Apel do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministra Zdrowia w sprawie profilu kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym.

Akty korporacyjne

Lekarz.2018.12.14

Akt nieoceniany
Wersja od: 14 grudnia 2018 r.

APEL Nr 4/18/VIII
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 14 grudnia 2018 r.
do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministra Zdrowia w sprawie profilu kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym

Naczelna Rada Lekarska apeluje do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz do Ministra Zdrowia, aby w rozporządzeniu określającym standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza dentysty, które zostanie wydane na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie, wyższym i nauce, profil kształcenia na kierunku lekarsko-dentystycznym został określony jako ogólnoakademicki.

Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę, że obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków studiów: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego, farmacji, pielęgniarstwa i położnictwa (Dz.U. z 2018 poz. 345) w przypadku studiów na kierunku lekarskim określa, że studia te mają profil ogólnoakademicki, natomiast nie określa, jaki jest profil studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie, wyższym i nauce ww. rozporządzenie z dnia 9 maja 2012 r. najpóźniej z dniem 1 października 2019 r. utraci moc i konieczne będzie wydanie przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w porozumieniu z Ministrem Zdrowia nowego rozporządzenia określającego standardy kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym. Naczelna Rada Lekarska apeluje, aby w przyszłym rozporządzeniu zarówno profil studiów lekarskich jak i profil studiów lekarsko- dentystycznych został określony jako ogólnoakademicki.

Alternatywą dla profilu ogólnoakademickiego jest kształcenie o profilu praktycznym, które w nawet przeważającej większości oparte może być na zajęciach kształtujących jedynie umiejętności praktyczne. Lekarze dentyści pracując w małych zespołach lub jednoosobowo, w trosce o jakość swej pracy, zmuszeni są dokonywać wyborów optymalnych metod leczenia (materiały, systemy narzędzi, techniki zabiegowe). Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój branży stomatologicznej we wszystkich wymienionych aspektach, kształcenie studentów - przyszłych lekarzy dentystów powinno w szczególności prowadzić do nabycia przez nich umiejętności weryfikacji, na bazie wiedzy opartej na dowodach naukowych, napływających informacji o wprowadzanych nieustannie nowych metodach i technikach stosowanych w profilaktyce, diagnostyce i leczeniu. Do tego nie przygotuje standard kształcenia o profilu praktycznym w dużo mniejszym stopniu związanym z działalnością naukową uczelni.

W ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia, które będzie wydane na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce zarówno dla kierunku lekarskiego, jak i kierunku lekarsko-dentystycznego powinien być przypisany profil ogólnoakademicki.