Warunki i sposób przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej.
Dz.U.2009.74.633
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 8 maja 2009 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 453), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 207 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY NIEBĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ANI STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY NIEBĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ANI STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Kryterium | Opis kryterium | |
1. | Rzetelność i terminowość | Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji, po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie określonych przepisami terminów dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki. |
2. | Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi lub technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów odpowiednich do rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
3. | Zorientowanie na osiąganie celów | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie planów na odpowiednim poziomie szczegółowości i możliwych do realizacji. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. |
4. | Doskonalenie zawodowe | Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności przez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów. |
Kryteria do wyboru
Kryterium | Opis kryterium | |
1 | 2 | |
1. | Umiejętność obsługi urządzeń technicznych lub narzędzi informatycznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych, innego sprzętu specjalistycznego oraz odpowiednich narzędzi (aplikacji) informatycznych. |
2. | Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
- czytanie i rozumienie dokumentów, | ||
- pisanie dokumentów, | ||
- rozumienie ze słuchu, | ||
- mówienie w języku obcym. | ||
3. | Skuteczna komunikacja | Komunikacja werbalna: |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: | ||
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, | ||
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, | ||
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, | ||
- wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, | ||
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy, | ||
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. | ||
Komunikacja pisemna: | ||
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: | ||
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, | ||
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, | ||
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie. | ||
Umiejętność argumentacji i przekonywania: | ||
- przekazywanie poleceń, informacji, opinii i argumentów w sposób precyzyjny i rzetelny, | ||
- przedstawianie konkretnych argumentów i rozwiązań na poparcie własnego punktu widzenia, | ||
- zachęcanie do dyskusji w kwestiach spornych i sprzyjanie wypracowywaniu rozwiązań konfliktów, | ||
- bycie przekonującym w rozmowie i dążenie do zapewnienia obopólnie korzystnych rezultatów, | ||
- przekazywanie krytycznych uwag w sposób konstruktywny. | ||
4. | Umiejętność współpracy | Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. |
Realizacja zadań w zespole przez: | ||
- pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby, | ||
- dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych, | ||
- przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, | ||
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, | ||
- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, | ||
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, | ||
- aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania, | ||
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. | ||
5. | Pozytywne podejście do klienta | Zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, okazywanie szacunku, służenie pomocą, właściwa i sprawna obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego, przejrzyste działanie, tworzenie przyjaznej atmosfery. |
6. | Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: |
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, | ||
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, | ||
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, | ||
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji, | ||
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, | ||
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, | ||
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. | ||
7. | Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów przez: |
- określanie i pozyskiwanie zasobów, | ||
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości, | ||
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. | ||
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez: | ||
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, | ||
- modyfikowanie planów w razie konieczności. | ||
Umiejętne zarządzanie zmianą przez: | ||
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, | ||
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, | ||
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, | ||
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty, | ||
- monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian. | ||
8. | Zarządzanie personelem | Umiejętność kierowania grupą pracowników w celu osiągania pożądanych rezultatów przez rozdzielanie zadań i uprawnień oraz nadzorowanie realizacji zadań, a także umiejętność motywowania pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: |
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, | ||
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, | ||
- dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, | ||
- szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw, | ||
- zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami, | ||
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, | ||
- traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo, | ||
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, | ||
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, | ||
- bezstronną ocenę osiągnięć pracowników, | ||
- wykorzystywanie możliwości wynikających m.in. z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, | ||
- inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów. | ||
9. | Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności przez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn. |
Podejmowanie decyzji: | ||
- na podstawie i w granicach przepisów prawa, | ||
- na podstawie sprawdzonych informacji, | ||
- po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków, | ||
- w odpowiednim czasie. | ||
Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu. | ||
10. | Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: |
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, | ||
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, | ||
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, | ||
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, | ||
- informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa, | ||
- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, | ||
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. | ||
11. | Samodzielność i inicjatywa | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich. Inicjowanie działań i podejmowanie odpowiedzialności za nie. Mówienie o występujących problemach, badanie źródeł ich powstania. |
12. | Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: |
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, | ||
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, | ||
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, | ||
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, | ||
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, | ||
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. | ||
13. | Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym: |
- rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych, | ||
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, | ||
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, | ||
- samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji, | ||
- dostrzeganie, na jakim etapie jest wymagane wsparcie, | ||
- przyjęcie logicznego podejścia do analizy przez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać, | ||
- zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, | ||
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, | ||
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, | ||
- dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ARKUSZ A
OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ
zatrudnionego na stanowisku pracy niebędącym wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej ani stanowiskiem kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW, KTÓRE MOGĄ BYĆ WYBRANE, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY BĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ALBO STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM PRACY W SŁUŻBIE CYWILNEJ
