stanowienia prawa podatkowego.
3. Poziom skomplikowania przepisów podatkowych jest bardzo wysoki. Każdy z nas może popełnić błąd w deklaracji podatkowej. Prawem podatnika jest skorygowanie tych wyliczeń i złożenie korekty deklaracji. Jeżeli korekta spowoduje podwyższenie zobowiązania podatkowego, podatnik oprócz uiszczenia niedopłaty wpłaca także odsetki. Dokonanie korekty deklaracji czy zeznania, zarówno jako autokorekty, czy też korekty w ramach czynności sprawdzających, nie było penalizowane. Kodeks Karny Skarbowy w tym zakresie nie miał zastosowania.
Przepis zapewniający niekaralność korekt został uchylony!
Każdy z nas, składając po dniu 1 stycznia 2003 r. korektę deklaracji podatkowej, naraża się na odpowiedzialność karną z tego tytułu. W państwie prawa taka sankcja za dokonanie korekty jest nie do przyjęcia.
Koleżanki i Koledzy!
Dostrzegając również pewne pozytywne zmiany ustawy - Ordynacja Podatkowa - nie możemy zaakceptować nowelizacji przepisów, skutkującej dalszym osłabieniem i tak już słabej pozycji podatników.
Nie możemy się też zgodzić na ograniczenie naszych uprawnień, zapisanych w ustawie o doradztwie podatkowym. Nie możemy milczeć, gdy chce nas się karać za skorygowanie deklaracji.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych opiniując proponując zmiany do ustawy prezentowała w w/w sprawach stanowisko zbieżne z ocenami przedstawionymi powyżej.
Również po uchwaleniu i opublikowaniu tych zmian nie możemy ich zaakceptować.
Na posiedzeniu w dniach 6-7 listopada 2002 r. Krajowa Rada Doradców Podatkowych podjęła uchwałę w sprawie "wsparcia inicjatywy obywatelskiej związanej z propozycjami zmiany ustawy Ordynacja Podatkowa".
Chcemy zainicjować akcję ustanowienia Komitetu ds. Inicjatywy Obywatelskiej, który zbierze 100.000 podpisów pod projektem ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja Podatkowa". Krajowa Rada Doradców Podatkowych powołała w tym celu zespół w składzie:
1. Jan Badowski,
2. dr Janusz Fiszer
3. Dariusz Malinowski
4. Sławomir Sadocha,
5. Aleksander Stanek,
6. Sławomir Zieleń - przewodniczący.
Apeluję do Was - Koleżanki i Koledzy - o wsparcie pracy tego zespołu poprzez zbieranie podpisów pod projektem ustawy o zmianie Ordynacji.
Zróbmy to w trosce o tych, którym ślubujemy "przyrzekam, że jako doradca podatkowy będę wykonywać zawód kierując się dobrem swoich klientów, zgodnie z prawem, wiedzą i zasadami etyki zawodowej".
Z poważaniem
Przewodniczący
Krajowej Rady Doradców Podatkowych
prof. dr hab. Witold Modzelewski
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Projekt zmian Ordynacji Podatkowej
Projekt zmian Ordynacji Podatkowej
z dnia _______________ 2003 r.
o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 92, poz. 1062, z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 16, poz. 166, Nr 39, poz. 459, Nr 42, poz. 475, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr130, poz. 1452 oraz z 2002 r. Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387) wprowadza się następujące zmiany:
"9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to:
a) wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły działalność zarobkową przedsiębiorców w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, w tym w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej,
b) wykonywanie zawodu zaufania publicznego w ramach wolnego zawodu,
c) działalność wykonywaną osobiście,
d) każdą inną działalność zarobkową, z wyjątkiem działalności rolniczej i gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność do przedsiębiorców,"
"10) działalności rolniczej - rozumie się przez to: działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1. miesiąc - w przypadku roślin,
2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.",
* działach specjalnych produkcji rolnej - rozumie się przez to: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.",
* działalności wykonywanej osobiście - rozumie się przez to:
- z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9,
* (23) przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze.";
"Art. 24a. § 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, dokonując ustalenia rzeczywistej treści czynności prawnej, uwzględniają zgodny zamiar stron i rzeczywisty ekonomiczny cel danej czynności prawnej, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony danej czynności prawnej
§ 2. Jeżeli strony, dokonując danej czynności prawnej, ukryły inną czynność prawną - wyłącznie dla osiągnięcia obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego zwiększenia straty lub podwyższenia wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej wywodzą skutki podatkowe uwzględniając ukrytą czynność prawną.
§ 3. Jeżeli organy wymienione w §1 oceniły skutki podatkowe danej czynności prawnej uwzględniając ukrytą czynność prawną, w uzasadnieniu decyzji organy te obowiązane są wykazać istnienie ukrytej czynności prawnej, przedstawić analizę korzyści wynikających dla stron z tej ukrytej czynności prawnej, określić, jaki był rzeczywisty ekonomiczny cel danej czynności prawnej i przedstawić dokładną analizę skutków podatkowych uwzględniających ukrytą czynność prawną.";
"Art. 24b. § 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, rozstrzygając sprawy podatkowe określą skutki podatkowe zdarzenia zgodnie z jego rzeczywistą treścią ekonomiczną, jeżeli racjonalnie działający podatnik nie mógł oczekiwać jakichkolwiek innych korzyści niż wynikające z obniżenia wysokości zobowiązania podatkowego zwiększenia straty lub podwyższenia wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku.
§ 2. Jeżeli organy wymienione w §1 oceniły skutki podatkowe zdarzenia inaczej niż podatnik, w uzasadnieniu decyzji organy te obowiązane są przedstawić analizę korzyści, o których mowa w §1, osiągniętych przez podatnika, określić, jaka była rzeczywista ekonomiczna treść zdarzenia i określić skutki podatkowe zdarzenia zgodnie z jego treścią ekonomiczną.
§ 3. Na wniosek podatnika organy podatkowe i organy kontroli skarbowej obowiązane są określić skutki podatkowe zdarzenia zgodnie z treścią ekonomiczną tego zdarzenia.
§ 4. Przepisy §1-3 mają odpowiednie zastosowanie do płatników i inkasentów.";
"Art. 24c. Przepisów art. 24a i 24b nie stosuje się, jeżeli obniżenie wysokości zobowiązania podatkowego nastąpiło w wyniku skorzystania przez podatnika z uprawnień, o których mowa w odrębnych ustawach bądź w innych przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.";
"Art. 81. § 1
Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
§ 2. W przypadku skorygowania deklaracji nie stosuj się kar przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym."
Ustawa wchodzi w życie z dniem ___________ 2003 r.