Działanie na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w społeczeństwie.

Akty korporacyjne

KRASP.2013.11.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 listopada 2013 r.

UCHWAŁA
ZGROMADZENIA PLENARNEGO KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 13 listopada 2013 r.
w sprawie działania na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w społeczeństwie

Dokument nr 27/VI

Mając na uwadze wynikający z art. 55 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym obowiązek działania na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego, nauki i kultury oraz doceniając wagę umiejętności cyfrowych w dynamicznie rozwijającym się społeczeństwie informacyjnym i innowacyjnej gospodarce opartej na wiedzy, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich zadeklarowała przystąpienie do Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Akceptując cele deklaracji założycielskiej Porozumienia, wyrażamy wolę przygotowania - w oparciu o wykorzystanie posiadanych zasobów wiedzy i umiejętności oraz możliwości organizacyjnych - konkretnych rozwiązań i prowadzenia budujących synergię działań zgodnych z celami Porozumienia, w tym:

-
przekazywania najnowszej wiedzy i rozwijania zaawansowanych umiejętności cyfrowych w ramach programów studiów, prowadzonych zgodnie z założeniami Krajowych Ram Kwalifikacji,
-
tworzenia nowych kierunków studiów w obszarze e-umiejętności,
-
przygotowania oferty kursów, szkoleń i innych form kształcenia rozwijających umiejętności cyfrowe, w ramach realizacji idei uczenia się przez całe życie,
-
organizacji dni otwartych uczelni, obejmujących prezentację technologii cyfrowych,
-
powszechnego udostępniania uczelnianych zbiorów bibliotecznych w formie cyfrowej,
-
promocji nowych technologii we współpracy z firmami z sektora IT,
-
zwiększania dostępu do nowoczesnych technologii poprzez działalność uczelnianych centrów transferu technologii,
-
organizacji przedsięwzięć mających na celu włączenie jak najszerszej grupy osób do grona beneficjentów rozwoju społeczeństwa cyfrowego, w tym przygotowania i realizacji specjalnych programów edukacyjnych adresowanych do uczniów i nauczycieli szkół wszystkich szczebli,
-
promocji przykładów dobrych rozwiązań w zakresie rozwijania umiejętności cyfrowych w systemie otwartego dostępu, w celu umożliwienia ich powszechnego wykorzystania przez różne kategorie użytkowników.

Podejmując inicjatywy, których celem jest tworzenie synergii działań na rzecz rozwijania umiejętności cyfrowych w społeczeństwie, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich uważa za niezbędne włączenie uczelni akademickich do Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

Uczelnie akademickie dysponują znacznym potencjałem - zasobami i doświadczeniami w zakresie informatyzacji, obróbki dużych zbiorów danych, czy usług edukacyjno-doradczych. Przykładem takich zasobów jest istniejąca sieć szerokopasmowa czy duże centra obliczeniowe realizujące przydatne dla gospodarki badania. Potencjał ten powinien zostać odpowiednio wykorzystany. Harmonijna współpraca uczelni z sektorem gospodarki i administracją wymaga modernizacji i równomiernego rozwoju każdej ze stron. Pominięcie w Programie Polska Cyfrowa tak istotnego partnera, jakim są uczelnie, ograniczyłoby znacznie możliwości wniesienia przez nie znaczącego wkładu w rozwój e-państwa i skutecznych działań na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych w społeczeństwie.