Uchwała nr 189/2014 krajowej rady prokuratury z dnia 28 maja 2014 roku

Akty korporacyjne

Prok.2014.5.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 maja 2014 r.

UCHWAŁA Nr 189/2014
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 28 maja 2014 roku

Krajowa Rada Prokuratury, po kolejnej debacie w kwestii charakteru prawnego braku formalnego w postaci nieprzedstawienia przez kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie wykazu lub innych dokumentów, o których mowa w art. 14c ust. 1-6 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz.U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599 z późn zm.; dalej w skrócie: u.p.), stwierdza, co następuje.
I.
W przeciwieństwie do art. 57 § 2a w zw. z § la - lg ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 427 z późn. zm.; dalej w skrócie: u.s.p.), przepis art. 14b ust. 4 u.p. nie nakłada wprost na - odpowiednio właściwego prokuratora, Ministra Obrony Narodowej oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej obowiązku zawiadomienia kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie o pozostawieniu zgłoszenia bez rozpatrzenia w wypadku, gdy kandydat nie dołączył do zgłoszenia, w terminie określonym w art. 14b ust. 2 u.p., wykazu lub innych dokumentów, o których mowa w art. 14c ust. 1-6 u.p.

Brak ten należy uznać za tzw. lukę konstrukcyjną (techniczną) w art. 14b ust. 4 u.p., wymagającą wypełnienia w drodze analogii.

W miejscu, w którym brak ten występuje, zastosowaniu per analogiam podlega art. 57 § 2a u.s.p.

Oznacza to, że jeżeli kandydat na wolne stanowisko prokuratorskie nie dołączył do zgłoszenia wykazu lub innych dokumentów, o których mowa w art. 14c ust. 1-6 u.p., i nie uzupełnił tego braku w terminie określonym w art. 14b ust. 2 u.p., jego zgłoszenie wymaga pozostawienia bez rozpatrzenia na podstawie art. 14b ust. 4 w związku z wchodzącym w rachubę ustępem art. 14c u.p. oraz art. 51 § 2a u.s.p. per analogiam, ze wszystkimi, wynikającymi z tego faktu, konsekwencjami prawnymi.

II.
W opinii Rady przedstawioną interpretację uzasadniają:
1)
oczywisty oraz czysto techniczny charakter stwierdzonego braku odesłania w art. 14b ust. 4 u.p. do art. 14c ust. 1-6 u.p. (omyłka legislacyjna);
2)
paralelność unormowań procedury powołania na wolne stanowiska prokuratorskie i sędziowskie;
3)
nieracjonalność wywodzenia z dosłownego brzmienia art. 14b ust. 4 u.p., aby wolą ustawodawcy było stworzenie kandydatom na wolne stanowiska prokuratorskie możliwości dołączania do zgłoszeń wymaganych wykazów lub innych dokumentów, określonych w art. 14c ust. 1-6 u.p., w dowolnym czasie.
III.
Zasady określone w niniejszej uchwale dotyczą procedur powołania na wolne stanowiska prokuratorskie obwieszczone po dniu jej podjęcia.