Szczegółowy tryb przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.77.829

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 12 lipca 2001 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

Na podstawie art. 71 § 4 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 22, poz. 91, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 48, poz. 551, Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 63, poz. 635) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych, a w szczególności termin ukazania się w prasie ogłoszenia o przeprowadzeniu konkursu, zawartość ogłoszenia, termin składania zgłoszeń, skład i zadania komisji konkursowej, etapy konkursu oraz szczegółowe zasady oceniania kandydatów.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie,
2)
konkurs - konkurs dla kandydatów na aplikację notarialną,
3)
komisja - komisję konkursową powołaną do przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikację notarialną,
4)
rada - radę właściwej izby notarialnej,
5)
prezes - prezesa rady właściwej izby notarialnej,
6)
aplikacja - aplikację notarialną.
1.
Rada przeprowadza konkurs dla kandydatów na aplikantów notarialnych, których liczba corocznie ustalona jest przez walne zgromadzenie właściwej izby notarialnej.
2.
Rada w terminie do dnia 31 maja każdego roku zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie ogłoszenie o konkursie.
3.
Prezes rady niezwłocznie przesyła Ministrowi Sprawiedliwości tekst ogłoszenia ze wskazaniem miejsca i daty jego publikacji.
1.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
termin składania zgłoszeń,
2)
informację o liczbie miejsc na aplikacji we właściwej izbie notarialnej,
3)
informację o kwalifikacjach wymaganych od kandydatów, o których mowa w art. 11 pkt 1-3 ustawy,
4)
treść zgłoszenia,
5)
zakres materiału obowiązującego na konkursie,
6)
wysokość opłaty konkursowej.
2.
Wzór ogłoszenia o konkursie stanowi załącznik do rozporządzenia.
1.
Zgłoszenia kandydatów na aplikację przyjmowane są w terminie do dnia 30 czerwca w siedzibie rady.
2.
Za dzień złożenia zgłoszenia uważa się dzień jego wpływu do rady lub nadania w urzędzie pocztowym.
3.
Rada odrzuca zgłoszenia niespełniające wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie lub złożone po terminie.
1.
Rada przeprowadza konkurs najpóźniej w terminie do dnia 30 września.
2.
O terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu rada zawiadamia kandydata, którego zgłoszenie nie zostało odrzucone, listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, co najmniej na siedem dni przed konkursem.
3.
W trybie określonym w ust. 2 rada zawiadamia kandydata o odrzuceniu jego zgłoszenia.
1.
W celu przeprowadzenia konkursu rada powołuje komisję w składzie od trzech do pięciu osób wyłonionych spośród notariuszy właściwej izby, niebędących członkami rady.
2.
Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości.
3.
W pracach komisji w charakterze obserwatora może uczestniczyć przedstawiciel Krajowej Rady Notarialnej.
W ramach obsługi konkursu rada w szczególności:
1)
zapewnia obsługę administracyjno-techniczną komisji,
2)
przygotowuje właściwe warunki przeprowadzenia konkursu i pracy komisji,
3)
dokonuje sprawdzenia danych personalnych osób, które zgłosiły się do konkursu,
4)
przygotowuje dokumentacje do przeprowadzenia konkursu,
5)
pomaga komisji w sporządzeniu dokumentacji konkursu.
1.
W trakcie trwania konkursu przewodniczący komisji może wydawać zarządzenia o charakterze porządkowym i organizacyjnym.
2.
Komisja sprawdza tożsamość kandydata.
3.
Nieobecność kandydata podczas którejkolwiek z części konkursu, bez względu na przyczynę nieobecności, jest równoznaczna z odstąpieniem od udziału w konkursie.
4.
Podczas konkursu kandydaci nie mogą korzystać z tekstów prawniczych, komentarzy i innych pomocy naukowych oraz nie mogą posiadać telefonów komórkowych ani innych urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji.
1.
Konkurs składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Zestaw pytań do części pisemnej i ustnej na dany rok ustala rada właściwej izby notarialnej.
1.
Część pisemna trwa trzy godziny i obejmuje jednakowy dla wszystkich sprawdzian testowy.
2.
Test składa się ze 120 pytań zawierających po trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa.
3.
W trakcie części pisemnej konkursu obecni muszą być co najmniej dwaj członkowie komisji.
1.
Każdy z uczestników konkursu losuje kopertę zawierającą kartę z numerem; na karcie wpisuje swoje imię i nazwisko, a następnie zwraca ją komisji w zaklejonej kopercie zaopatrzonej w ten sam numer.
2.
Uczestnik oznacza każdą stronę pytań testowych wylosowanym numerem.
1.
Za prawidłową odpowiedź zawartą w teście pisemnym przyznaje się jeden punkt.
2.
Komisja dopuszcza do części ustnej konkursu kandydata, który w części pisemnej osiągnął nie mniej niż 90 punktów.
1.
Część ustna odbywa się w obecności wszystkich członków komisji.
2.
W trakcie części ustnej konkursu kandydaci odpowiadają na 5 pytań zawartych w zestawie wybranym w wyniku losowania.
3.
Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania uzupełniające.
1.
Odpowiedź na każde pytanie z części ustnej konkursu jest oceniana indywidualnie przez każdego z członków komisji przy zastosowaniu skali punktów od 0 do 5. Uzyskane w ten sposób punkty są sumowane.
2.
Warunkiem zaliczenia części ustnej konkursu jest uzyskanie co najmniej 75% z ogólnej ilości punktów możliwych do uzyskania w tej części.
1.
Komisja przyznaje dodatkowo do 5 punktów za wybitne wyniki w nauce osiągnięte przez kandydata w czasie studiów prawniczych oraz za znajomość języków obcych lub dziedzin prawa potwierdzoną urzędowymi dokumentami.
2.
O przyznaniu punktów, o których mowa w ust. 1, komisja decyduje większością głosów po przeprowadzeniu głosowania. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.
Punkty uzyskane z części pisemnej i części ustnej konkursu oraz punkty dodatkowe są sumowane.
4.
Komisja konkursowa stwierdza kolejność kandydatów na podstawie sumy punktów uzyskanych w części pisemnej i ustnej konkursu oraz przyznanych zgodnie z ust. 1.
1.
Z przebiegu i wyników konkursu komisja sporządza protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie komisji.
2.
W protokole zamieszcza się:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia konkursu,
2)
skład komisji i jej przewodniczącego,
3)
listę osób, które przystąpiły do konkursu,
4)
wyniki części pisemnej i ustnej ze wskazaniem, co do każdej osoby, liczby uzyskanych punktów wraz ze wskazaniem uzyskanej liczby punktów dodatkowych,
5)
listę kandydatów, którzy zostali wyłonieni w wyniku konkursu,
6)
listę osób, które odstąpiły od udziału w konkursie.
3.
Komisja najpóźniej następnego dnia po zakończeniu konkursu przekazuje protokół radzie.
Po otrzymaniu protokołu rada zawiadamia o wynikach konkursu poprzez niezwłoczne wywieszenie odpisu protokołu w siedzibie rady.
1.
Przeprowadzenie konkursu na aplikację notarialną w 2001 r. odbywa się w następujących terminach:
1)
zamieszczenie ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 - w terminie do dnia 31 sierpnia 2001 r.,
2)
przyjmowanie zgłoszeń, o których mowa w § 5 ust. 1 - w terminie do dnia 15 września 2001 r.
2.
Postępowanie konkursowe wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia toczy się na dotychczasowych zasadach.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1991 r. w sprawie określenia szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Monitor Polski Nr 17, poz. 114).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR OGŁOSZENIA O KONKURSIE

Rada Izby Notarialnej

w ......................................................

na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Dz. U. Nr 77, poz. 829) ogłasza konkurs na kandydatów na aplikację notarialną w ................. r.

I. Do konkursu może przystąpić osoba, która:

1) jest obywatelem polskim,

2) korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,

3) jest nieskazitelnego charakteru,

4) ukończyła wyższe studia prawnicze i uzyskała tytuł magistra prawa.

II. Zgłoszenie powinno zawierać:

1) podanie,

2) kwestionariusz osobowy,

3) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej,

4) odpis dyplomu albo zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów prawniczych i uzyskaniu tytułu magistra prawa,

5) inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe i dorobek w zakresie prawa oraz szczególną znajomość języków obcych, jeżeli kandydat je uzyskał,

6) adres dla korespondencji.

III. Zgłoszenie uczestnicy powinni składać w siedzibie rady.

IV. Termin składania zgłoszeń.

V. Liczba miejsc na aplikacji w danym roku.

VI. Zakres materiału obowiązującego na konkursie:

1) podstawowe wiadomości z dziedzin prawa niezbędnych przy wykonywaniu zawodu notariusza,

2) podstawowe wiadomości z dziedziny prawa administracyjnego, gospodarczego i państwowego,

3) znajomość systemu organów władzy i administracji, struktury organów wymiaru sprawiedliwości i organów samorządu notarialnego,

4) wiedza o społeczeństwie.

VII. Wysokość opłaty konkursowej.