§ 10. - Szczegółowe warunki zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.784 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 kwietnia 2017 r.
§  10. 
1. 
Tymczasowe ograniczenia lub zakazy ruchu mogą wprowadzić:
1)
Policja, Żandarmeria Wojskowa lub wojskowe organy porządkowe - w przypadku zdarzeń, w wyniku których może nastąpić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, życia lub zdrowia osób lub możliwość wystąpienia szkód materialnych w znacznym rozmiarze;
2)
zarząd drogi lub właściwe służby - w nagłym przypadku awarii urządzenia w pasie drogowym lub w jego pobliżu, w wyniku której nastąpiło zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub możliwość wystąpienia szkód materialnych.
2. 
Wprowadzając tymczasowe ograniczenia lub zakazy:
1)
organy i podmioty, o których mowa w ust. 1, wyznaczają niezbędne objazdy i bezzwłocznie powiadamiają o tym właściwy organ zarządzający ruchem oraz właściwy zarząd drogi;
2)
właściwy zarząd drogi niezwłocznie dokumentuje zmienioną organizację ruchu, określając przewidywany termin przywrócenia stanu pierwotnego, i przedstawia właściwemu organowi zarządzającemu ruchem.
3. 
Organ zarządzający ruchem w przypadkach, o których mowa w ust. 1, może:
1)
przyjąć przedstawioną organizację ruchu;
2)
zażądać wprowadzenia zmian lub usunięcia wprowadzonej organizacji ruchu;
3)
wyznaczyć termin przywrócenia pierwotnej organizacji ruchu.
4. 
Sygnalizacja świetlna może być sterowana ręcznie przez:
1)
Policję, Żandarmerię Wojskową lub wojskowe organy porządkowe - w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej, występowania zatorów na drodze lub konieczności zabezpieczenia przejazdu kolumny pojazdów uprzywilejowanych;
2)
zarząd drogi lub upoważnioną przez niego jednostkę - w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej lub konieczności konserwacji sygnalizatorów.