Protokół nr 11 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczący przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję. Strasburg.1994.05.11.
Dz.U.1998.147.962
Akt jednorazowyPROTOKÓŁ NR 11
do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczący przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję,
sporządzony w Strasburgu dnia 11 maja 1994 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 11 maja 1994 r. został sporządzony w Strasburgu Protokół nr 11 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczący przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję, w następującym brzmieniu:
PROTOKÓŁ NR 11
PROTOKÓŁ NR 11
Państwa-Członkowie Rady Europy, sygnatariusze niniejszego Protokołu do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (zwanej dalej "Konwencją"),
uznając pilną potrzebę przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję w celu zachowania i polepszenia skuteczności jej ochrony praw człowieka i podstawowych wolności, głównie z powodu wzrostu liczby skarg oraz rosnącej liczby członków Rady Europy,
uznając dlatego za pożądaną zmianę niektórych postanowień Konwencji w celu zastąpienia w szczególności istniejącej Europejskiej Komisji i Trybunału Praw Człowieka przez nowy Trybunał o stałym charakterze,
mając na uwadze Rezolucję nr 1 uchwaloną na Europejskiej Konferencji Ministerialnej Praw Człowieka, która odbyła się w Wiedniu 19 i 20 marca 1985 r.,
mając na uwadze Zalecenie 1194 (1992) uchwalone przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy dnia 6 października 1992 r.,
mając na uwadze decyzję w sprawie reformy mechanizmu kontrolnego Konwencji, podjętą przez Szefów Państw i Rządów Państw-Członków Rady Europy w Deklaracji Wiedeńskiej z 9 października 1993 r.,
uzgodniły, co następuje:
Obecny tekst rozdziałów II do IV Konwencji (artykuły 19-56) oraz Protokołu nr 2 o nadaniu Europejskiemu Trybunałowi Praw Człowieka kompetencji do wydawania opinii doradczych zastępuje się przez następujący rozdział II Konwencji (artykuły 19-51):
"
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA
Utworzenie Trybunału
W celu zapewnienia przestrzegania zobowiązań wynikających dla Wysokich Układających się Stron z Konwencji i jej protokołów tworzy się Europejski Trybunał Praw Człowieka, zwany dalej "Trybunałem". Działa on w sposób stały.
Liczba sędziów
Trybunał składa się z sędziów, których liczba równa jest liczbie Wysokich Układających się Stron.
Artykuł 21
Wymogi sprawowania urzędu
Wybór sędziów
Kadencja
Odwoływanie
Żaden sędzia nie może być odwołany ze swojego urzędu, chyba że pozostali sędziowie postanowią większością dwóch trzecich głosów, że przestał on spełniać stawiane wymogi.
Kancelaria i sekretarze prawni
Trybunał posiada Kancelarię, której funkcje i organizację określa regulamin Trybunału. Trybunał korzysta z pomocy sekretarzy prawnych.
Zgromadzenie plenarne Trybunału
Zgromadzenie plenarne Trybunału:
Komitety, Izby i Wielka Izba
Uznanie niedopuszczalności przez komitety
Komitet może, na zasadzie jednomyślności, uznać za niedopuszczalną lub skreślić z listy spraw skargę indywidualną wniesioną na podstawie art. 34, jeśli taka decyzja może zostać podjęta bez dalszego rozpatrywania. Decyzja taka jest ostateczna.
Decyzje Izby w sprawie dopuszczalności i przedmiotu
Zrzeczenie się właściwości na rzecz Wielkiej Izby
Jeśli w sprawie toczącej się przed Izbą pojawia się poważne zagadnienie dotyczące interpretacji Konwencji lub jej protokołów lub jeśli rozstrzygnięcie takiego zagadnienie może doprowadzić do sprzeczności z wyrokiem wydanym wcześniej przez Trybunał, Izba może, w każdym czasie przed wydaniem swego wyroku, zrzec się swojej właściwości na rzecz Wielkiej Izby, chyba że sprzeciwia się temu jedna ze stron.
Kompetencje Wielkiej Izby
Wielka Izba:
Właściwość Trybunału
Sprawy międzypaństwowe
Każda z Wysokich Układających się Stron może wnieść skargę do Trybunału, jeśli uważa, że inna Wysoka Układająca się Strona naruszyła postanowienia Konwencji lub jej protokołów.
Skargi indywidualne
Trybunał może przyjmować skargi każdej osoby, organizacji pozarządowej lub grupy jednostek, która uważa, że stała się ofiarą naruszenia przez jedną z Wysokich Układających się Stron praw zawartych w Konwencji lub jej protokołach. Wysokie Układające się Strony zobowiązują się nie przeszkadzać w żaden sposób skutecznemu wykonywaniu tego prawa.
