Działanie doradców podatkowych jako pełnomocników.

Akty korporacyjne

Podat.2003.10.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 października 2003 r.

UCHWAŁA Nr 1535/2003
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 07 października 2003 r.
w sprawie działania doradców podatkowych jako pełnomocników

Czynności doradztwa podatkowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86, ze zm.), obejmują między innymi sporządzanie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych. Zgodnie z art. 40 ustawy o doradztwie podatkowym doradca podatkowy jest obowiązany umieszczać na wszystkich zeznaniach i deklaracjach podatkowych sporządzonych przez doradcę podatkowego w imieniu i na rzecz podatnika w związku z wykonywaniem doradztwa podatkowego firmę (nazwę), pod jaką doradztwo to wykonuje, podpis oraz numer wpisu na listę doradców podatkowych.

Art. 41 ustawy o doradztwie podatkowym uprawnia doradcę podatkowego do występowania jako pełnomocnik podatnika, płatnika, inkasenta oraz osób, o których mowa w art. 2 ust. 1a ustawy, w postępowaniu przed organami administracji publicznej. Doradca podatkowy uprawniony jest również do występowania w charakterze pełnomocnika w postępowaniu w zakresie sądowej kontroli decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących obowiązków podatkowych. Ponadto, doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.

Obowiązujący stan prawny uprawnia doradców podatkowych do działania jako pełnomocników nie tylko w zakresie prowadzonych postępowań, ale również poza tymi postępowaniami - między innymi w zakresie sporządzania w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych. Doradca podatkowy jest wręcz obowiązany do umieszczania na zeznaniach i deklaracjach podatkowych sporządzonych w imieniu i na rzecz podatnika swojego podpisu z podaniem firmy oraz numeru wpisu na listę doradców podatkowych.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych uznała potrzebę stworzenia jednolitego wzoru pełnomocnictwa ogólnego dla doradcy podatkowego, które obejmuje swoim zakresem również takie czynności, jak sporządzanie w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych. Wzory pełnomocnictw (węższy zakres i szerszy zakres) stanowią Załącznik nr 1 i Załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PEŁNOMOCNICTWO

Dane podatnika / płatnika / inkasent

imię i nazwisko/nazwa podmiotu, adres, NIP

Niniejszym udzielam pełnomocnictwa doradcy podatkowemu

..............................................................................

Imię i nazwisko doradcy podatkowego, numer wpisu na listę doradców podatkowych, firma (nazwa), adres

do reprezentowania moich interesów i występowania w moim imieniu w zakresie podejmowania wszelkich czynności zmierzających do realizacji moich praw i wykonywania obowiązków wynikających z przepisów materialnego prawa podatkowego.

Niniejsze pełnomocnictwo obejmuje również upoważnienie do sporządzania, podpisywania i składania w moim imieniu i na moją rzecz zeznań i deklaracji podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym w zakresie następujących podatków:

- .....................................

Od dnia udzielenia niniejszego pełnomocnictwa ustalam następujący adres doręczeń wszelkiej korespondencji w przedmiocie udzielonego pełnomocnictwa:

........................................

W przypadku ustanowienia więcej niż jednego pełnomocnika, pełnomocnik ustanowiony niniejszym aktem jest właściwy do doręczeń.

Doradca podatkowy może / nie może1 ustanawiać dalszych pełnomocników w drodze substytucji.

Zgodnie z art. 102 Kodeksu cywilnego po wygaśnięciu umocowania pełnomocnik obowiązany jest zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa. Może żądać poświadczonego odpisu tego dokumentu; wygaśnięcie umocowania powinno być na odpisie zaznaczone.

........................., dnia ....................... Miejscowość..................................... Podpis mocodawcy
Znaki opłaty skarbowej............................. Podpis doradcy podatkowego uwierzytelniający pełnomocnictwo

______________________________________________________ 1 niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PEŁNOMOCNICTWO

Dane podatnika / płatnika / inkasent

imię i nazwisko/nazwa podmiotu, adres, NIP

Niniejszym udzielam pełnomocnictwa doradcy podatkowemu

..............................................................................

Imię i nazwisko doradcy podatkowego, numer wpisu na listę doradców podatkowych, firma (nazwa), adres

do występowania w moim imieniu przed:

* organami podatkowymi wszystkich instancji we wszystkich sprawach należących do właściwości organów podatkowych, w szczególności w zakresie wszelkich postępowań podatkowych, kontrolnych i czynności sprawdzających,

* organami egzekucyjnymi wszystkich instancji w zakresie postępowania egzekucyjnego w sprawach zobowiązań podatkowych,

* organami kontroli skarbowej wszystkich instancji we wszystkich sprawach w zakresie kontroli prowadzonej w oparciu o ustawę o kontroli skarbowej,

* sądami administracyjnymi w zakresie wszystkich sporów z organami podatkowymi, organami kontroli skarbowej i organami egzekucyjnymi oraz innymi organami administracji publicznej w sprawach obowiązków podatkowych na mocy art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86, ze zm.).

Niniejsze pełnomocnictwo obejmuje również upoważnienie do sporządzania, podpisywania i składania w moim imieniu i na moją rzecz zeznań i deklaracji podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 40 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym w zakresie następujących podatków:

* .....................................

Od dnia udzielenia niniejszego pełnomocnictwa ustalam następujący adres doręczeń wszelkiej korespondencji w przedmiocie udzielonego pełnomocnictwa:

........................................

W przypadku ustanowienia więcej niż jednego pełnomocnika, pełnomocnik ustanowiony niniejszym aktem jest właściwy do doręczeń.

Doradca podatkowy może / nie może1 ustanawiać dalszych pełnomocników w drodze substytucji.

Zgodnie z art. 102 Kodeksu cywilnego po wygaśnięciu umocowania pełnomocnik obowiązany jest zwrócić mocodawcy dokument pełnomocnictwa. Może żądać poświadczonego odpisu tego dokumentu; wygaśnięcie umocowania powinno być na odpisie zaznaczone.

........................., dnia ....................... Miejscowość..................................... Podpis mocodawcy
Znaki opłaty skarbowej............................. Podpis doradcy podatkowego uwierzytelniający pełnomocnictwo

______________________________________________________ 1 niepotrzebne skreślić