System rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych.
Dz.U.2023.1393 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 19 lipca 2019 r.
o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ustawa określa zasady, tryb udzielania oraz sposób obliczania wielkości pomocy publicznej z tytułu przenoszenia kosztów zakupu uprawnień do emisji w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2023 r. poz. 589) na ceny energii elektrycznej zużywanej do wytwarzania produktów w sektorach lub podsektorach energochłonnych, zwanej dalej "rekompensatami".
Do ubiegania się o rekompensaty są uprawnione podmioty wykonujące działalność w sektorze lub podsektorze energochłonnym, określonym w wykazie sektorów oraz podsektorów energochłonnych stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Zasady, tryb przyznawania oraz sposób obliczania wysokości rekompensat
Zasady, tryb przyznawania oraz sposób obliczania wysokości rekompensat
O przyznanie rekompensat może się ubiegać podmiot, który:
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x Et x AOt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
Et - wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub pod sektorów energochłonnych określony w załączniku nr 2 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
AOt - wielkość produkcji produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych
w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażoną w megagramach (Mg).
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x E x AOt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
E - wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej obliczany według następującego wzoru:
w którym poszczególne symbole oznaczają:
We - wskaźnik emisyjności dla produktu z uwzględnieniem zamienności paliw i energii elektrycznej określony w pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określającego zmienione wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021-2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2021, str. 29), zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/447";
Ep - stosunek odpowiednich emisji pośrednich określanych dla każdego z produktów w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, do sumy wszystkich emisji bezpośrednich i odpowiednich emisji pośrednich obliczonych zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2019/331;
1e - przeciętną wartość intensywności emisji w wysokości 0,376 megagrama dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
AOt - wielkość produkcji produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych
w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażoną w megagramach (Mg).
Amaxt = Ait x Ct x Pt-1 x EFt x BECt,
w którym poszczególne symbole oznaczają:
Amaxt - wysokość rekompensat dla instalacji;
Ait - intensywność pomocy wyrażoną jako ułamek 0,75;
Ct - wskaźnik emisji dwutlenku węgla (CO2) w wysokości 0,81 megagramów dwutlenku węgla na megawatogodzinę (Mg CO2/MWh);
Pt-1 - terminową cenę uprawnień do emisji dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
EFt - wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub podsektorów energochłonnych w wysokości określonej w załączniku nr 3 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty;
BECt - zużycie energii elektrycznej do wytworzenia produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażone w megawatogodzinach (MWh).
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, z późn. zm.) oświadczam, że:
- dane zawarte we wniosku i załącznikach do niego o przyznanie rekompensat są zgodne z prawdą;
- znane mi są i spełniam warunki uprawniające do przyznania rekompensat wynikające z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, z późn. zm.) oświadczam, że informacja o wysokości wartości dodanej brutto w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, jest zgodna z prawdą."; klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
- mając na uwadze konieczność zapewnienia przyznawania rekompensat na podstawie rzetelnych i wiarygodnych informacji oraz dokumentów.
Rekompensaty przyznane:
- podlegają zwrotowi.
Zwrotowi podlega kwota rekompensat przyznanych podmiotowi, który nie wykonał obowiązku, o którym mowa w art. 12a ust. 1, bezpodstawnie pobranych rekompensat lub część rekompensat przekraczająca należną kwotę, wraz z odsetkami obliczonymi z zastosowaniem stopy zwrotu pomocy określonej zgodnie z rozdziałem V rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.) w przeliczeniu na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dzień wydania decyzji, począwszy od dnia przekazania rekompensat na rachunek bankowy podmiotu, który otrzymał rekompensaty.
Prezes URE wydaje decyzję w sprawie zwrotu rekompensat określającą kwotę podlegającą zwrotowi. Rekompensaty zwracane są na rachunek Banku w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja Prezesa URE stała się prawomocna.
Do egzekucji zwrotu rekompensat stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.).
Postępowanie w sprawie zwrotu rekompensat nie może zostać wszczęte, jeżeli od dnia zaistnienia przesłanki, o której mowa w art. 13, upłynęło 5 lat.
Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji
Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji
Środki Funduszu przeznacza się na:
Minister właściwy do spraw gospodarki może powierzyć Bankowi, w drodze umowy, inne czynności związane z obsługą Funduszu.
Kary pieniężne
Kary pieniężne
Przepisy zmieniające, dostosowujące i przejściowe oraz przepis końcowy
Przepisy zmieniające, dostosowujące i przejściowe oraz przepis końcowy
W ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) w art. 49 po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2538 oraz z 2019 r. poz. 412, 1210 i 1495) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Plan finansowy Funduszu na rok 2020 sporządza się w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ SEKTORÓW I PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
WYKAZ SEKTORÓW I PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
Lp. | PKD 2007 / PKWiU 2015 | Opis |
1 | 14.11 | Produkcja odzieży skórzanej |
2 | 24.42 | Produkcja aluminium |
3 | 20.13 | Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych |
4 | 24.43 | Produkcja ołowiu, cynku i cyny |
5 | 17.11 | Produkcja masy włóknistej |
6 | 17.12 | Produkcja papieru i tektury |
7 | 24.10 | Produkcja surówki żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych |
8 | 19.20 | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej |
9 | 24.44 | Produkcja miedzi |
10 | 24.45 | Produkcja pozostałych metali nieżelaznych |
11 | 20.16.40.15 | Glikole polietylenowe oraz pozostałe alkohole polieterowe, w formach podstawowych |
12 | 24.51 | Wszystkie kategorie produktu w sektorze odlewnictwa żeliwa |
13 | Następujące podsektory w ramach sektora włókna szklanego (23.14): | |
23.14.12.20 23.14.12.40 | Maty z włókna szklanego Woale z włókna szklanego | |
14 | Następujące podsektory w ramach sektora gazów przemysłowych (20.11): | |
20.11.11.50 20.11.12.90 | Wodór Nieorganiczne związki tlenowe niemetali |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WSKAŹNIK EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA REZERWOWEJ ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
WSKAŹNIK EFEKTYWNOŚCI ZUŻYCIA REZERWOWEJ ENERGII ELEKTRYCZNEJ W ODNIESIENIU DO PRODUKTÓW Z SEKTORÓW LUB PODSEKTORÓW ENERGOCHŁONNYCH
Wartość wskaźnika efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej w poszczególnych latach | |||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
80% | 79,128% | 78,266% | 77,412% | 76,569% | 75,734% | 74,909% | 74,092% | 73,284% | 72,486% |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (4)
- Czy pomoc dla sektora energochłonnego generuje przychód?
- Czy rekompensata z ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych podlega opodatkowaniu VAT?
- Czy pomoc uzyskana z programu rządowego "Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r." jest zwolniona z CIT?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (14)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (2)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (4)
- Wniosek o przyznanie rekompensat oraz zakres opinii sporządzanej przez weryfikatora.
- Wzór sprawozdania potwierdzającego wykonanie obowiązku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych lub poprawy efektywności energetycznej.
- Wniosek o przyznanie rekompensat oraz zakres opinii sporządzanej przez weryfikatora.