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW, KTÓRE MOGĄ BYĆ WYBRANE, SŁUŻĄCYCH DO DOKONANIA OCENY CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ ZATRUDNIONEGO NA STANOWISKU PRACY BĘDĄCYM WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ ALBO STANOWISKIEM KIEROWNIKA URZĘDU, KTÓRE JEST STANOWISKIEM PRACY W SŁUŻBIE CYWILNEJ
Kryterium | Opis kryterium | |
1 | 2 | |
1. | Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów przez: |
- określanie i pozyskiwanie zasobów, | ||
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości, | ||
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. | ||
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez: | ||
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, | ||
- modyfikowanie planów w razie konieczności. | ||
Umiejętne zarządzanie zmianą przez: | ||
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, | ||
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, | ||
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, | ||
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty, | ||
- monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian. | ||
2. | Zarządzanie personelem | Umiejętność kierowania grupą pracowników w celu osiągania pożądanych rezultatów przez rozdzielanie zadań i uprawnień oraz nadzorowanie realizacji zadań, a także umiejętność motywowania pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: |
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, | ||
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, | ||
- dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, | ||
- szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw, | ||
- zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami, | ||
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, | ||
- traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo, | ||
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, | ||
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, | ||
- bezstronną ocenę osiągnięć pracowników, | ||
- wykorzystywanie możliwości wynikających m.in. z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, | ||
- inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów. | ||
3. | Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności przez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn. |
Podejmowanie decyzji: | ||
- na podstawie i w granicach przepisów prawa, | ||
- na podstawie sprawdzonych informacji, | ||
- po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków, | ||
- w odpowiednim czasie. | ||
Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu. | ||
4. | Skuteczna komunikacja | Komunikacja werbalna: |
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: | ||
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, | ||
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, | ||
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, | ||
- wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, | ||
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy, | ||
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. | ||
Komunikacja pisemna: | ||
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: | ||
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, | ||
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, | ||
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie. | ||
Umiejętność argumentacji i przekonywania: | ||
- przekazywanie poleceń, informacji, opinii i argumentów w sposób precyzyjny i rzetelny, | ||
- przedstawianie konkretnych argumentów i rozwiązań na poparcie własnego punktu widzenia, | ||
- zachęcanie do dyskusji w kwestiach spornych i sprzyjanie wypracowywaniu rozwiązań konfliktów, | ||
- bycie przekonującym w rozmowie i dążenie do zapewnienia obopólnie korzystnych rezultatów, | ||
- przekazywanie krytycznych uwag w sposób konstruktywny. | ||
5. | Zorientowanie na osiąganie celów | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie planów na odpowiednim poziomie szczegółowości i możliwych do realizacji. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. |
Kryteria, które mogą być wybrane
Kryterium | Opis kryterium | |
1 | 2 | |
1. | Rzetelność i terminowość | Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji, po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie określonych przepisami terminów dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki. |
2. | Planowanie i myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: |
- umiejętność identyfikacji priorytetów, | ||
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, | ||
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i kierunków działania, | ||
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, | ||
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, | ||
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, | ||
- analizowanie okoliczności i zagrożeń. | ||
3. | Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: |
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, | ||
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, | ||
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, | ||
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, | ||
- informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa, | ||
- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, | ||
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. | ||
4. | Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: |
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, | ||
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, | ||
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, | ||
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji, | ||
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, | ||
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, | ||
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. | ||
5. | Umiejętność obsługi urządzeń technicznych lub narzędzi informatycznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych, innego sprzętu specjalistycznego oraz odpowiednich narzędzi (aplikacji) informatycznych. |
6. | Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
- czytanie i rozumienie dokumentów, | ||
- pisanie dokumentów, | ||
- rozumienie ze słuchu, | ||
- mówienie w języku obcym. | ||
7. | Umiejętność współpracy | Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. |
Realizacja zadań w zespole przez: | ||
- pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby, | ||
- dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych, | ||
- przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, | ||
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, | ||
- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, | ||
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, | ||
- aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania, | ||
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. | ||
8. | Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: |
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, | ||
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, | ||
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, | ||
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, | ||
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, | ||
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. | ||
9. | Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym: |
- rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych, | ||
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, | ||
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, | ||
- samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji, | ||
- dostrzeganie, na jakim etapie jest wymagane wsparcie, | ||
- przyjęcie logicznego podejścia do analizy przez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać, | ||
- zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, | ||
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, | ||
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, | ||
- dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. | ||
10. | Doskonalenie zawodowe | Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności przez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów. |
11. | Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi lub technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów odpowiednich do rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ARKUSZ B
OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ
zatrudnionego na wyższym stanowisku w służbie cywilnej albo na stanowisku kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej
wzór
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (3)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty zastępowane liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (11)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (11)
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (3)
Wzory i narzędzia liczba obiektów na liście: (2)
Wzory liczba obiektów na liście: (2)
- Ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego na stanowisku pracy niebędącym wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej ani stanowiskiem kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej
- Ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego na wyższym stanowisku w służbie cywilnej albo na stanowisku kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej