Bielak Edyta, Skierowanie pracownika na szkolenie
Skierowanie pracownika na szkolenie
Skierowanie pracownika na szkolenie
Skierowanie pracownika na szkolenie
Jednym z obowiązków pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników jest obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz nieodmawianie bez uzasadnionej przyczyny zgody na korzystanie przez pracowników z różnych form kształcenia. Ważne jest również tworzenie pozytywnej atmosfery wobec pracowników dokształcających się. Pracodawca powinien wspierać dążenia pracowników do zdobywania i poszerzania wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych zgodnie z krótko- i długoterminowymi celami biznesowymi firmy oraz zgodnie z planami rozwoju zawodowego pracowników. Nie oznacza to jednak, że pracodawca ma obowiązek organizowania czy finansowania określonych szkoleń, kursów czy studiów wybranych przez pracowników.
W kodeksie pracy podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumiane jest jako zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Co do zasady pracodawca określa, jakich kwalifikacji zawodowych może wymagać od pracownika na określonym stanowisku. W pojęciu kwalifikacji zawodowych mogą zawierać się m.in. wymagania dotyczące posiadania wiedzy ogólnej przez pracownika. Wymagania te mogą zostać ustalone przez pracodawcę w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, regulaminie pracy) lub w przepisach szczególnych. Zgodnie z opinią Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, przepisy kodeksu pracy dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika. Mogą mieć również zastosowanie, w przypadku gdy planowany jest awans pracownika lub pracodawca zamierza zaproponować pracownikowi inne warunki pracy, np. zmianę stanowiska, czy ze względu na zmianę profilu działalności firmy.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: skierowanie pracownika na szkolenie
Pracodawca ma inicjatywę skierowania pracownika na szkolenie oraz zawarcia umowy szkoleniowej, jeżeli uzna, że pozwoli ono na nabycie wiedzy i umiejętności przydatnych do wykonywania określonego zawodu.
Ważne!
Pracodawca nie ma prawa skierować pracownika na szkolenie bez jego zgody. Jednak odmowa wzięcia udziału w proponowanym szkoleniu może spowodować, że wiedza i doświadczenie pracownika okażą się niewystarczające dla pracodawcy, a to może stanowić uzasadnioną podstawę do rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy za wypowiedzeniem.
Krok: czy skierowanie odbyło się z inicjatywy pracodawcy?
Jeżeli podnoszenie kwalifikacji zawodowych odbywa się z inicjatywy pracodawcy, tzn. to pracodawca kieruje pracownika na określone szkolenie, kurs zawodowy, studia, to może sfinansować koszty nauki, przejazdu, zakwaterowania, materiałów szkoleniowych bezpośrednio przez zakład pracy.