Rozdział 3 - Przepisy przejściowe i końcowe - Świadectwa, dyplomy państwowe i inne druki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1700

Akt utracił moc
Wersja od: 6 października 2022 r.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe i końcowe

§  30. 
Ilekroć w niniejszym rozdziale oraz załącznikach do rozporządzenia jest mowa o:
1)
dotychczasowym gimnazjum dla dorosłych - należy przez to rozumieć klasy dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych prowadzone w szkole innego typu;
2)
dotychczasowym trzyletnim liceum ogólnokształcącym - należy przez to rozumieć klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego prowadzone w czteroletnim liceum ogólnokształcącym;
3)
dotychczasowym czteroletnim technikum - należy przez to rozumieć klasy dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzone w pięcioletnim technikum;
4)
dotychczasowej zasadniczej szkole zawodowej - należy przez to rozumieć klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzone w branżowej szkole I stopnia;
5)
dotychczasowej szkole ponadgimnazjalnej - należy przez to rozumieć dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące, dotychczasowe czteroletnie technikum i dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową;
6)
egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie - należy przez to rozumieć egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, o którym mowa w art. 302a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287) i art. 130 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287);
7)
klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - należy przez to rozumieć klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa odpowiednio w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., albo art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, i 1681), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r.;
8)
podstawie programowej kształcenia w zawodach - należy przez to rozumieć podstawę programową kształcenia w zawodach, o której mowa odpowiednio w art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., albo art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r.
§  31. 
1. 
Równoważność świadectwa ukończenia szkoły lub dyplomu ukończenia szkoły, wydanego przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, które nie określają poziomu wykształcenia absolwenta, ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły, po stwierdzeniu porównywalności programu nauczania ukończonej szkoły z podstawą programową jednego z typów szkół, potwierdza kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej, na jej pisemny wniosek i po przedstawieniu oryginału świadectwa lub dyplomu.
2. 
Potwierdzeniem równoważności świadectwa lub dyplomu ze świadectwem lub dyplomem ukończenia odpowiedniego typu szkoły jest zaświadczenie określające nazwę ukończonej szkoły, datę i miejsce wydania świadectwa lub dyplomu, imię (imiona) i nazwisko oraz datę urodzenia osoby, dla której świadectwo lub dyplom wydano, oraz stwierdzające równoważność ze świadectwem lub dyplomem ukończenia szkoły odpowiedniego typu. Zaświadczenie opatruje się odciskiem pieczęci urzędowej kuratorium oświaty, datą wydania oraz oznacza numerem sprawy.
3. 
Nie pobiera się opłat za stwierdzenie równoważności, o której mowa w ust. 1.
§  32. 
1. 
Przepisy § 3 ust. 2, 9 i 10, § 10, § 17, § 18, § 22-25 oraz § 26 ust. 1-4 i 6-11 stosuje się odpowiednio do dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych i dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej.
2.  42
 Do świadectw, arkuszy i zaświadczeń oraz wzorów druków świadectw, arkuszy i zaświadczeń, o których mowa w § 33 ust. 3, stosuje się odpowiednio § 4 ust. 1,2 i 4, § 5 ust. 1, § 6, § 7, § 8 ust. 1-7, 9 i 10, § 10, § 17-19, § 20 ust. 1-3, § 21 ust. 3, § 22, § 23, § 24 ust. 1-11, § 25 i § 27-29.
3. 
Do świadectw, arkuszy, indeksów, legitymacji, aneksów, dyplomów i zaświadczeń niewymienionych w § 2 ust. 3 i 4 oraz § 33 ust. 3 wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio § 22, § 23, § 24 ust. 1-11, § 25-29.
§  33. 
1. 
Informacje ogólne dotyczące wydawania druków, o których mowa w ust. 3, zawiera załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Wykaz wzorów druków, o których mowa w ust. 3, zawiera załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3.  43
 Świadectwa szkolne promocyjne, świadectwa ukończenia szkoły i arkusze ocen dla słuchaczy dotychczasowych gimnazjów dla dorosłych i uczniów dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych, świadectwa szkolne promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, świadectwa ukończenia szkoły dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, arkusze ocen dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, uczniów branżowych szkół I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego, zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, świadectwo ukończenia gimnazjum dla osób kończących dotychczasowe gimnazjum na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego dla osób kończących dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectwo dojrzałości wydawane po zdaniu egzaminu maturalnego przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2009/2010 oraz świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie wydaje się na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  34. 
1. 
Świadectwa szkolne promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły, o których mowa w § 33 ust. 3, oraz legitymacje szkolne, e-legitymacje szkolne i mLegitymacje szkolne, o których mowa w § 2 ust. 4, wydają odpowiednio szkoły publiczne i niepubliczne: dotychczasowe gimnazja dla dorosłych, licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, branżowe szkoły II stopnia, szkoły policealne oraz placówki kształcenia ustawicznego.
2. 
Na świadectwie ukończenia dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, arkuszu ocen, legitymacji szkolnej, e-legitymacji szkolnej i mLegitymacji szkolnej w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy gimnazjum wpisuje się nazwę dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, do którego uczęszczał słuchacz.
3. 
Na świadectwie ukończenia dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, arkuszu ocen, legitymacji szkolnej, e-legitymacji szkolnej i mLegitymacji szkolnej w miejscu przeznaczonym na wpisanie nazwy zasadniczej szkoły zawodowej wpisuje się nazwę dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, do której uczęszczał uczeń.
4.  44
 Świadectwo ukończenia dotychczasowego gimnazjum i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych przeprowadzanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, świadectwo dojrzałości oraz świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, o których mowa w § 33 ust. 3, wydają okręgowe komisje egzaminacyjne.
§  35. 
Na drukach, o których mowa w § 33 ust. 3, oraz na legitymacjach szkolnych, o których mowa w § 2 ust. 4, w miejscu przeznaczonym we wzorze na podpis lub dane dyrektora, w przypadku:
1)
dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej - podpis składa lub wpisuje się dane dyrektora branżowej szkoły I stopnia, w którą dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa została przekształcona;
2) 45
 dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego - podpis składa lub wpisuje się dane dyrektora czteroletniego liceum ogólnokształcącego, w które dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące zostało przekształcone;
3)
dotychczasowego czteroletniego technikum - podpis składa lub wpisuje się dane dyrektora pięcioletniego technikum, w które dotychczasowe czteroletnie technikum zostało przekształcone;
4)
dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych - podpis składa lub wpisuje się dane dyrektora gimnazjum dla dorosłych albo dyrektora szkoły dla dorosłych innego typu, do której dotychczasowe gimnazjum dla dorosłych zostało włączone lub w którą zostało przekształcone.
§  36. 
1. 
Dotychczasowe gimnazjum dla dorosłych, czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, branżowa szkoła I stopnia, branżowa szkoła II stopnia i szkoła policealna prowadzi imienną ewidencję wydanych odpowiednio:
1)
świadectw ukończenia szkoły oraz świadectw dojrzałości i zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego, o których mowa w § 33 ust. 3, przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną, a także duplikatów tych świadectw ukończenia szkoły;
2) 46
 aneksów do świadectw dojrzałości i zaświadczeń o wynikach egzaminu maturalnego przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną, o których mowa w § 2 ust. 3, oraz świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, o których mowa w § 33 ust. 3, przekazywanych szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną;
3)
legitymacji szkolnych, e-legitymacji szkolnych i mLegitymacji szkolnych, o których mowa w § 2 ust. 4, a także duplikatów tych dokumentów.
2.  47
 Ewidencja, o której mowa w ust. 1, zawiera: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL ucznia albo absolwenta, numer wydanego dokumentu, datę odbioru dokumentu oraz podpis ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument.
3.  48
 Placówka kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego, w których przeprowadzono egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, lub pracodawca, u którego przeprowadzono egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie przekazywanych przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ewidencja zawiera: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL ucznia albo absolwenta, numer wydanego dokumentu, datę odbioru dokumentu oraz podpis ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument.
4.  49
 Okręgowa komisja egzaminacyjna prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw ukończenia gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, świadectw dojrzałości, świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i zaświadczeń, o których mowa w § 33 ust. 3, a także duplikatów tych dokumentów.
5. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 4, zawiera: imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL osoby, której wystawiono dokument, numer wydanego dokumentu, a także:
1)
w przypadku świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego - nazwę i adres szkoły, do której przekazano dokument;
2) 50
 w przypadku świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie przekazywanego do szkoły, placówki kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia zawodowego lub pracodawcy, o których mowa w ust. 3 - nazwę i adres odpowiednio szkoły, placówki lub centrum, do którego przekazano dokument, albo nazwę i adres pracodawcy, do którego przekazano dokument;
3) 51
 w przypadku świadectw ukończenia gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, a także zaświadczeń o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, wydawanych osobom przystępującym do egzaminów zgodnie z przepisami w sprawie egzaminów eksternistycznych oraz duplikatów tych dokumentów - datę odbioru dokumentu oraz podpis osoby, która otrzymała dokument, albo zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej, jeżeli dokument przesłano za pośrednictwem operatora pocztowego.
6. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, jest prowadzona w postaci elektronicznej bazy danych.
7. 
