Rozdział 4 - Regulamin działania Komisji Lotnictwa Państwowego - Organizacja oraz działanie Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.717 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 4 kwietnia 2017 r.
Rozdział 4
Regulamin działania Komisji Lotnictwa Państwowego
Regulamin działania Komisji Lotnictwa Państwowego
§ 7.
Działaniami Komisji Lotnictwa Państwowego kieruje przewodniczący, a w razie jego nieobecności - jego zastępca.§ 8.
1.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego koordynuje realizację jej zadań, zapewnia właściwą organizację pracy i jej sprawne działanie oraz reprezentuje ją na zewnątrz.2.
Informacji dotyczących badanych wypadków i incydentów lotniczych może udzielać wyłącznie przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego lub osoba przez niego upoważniona.3.
Do obowiązków przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego należy w szczególności:1)
prowadzenie badań wypadków i incydentów lotniczych oraz nadzór nad ich przebiegiem;2)
wyznaczanie składu zespołu badawczego;3)
podejmowanie decyzji o zasadności wykonania ekspertyz na wniosek kierującego zespołem badawczym;4)
współpraca z organami prokuratury, Żandarmerii Wojskowej, Policji i innymi organami administracji państwowej i samorządowej w celu uzyskania przez Komisję Lotnictwa Państwowego dodatkowych informacji o wypadku lub incydencie lotniczym;5)
współpraca z jednostkami organizacyjnymi właściwymi do spraw logistyki, gestorami sprzętu lotniczego oraz ośrodkami naukowo-badawczymi w zakresie wyjaśniania przyczyn wypadków i incydentów lotniczych oraz formułowanie zaleceń i wniosków;6)
przedstawianie propozycji zaleceń i wniosków opracowanych przez kierującego zespołem badawczym właściwym organom lub instytucjom;7)
wyznaczanie, w porozumieniu z sekretarzem Komisji Lotnictwa Państwowego, terminów jej posiedzeń i ich prowadzenie;8)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych przez osoby biorące udział w badaniu wypadków i incydentów lotniczych;9)
zmiana kolejności badania wypadków lub incydentów lotniczych ze względu na ich wagę i znaczenie, z uwzględnieniem wykonania niezbędnych czynności zabezpieczających dowody na miejscach wypadków lub incydentów lotniczych.4.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego jest przełożonym członków Komisji Lotnictwa Państwowego oraz członków zespołów badawczych podczas trwania badań i może:1)
włączyć się w skład zespołu badawczego z równoczesnym przejęciem kierowania tym zespołem;2)
w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć nowy skład zespołu badawczego, inną osobę kierującą zespołem badawczym lub dokonać zmiany osób wchodzących w skład zespołu badawczego.§ 9.
Do obowiązków I i II zastępcy przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego należy:1)
zastępowanie przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;2)
nadzór merytoryczny nad wskazanymi przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego badaniami wypadków i incydentów lotniczych;3)
udział w pracach zespołów badawczych wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;4)
ścisła współpraca z sekretarzem Komisji Lotnictwa Państwowego, w szczególności przy kompletowaniu akt badania wypadków i incydentów lotniczych;5)
prowadzenie posiedzeń Komisji Lotnictwa Państwowego podczas nieobecności jej przewodniczącego.§ 10.
Do obowiązków sekretarza Komisji Lotnictwa Państwowego należy:1)
udział w pracach zespołów badawczych wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;2)
przygotowanie uchwał Komisji Lotnictwa Państwowego;3)
powiadamianie członków Komisji Lotnictwa Państwowego oraz innych osób posiadających zgodę przewodniczącego na udział w posiedzeniach Komisji Lotnictwa Państwowego o terminach tych posiedzeń;4)
przyjęcie od zespołu badawczego, po podjęciu uchwały w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego przez Komisję Lotnictwa Państwowego, kompletu materiałów zgromadzonych w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego;5)
prowadzenie ewidencji materiałów, o których mowa w pkt 4, i nadzór nad ich archiwizacją;6)
przekazanie raportu końcowego z badania wypadku lub incydentu lotniczego, zwanego dalej "raportem końcowym", podmiotom, o których mowa w § 24 i § 25 pkt 1 i 2, oraz podmiotom wskazanym przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego;7)
wymiana informacji o wypadkach i incydentach lotniczych z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych.§ 11.
Do obowiązków członków Komisji Lotnictwa Państwowego należy:1)
prowadzenie w sposób rzetelny i obiektywny, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych materiałów i informacji oraz własnej wiedzy i doświadczenia, badania wypadków i incydentów lotniczych w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności i przyczyn ich zaistnienia;2)
formułowanie i zgłaszanie propozycji zaleceń wynikających z ustaleń i wniosków zespołu badawczego;3)
uczestniczenie w posiedzeniach Komisji Lotnictwa Państwowego, poświęconych badaniu incydentów lub wypadków lotniczych, w których badanie byli zaangażowani;4)
podnoszenie kwalifikacji z zakresu badania wypadków i incydentów lotniczych.§ 12.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego po otrzymaniu informacji o zaistnieniu wypadku lub incydentu lotniczego kwalifikuje go jako: wypadek lotniczy, poważny incydent lotniczy lub inny incydent lotniczy i może:1)
w przypadku wypadku lub poważnego incydentu lotniczego powołać zespół badawczy i wyznaczyć osobę kierującą zespołem;2)
w przypadku innego incydentu lotniczego podjąć decyzję o jego badaniu przez Komisję Lotnictwa Państwowego albo wskazać osobę spośród członków Komisji Lotnictwa Państwowego nadzorującą badanie tego incydentu przez użytkownika statku powietrznego.§ 13.
1.
W badaniu wypadków lub incydentów lotniczych nie uczestniczy osoba:1)
która jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik badania oddziaływa na jego prawa lub obowiązki;2)
której małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej, krewny boczny do czwartego stopnia i powinowaty boczny do drugiego stopnia uczestniczył w wypadku lub incydencie lotniczym;3)
która związana jest z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą uczestniczącą w wypadku lub incydencie lotniczym.2.
Powody wyłączenia trwają po ustaniu małżeństwa, przysposobienia, opieki i kurateli.§ 14.
1.
Kierujący zespołem badawczym odpowiada za prawidłowe przeprowadzenie czynności mających na celu zebranie dokumentacji niezbędnej do podjęcia przez Komisję Lotnictwa Państwowego uchwały w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego.2.
Do obowiązków kierującego zespołem badawczym należy:1)
po przybyciu na miejsce wypadku lub incydentu lotniczego poinformowanie właściwego miejscowo organu Policji, Żandarmerii Wojskowej lub prokuratury o przystąpieniu do badania, w przypadku gdy organy te podjęły postępowanie, oraz współpraca z nimi w celu uzyskania dodatkowych informacji o zdarzeniu lotniczym;2)
określanie zakresu czynności osób wchodzących w skład zespołu badawczego;3)
występowanie z wnioskiem do przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego o wykonanie niezbędnych analiz i ekspertyz;4)
przedstawianie przewodniczącemu Komisji Lotnictwa Państwowego wstępnych ustaleń i propozycji zaleceń, jeżeli konieczność ich zastosowania wynika z przebiegu badania;5)
przygotowanie wraz z zespołem badawczym projektu raportu końcowego i przedstawienie go osobiście lub przez wyznaczonego przez siebie członka zespołu badawczego na posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego.§ 15.
Kierujący zespołem badawczym albo sekretarz zespołu badawczego, jeżeli został wyznaczony, opracowuje dokumentację badania wypadku lub incydentu lotniczego i jest odpowiedzialny za przechowywanie i ewidencjonowanie zebranych materiałów.§ 16.
W przypadku zmiany kierującego zespołem badawczym przed zakończeniem prac badawczych ustępujący kierujący zespołem badawczym przekazuje zgromadzoną dokumentację badanego wypadku lub incydentu lotniczego oraz wszelkie uzyskane w trakcie prowadzonych prac informacje osobie wyznaczonej przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.§ 17.
Do obowiązków osoby wchodzącej w skład zespołu badawczego należy:1)
prowadzenie czynności badawczych w sposób rzetelny i obiektywny, z wykorzystaniem swojej wiedzy i doświadczenia;2)
wykonywanie czynności zleconych przez kierującego zespołem badawczym w zakresie badanego wypadku lub incydentu lotniczego.§ 18.
W posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego biorą udział członkowie Komisji Lotnictwa Państwowego oraz inne osoby za zgodą przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.§ 19.
1.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego po opracowaniu przez zespół badawczy projektu raportu końcowego powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej eksploatującej statek powietrzny, z udziałem którego zaistniał wypadek lub incydent lotniczy, o możliwości zapoznania się z projektem raportu końcowego.2.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje się z projektem raportu końcowego w siedzibie właściwej jednostki podległej MON w terminie 14 dni od dnia pisemnego powiadomienia.3.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego w przypadkach szczególnie uzasadnionych może wyrazić zgodę na zapoznanie się z projektem raportu końcowego poza siedzibą właściwej jednostki podległej MON.4.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, albo osoba przez niego upoważniona może, w terminie 14 dni roboczych od dnia pisemnego powiadomienia o możliwości zapoznania się z projektem raportu końcowego, wnieść pisemne zastrzeżenia i uwagi do projektu raportu końcowego, mające na celu określenie okoliczności i przyczyn wypadku lub incydentu lotniczego potwierdzone własnoręcznym podpisem.5.
Zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 4, Komisja Lotnictwa Państwowego może uwzględnić lub odrzucić. W przypadku ich odrzucenia zastrzeżenia i uwagi załącza się do raportu końcowego.6.
Zastrzeżenia i uwagi wniesione do projektu raportu końcowego po terminie określonym w ust. 4 nie podlegają rozpatrzeniu.§ 20.
1.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego udostępnia jej członkom projekt raportu końcowego przed posiedzeniem Komisji Lotnictwa Państwowego, na którym ma być podjęta uchwała w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego.2.
Projekt raportu końcowego nie podlega upublicznieniu.§ 21.
Komisja Lotnictwa Państwowego po zapoznaniu się z projektem raportu końcowego oraz materiałami zgromadzonymi w trakcie badania wypadku lub incydentu lotniczego może:1)
zaproponować uzupełnienie badań w określonym zakresie i terminie;2)
uznać wyniki badań zespołu badawczego za wystarczające i zamknąć badanie wypadku lub incydentu lotniczego, podejmując uchwałę.§ 22.
1.
Uchwałę w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego Komisja Lotnictwa Państwowego podejmuje większością głosów na posiedzeniu, w którym uczestniczy co najmniej: przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego albo jeden z jego zastępców, kierujący zespołem badawczym wyznaczonym do badania danego wypadku lub incydentu lotniczego oraz 10 członków Komisji Lotnictwa Państwowego.2.
Podjęcie uchwały odbywa się w głosowaniu jawnym, większością głosów w taki sposób, że uchwała jest podjęta, gdy suma głosów "za" jest większa niż suma głosów "przeciw". W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos osoby przewodniczącej posiedzeniu Komisji Lotnictwa Państwowego, o którym mowa w ust. 1.3.
Uchwała w formie pisemnej, z podpisami wszystkich członków Komisji Lotnictwa Państwowego uczestniczących w posiedzeniu, w trakcie którego odbyło się głosowanie, kończy badanie wypadku lub incydentu lotniczego i jest ostateczna.4.
Każdy członek Komisji Lotnictwa Państwowego może zgłosić zdanie odrębne do treści raportu końcowego, które dołącza się do niego w formie załącznika. Zgłoszenie zdania odrębnego wymaga pisemnego uzasadnienia.5.
Zdanie odrębne z uzasadnieniem w formie pisemnej dostarcza się przewodniczącemu Komisji Lotnictwa Państwowego w terminie 2 dni roboczych od dnia podjęcia uchwały.§ 23.
1.
Po zakończeniu badania wypadku lub incydentu lotniczego kierujący zespołem badawczym przekazuje sekretarzowi Komisji Lotnictwa Państwowego raport końcowy oraz materiały zgromadzone w trakcie badania.2.
Sekretarz Komisji Lotnictwa Państwowego sporządza elektroniczną formę materiałów, o których mowa w ust. 1.§ 24.
Raport końcowy oraz uchwałę w sprawie badania wypadku lub incydentu lotniczego przesyła się Ministrowi Obrony Narodowej, a w przypadku wypadków i incydentów lotniczych zaistniałych w lotnictwie służb porządku publicznego - ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.§ 25.
Raport końcowy przesyła się do:1)
dowódcy rodzaju sił zbrojnych, w którym zaistniał wypadek lub incydent lotniczy;2)
kierownika jednostki organizacyjnej, w której zaistniał wypadek lub incydent lotniczy;3)
innych podmiotów wskazanych przez przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.§ 26.
Komisja Lotnictwa Państwowego bada wypadki i incydenty lotnicze w kolejności, w jakiej zaistniały, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 9.§ 27.
1.
Przed upływem kadencji Komisja Lotnictwa Państwowego przekazuje materiały zebrane podczas badania wypadków i incydentów lotniczych właściwej jednostce podległej MON.2.
Badanie wypadków i incydentów lotniczych niezakończone przed upływem kadencji Komisji Lotnictwa Państwowego kontynuuje nowo powołana Komisja Lotnictwa Państwowego.§ 28.
1.
Minister Obrony Narodowej może wznowić badanie wypadku lub incydentu lotniczego, gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody mogące mieć istotny wpływ na ich przyczyny.2.
W przypadku wznowienia badania wypadku lub incydentu lotniczego w związku z ujawnieniem nowych okoliczności lub dowodów mogących mieć istotny wpływ na ich przyczyny Minister Obrony Narodowej może powołać podkomisję do ponownego zbadania tego wypadku lub incydentu.3.
W skład podkomisji mogą wchodzić jedynie członkowie Komisji Lotnictwa Państwowego.4.
Członkami podkomisji nie mogą być osoby wymienione w § 13.5.
Minister Obrony Narodowej wyznacza spośród osób wchodzących w skład Komisji Lotnictwa Państwowego przewodniczącego, dwóch zastępców przewodniczącego i sekretarza podkomisji. Przepisy § 8 ust. 1-3, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio do podkomisji.6.
Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego nie może ingerować w przebieg prac podkomisji i wyniki prac podkomisji.7.
Raport z prac podkomisji przedstawiany jest Ministrowi Obrony Narodowej i Komisji Lotnictwa Państwowego.