Rozdział 4 - Regulamin działania Komisji Lotnictwa Państwowego - Organizacja oraz działanie Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.717 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 kwietnia 2017 r.

Rozdział  4

Regulamin działania Komisji Lotnictwa Państwowego

§  7. 
Działaniami Komisji Lotnictwa Państwowego kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności - jego zastępca.
§  8. 
1. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego koordynuje realizację jej zadań, zapewnia właściwą organizację pracy i jej sprawne działanie oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
2. 
Informacji dotyczących badanych wypadków i incydentów lotniczych może udzielać wyłącznie przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego lub osoba przez niego upoważniona.
3. 
Do obowiązków przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego należy w szczególności:
1)
prowadzenie badań wypadków i incydentów lotniczych oraz nadzór nad ich przebiegiem;
2)
wyznaczanie składu zespołu badawczego;
3)
podejmowanie decyzji o zasadności wykonania ekspertyz na wniosek kierującego zespołem badawczym;
4)
współpraca z organami prokuratury, Żandarmerii Wojskowej, Policji i innymi organami administracji państwowej i samorządowej w celu uzyskania przez Komisję Lotnictwa Państwowego dodatkowych informacji o wypadku lub incydencie lotniczym;
5)
współpraca z jednostkami organizacyjnymi właściwymi do spraw logistyki, gestorami sprzętu lotniczego oraz ośrodkami naukowo-badawczymi w zakresie wyjaśniania przyczyn wypadków i incydentów lotniczych oraz formułowanie zaleceń i wniosków;
6)
przedstawianie propozycji zaleceń i wniosków opracowanych przez kierującego zespołem badawczym właściwym organom lub instytucjom;
7)
wyznaczanie, w porozumieniu z sekretarzem Komisji Lotnictwa Państwowego, terminów jej posiedzeń i ich prowadzenie;
8)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych przez osoby biorące udział w badaniu wypadków i incydentów lotniczych;
9)
zmiana kolejności badania wypadków lub incydentów lotniczych ze względu na ich wagę i znaczenie, z uwzględnieniem wykonania niezbędnych czynności zabezpieczających dowody na miejscach wypadków lub incydentów lotniczych.
4. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego jest przełożonym członków Komisji Lotnictwa Państwowego oraz członków zespołów badawczych podczas trwania badań i może:
1)
włączyć się w skład zespołu badawczego z równoczesnym przejęciem kierowania tym zespołem;
2)
w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć nowy skład zespołu badawczego, inną osobę kierującą zespołem badawczym lub dokonać zmiany osób wchodzących w skład zespołu badawczego.
§  9. 
Do obowiązków I i II zastępcy przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego należy:
1)
zastępowanie przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;
2)
nadzór merytoryczny nad wskazanymi przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego badaniami wypadków i incydentów lotniczych;
3)
udział w pracach zespołów badawczych wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;
4)
ścisła współpraca z sekretarzem Komisji Lotnictwa Państwowego, w szczególności przy kompletowaniu akt badania wypadków i incydentów lotniczych;
5)
prowadzenie posiedzeń Komisji Lotnictwa Państwowego podczas nieobecności jej przewodniczącego.
§  10. 
Do obowiązków sekretarza Komisji Lotnictwa Państwowego należy:
1)
udział w pracach zespołów badawczych wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;
2)
przygotowanie uchwał Komisji Lotnictwa Państwowego;
3)
powiadamianie członków Komisji Lotnictwa Państwowego oraz innych osób posiadających zgodę przewodniczącego na udział w posiedzeniach Komisji Lotnictwa Państwowego o terminach tych posiedzeń;
4)
przyjęcie od zespołu badawczego, po podjęciu uchwały w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego przez Komisję Lotnictwa Państwowego, kompletu materiałów zgromadzonych w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego;
5)
prowadzenie ewidencji materiałów, o których mowa w pkt 4, i nadzór nad ich archiwizacją;
6)
przekazanie raportu końcowego z badania wypadku lub incydentu lotniczego, zwanego dalej "raportem końcowym", podmiotom, o których mowa w § 24 i § 25 pkt 1 i 2, oraz podmiotom wskazanym przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;
7)
wymiana informacji o wypadkach i incydentach lotniczych z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych.
§  11. 
Do obowiązków członków Komisji Lotnictwa Państwowego należy:
1)
prowadzenie w sposób rzetelny i obiektywny, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych materiałów i informacji oraz własnej wiedzy i doświadczenia, badania wypadków i incydentów lotniczych w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności i przyczyn ich zaistnienia;
2)
formułowanie i zgłaszanie propozycji zaleceń wynikających z ustaleń i wniosków zespołu badawczego;
3)
uczestniczenie w posiedzeniach Komisji Lotnictwa Państwowego, poświęconych badaniu incydentów lub wypadków lotniczych, w których badanie byli zaangażowani;
4)
podnoszenie kwalifikacji z zakresu badania wypadków i incydentów lotniczych.
§  12. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego po otrzymaniu informacji o zaistnieniu wypadku lub incydentu lotniczego kwalifikuje go jako: wypadek lotniczy, poważny incydent lotniczy lub inny incydent lotniczy i może:
1)
w przypadku wypadku lub poważnego incydentu lotniczego powołać zespół badawczy i wyznaczyć osobę kierującą zespołem;
2)
w przypadku innego incydentu lotniczego podjąć decyzję o jego badaniu przez Komisję Lotnictwa Państwowego albo wskazać osobę spośród członków Komisji Lotnictwa Państwowego nadzorującą badanie tego incydentu przez użytkownika statku powietrznego.
§  13. 
1. 
W badaniu wypadków lub incydentów lotniczych nie uczestniczy osoba:
1)
która jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik badania oddziaływa na jego prawa lub obowiązki;
2)
której małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej, krewny boczny do czwartego stopnia i powinowaty boczny do drugiego stopnia uczestniczył w wypadku lub incydencie lotniczym;
3)
która związana jest z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą uczestniczącą w wypadku lub incydencie lotniczym.
2. 
Powody wyłączenia trwają po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki i kurateli.
§  14. 
1. 
Kierujący zespołem badawczym odpowiada za prawidłowe przeprowadzenie czynności mających na celu zebranie dokumentacji niezbędnej do podjęcia przez Komisję Lotnictwa Państwowego uchwały w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego.
2. 
Do obowiązków kierującego zespołem badawczym należy:
1)
po przybyciu na miejsce wypadku lub incydentu lotniczego poinformowanie właściwego miejscowo organu Policji, Żandarmerii Wojskowej lub prokuratury o przystąpieniu do badania, w przypadku gdy organy te podjęły postępowanie, oraz współpraca z nimi w celu uzyskania dodatkowych informacji o zdarzeniu lotniczym;
2)
określanie zakresu czynności osób wchodzących w skład zespołu badawczego;
3)
występowanie z wnioskiem do przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego o wykonanie niezbędnych analiz i ekspertyz;
4)
przedstawianie przewodniczącemu Komisji Lotnictwa Państwowego wstępnych ustaleń i propozycji zaleceń, jeżeli konieczność ich zastosowania wynika z przebiegu badania;
5)
przygotowanie wraz z zespołem badawczym projektu raportu końcowego i przedstawienie go osobiście lub przez wyznaczonego przez siebie członka zespołu badawczego na posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego.
§  15. 
Kierujący zespołem badawczym albo sekretarz zespołu badawczego, jeżeli został wyznaczony, opracowuje dokumentację badania wypadku lub incydentu lotniczego i jest odpowiedzialny za przechowywanie i ewidencjonowanie zebranych materiałów.
§  16. 
W przypadku zmiany kierującego zespołem badawczym przed zakończeniem prac badawczych ustępujący kierujący zespołem badawczym przekazuje zgromadzoną dokumentację badanego wypadku lub incydentu lotniczego oraz wszelkie uzyskane w trakcie prowadzonych prac informacje osobie wyznaczonej przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.
§  17. 
Do obowiązków osoby wchodzącej w skład zespołu badawczego należy:
1)
prowadzenie czynności badawczych w sposób rzetelny i obiektywny, z wykorzystaniem swojej wiedzy i doświadczenia;
2)
wykonywanie czynności zleconych przez kierującego zespołem badawczym w zakresie badanego wypadku lub incydentu lotniczego.
§  18. 
W posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego biorą udział członkowie Komisji Lotnictwa Państwowego oraz inne osoby za zgodą przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.
§  19. 
1. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego po opracowaniu przez zespół badawczy projektu raportu końcowego powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej eksploatującej statek powietrzny, z udziałem którego zaistniał wypadek lub incydent lotniczy, o możliwości zapoznania się z projektem raportu końcowego.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje się z projektem raportu końcowego w siedzibie właściwej jednostki podległej MON w terminie 14 dni od dnia pisemnego powiadomienia.
3. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego w przypadkach szczególnie uzasadnionych może wyrazić zgodę na zapoznanie się z projektem raportu końcowego poza siedzibą właściwej jednostki podległej MON.
4. 
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, albo osoba przez niego upoważniona może, w terminie 14 dni roboczych od dnia pisemnego powiadomienia o możliwości zapoznania się z projektem raportu końcowego, wnieść pisemne zastrzeżenia i uwagi do projektu raportu końcowego, mające na celu określenie okoliczności i przyczyn wypadku lub incydentu lotniczego potwierdzone własnoręcznym podpisem.
5. 
Zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 4, Komisja Lotnictwa Państwowego może uwzględnić lub odrzucić. W przypadku ich odrzucenia zastrzeżenia i uwagi załącza się do raportu końcowego.
6. 
Zastrzeżenia i uwagi wniesione do projektu raportu końcowego po terminie określonym w ust. 4 nie podlegają rozpatrzeniu.
§  20. 
1. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego udostępnia jej członkom projekt raportu końcowego przed posiedzeniem Komisji Lotnictwa Państwowego, na którym ma być podjęta uchwała w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego.
2. 
Projekt raportu końcowego nie podlega upublicznieniu.
§  21. 
Komisja Lotnictwa Państwowego po zapoznaniu się z projektem raportu końcowego oraz materiałami zgromadzonymi w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego może:
1)
zaproponować uzupełnienie badań w określonym zakresie i terminie;
2)
uznać wyniki badań zespołu badawczego za wystarczające i zamknąć badanie wypadku lub incydentu lotniczego, podejmując uchwałę.
§  22. 
1. 
Uchwałę w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego Komisja Lotnictwa Państwowego podejmuje większością głosów na posiedzeniu, w którym uczestniczy co najmniej: przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego albo jeden z jego zastępców, kierujący zespołem badawczym wyznaczonym do badania danego wypadku lub incydentu lotniczego oraz 10 członków Komisji Lotnictwa Państwowego.
2. 
Podjęcie uchwały odbywa się w głosowaniu jawnym, większością głosów w taki sposób, że uchwała jest podjęta, gdy suma głosów "za" jest większa niż suma głosów "przeciw". W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Uchwała w formie pisemnej, z podpisami wszystkich członków Komisji Lotnictwa Państwowego uczestniczących w posiedzeniu, w trakcie którego odbyło się głosowanie, kończy badanie wypadku lub incydentu lotniczego i jest ostateczna.
4. 
Każdy członek Komisji Lotnictwa Państwowego może zgłosić zdanie odrębne do treści raportu końcowego, które dołącza się do niego w formie załącznika. Zgłoszenie zdania odrębnego wymaga pisemnego uzasadnienia.
5. 
Zdanie odrębne z uzasadnieniem w formie pisemnej dostarcza się przewodniczącemu Komisji Lotnictwa Państwowego w terminie 2 dni roboczych od dnia podjęcia uchwały.
§  23. 
1. 
Po zakończeniu badania wypadku lub incydentu lotniczego kierujący zespołem badawczym przekazuje sekretarzowi Komisji Lotnictwa Państwowego raport końcowy oraz materiały zgromadzone w trakcie badania.
2. 
Sekretarz Komisji Lotnictwa Państwowego sporządza elektroniczną formę materiałów, o których mowa w ust. 1.
§  24. 
Raport końcowy oraz uchwałę w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego przesyła się Ministrowi Obrony Narodowej, a w przypadku wypadków i incydentów lotniczych zaistniałych w lotnictwie służb porządku publicznego - ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§  25. 
Raport końcowy przesyła się do:
1)
dowódcy rodzaju sił zbrojnych, w którym zaistniał wypadek lub incydent lotniczy;
2)
kierownika jednostki organizacyjnej, w której zaistniał wypadek lub incydent lotniczy;
3)
innych podmiotów wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.
§  26. 
Komisja Lotnictwa Państwowego bada wypadki i incydenty lotnicze w kolejności, w jakiej zaistniały, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 9.
§  27. 
1. 
Przed upływem kadencji Komisja Lotnictwa Państwowego przekazuje materiały zebrane podczas badania wypadków i incydentów lotniczych właściwej jednostce podległej MON.
2. 
Badanie wypadków i incydentów lotniczych niezakończone przed upływem kadencji Komisji Lotnictwa Państwowego kontynuuje nowo powołana Komisja Lotnictwa Państwowego.
§  28. 
1. 
Minister Obrony Narodowej może wznowić badanie wypadku lub incydentu lotniczego, gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody mogące mieć istotny wpływ na ich przyczyny.
2. 
W przypadku wznowienia badania wypadku lub incydentu lotniczego w związku z ujawnieniem nowych okoliczności lub dowodów mogących mieć istotny wpływ na ich przyczyny Minister Obrony Narodowej może powołać podkomisję do ponownego zbadania tego wypadku lub incydentu.
3. 
W skład podkomisji mogą wchodzić jedynie członkowie Komisji Lotnictwa Państwowego.
4. 
Członkami podkomisji nie mogą być osoby wymienione w § 13.
5. 
Minister Obrony Narodowej wyznacza spośród osób wchodzących w skład Komisji Lotnictwa Państwowego przewodniczącego, dwóch zastępców przewodniczącego i sekretarza podkomisji. Przepisy § 8 ust. 1-3, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio do podkomisji.
6. 
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego nie może ingerować w przebieg prac podkomisji i wyniki prac podkomisji.
7. 
Raport z prac podkomisji przedstawiany jest Ministrowi Obrony Narodowej i Komisji Lotnictwa Państwowego.