Wymogi dopuszczalności
Interwencja strony trzeciej
Skreślenie skargi z listy
Jednakże Trybunał kontynuuje rozpatrywanie skargi, jeśli wymaga tego poszanowanie praw człowieka w rozumieniu Konwencji i jej protokołów.
Rozpatrywanie skarg i procedura polubownego załatwiania
Osiągnięcie polubownego załatwienia
Jeśli zdołano doprowadzić do polubownego załatwienia sprawy, Trybunał skreśla skargę z listy spraw w formie decyzji, która ogranicza się do krótkiego przedstawienia faktów i przyjętego rozwiązania.
Publiczne rozprawy i dostęp do dokumentów
Słuszne zadośćuczynienie
Jeśli Trybunał stwierdzi, że nastąpiło naruszenie Konwencji lub jej protokołów, oraz jeśli prawo wewnętrzne zainteresowanej Wysokiej Układającej się Strony pozwala tylko na częściowe usunięcie konsekwencji tego naruszenia, Trybunał orzeka, gdy zachodzi potrzeba, słuszne zadośćuczynienie pokrzywdzonej stronie.
Przekazanie do Wielkiej Izby
Ostateczne wyroki
Uzasadnienie wyroków i decyzji
Moc obowiązująca oraz wykonanie wyroków
Opinie doradcze
Kompetencja doradcza Trybunału
Trybunał rozstrzyga, czy wniosek o wydanie opinii doradczej przedłożony przez Komitet Ministrów mieści się w jego kompetencji określonej w artykule 47.
Uzasadnienie opinii doradczych
Przywileje i immunitety sędziów
Sędziowie są uprawnieni w czasie pełnienia swoich funkcji do korzystania z przywilejów i immunitetów przewidzianych w artykule 40 Statutu Rady Europy i w porozumieniach zawartych na jego podstawie."
"Każde państwo, które złożyło deklarację na podstawie ustępu 1 lub 2 niniejszego artykułu, może w każdym późniejszym czasie uznać w odniesieniu do jednego lub wielu terytoriów wymienionych w tej deklaracji kompetencję Trybunału do przyjmowania skarg od jednostek, organizacji pozarządowych lub grup jednostek, zgodnie z artykułem 34 Konwencji, w stosunku do wszystkich lub niektórych artykułów 1-4 niniejszego protokołu."; oraz
"Każde państwo, które złożyło deklarację na podstawie ustępu 1 lub 2 niniejszego artykułu, może w każdym późniejszym czasie uznać w odniesieniu do jednego lub wielu terytoriów wymienionych w tej deklaracji kompetencję Trybunału do przyjmowania skarg od jednostek, organizacji pozarządowych lub grup jednostek, zgodnie z artykułem 34 Konwencji, w stosunku do wszystkich lub niektórych artykułów 1-5 niniejszego protokołu."; oraz
1) Teksty tych protokołów zostaną ogłoszone z chwilą ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej.
Niniejszy protokół wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie roku od dnia, w którym wszystkie strony Konwencji wyrażą zgodę na związanie się protokołem zgodnie z postanowieniami artykułu 3. Wybór nowych sędziów może nastąpić i wszystkie dalsze niezbędne kroki mogą być podjęte dla utworzenia nowego Trybunału, zgodnie z postanowieniami niniejszego protokołu, począwszy od dnia, w którym wszystkie strony Konwencji wyraziły zgodę na związanie się niniejszym protokołem.
Jeśli Wysoka Układająca się Strona złożyła deklarację uznającą kompetencję Komisji lub właściwość Trybunału w trybie artykułów 25 i 46 Konwencji w stosunku do spraw wynikających lub opartych na faktach następujących po złożeniu takiej deklaracji, takie ograniczenie pozostaje w mocy w odniesieniu do właściwości Trybunału na podstawie niniejszego protokołu.
Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje Państwom-Członkom Rady Europy:
Na dowód czego niżej podpisani, będąc do tego należycie upoważnieni, podpisali niniejszy protokół.
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 maja 1994 r. w jednym egzemplarzu, w językach angielskim i francuskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne; oryginał zostanie złożony w archiwach Rady Europy. Sekretarz Rady Europy przekaże uwierzytelnione odpisy każdemu z Państw-Członków Rady Europy.
Po zapoznaniu się z powyższym protokołem w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
Na dowód czego wydany został akt niniejszy opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 10 kwietnia 1997 r.
ZAŁĄCZNIK
TYTUŁY ARTYKUŁÓW PODLEGAJĄCE WŁĄCZENIU DO TEKSTU KONWENCJI O OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKA I PODSTAWOWYCH WOLNOŚCI ORAZ JEJ PROTOKOŁÓW2
TYTUŁY ARTYKUŁÓW PODLEGAJĄCE WŁĄCZENIU DO TEKSTU KONWENCJI O OCHRONIE PRAW CZŁOWIEKA I PODSTAWOWYCH WOLNOŚCI ORAZ JEJ PROTOKOŁÓW2
Artykuł 2 - Prawo do życia
Artykuł 3 - Zakaz tortur
Artykuł 4 - Zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej
Artykuł 5 - Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego
Artykuł 6 - Prawo do rzetelnego procesu sądowego
Artykuł 7 - Zakaz karania bez podstawy prawnej
Artykuł 8 - Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Artykuł 9 - Wolność myśli, sumienia i wyznania
Artykuł 10 - Wolność wyrażania opinii
Artykuł 11 - Wolność zgromadzania się i stowarzyszania się
Artykuł 12 - Prawo do zawarcia małżeństwa
Artykuł 13 - Prawo do skutecznego środka odwoławczego
Artykuł 14 - Zakaz dyskryminacji
Artykuł 15 - Uchylanie stosowania zobowiązań w stanie niebezpieczeństwa publicznego
Artykuł 16 - Ograniczenia działalności politycznej cudzoziemców
Artykuł 17 - Zakaz nadużycia praw
Artykuł 18 - Granice stosowania ograniczeń praw
[...]
Artykuł 52 - Zasięganie informacji przez Sekretarza Generalnego
Artykuł 53 - Ochrona uznanych praw człowieka
Artykuł 54 - Kompetencje Komitetu Ministrów
Artykuł 55 - Wyłączenie innych środków rozstrzygania sporów
Artykuł 56 - Terytorialny zakres stosowania
Artykuł 57 - Zastrzeżenia
Artykuł 58 - Wypowiedzenie
Artykuł 59 - Podpisanie i ratyfikacja
Protokół (nr 1)
Artykuł 1 - Ochrona własności
Artykuł 2 - Prawo do nauki
Artykuł 3 - Prawo do wolnych wyborów
Artykuł 4 - Terytorialny zakres stosowania
Artykuł 5 - Stosunek do Konwencji
Artykuł 6 - Podpisanie i ratyfikacja
Protokół nr 4
Artykuł 1 - Zakaz pozbawiania wolności za długi
Artykuł 2 - Prawo do swobodnego poruszania się
Artykuł 3 - Zakaz wydalania obywateli
Artykuł 4 - Zakaz zbiorowego wydalania cudzoziemców
Artykuł 5 - Terytorialny zakres stosowania
Artykuł 6 - Stosunek do Konwencji
Artykuł 7 - Podpisanie i ratyfikacja
Protokół nr 6
Artykuł 1 - Zniesienie kary śmierci
Artykuł 2 - Kara śmierci w czasie wojny
Artykuł 3 - Zakaz uchylania stosowania zobowiązań
Artykuł 4 - Zakaz składania zastrzeżeń
Artykuł 5 - Terytorialny zakres stosowania
Artykuł 6 - Stosunek do Konwencji
Artykuł 7 - Podpisanie i ratyfikacja
Artykuł 8 - Wejście w życie
Artykuł 9 - Funkcje depozytariusza
Protokół nr 7
Artykuł 1 - Gwarancje proceduralne dotyczące wydalania cudzoziemców
Artykuł 2 - Prawo do odwołania w sprawach karnych
Artykuł 3 - Odszkodowanie za niesłuszne skazanie
Artykuł 4 - Zakaz ponownego sądzenia lub karania
Artykuł 5 - Równość małżonków
Artykuł 6 - Terytorialny zakres stosowania
Artykuł 7 - Stosunek do Konwencji
Artykuł 8 - Podpisanie i ratyfikacja
Artykuł 9 - Wejście w życie
Artykuł 10 - Funkcje depozytariusza.
___________
2) Tytuły do nowych artykułów 19-51 Konwencji zostały już dodane przez niniejszy protokół.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (3)
Akty wprowadzające liczba obiektów na liście: (2)
- Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską Protokołu nr 11 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczącego przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję, sporządzonego w Strasburgu dnia 11 maja 1994 r.
- Ratyfikacja Protokołu nr 11 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczącego przekształcenia mechanizmu kontrolnego ustanowionego przez Konwencję.