Dopuszczalność składania przez kandydatów zgłoszeń na wolne stanowiska sędziowskie w sądach powszechnych, administracyjnych i wojskowych.

Akty korporacyjne

Sędz.2015.11.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 listopada 2015 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 3 listopada 2015 r.
w sprawie dopuszczalności składania przez kandydatów zgłoszeń na wolne stanowiska sędziowskie w sądach powszechnych, administracyjnych i wojskowych

Do postępowania w sprawie powołania kandydata na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego należy odpowiednio stosować przepisy ustawy -Prawo o ustroju sądów powszechnych, zgodnie z dyspozycją art. 29 ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych. Przepis ten stanowi między innymi, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie do wojewódzkich sądów administracyjnych oraz sędziów, asesorów sądowych, starszych referendarzy sądowych, referendarzy sądowych, starszych asystentów sędziów, asystentów sędziów, urzędników i innych pracowników tych sądów stosuje się odpowiednio przepisy o ustroju sądów powszechnych, z tym że system teleinformatyczny obsługujący postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu powszechnego nie ma zastosowania, a do starszych asystentów sędziów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące asystentów sędziów.

Uwzględniając fakt, że przepisy regulujące ustrój sądów administracyjnych nie odnoszą się w ogóle do wstępnej fazy postępowania, obejmującej składanie zgłoszeń na wolne stanowiska sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz biorąc pod uwagę cel, który przyświecał ustawodawcy przy wprowadzeniu do ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ograniczeń dotyczących braku możliwości ubiegania się o stanowisko sędziego w kilku równocześnie prowadzonych konkursach, uzasadnionym wydaje się dopuszczenie możliwości odpowiedniego stosowania regulacji określonych w art. 57aa § 4 u.s.p. oraz art. 57 ac § 2 u.s.p. także w konkursach na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Przyjęcie takiej wykładni będzie oznaczało, że kolejne zgłoszenie kandydata pozostawione zostanie bez rozpatrzenia, niezależnie od tego czy będzie to zgłoszenie na stanowisko sędziego w wojewódzkim sądzie administracyjnym, czy też sędziego w sądzie powszechnym.

W ustawie - Prawo o ustroju sądów wojskowych, odmiennie niż w przypadku sądów administracyjnych, ustawodawca zawarł odesłanie do enumeratywnie wymienionych przepisów ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Tym samym odpowiednie zastosowanie znajdują tylko te przepisy ustawy, które zostały określone w art. 70 § 1 u.s.w. Z punktu widzenia analizowanego zagadnienia prawnego istotne jest odesłanie do odpowiedniego stosowania art. 57 § 1 u.s.p., który stanowi, że każdy kto spełnia warunki do objęcia stanowiska sędziego sądu powszechnego, o którym mowa w art. 55 § 2, może zgłosić swoją kandydaturę na jedno wolne stanowisko sędziowskie w terminie trzydziestu dni od obwieszczenia, o którym mowa w art. 56 § 3.

Zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie zakresu danych zawartych w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie, w karcie zgłoszenia zamieszcza się oświadczenie, że nie toczy się wobec kandydata inne postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim. Przepis ten, znajduje zastosowanie nie tylko w przypadku konkursów do sądów powszechnych, ale także ma odpowiednie zastosowanie w postępowaniach nominacyjnych na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Stosuje się go również odpowiednio w konkursach do sądów wojskowych, co z kolei wynika wprost z zawartego w art. 70 § 1 p.u.s.w. odesłania do art. 57 § 9 u.s.p. stanowiącego upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu danych zawartych w karcie zgłoszenia na wolne stanowisko sędziowskie.

Reasumując stwierdzić należy, że niezależnie od tego czy kandydat składa zgłoszenie do sądu powszechnego, wojewódzkiego sądu administracyjnego czy też sądu wojskowego, jest zobowiązany zamieścić w karcie zgłoszenia oświadczenie czy toczy się wobec niego inne postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim. Skoro zamieszczenie oświadczenia ma charakter obligatoryjny, jego brak skutkuje nieprawidłowym wypełnieniem przez kandydata karty zgłoszenia.

Przeprowadzona powyżej analiza prowadzi do wniosku, że ograniczenie możliwości składania przez kandydata równocześnie kilku zgłoszeń na stanowisko sędziowskie obejmuje tylko konkursy do sądów powszechnych i wojewódzkich sądów administracyjnych. Ograniczenie to nie ma natomiast zastosowania w przypadku sądów wojskowych, z uwagi na brak w ustawie - Prawo o ustroju sądów wojskowych odesłania do odpowiedniego stosowania przepisów art. 57aa § 4 oraz 57ac § 2 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, wprowadzających z jednej strony ograniczenie w możliwości składania przez kandydata kolejnych zgłoszeń przed zakończeniem poprzedniego konkursu oraz stanowiących podstawę pozostawienia kolejnego zgłoszenia bez rozpatrzenia.

Kandydat w karcie zgłoszenia, niezależnie od sądu, do którego się zgłasza, jest zobowiązany złożyć w karcie zgłoszenia oświadczenie czy toczy się wobec niego inne postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.