Musiał Krzysztof J., Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy
Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy
Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy
Sprzeciw kontrolowanego przedsiębiorcy
Procedura ma na celu przedstawienie możliwości wniesienia sprzeciwu i czynności przy jego rozpatrywaniu.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zaistnienie przesłanki do wniesienia sprzeciwu
Sprzeciw przysługuje wyłącznie kontrolowanym przedsiębiorcom. Może dotyczyć sytuacji, gdy:
– nie zawiadomiono przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 48 ust. 1 ustawy z 6.03.2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.) - dalej p.p.;
– kontrola jest wszczynana z uchybieniem terminu (art. 48 ust. 2 i 4 p.p.);
– zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli ma wady formalne (art. 48 ust. 3 p.p.);
– przekroczono limit czasowy pobierania próbek, dokonywania oględzin lub pomiarów (art. 48 ust. 6 p.p.);
– dokonano oględzin dokumentów (art. 48 ust. 7 p.p.);
– nie sporządzono protokołu z czynności pobierania próbek, dokonywania oględzin lub pomiarów (art. 48 ust. 8 p.p.);
– podjęcie czynności kontrolnych po doręczeniu zawiadomienia osobie nieuprawnionej (art. 48 ust. 9 p.p.);
– kontrolujący nie uzasadnili przyczyn braku zawiadomienia (art. 48 ust. 10 p.p.);
– wszczęto kontrolę, nie okazując legitymacji (art. 49 ust. 1 p.p.);
– nie doręczono w terminie upoważnienia po wszczęciu kontroli na legitymację (art. 49 ust. 1 p.p.);
– kontrolujący nie wykazali przesłanek pozwalających im wszcząć kontrolę na legitymację (art. 49 ust. 2 p.p.);
– nie poinformowano kontrolowanego o prawach przy wszczęciu kontroli na legitymację (art. 49 ust. 3 p.p.);
– nie wydano nowego upoważnienia po zmianie osób kontrolujących, zakresu lub miejsca kontroli (art. 49 ust. 6 p.p.);
– upoważnienie ma wady formalne (art. 49 ust. 7 p.p.);
– zakres kontroli wykracza poza zakres upoważnienia (art. 49 ust. 9 p.p.);
– wszczęto czynności bez zastępstwa podczas nieobecności kontrolowanego art. 49 ust. 10 p.p.);
– prowadzono czynności bez kontrolowanego lub osoby upoważnionej (art. 50 ust. 1 i 5 p.p.);
– kontrola prowadzona jest poza siedzibą przedsiębiorcy lub poza miejscem wykonywania działalności gospodarczej, a przedsiębiorcą nie zgodził się lub nie wnosił o zmianę miejsca przeprowadzania kontroli (art. 51 ust. 1 p.p.);
– kontrola nie jest prowadzona w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę (art. 51 ust. 1 p.p.);
– wszczęto kontrolę podczas trwania innej kontroli (art. 54 ust. 1 p.p.);
– przekroczono czas kontroli (art. 55 ust. 1 i 2 p.p.);
– kontrola dotyczy przedmiotu kontroli objętego uprzednio zakończoną kontrolą przeprowadzoną przez ten sam organ (art. 58 ust. 1 p.p.).
Wyjątek stanowią czynności związane z przeciwdziałaniem popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.
Krok: wniesienie sprzeciwu
Sprzeciw wnosi się na piśmie wraz z uzasadnieniem do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy.
Sprzeciw będzie skuteczny, jeśli został wniesiony w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ podatkowy (zob. procedura Kontrola podatkowa - wszczęcie kontroli), przekroczenia limitu czasu jej prowadzenia (zob. procedura Czas trwania kontroli podatkowej u przedsiębiorców) lub wystąpienia innej przesłanki do wniesienia sprzeciwu.
Termin na wniesienie sprzeciwu ma charakter procesowy (por. wyrok WSA w Łodzi z 11.01.2011 r., I SA/Łd 1261/10), w związku z tym podlega przywróceniu w oparciu o art. 58 § 1 ustawy z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.) – dalej k.p.a.