Warunki i sposób postępowania przy użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy Agencji Wywiadu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.179.1751

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 października 2003 r.
w sprawie warunków i sposobu postępowania przy użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy Agencji Wywiadu

Na podstawie art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
dostosowane do sytuacji warunki i sposób postępowania przy użyciu broni palnej,
2)
ograniczenia w zakresie użycia broni palnej,
3)
sposób dokumentowania przypadków użycia broni palnej

- przez funkcjonariusza Agencji Wywiadu, zwanego dalej "funkcjonariuszem".

1. 
Przez użycie broni palnej w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, zwanej dalej "ustawą", rozumie się oddanie strzału w kierunku osoby w celu jej obezwładnienia, po wyczerpaniu trybu postępowania określonego w § 3.
2. 
Przy podejmowaniu decyzji o użyciu broni palnej funkcjonariusz jest obowiązany postępować ze szczególną rozwagą, traktując broń palną jako szczególny i ostateczny środek przymusu bezpośredniego.
1. 
Funkcjonariusz przed użyciem broni palnej jest obowiązany:
1)
po uprzednim okrzyku "Agencja Wywiadu" wezwać osobę do zachowania zgodnego z prawem, a w szczególności do natychmiastowego porzucenia broni lub niebezpiecznego narzędzia, zaniechania ucieczki, odstąpienia od bezprawnych działań lub użycia przemocy;
2)
w razie niepodporządkowania się wezwaniom określonym w pkt 1, zagrozić użyciem broni palnej, wzywając "Stój - bo strzelam";
3)
oddać strzał ostrzegawczy w bezpiecznym kierunku, jeżeli wezwania określone w pkt 1 i 2 okażą się bezskuteczne.
2. 
Przepisów ust. 1 nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, gdy z zachowania osoby posiadającej broń lub niebezpieczne narzędzie wynika, że wszelka zwłoka groziłaby bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia ludzkiego, także w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy.
3. 
Użycie broni palnej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, musi być poprzedzone okrzykiem "Agencja Wywiadu".
4. 
Jeżeli osoba, wobec której użyto broni palnej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, na zasadach określonych w art. 26 ust. 3 ustawy, podporządkuje się poleceniom funkcjonariusza, należy zaniechać dalszego użycia broni palnej.
W przypadku wykonywania czynności służbowych przez dwóch lub więcej funkcjonariuszy decyzję o użyciu broni palnej podejmuje funkcjonariusz, któremu polecono dowodzenie lub kierowanie daną czynnością. W przypadku gdy nie ma on możliwości wydania rozkazu, decyzję o użyciu broni palnej podejmuje funkcjonariusz wykonujący daną czynność.
1. 
Jeżeli wskutek użycia broni palnej nastąpiło zranienie osoby, funkcjonariusz jest obowiązany, z zachowaniem bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz bez zbędnej zwłoki, udzielić tej osobie pierwszej pomocy przedmedycznej, a następnie spowodować zapewnienie pomocy lekarskiej.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, oraz gdy w wyniku użycia broni palnej nastąpiła śmierć człowieka albo szkoda w mieniu, funkcjonariusz jest obowiązany ponadto do:
1)
zabezpieczenia śladów na miejscu zdarzenia i niedopuszczenia na to miejsce osób postronnych;
2)
w miarę możliwości, ustalenia świadków zdarzenia.
3. 
Funkcjonariusz może odstąpić od obowiązku, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy zostanie zapewnione udzielenie pomocy przez inne właściwe podmioty, które są obowiązane udzielać pomocy zranionej osobie.
1. 
O każdym przypadku użycia broni palnej lub oddania strzału ostrzegawczego funkcjonariusz jest obowiązany niezwłocznie powiadomić dyżurnego Agencji Wywiadu, zwanego dalej "dyżurnym", oraz swojego przełożonego, jak również sporządzić w tej sprawie pisemny raport.
2. 
Dyżurny, po uzyskaniu informacji o użyciu broni palnej, jest obowiązany niezwłocznie spowodować zabezpieczenie wszelkich śladów i dowodów związanych z użyciem broni palnej oraz udzielić funkcjonariuszowi pomocy w niezbędnym zakresie.
3. 
Jeżeli w wyniku użycia broni palnej nastąpiła śmierć lub zranienie człowieka, dyżurny jest obowiązany również powiadomić niezwłocznie właściwego miejscowo prokuratora.
Raport, o którym mowa w § 6 ust. 1, powinien zawierać w szczególności:
1)
wskazanie stopnia, imienia i nazwiska funkcjonariusza;
2)
wskazanie typu i numeru seryjnego użytej broni;
3)
określenie czasu i miejsca użycia broni;
4)
dane osoby, wobec której użyto broni;
5)
szczegółowe powody użycia broni;
6)
opis działań funkcjonariusza poprzedzających użycie broni;
7)
określenie skutków użycia broni;
8)
opis sposobu udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej przez funkcjonariusza i fachowej pomocy medycznej;
9)
wskazanie innych faktów koniecznych - według funkcjonariusza - do zobrazowania zdarzenia;
10)
dane dotyczące ewentualnych świadków zdarzenia;
11)
podpis funkcjonariusza.
Do obowiązków przełożonego, o którym mowa w § 6 ust. 1, należy:
1)
zbadanie, czy użycie broni palnej nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami;
2)
niezwłoczne zawiadomienie o każdym przypadku użycia broni palnej wyższego przełożonego.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz.1188 i Nr 166, poz. 1609.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 lipca 1990 r. w sprawie warunków i sposobów postępowania przy użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 56, poz. 327), zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. Nr 74, poz. 676 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i Nr 166, poz. 1609).