Zlecanie przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1999.7.58
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1999 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 13 stycznia 1999 r.
w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.
Na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126) zarządza się, co następuje:
Przepisy rozporządzenia określają rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, zwanych dalej "zadaniami", które mogą być zlecane organizacjom pozarządowym lub jednostkom samorządu terytorialnego, ogólne warunki i tryb zlecania zadań, zasady ustalania i rozliczania dotacji przekazanych na realizację tych zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej "Funduszem", tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli realizacji zleconych zadań.
1.
Organizacjom pozarządowym i jednostkom samorządu terytorialnego mogą być zlecane następujące zadania:1)
organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych,2)
organizowanie szkoleń i warsztatów dla członków rodzin osób niepełnosprawnych, opiekunów i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących procesu integracji osób niepełnosprawnych w najbliższym środowisku i społeczności lokalnej, zwiększania ich aktywności życiowej i zaradności osobistej oraz niezależności ekonomicznej, podnoszenia umiejętności pracy z osobami niepełnosprawnymi, w tym sprawowania nad nimi opieki i udzielania pomocy w procesie ich rehabilitacji,3)
prowadzenie terapii psychologicznej dla osób, które stały się niepełnosprawne w stopniu znacznym lub umiarkowanym, w celu łagodzenia stresu spowodowanego niepełnosprawnością,4)
prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć, mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w tym w szczególności obejmujących naukę orientacji w przestrzeni i wykonywania czynności dnia codziennego przez osoby ociemniałe, zwiększających mobilność osób niepełnosprawnych ruchowo, ogólnie usprawniających osoby ze znacznym upośledzeniem ruchu i mowy, rozwijających umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniami słuchu, a także ogólnie usprawniających zaburzone funkcje organizmu i ograniczających deficyty rozwojowe osób z upośledzeniem umysłowym,5)
organizowanie imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych - dla osób niepełnosprawnych oraz imprez o charakterze integracyjnym - wspierających aktywność osób niepełnosprawnych w tych dziedzinach,6)
organizowanie targów, wystaw i innych imprez o charakterze wystawienniczym promujących aktywność osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia społecznego i zawodowego,7)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym na nośnikach elektromagnetycznych i elektronicznych, w szczególności służących przybliżaniu problematyki niepełnosprawności oraz podnoszeniu świadomości i wrażliwości społecznej na potrzeby osób niepełnosprawnych, umożliwiających osobom niepełnosprawnym wypowiadanie się w sprawach ich dotyczących oraz przejawianie twórczej i artystycznej ekspresji, a także propagujących sprawdzone rozwiązania w dziedzinie rehabilitacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o pomocach technicznych dla osób niepełnosprawnych, oraz informujących o dostępnych usługach w zakresie transportu, komunikacji, turystyki i wypoczynku,8)
badania, ekspertyzy i analizy służące pełniejszemu rozpoznaniu zjawiska niepełnosprawności oraz lepszemu zrozumieniu potrzeb różnych środowisk osób niepełnosprawnych oraz potrzeb wynikających z różnych rodzajów niepełnosprawności,9)
opracowanie i realizacja programów celowych służących zaspokajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych, w tym w szczególności programów związanych z aktywizacją osób niepełnosprawnych na rynku pracy,10)
prowadzenie rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w różnych typach placówek.2.
Zadania z zakresu rehabilitacji leczniczej mogą zostać zlecone wyłącznie w powiązaniu ze zleceniem zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej lub społecznej.1.
Fundusz może przedłożyć organizacjom pozarządowym lub jednostkom samorządu terytorialnego ofertę realizacji zadania, podając ją do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu, określając jednocześnie termin składania wniosków o jego realizację.2.
Organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego mogą występować z własnymi wnioskami o realizację zadań wymienionych w § 2.1.
Organizacja pozarządowa lub jednostka samorządu terytorialnego, zwana dalej "wnioskodawcą", przyjmując ofertę Funduszu lub występując z własną ofertą realizacji zadania, składa wniosek o realizację zadania.2.
Wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.1.
Wniosek o realizację zadania powinien zawierać w szczególności:1)
szczegółowy zakres rzeczowy zadania,2)
termin i miejsce realizacji,3)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji,4)
informacje o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych własnych bądź uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem środków uzyskanych od jednostek administracji państwowej szczebla centralnego i terenowego,5)
wykaz sprzętu i urządzeń, o których mowa w § 16, wraz z uzasadnieniem niezbędności ich zakupu dla prawidłowej realizacji zadania,6)
wysokość wnioskowanej dotacji na realizację zadania zleconego.2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:1)
opinię zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) w sprawie możliwości prawidłowej realizacji przez wnioskodawcę zadania zleconego - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej,2)
pełnomocnictwo zarządu głównego (lub innego najwyższego organu wykonawczego organizacji) do zawarcia umowy o realizację zadania zleconego wraz z dokumentem akceptującym i potwierdzającym treść wniosku - w przypadku wniosku składanego przez oddział terenowy organizacji pozarządowej nie posiadający osobowości prawnej,3)
uchwałę rady gminy, rady powiatu lub sejmiku wojewódzkiego, akceptującą i potwierdzającą treść wniosku - w przypadku wniosku składanego odpowiednio przez zarząd gminy, powiatu lub województwa.1.
Organizacje pozarządowe składają wnioski w oddziałach Funduszu właściwych miejscowo dla siedziby ich zarządów głównych, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Organizacje pozarządowe o charakterze lokalnym, oddziały terenowe organizacji pozarządowych oraz jednostki samorządu terytorialnego składają wnioski w miejscowo właściwych oddziałach Funduszu.3.
Wnioski zarządów głównych organizacji pozarządowych (lub innych najwyższych organów organizacji) rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.4.
Wnioski jednostek, o których mowa w ust. 2, rozpatrywane są w oddziałach Funduszu, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2.1.
W oddziałach Funduszu działają osoby upoważnione w zakresie, o którym mowa w art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126), do rozpatrywania i dokonywania rozstrzygnięć w sprawie składanych wniosków, o których mowa w § 6 ust. 1, 2 i 4, oraz osoby upoważnione do prowadzenia nadzoru i kontroli wykonania umów.2.
W przypadkach gdy przyznanie wnioskowanej dotacji przekracza upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, wnioski rozpatrywane są przez Zarząd Funduszu.1.
Oddział Funduszu informuje wnioskodawcę o niekompletności wniosku w terminie 10 dni od dnia złożenia wniosku.2.
Wniosek o realizację zadania złożony w oddziale Funduszu:1)
rozpatrywany jest w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku lub2)
przekazywany jest do rozpatrzenia przez Zarząd Funduszu w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3 i § 7 ust. 2.3.
Zarząd Funduszu rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.4.
Zarząd Funduszu lub osoby upoważnione, o których mowa w § 7 ust. 1, rozpatrując wniosek mogą przedstawić wnioskodawcy propozycje dotyczące w szczególności zmiany zakresu rzeczowego zadania lub terminu jego realizacji oraz uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia dodatkowych, niezbędnych informacji lub dokumentów, z zachowaniem terminów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3.5.
W przypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych uchybień, wnioskodawca zostaje wezwany do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku nieusunięcia uchybień, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
Przy rozpatrywaniu wniosku o realizację zadania uwzględnia się w szczególności:
1)
znaczenie zadania dla realizacji potrzeb w zakresie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem stopnia zaspokojenia na danym terenie potrzeb w dziedzinie objętej wnioskiem,2)
wysokość środków określonych w planie finansowym Funduszu na dotacje na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego,3)
ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do rzeczowego zakresu zadania,4)
ocenę możliwości realizacji zadania przy uwzględnieniu podanych przez wnioskodawcę informacji,5)
analizę i ocenę wykonania zobowiązań wynikających z umów zawartych z Funduszem, w tym analizę i ocenę zadań zleconych, ze szczególnym uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
Zlecenie zadania oraz przekazanie dotacji na jego realizację następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej przez Fundusz, zwany dalej "zleceniodawcą", z wnioskodawcą, zwanym dalej "zleceniobiorcą", reprezentowanym przez osoby, o których mowa w § 4 ust. 2.
1.
Umowa, o której mowa w § 10, powinna w szczególności zawierać:1)
oznaczenie stron umowy,2)
szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce realizacji,3)
określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,4)
określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz warunki i terminy jej przekazywania,5)
określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości dotacji,6)
zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,7)
ustalenie trybu i terminów przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,8)
ustalenie zasad i terminów rozliczeń,9)
wykaz dokumentów, które zleceniobiorca przedstawi zleceniodawcy w celu rozliczenia przyznanej dotacji,10)
termin zwrotu kwot dotacji w przypadkach, o których mowa w § 20 ust. 2 oraz w § 21 ust. 1 i 2,11)
warunki i termin wypowiedzenia umowy.2.
Do umowy, o której mowa w § 10, powinny być w szczególności dołączone wzory dokumentacji umożliwiającej:1)
okresową ocenę realizacji zadania,2)
rozliczenie przyznanej dotacji.1.
Umowę zawiera się na czas oznaczony, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.2.
Umowa na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, 4 i 10, może być zawarta na czas nie oznaczony z możliwością jej rozwiązania z zachowaniem 6-miesięcznego okresu wypowiedzenia, z tym że określenie wysokości dotacji na realizację umowy dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.3.
W przypadku umów zawieranych na czas oznaczony dłuższy niż okres jednego roku kalendarzowego, wnioskodawca obowiązany jest do określenia zakresu rzeczowego i finansowego części zadania przewidzianej do realizacji w danym roku kalendarzowym.4.
W przypadku umów, o których mowa w ust. 3, rok kalendarzowy jest rokiem obrachunkowym.1.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmiany w czasie trwania umowy zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w tym w szczególności zakresu finansowania. Przepis § 7 ust. 2 stosuje się odpowiednio.2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają sporządzenia aneksu do umowy.
Przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 4, uwzględnia się w szczególności planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, powiększone o te rodzaje kosztów, których poniesienie jest niezbędne dla prawidłowej realizacji zadania, oraz środki własne zleceniobiorcy i przychody uzyskane przy realizacji zadania.
1.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji, z zastrzeżeniem § 18, środki na zakup sprzętu i urządzeń tylko w przypadku, gdy sprzęt i urządzenia te są niezbędne do prawidłowej realizacji zleconego zadania.2.
W przypadku określonym w ust. 1 umowa, o której mowa w § 10, powinna zawierać także ustalenie sposobu ewidencjonowania i użytkowania tego sprzętu i urządzeń.3.
W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania zakupionego sprzętu i urządzeń jest dłuższy niż czas realizacji zadania, strony ustalają zasady wzajemnych rozliczeń w okresie, gdy zleceniobiorca nie będzie już realizował zadania zleconego, określonego w umowie.4.
W zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 3, należy uwzględnić w szczególności:1)
wartość jednostkową sprzętu lub urządzenia,2)
przewidywany przez strony okres użytkowania sprzętu lub urządzenia,3)
skutki zniszczenia, utraty sprzętu lub urządzenia, za które zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji, z zastrzeżeniem § 18, środki na roboty budowlane oraz na inne zadania o charakterze inwestycyjnym nie wymienione w § 16 tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do prawidłowej realizacji zleconego zadania.
Zleceniodawca może uwzględnić w kwocie dotacji środki na zakup sprzętu i urządzeń oraz na roboty budowlane i inne zadania o charakterze inwestycyjnym, o których mowa w § 16 ust. 1 i w § 17, łącznie do wysokości 20% ogólnej kwoty dotacji, nie więcej jednak niż do wysokości kwoty stanowiącej 40-krotność najniższego wynagrodzenia pracowników określanego na podstawie art. 774 Kodeksu pracy, obowiązującego w listopadzie roku poprzedzającego zawarcie umowy, o której mowa w § 10.
Zleceniobiorca jest obowiązany do wydzielenia subkonta na rachunku bankowym dla kwoty dotacji przekazanej z tytułu realizacji umowy, o której mowa w § 10, oraz do założenia i prowadzenia - w sposób umożliwiający kontrolę wydatków związanych z realizacją umowy - ewidencji księgowej lub analitycznych kont księgowych dotyczących wydzielonego subkonta.
1.
Zleceniobiorca nie może wykorzystywać środków uzyskanych na podstawie umowy na inne cele niż określone w umowie.2.
W przypadku stwierdzenia, w wyniku prowadzonego nadzoru i kontroli, o których mowa w § 24 i § 26, nienależytego wykonania zleconego zadania lub stwierdzenia, że dotacja przekazana na realizację zleconego zadania została wykorzystana w części lub w całości przez zleceniobiorcę na inne cele niż określone w umowie, środki te podlegają w tej części lub w całości zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji.3.
Środki oraz odsetki ustawowe, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi na rachunek bankowy, wskazany przez zleceniodawcę, w terminie 30 dni od dnia ustalenia nienależytego wykonania zadania lub ustalenia, że dotacja została przeznaczona na cele inne niż określone w umowie.1.
W przypadku całkowitego lub częściowego niewykonania umowy, przekazane kwoty dotacji podlegają zwrotowi w części ustalonej przez zleceniodawcę odpowiednio do stopnia niewykonania umowy.2.
W przypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, nie wykorzystana część dotacji podlega zwrotowi.3.
Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia uzyskania dotacji, następuje w terminie określonym w umowie, z zastrzeżeniem ust. 4, na rachunek bankowy wskazany przez zleceniodawcę.4.
W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zwrot dotacji, przeznaczonej na realizację zadania w roku kalendarzowym, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
O zwrocie środków, o którym mowa w § 20 ust. 2 oraz w § 21 ust. 1 i 2, zleceniobiorca powiadamia zleceniodawcę w terminie 7 dni od dnia dokonania przelewu środków na rachunek bankowy zleceniodawcy, przesyłając kopię przelewu.
1.
Zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia realizacji zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z treścią umowy.2.
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania.3.
W przypadku realizacji umowy zawartej na czas nie oznaczony, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok kalendarzowy.4.
Zatwierdzenie przez zleceniodawcę rozliczenia, o którym mowa w ust. 3, powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku kalendarzowego.
Zleceniodawca obowiązany jest do sprawowania nadzoru w zakresie wykonywania umowy przez zleceniobiorcę na zasadach w niej określonych, a w szczególności w zakresie:
1)
sposobu realizacji zadania zleconego,2)
gospodarowania przekazaną dotacją,3)
prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów realizowanego zadania zleconego.1.
Zleceniodawca jest obowiązany do dokonywania okresowej oceny realizacji zleconego zadania.2.
Na podstawie dokumentacji, o której mowa w § 11 ust. 1 pkt 6, oraz w zakresie sprawowanego nadzoru, o którym mowa w § 24, zleceniodawca dokonuje oceny:1)
stanu realizacji zleconego zadania,2)
prawidłowości wykorzystania środków przekazanych zleceniobiorcy na realizację zleconego zadania.1.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji zleconego zadania, zleceniodawca przeprowadza kontrolę w zakresie objętym umową, o której mowa w § 10.2.
Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez Prezesa Zarządu Funduszu.3.
Zleceniobiorca obowiązany jest do umożliwienia zleceniodawcy przeprowadzenia kontroli realizacji umowy.4.
Zleceniodawca, w terminie 14 dni od dnia zakończenia kontroli, informuje na piśmie zleceniobiorcę o jej wynikach oraz w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji umowy, w szczególności polegających na zmniejszeniu zakresu rzeczowego, nieterminowości lub wykorzystaniu dotacji na inne cele niż określone w umowie, przekazuje zleceniobiorcy wnioski i zalecenia zmierzające do ich usunięcia.5.
Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 4, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
Umowa, o której mowa w § 10, wygasa:
1)
z upływem określonego w niej terminu,2)
wskutek zakończenia realizacji zadania i rozliczenia dotacji.
Umowa, o której mowa w § 12 ust. 1, może być rozwiązana przed upływem ustalonego terminu realizacji zadania w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od woli stron, uniemożliwiających wykonanie umowy.
1.
Umowa może być rozwiązana przez zleceniodawcę ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nieterminowego lub nienależytego jej wykonywania, a w szczególności zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania lub wykorzystania przekazanej dotacji na inne cele niż określone w umowie, gdy strona winna uchybień nie doprowadzi do ich usunięcia w określonym terminie.2.
Podstawę do rozwiązania umowy, z przyczyn określonych w ust. 1, stanowią wyniki kontroli realizacji umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 26 ust. 4.3.
Umowa może być rozwiązana przez zleceniobiorcę w przypadku nieprzekazania przez zleceniodawcę dotacji na realizację zleconego zadania.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (3)
- Zmiana ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zmiana niektórych innych ustaw.
- Zmiana ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zmiana niektórych innych ustaw.
- Rehabilitacja zawodowa i społeczna oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych.