Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Praca na morzu.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.2257 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 19 października 2023 r.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Art. 1. [Zakres przedmiotowy ustawy; statki objęte ustawą; uzupełniające stosowanie innych przepisów prawa pracy]
1.
Ustawa reguluje:1)
prawa i obowiązki stron stosunku pracy na statkach morskich o polskiej przynależności;2)
pośrednictwo pracy dla osób poszukujących pracy na statkach morskich;3)
wymagania dotyczące dokumentów związanych z pracą na statkach morskich;4)
warunki pracy i życia marynarzy na statkach morskich o polskiej przynależności;5)
ochronę zdrowia i ochronę socjalną marynarzy.2.
Przepisy ustawy stosuje się do statków morskich, zwanych dalej "statkami", przeznaczonych lub używanych do prowadzenia działalności gospodarczej.3.
Do statków niekonwencyjnych przepisy ustawy stosuje się w zakresie w niej określonym.4.
Przepisów ustawy nie stosuje się do jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i Policji.5.
W zakresie nieuregulowanym w ustawie do stosunków pracy na statkach stosuje się przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), zwanej dalej "Kodeksem pracy", i inne przepisy prawa pracy.6.
Do postępowań uregulowanych ustawą należących do właściwości konsula stosuje się przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. - Prawo konsularne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1329).Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)
armatorze - należy przez to rozumieć armatora w rozumieniu art. II ust. 1 lit. j Konwencji o pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845 i 846, z 2017 r. poz. 512, z 2019 r. poz. 962 oraz z 2021 r. poz. 707), zwanej dalej "Konwencją MLC";2)
marynarskiej umowie o pracę - należy przez to rozumieć umowę o pracę na statku, zawartą między armatorem a marynarzem, na podstawie której marynarz zostaje zatrudniony zgodnie z wymaganiami w zakresie warunków pracy i życia na statku przewidzianymi w Konwencji MLC;3)
marynarzu - należy przez to rozumieć marynarza w rozumieniu art. II ust. 1 lit. f Konwencji MLC;4)
organie inspekcyjnym - należy przez to rozumieć dyrektora urzędu morskiego;4a)
piractwie - należy przez to rozumieć piractwo w rozumieniu art. 101 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, sporządzonej w Montego Bay dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz. U. z 2002 r. poz. 543 i 544);5)
podróży morskiej - należy przez to rozumieć podróż marynarza na statku z portu jej rozpoczęcia do portu jej zakończenia, niezależnie od tego, czy w czasie tej podróży statek zawijał do innych portów;6)
praktykancie - należy przez to rozumieć:a)
ucznia szkoły ponadpodstawowej oraz kandydata i studenta uczelni, o których mowa w art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005), odbywającego praktykę zawodową na statku szkolnym, którego ta szkoła lub uczelnia jest armatorem, albo na statku innego armatora na podstawie umowy zawartej między szkołą lub uczelnią a tym armatorem lub na podstawie umowy zawartej bezpośrednio między praktykantem a tym armatorem,b)
każdego innego ucznia oraz kandydata i studenta, odbywającego praktykę zawodową na statku armatora na podstawie umowy zawartej między szkołą lub uczelnią a tym armatorem lub na podstawie umowy zawartej bezpośrednio między praktykantem a tym armatorem;7)
statku niekonwencyjnym - należy przez to rozumieć statek, do którego nie ma zastosowania Konwencja MLC, w szczególności statek uprawiający wyłącznie żeglugę na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem wyłącznej strefy ekonomicznej;8)
zbrojnej napaści - należy przez to rozumieć zbrojną napaść w rozumieniu Konwencji MLC.