Musiał Krzysztof J., Wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową
Wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową
Wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową
Wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową
Stopień skomplikowania prawa podatkowego i nieprecyzyjność zapisów powoduje, że każdy ma mniejsze lub większe wątpliwości odnośnie wypełniania swoich obowiązków podatkowych. Aby je usunąć lub ograniczyć odpowiedzialność, podatnicy i płatnicy często występują do organów podatkowych o udzielenie pisemnych interpretacji. O ile organ podatkowy przychyli się do opinii pytającego, sprawa jest prosta. Niniejsza procedura ma na celu przede wszystkim pokazanie co zrobić, gdy otrzyma się odpowiedź negatywną.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: (!) zadanie pytania
Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności:
1) dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne),
2) wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe)
– przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Wniosek może dotyczyć stanu przyszłego.
Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego:
1) regulujące właściwość, uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;
2) mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego, w tym:
a) zawarte w dział IIIA rozdział 1 ustawy z 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) – dalej o.p.,
b) zawarte w art. 5a pkt 33d, art. 24 ust. 19 i 20, art. 30f ust. 18, 20 i 20a ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., oraz art. 4a pkt 29, art. 12 ust. 13 i 14, art. 22c, art. 24a ust. 16, 18 i 18a ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) – dalej u.p.d.o.p.,
c) dotyczące przychodów zagranicznej jednostki kontrolowanej pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, zawarte odpowiednio w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b u.p.d.o.f. i art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b u.p.d.o.p.,
d) środki ograniczające umowne korzyści.
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W przypadku gdy przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia:
1) z udziałem osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej:
a) które mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
b) które prowadzą działalność gospodarczą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu, a transakcja, zespół transakcji lub inne zdarzenia stanowią część lub całość działalności gospodarczej zagranicznego zakładu, lub
c) będących stronami transakcji, zespołu transakcji lub uczestnikami zdarzenia mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w więcej niż jednym państwie lub terytorium, lub
2) mające skutki transgraniczne
– składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest obowiązany również do wskazania odpowiednio państwa lub terytorium miejsca zamieszkania tej osoby fizycznej, danych identyfikujących tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w tym państwa lub terytorium ich siedziby, zarządu lub położenia tego zagranicznego zakładu, lub państwa lub terytorium, w których te skutki transgraniczne wystąpiły lub mogą wystąpić. Obowiązek ten nie obejmuje wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej:
1) dotyczących wyłącznie indywidualnej sprawy osoby fizycznej;
2) w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług.
WZÓR - WNIOSEK ORD-IN
Opłata za wydanie urzędowej interpretacji wynosi 40 zł. W przypadku kilku stanów faktycznych opłata wynosi wielokrotność tej kwoty.
Jeżeli wniosek o wydanie interpretacji składa wspólnie kilka podmiotów, opłaty wnosi odrębnie każdy z nich.
Uwaga! Ryzyko: Uwaga! Ryzyko podatkowe: W zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – dalej u.p.t.u., nie wydaje się interpretacji indywidualnych.
Krok: (!) otrzymanie wezwania do uzupełnienia
Organy podatkowe bardzo często wzywają do uzupełniania wniosku o wydanie urzędowej interpretacji. Tak będzie w sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa lub gdy np. przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny lub stan przyszły nie pozwala na wydanie zgodnej z prawem indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Organ podatkowy wzywa wtedy wnioskodawcę do usunięcia braków i uzupełnienia wniosku, wyznaczając mu na to 7-dniowy termin.
Uwaga! Ryzyko: Jest niemal normą, że organ podatkowy wezwie do uzupełnienia wniosku. Dlatego też składając wniosek w imieniu klienta wskazane jest poinformować go o tym fakcie, żeby nie uznał, że wezwanie do uzupełnienia jest wynikiem błędu doradcy podatkowego.