Antonów Dobrosława, Charakter prawny opłaty reklamowej

Artykuły
Opublikowano: FK 2017/1-2/106-118
Autor:
Rodzaj: artykuł

Charakter prawny opłaty reklamowej

W artykule podjęto próbę ustalenia charakteru prawnego opłaty reklamowej i jej miejsca w polskim porządku prawnym. Przyjęto koncepcję, że ocena ta powinna uwzględniać następujące kryteria: nazwę opłaty, podstawę poboru (miejsce regulacji), konstrukcję prawną, motywy wprowadzenia, cele i funkcje. Przeprowadzone rozważania dowodzą braku spójnej koncepcji tej daniny. Prowadzą one również do ostatecznego stanowiska, że cechy tej opłaty nie pozwalają na jej jednoznaczne zakwalifikowanie bez jakichkolwiek zastrzeżeń do kategorii podatków lub opłat. Opłatę reklamową można więc zakwalifikować jako daninę publiczną (daninę lokalną) o niejednoznacznym charakterze, stanowiącą szczególną kategorię obciążeń publicznoprawnych nieruchomości.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX