Kubiak Marcin, Prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 19 września 2020 r.
Autorzy:

Prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę

Prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę

Prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę

Ustawodawca nałożył na organy administracji architektoniczno-budowlanej (starostów i wojewodów) obowiązek ewidencjonowania wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przechowywania zatwierdzonych projektów budowlanych, a także innych dokumentów objętych pozwoleniem na budowę. Ewidencjonowaniu podlegają także wnioski wycofane przez inwestorów albo pozostawione bez rozpoznania; w części rejestru dotyczącej pozwoleń na budowę wpisywana jest również informacja o rozstrzygnięciu. Prowadzenie rejestrów umożliwia realizację zadań publicznych (np. kontrolnych) nałożonych na organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego.

Obowiązki starostów i wojewodów związane z prowadzeniem rejestrów zostały wymienione w art. 82b ust. 1 p.b. W przedmiotowym zakresie obowiązywało także rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz. U. Nr 23, poz. 135 z późn. zm.), które zostało uchylone dnia 18 marca 2016 r. Obecnie obowiązuje rozporządzenie z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. poz. 306).

Z orzecznictwa wynika, że możliwy jest dostęp do informacji zawartych w rejestrze (por. wyrok NSA z dnia 5 września 2013 r., I OSK 953/13).

Prowadzenie rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę starosta lub wojewoda starosta lub wojewoda wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę dokonanie wpisu w rejestrze decyzji przyjęcie do przechowania zatwierdzonego projektu budowlanego, a także innych dokumentów przesłanie danych do organu wyższego stopnia

Krok: wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę

Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę stanowi podstawę dokonania wpisu w rejestrze. Obowiązek dokonania wpisu powstaje bez względu na rodzaj decyzji.

Krok: dokonanie wpisu w rejestrze decyzji

Zasadą jest, że rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej. Dane wprowadza się do rejestru i przesyła drogą elektroniczną do organu wyższego stopnia na bieżąco. Jednak rejestr dla terenów zamkniętych może być prowadzony przez wojewodę w postaci papierowej. W takim przypadku wojewoda uwierzytelnioną kopię rejestru przekazuje do organu wyższego stopnia do piątego dnia każdego miesiąca lub, jeżeli dzień ten jest dniem wolnym od pracy, pierwszego dnia roboczego po tym terminie.