W odniesieniu do dokumentów wymienionych w ust. 1, 3 i 4, w przypadkach, o których mowa odpowiednio w § 17 ust. 8, § 22 ust. 4, § 23 ust. 1 i § 26 ust. 6 i 7, w ewidencjach, o których mowa odpowiednio w ust. 1, 3 i 4:
1)
wpisuje się adnotację o zniszczeniu dokumentu, który podlegał zwrotowi;
2) 52
 nadaje się nowy numer wydanego dokumentu lub jego duplikatu oraz wpisuje się datę odbioru dokumentu lub jego duplikatu; ewidencja zawiera:
a)
w przypadku ewidencji, o której mowa w ust. 2 i 3 - podpis ucznia albo absolwenta lub rodziców niepełnoletniego ucznia albo rodziców niepełnoletniego absolwenta, którzy odebrali dokument lub jego duplikat,
b) 53
 w przypadku ewidencji, o której mowa w ust. 5 pkt 3 - podpis osoby, która otrzymała dokument lub jego duplikat, albo zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej, jeżeli dokument lub jego duplikat przesłano za pośrednictwem operatora pocztowego.
8.  54
 (uchylony).
§  37. 
1. 
Słuchacz dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych, który w roku szkolnym 2019/2020 przystąpi do egzaminu gimnazjalnego, otrzymuje zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego na druku według wzoru nr 72a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
2. 
Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie dokumentacji egzaminu gimnazjalnego.
3. 
Zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego wypełnia się i drukuje z pominięciem zawartych we wzorze zaświadczenia:
1)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: numeru zaświadczenia, imienia (imion) i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, numeru PESEL słuchacza, wyników uzyskanych z danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, miejscowości i daty, kodu oraz linii przerywanej oznaczającej miejsce, w którym drukuje się wizerunek pieczęci i podpisu dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej; w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
2)
wyrazów "imię (imiona) i nazwisko", "miejscowość" oraz "pieczęć i podpis dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej";
3)
linii przerywanych w wyrazach "przystąpił ..." i "uzyskał ..."; w przypadku uczennicy w miejscu linii przerywanych wpisuje się "a";
4)
oznaczenia miejsca, w którym umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
4. 
Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol "G" oznaczający zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  38. 
1. 
Osoba, która zdała egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, otrzymuje świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie.
2. 
Na świadectwie potwierdzającym kwalifikację w zawodzie wpisuje się: nazwę kwalifikacji zgodnie z odpowiednią klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego i oznaczenie kwalifikacji zgodnie z odpowiednią podstawą programową kształcenia w zawodach, nazwę i symbol cyfrowy zawodu lub zawodów, w których została wyodrębniona dana kwalifikacja zgodnie z odpowiednią klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
3. 
W przypadku gdy egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, zdała osoba kształcąca się w zawodzie nieumieszczonym w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w którym kształcenie realizowane jest w oparciu o zgodę ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o której mowa w art. 45 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, na świadectwie potwierdzającym kwalifikację w zawodzie wpisuje się:
1)
nazwę kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie - w przypadku gdy kwalifikacja nie jest określona w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
2)
oznaczenie i nazwę kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie - w przypadku gdy kwalifikacja jest określona w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
3)
nazwę zawodu, w którym została wyodrębniona dana kwalifikacja - w przypadku gdy zawód nie jest określony w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
4)
nazwę i symbol cyfrowy zawodu lub zawodów, w których została wyodrębniona dana kwalifikacja zgodnie z odpowiednią klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego - w przypadku gdy zawód jest określony w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, na świadectwie potwierdzającym kwalifikację w zawodzie, po nazwie kwalifikacji wpisuje się informację: "(Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie nieokreślonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w którym nauczanie było realizowane jako eksperyment pedagogiczny na podstawie zgody wyrażonej w decyzji Ministra Edukacji Narodowej z dnia ...; znak ...)".
§  39. 
1.  55
 (uchylony).
2.  56
 (uchylony).
3.  57
 (uchylony).
4.  58
 (uchylony).
5. 
Absolwentom szkół, o których mowa w art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, art. 282 ust. 2 i art. 283 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, którzy w danym roku szkolnym otrzymali świadectwo ukończenia tej szkoły oraz świadectwo potwierdzające ostatnią kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie, w którym kształci ta szkoła, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydaje się na podstawie przekazanego przez dyrektora tej szkoły do okręgowej komisji egzaminacyjnej wykazu absolwentów w danym roku szkolnym, zawierającego imiona i nazwiska absolwentów oraz ich numery PESEL, wraz z informacją o posiadanych przez absolwenta świadectwach potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, uzyskanych w trakcie kształcenia w szkole.
6.  59
 W przypadku absolwentów, o których mowa w ust. 5, posiadających świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie lub świadectwo czeladnicze nieuzyskane w trakcie kształcenia w danej szkole, dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydaje się na wniosek tego absolwenta. Przepis § 14a ust. 4 stosuje się.
7. 
Wykaz, o którym mowa w ust. 5, dyrektor szkoły przekazuje okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie 7 dni od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
8.  60
 (uchylony).
9.  61
 (uchylony).
10.  62
 Przepisy ust. 5 i 7 stosuje się również do absolwentów szkół realizujących kształcenie w zawodzie nieumieszczonym w odpowiedniej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, na podstawie zgody wyrażonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, o której mowa w art. 45 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
§  40.  63
 (uchylony).
§  41. 
1.  64
 Świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie wydawane przez okręgowe komisje egzaminacyjne są wypełniane w postaci elektronicznej oraz drukowane. Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie można drukować łącznie z wizerunkiem pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej oraz pieczęci i podpisu dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.
2. 
Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie wypełnia się i drukuje z pominięciem zawartych we wzorze świadectwa:
1)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: imienia (imion) i nazwiska, daty urodzenia, numeru PESEL osoby, która zdała egzamin, nazwy i oznaczenia kwalifikacji, nazwy i symbolu cyfrowego zawodu lub zawodów, w których została wyodrębniona kwalifikacja, wyniku uzyskanego z części pisemnej i części praktycznej egzaminu, miejscowości i daty, numeru świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie oraz linii przerywanej oznaczającej miejsce, w którym drukuje się wizerunek pieczęci i podpisu dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej; w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
2)
wyrazów "imię (imiona) i nazwisko", "miejscowość" oraz "pieczęć i podpis dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej";
3)
linii przerywanych w wyrazach "zdał ..." i "uzyskał ..."; w przypadku zdającej w miejscu linii przerywanych wpisuje się "a";
4)
linii przerywanej w wyrazie "zawod..."; w przypadku kwalifikacji wyodrębnionej w jednym zawodzie w miejscu linii przerywanej wpisuje się "zie", a w przypadku kwalifikacji wyodrębnionej w więcej niż jednym zawodzie wpisuje się "ach";
5)
oznaczenia miejsca, w którym umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
3.  65
 (uchylony).
4.  66
 (uchylony).
§  42.  67
 Na świadectwie potwierdzającym kwalifikację w zawodzie okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol "K" - oznaczający świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  43.  68
 (uchylony).
§  44. 
Świadectwo szkolne promocyjne szkoły podstawowej od roku szkolnego 2019/2020:
1)
na druku według wzoru nr 1 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas I-III szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2)
na druku według wzoru nr 2 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas I-III szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie szkoły podstawowej;
3)
na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 4 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy IV-VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
4)
na druku według wzoru nr 5 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klasy VII oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży;
5)
na druku według wzoru nr 6 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do klas I-VII szkoły podstawowej;
6)
na druku według wzoru nr 7 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom klas IV-VII szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie szkoły podstawowej.
§  45. 
Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej od roku szkolnego 2019/2020:
1)
na druku według wzoru odpowiednio nr 8 lub 9 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży;
2)
na druku według wzoru nr 8 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom szkoły podstawowej dla dorosłych;
3)
na druku według wzoru nr 10 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom oddziałów przysposabiających do pracy organizowanych w szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży;
4)
na druku według wzoru nr 11 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczających do szkoły podstawowej;
5)
na druku według wzoru nr 12 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom szkół podstawowych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, szkół podstawowych w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie szkoły podstawowej oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie szkoły podstawowej.
§  46. 
Świadectwo ukończenia gimnazjum w roku szkolnym 2019/2020 na druku według wzoru nr 16b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych.
§  47. 
W przypadku zwolnienia słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych z realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum i w arkuszu ocen, w wierszu przeznaczonym na wpisanie tematu projektu edukacyjnego, wpisuje się wyraz odpowiednio "zwolniony" albo "zwolniona".
§  48. 
Świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej w roku szkolnym 2019/2020 wydaje się uczniom dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej na druku według wzoru odpowiednio nr 23a lub 24a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  49. 
1.  69
 Świadectwo szkolne promocyjne branżowej szkoły I stopnia w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 na druku według wzoru odpowiednio nr 23b lub 24b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum.
2. 
Świadectwo szkolne promocyjne branżowej szkoły I stopnia od roku szkolnego 2019/2020 na druku według wzoru odpowiednio nr 23 lub 24 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  50. 
1.  70
 Świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia wiatach szkolnych 2019/2020-2022/2023 na druku według wzoru odpowiednio nr 25b lub 26b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum.
2. 
Świadectwo ukończenia branżowej szkoły I stopnia od roku szkolnego 2019/2020 wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 25 lub 26 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia uczniom branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  51. 
Świadectwo ukończenia branżowej szkoły II stopnia:
1)
w latach szkolnych 2021/2022-2023/2024 na druku według wzoru nr 26a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum;
2)
od roku szkolnego 2023/2024 na druku według wzoru nr 27 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom branżowej szkoły II stopnia, którzy realizowali ramowy plan nauczania dla branżowej szkoły I stopnia przeznaczony dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej.
§  52. 
Świadectwo szkolne promocyjne liceum ogólnokształcącego:
1)
w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 27a lub 28a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 29 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania,
c)
na druku według wzoru nr 15 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia dla uczniów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum;
2)
od roku szkolnego 2019/2020:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 13 lub 14 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 15 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum.
§  53. 
Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego:
1)
w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 30a lub 31a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 30a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, realizujących uzupełniający plan nauczania,
d)
na druku według wzoru nr 18 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia dla uczniów dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum;
2)
od roku szkolnego 2022/2023:
a)
na druku według wzoru odpowiednio nr 16 lub 17 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży,
b)
na druku według wzoru nr 16 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się słuchaczom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
c)
na druku według wzoru nr 18 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom liceów ogólnokształcących przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, liceów ogólnokształcących w Polsce oraz szkół polskich, realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie liceum oraz plan nauczania uzupełniającego w zakresie liceum.
§  54. 
Świadectwo promocyjne technikum:
1)
w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 na druku według wzoru odpowiednio nr 37a lub 38a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum;
2)
od roku szkolnego 2019/2020 na druku według wzoru odpowiednio nr 19 lub 20 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom pięcioletniego technikum.
§  55. 
Świadectwo ukończenia technikum:
1)
w latach szkolnych 2019/2020-2022/2023 na druku według wzoru odpowiednio nr 39a lub 40a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia wydaje się uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum;
2)
od roku szkolnego 2023/2024 na druku według wzoru odpowiednio nr 21 lub 22 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się uczniom pięcioletniego technikum.
§  56. 
Świadectwo szkolne promocyjne szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy od roku szkolnego 2019/2020 wydaje się na druku według wzoru nr 28 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  57. 
Świadectwo ukończenia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy od roku szkolnego 2019/2020 wydaje się na druku według wzoru nr 29 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  58. 
Świadectwo ukończenia szkoły policealnej od roku szkolnego 2019/2020 wydaje się na druku według wzoru nr 30 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  59. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom szkół podstawowych są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
2. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 33 lub 44 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom klas I szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
3. 
W latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 33 lub 44 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas IV szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
4. 
W roku szkolnym 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 53b lub 63m określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia dołącza się do dotychczas prowadzonego arkusza ocen uczniów klas VII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży i prowadzi w następnym roku szkolnym również w klasie VIII szkoły podstawowej.
5.  71
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży do innej szkoły tego samego typu arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 53c lub 63n określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
6. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 35 lub 46 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, uczęszczającym do klasy I szkoły podstawowej i prowadzi w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
7. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen na druku według wzoru odpowiednio nr 43 lub 54 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi słuchaczom szkoły podstawowej dla dorosłych.
8. 
Arkusze ocen dołączone zgodnie z ust. 3 i 4 stają się integralną częścią dotychczasowych arkuszy ocen założonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r.
§  60. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., słuchaczom dotychczasowego gimnazjum są prowadzone do czasu zakończenia przez tych słuchaczy kształcenia w tych szkołach.
2. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych do innej szkoły arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 63a lub 63k określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  61. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tej szkole.
2. 
W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 ucznia dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej do innej szkoły arkusz ocen zakłada się według wzoru odpowiednio nr 61a lub 63i określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  62. 
1. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 58a i 63g określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia zakłada się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży.
2. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 63a i 63k określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia zakłada się uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
3. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży oraz dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
4.  72
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego do innej szkoły tego samego typu arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio:
1)
nr 58a lub 63g określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży;
2)
nr 43 lub 54 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
5. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 37 lub 48 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla młodzieży.
6. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 43 lub 54 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się słuchaczom czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
§  63. 
1. 
Uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum, którzy rozpoczęli kształcenie od roku szkolnego 2019/2020, zakłada się arkusze ocen według wzoru odpowiednio 39 lub 50 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia
2. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom dotychczasowego czteroletniego technikum są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
3.  73
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020-2022/2023:
1)
ucznia, o którym mowa w ust. 1, do innej szkoły tego samego typu, arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 39 lub 50 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
ucznia, o którym mowa w ust. 2, do innej szkoły tego samego typu, arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 60a lub 63h określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
4. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 39 lub 50 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom pięcioletniego technikum.
5.  74
 W arkuszu ocen ucznia dotychczasowego czteroletniego technikum założonego według wzoru odpowiednio nr 39 lub 50 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia w części "Obowiązkowe zajęcia edukacyjne" na kolejnej wolnej pozycji wpisuje się zajęcia "Wiedza o kulturze".
§  64. 
1. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 40 lub 51 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się uczniom branżowej szkoły I stopnia.
2. 
W przypadku uczniów branżowej szkoły I stopnia będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum w arkuszu ocen, o którym mowa w ust. 1, w części "Obowiązkowe zajęcia edukacyjne" na kolejnej wolnej pozycji wpisuje się zajęcia "Edukacja dla bezpieczeństwa".
3. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom branżowej szkoły I stopnia będącym absolwentami dotychczasowego gimnazjum są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tej szkole.
4.  75
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 ucznia branżowej szkoły I stopnia będącego absolwentem dotychczasowego gimnazjum do innej szkoły tego samego typu, który rozpoczął kształcenie w branżowej szkole I stopnia przed dniem 1 września 2019 r., arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 62a lub 63j określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
§  65. 
Od roku szkolnego 2020/2021 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 41 lub 52 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się słuchaczom branżowej szkoły II stopnia.
§  66. 
1. 
Dotychczasowe arkusze ocen założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy są prowadzone do czasu zakończenia przez tych uczniów kształcenia w tych szkołach.
2. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 36 lub 47 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi uczniom szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.
3.  76
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy do innej szkoły tego samego typu, arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 36 lub 47 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  67. 
1. 
Dotychczasowe arkusze założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom dotychczasowych szkół policealnych dla młodzieży oraz słuchaczom dotychczasowych szkół policealnych dla dorosłych są prowadzone do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia albo słuchacza w tej szkole.
2.  77
 W przypadku przejścia w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 ucznia dotychczasowej szkoły policealnej dla młodzieży lub słuchacza dotychczasowej szkoły policealnej dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu, arkusz ocen zakłada się na druku według wzoru odpowiednio nr 42 lub 53 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 42 lub 53 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi słuchaczom szkoły policealnej.
§  68. 
1. 
Dotychczasowe arkusze założone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., uczniom dotychczasowych szkolnych punktów konsultacyjnych są prowadzone do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia w szkole polskiej.
2. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 34 lub 45 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi uczniom szkół polskich realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie szkoły podstawowej.
3. 
Od roku szkolnego 2019/2020 arkusze ocen według wzoru odpowiednio nr 38 lub 49 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia zakłada się i prowadzi uczniom szkół polskich realizujących program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie liceum.
§  69. 
1. 
Dotychczasowe indeksy wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., zachowują ważność i są wypełnianie do czasu zakończenia kształcenia przez ucznia albo słuchacza w danej szkole.
2.  78
 W przypadku przejścia:
1)
w roku szkolnym 2019/2020 słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu,
2)
w latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcące szkoły dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu

- indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 31 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

3.  79
 W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 i w latach następnych ucznia dotychczasowej szkoły policealnej dla młodzieży oraz słuchacza dotychczasowej szkoły policealnej dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu indeks jest wydawany na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Od roku szkolnego 2019/2020 indeksy dla słuchaczy:
1)
szkoły podstawowej dla dorosłych,
2)
dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
3)
czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych

- są wydawane na druku według wzoru nr 31 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

5. 
Od roku szkolnego 2019/2020 indeksy dla słuchaczy szkoły policealnej są wydawane na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Od roku szkolnego 2020/2021 indeksy dla słuchaczy branżowej szkoły II stopnia są wydawane na druku według wzoru nr 32 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  70. 
Zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty:
1)
przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 wydaje się w tych latach szkolnych na druku według wzoru nr 55 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2021/2022 wydaje się od tego roku szkolnego na druku według wzoru nr 56 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  71. 
1. 
Osoby, które:
1)
od dnia 1 października 2019 r. ukończą ośmioletnią szkołę podstawową na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania ośmioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych otrzymują świadectwo ukończenia szkoły podstawowej na druku według wzoru nr 59 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
2)
do dnia 31 października 2019 r. ukończą dotychczasowe gimnazjum na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych otrzymują świadectwo ukończenia gimnazjum na druku według wzoru nr 74a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
3)
do dnia 28 lutego 2023 r. ukończą dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na druku według wzoru nr 75a określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
4)
od dnia 1 października 2023 r. ukończą czteroletnie liceum ogólnokształcące na podstawie egzaminów eksternistycznych z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania czteroletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych otrzymują świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na druku według wzoru nr 60 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
5)
do dnia 29 lutego 2020 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej na druku według wzoru nr 72b określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
6)
od dnia 1 października 2020 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia na druku według wzoru nr 57 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
7)
od dnia 1 października 2022 r. zdadzą egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia otrzymują zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia na druku według wzoru nr 58 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Świadectwa ukończenia gimnazjum i liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, oraz zaświadczenia o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, wydaje się na podstawie dokumentacji tych egzaminów eksternistycznych.
3. 
Na świadectwie i zaświadczeniu, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 5, okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol oznaczający odpowiednio:
a)
"N" - świadectwo ukończenia gimnazjum,
b)
"L" - świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego,
c)
"S" - zaświadczenie o zdaniu egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  72. 
1. 
Od roku szkolnego 2019/2020 zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego dla absolwentów, którzy posiadają świadectwo dojrzałości wydane po zdaniu egzaminu dojrzałości przeprowadzanego dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich, wydaje się na druku według wzoru nr 61 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Świadectwo dojrzałości na druku według wzoru nr 62 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia wydaje się:
1)
w latach szkolnych 2019/2020-2027/2028 - absolwentom, którzy zdali egzamin maturalny przeprowadzany na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2014/2015;
2)
w latach szkolnych 2021/2022-2028/2029 absolwentom branżowej szkoły II stopnia, o których mowa w art. 127 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw;
3)
od roku szkolnego 2022/2023 absolwentom, którzy zdali egzamin maturalny przeprowadzany na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2022/2023.
3. 
W roku szkolnym 2019/2020 świadectwo dojrzałości wydawane po zdaniu egzaminu maturalnego przeprowadzanego na warunkach i w sposób obowiązujący od roku szkolnego 2009/2010 wydaje się na druku według wzoru nr 77 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
4. 
Od roku szkolnego 2019/2020 aneks do świadectwa dojrzałości wydaje się na druku według wzoru nr 63 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Na świadectwie dojrzałości, o którym mowa w ust. 3, okręgowa komisja egzaminacyjna drukuje numer, wykonany materiałami drukarskimi koloru czarnego, na który składa się:
1)
jednoliterowy symbol "M" oznaczający świadectwo dojrzałości,
2)
ośmiocyfrowy numer, w którym pierwsza cyfra oznacza numer okręgowej komisji egzaminacyjnej,
3)
dwucyfrowe oznaczenie roku

- które są oddzielone znakiem "/".

§  73. 
1. 
W latach szkolnych 2019/2020-2027/2028 świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 78, 79, 80 lub 81 określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
2.  80
 (uchylony).
3.  81
 (uchylony).
4.  82
 (uchylony).
5. 
Od roku szkolnego 2019/2020 certyfikaty kwalifikacji zawodowej po zdaniu egzaminu zawodowego wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 64, 65, 66 lub 67 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. 
Od roku szkolnego 2019/2020 dyplomy zawodowe wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 68, 69, 70 lub 71 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
7. 
Od roku szkolnego 2019/2020 suplement do dyplomu zawodowego wydaje się na druku według wzoru nr 72 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
8.  83
 Od dnia 1 sierpnia 2021 r. dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe wydaje się na druku według wzoru odpowiednio nr 71a, 71b, 71c lub 71d określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
9.  84
 Od dnia 1 sierpnia 2021 r. suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, o którym mowa w § 14b, wydaje się na druku według wzoru nr 72a określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  74. 
Od roku szkolnego 2019/2020 zaświadczenie o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się na druku według wzoru nr 73 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  75. 
1. 
Od roku szkolnego 2019/2020 zaświadczenie o zawodzie wydaje się na druku według wzoru nr 76 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Dotychczasowe zaświadczenia wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie § 3 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. poz. 939 i 2011) zachowują moc.
§  76. 
1. 
Od roku szkolnego 2019/2020 zaświadczenie o przebiegu nauczania wydaje się na druku według wzoru nr 77 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Dotychczasowe zaświadczenia o przebiegu nauczania wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują moc.
§  77. 
Od roku szkolnego 2019/2020 informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na druku według wzoru nr 74 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  78. 
1. 
Legitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych, w tym e-legitymacje dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, e-legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych oraz mLegitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2019 r., zachowują ważność do czasu odpowiednio zakończenia przez ucznia kształcenia w danej szkole albo zakończenia przez dziecko niepełnosprawne wychowania przedszkolnego.
2.  85
 W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 i w latach następnych:
1)
ucznia dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dzieci i młodzieży do innej szkoły tego samego typu,
2)
ucznia dotychczasowego czteroletniego technikum do innej szkoły tego samego typu

- legitymacja szkolna albo e-legitymacja szkolna jest wydawana na druku według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku ucznia niepełnosprawnego według wzoru odpowiednio nr 3 lub 8 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

3.  86
 W przypadku przejścia w roku szkolnym 2019/2020 i w latach następnych:
1)
słuchacza dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu,
2)
słuchacza dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych do innej szkoły tego samego typu

- legitymacja szkolna lub e-legitymacja szkolna jest wydawana na druku według wzoru odpowiednio nr 2 lub 7 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku słuchacza niepełnosprawnego według wzoru odpowiednio nr 4 lub 9 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

4. 
Od roku szkolnego 2019/2020:
1)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
2)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla słuchaczy szkół policealnych oraz szkół dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 2 lub 7 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
3)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla niepełnosprawnych uczniów szkół podstawowych lub szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 3 lub 8 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
4)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla niepełnosprawnych słuchaczy szkół policealnych oraz niepełnosprawnych słuchaczy szkół dla dorosłych są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 4 lub 9 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5)
legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych i e-legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 5 lub 10 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
5. 
Od roku szkolnego 2020/2021:
1)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 2 lub 7 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
2)
legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne dla niepełnosprawnych słuchaczy branżowych szkół II stopnia są wydawane na druku według wzoru odpowiednio nr 4 lub 9 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
6. 
Od roku szkolnego 2019/2020 mLegitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy szkół policealnych i szkół dla dorosłych są wydawane według wzoru nr 11 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
7. 
Od roku szkolnego 2019/2020 mLegitymacje szkolne dla niepełnosprawnych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy szkół policealnych i szkół dla dorosłych są wydawane według wzoru nr 13 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
8. 
Od roku szkolnego 2020/2021 mLegitymacje szkolne dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia są wydawane według wzoru nr 11 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
9. 
Od roku szkolnego 2020/2021 mLegitymacje szkolne dla niepełnosprawnych słuchaczy branżowych szkół II stopnia są wydawane według wzoru nr 13 określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  79. 
1. 
Wnioski o wydanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i wnioski o wydanie suplementu do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, rozpatruje się na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
2. 
Wnioski o wydanie duplikatu odpowiedniego dokumentu, złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, rozpatruje się na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  80. 
Duplikaty odpowiednich dokumentów, wydane na podstawie przepisów dotychczasowych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zachowują moc.
§  81. 
Do dnia 31 sierpnia 2020 r. legitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych, w tym e-legitymacje dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, e-legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych oraz mLegitymacje szkolne dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, mogą być wydawane na podstawie oraz według wzorów określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych i zachowują ważność do czasu odpowiednio zakończenia przez ucznia kształcenia w danej szkole albo zakończenia przez dziecko niepełnosprawne wychowania przedszkolnego.
§  82. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 87
42 § 32 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
43 § 33 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
44 § 34 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
45 § 35 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
46 § 36 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
47 § 36 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 17 września 2019 r. (Dz.U.2019.1780) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 września 2019 r.
48 § 36 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 17 września 2019 r. (Dz.U.2019.1780) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 września 2019 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.

49 § 36 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. c rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
50 § 36 ust. 5 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. d tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
51 § 36 ust. 5 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 18 lit. d tiret drugie rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
52 § 36 ust. 7 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 17 września 2019 r. (Dz.U.2019.1780) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 września 2019 r.
53 § 36 ust. 7 pkt 2 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 18 lit. e rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
54 § 36 ust. 8 uchylony przez § 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia z dnia 17 września 2019 r. (Dz.U.2019.1780) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 września 2019 r.
55 § 39 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
56 § 39 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
57 § 39 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
58 § 39 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
59 § 39 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
60 § 39 ust. 8 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. c rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
61 § 39 ust. 9 uchylony przez § 1 pkt 19 lit. c rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
62 § 39 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. d rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
63 § 40 uchylony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
64 § 41 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 21 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
65 § 41 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 21 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
66 § 41 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 21 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
67 § 42 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
68 § 43 uchylony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
69 § 49 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
70 § 50 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 25 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
71 § 59 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
72 § 62 ust. 4 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
73 § 63 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
74 § 63 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 27 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
75 § 64 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 28 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
76 § 66 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
77 § 67 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
78 § 69 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
79 § 69 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
80 § 73 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 29 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
81 § 73 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 29 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
82 § 73 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 29 lit. a rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
83 § 73 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 29 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
84 § 73 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 29 lit. b rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
85 § 78 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
86 § 78 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2021 r. (Dz.U.2021.1203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lipca 2021 r.
87 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. poz. 939 i 2011), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 169 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534 i 1287).