Rozdział 5 - Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych - Finanse publiczne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.15.148 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Rozdział  5

Kontrola finansowa i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

1. 
Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.
2. 
Kontrola finansowa obejmuje:
1)
zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków;
2)
badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
3)
prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur, o których mowa w pkt 1.
3. 
Procedury, o których mowa w ust. 2 pkt 1, ustala w formie pisemnej kierownik jednostki, biorąc pod uwagę standardy, o których mowa w art. 35o ust. 1 pkt 1.

W urzędach, w rozumieniu przepisów o służbie cywilnej, zadania związane z kontrolą finansową i audytem wewnętrznym, o którym mowa w art. 35c, przypisane kierownikowi jednostki wykonuje dyrektor generalny.

1. 
Audytem wewnętrznym jest ogół działań, przez które kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.
2. 
Audyt wewnętrzny obejmuje w szczególności:
1)
badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych;
2)
ocenę systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem;
3)
ocenę efektywności i gospodarności zarządzania finansowego.
1. 
Audyt wewnętrzny, z zastrzeżeniem ust. 2, prowadzi się w:
1)
jednostkach, o których mowa w art. 83 ust. 2;
2)
ministerstwach;
3)
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
4)
urzędach centralnych;
5)
urzędach przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów;
6)
Rządowym Centrum Studiów Strategicznych;
7)
Rządowym Centrum Legislacji;
8)
urzędach wojewódzkich;
9)
urzędach celnych;
10)
urzędach skarbowych;
11)
funduszach celowych, stanowiących wyodrębnione jednostki organizacyjne;
12)
Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i zarządzanych przez nie funduszach;
13) 48
 Narodowym Funduszu Zdrowia;
14)
należących do sektora finansów publicznych państwowych osobach prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych;
15)
powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury;
16)
jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej.
2. 
Audyt wewnętrzny prowadzi się w innych, niż wymienione w ust. 1, jednostkach sektora finansów publicznych, w tym w jednostkach samorządu terytorialnego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków publicznych.
2a.  49
 Do środków publicznych, o których mowa w ust. 2, dolicza się odpowiednio dochody własne i wydatki nimi finansowane jednostek budżetowych oraz dochody i wydatki funduszu motywacyjnego państwowej jednostki budżetowej.
3. 
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, kwoty przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, o których mowa w ust. 2, oraz termin, w ciągu którego jednostki te będą zobowiązane do rozpoczęcia audytu wewnętrznego.
4. 
Kwoty, o których mowa w ust. 3, nie mogą być niższe niż 0,001% produktu krajowego brutto.
1. 
Audyt wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych prowadzi audytor wewnętrzny zatrudniony w tej jednostce, z zastrzeżeniem ust. 2-2e.
2. 
W państwowej jednostce budżetowej działającej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej.
2a. 
W urzędzie celnym i urzędzie skarbowym audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony odpowiednio w izbie celnej lub izbie skarbowej.
2b. 
W sądzie rejonowym audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w sądzie okręgowym.
2c. 
W prokuraturze rejonowej audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w prokuraturze okręgowej.
2d.  50
 W jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej podległych Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej, z wyjątkiem okręgowych inspektoratów Służby Więziennej, audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej. W jednostce organizacyjnej Służby Więziennej podległej dyrektorowi okręgowemu Służby Więziennej audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w okręgowym inspektoracie Służby Więziennej.
2e.  51
 W zakładzie budżetowym utworzonym przez Ministra Sprawiedliwości audyt wewnętrzny przeprowadza audytor wewnętrzny zatrudniony w Ministerstwie Sprawiedliwości, z zastrzeżeniem ust. 2d.
3. 
Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki, który zapewnia organizacyjną odrębność wykonywania przez niego zadań określonych w ustawie.
4. 
Rozwiązanie stosunku pracy z audytorem wewnętrznym zatrudnionym w jednostkach, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-16 oraz ust. 2, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego, nie może nastąpić bez zgody Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego.
1. 
Audyt wewnętrzny, z zastrzeżeniem ust. 2, przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego jednostki sektora finansów publicznych, zwanego dalej "planem audytu".
2. 
W uzasadnionych przypadkach audyt wewnętrzny przeprowadza się poza planem audytu.
3. 
Plan audytu przygotowuje audytor wewnętrzny w porozumieniu z kierownikiem jednostki.
4. 
Plan audytu zawiera w szczególności:
1)
analizę obszarów ryzyka w zakresie gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi;
2)
tematy audytu wewnętrznego;
3)
proponowany harmonogram realizacji audytu wewnętrznego;
4)
planowane obszary, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach.
5. 
Audytor wewnętrzny przedstawia kierownikowi jednostki, a w przypadku jednostek, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-16 - także Głównemu Inspektorowi Audytu Wewnętrznego:
1)
do końca marca każdego roku - sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni;
2)
do końca października każdego roku - plan audytu na rok następny.
1. 
Do przeprowadzania audytu wewnętrznego uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez kierownika jednostki oraz legitymacja służbowa lub dowód osobisty.
2. 
W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji audytor wewnętrzny może, w uzgodnieniu z kierownikiem jednostki, powołać rzeczoznawcę.
1. 
Przed rozpoczęciem audytu wewnętrznego w komórce organizacyjnej audytor wewnętrzny zawiadamia kierownika tej komórki o przedmiocie i czasie trwania audytu wewnętrznego.
2. 
Kierownik komórki, o której mowa w ust. 1, zapewnia audytorowi wewnętrznemu warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzania audytu wewnętrznego, przedstawia żądane dokumenty oraz ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników tej komórki.
3. 
Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne:
1)
ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej;
2)
określenie oraz analiza przyczyn i skutków uchybień;
3)
przedstawienie uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień.
4. 
Wyniki audytu wewnętrznego przedstawia się w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
1. 
Sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego jest przekazywane kierownikowi jednostki.
2. 
Kierownik jednostki, na podstawie sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, podejmuje działania mające na celu usunięcie uchybień oraz usprawnienie funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej, informując o tym audytora wewnętrznego.
3. 
Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego nie zostaną podjęte działania mające na celu usunięcie uchybień w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej, kierownik jednostki informuje o tym Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego oraz audytora wewnętrznego, uzasadniając brak podjęcia działań, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. 
W jednostkach podległych lub nadzorowanych przez właściwych ministrów, w przypadku, o którym mowa w ust. 3, kierownik jednostki informuje również właściwego ministra.
1. 
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego.
2. 
Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego, w tym wzór planu audytu,
2)
sposób dokumentowania wyników audytu wewnętrznego,
3)
sposób współpracy z pracownikami komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny,
4)
tryb sporządzania oraz elementy sprawozdania, o którym mowa w art. 35h ust. 4

- z uwzględnieniem powszechnie uznawanych standardów.

Audytorem wewnętrznym może być osoba, która:

1)
ma obywatelstwo polskie;
2)
ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3)
nie była karana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
4)
posiada wyższe wykształcenie;
5)
złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną, zwaną dalej "Komisją".
1. 
Komisję powołuje na czteroletnią kadencję Minister Finansów spośród pracowników Ministerstwa Finansów, pracowników naukowych lub naukowo-dydaktycznych w dziedzinach objętych zakresem tematycznym egzaminu. W skład Komisji mogą wchodzić także przedstawiciele organizacji, których celem jest promowanie i rozwój audytu wewnętrznego.
2. 
W skład Komisji wchodzi nie więcej niż 8 członków.
3. 
Przewodniczącego Komisji i sekretarza Komisji wyznacza Minister Finansów z grona jej członków.
4. 
Członkowie Komisji wykonują swoje funkcje za wynagrodzeniem.
1. 
W celu sprawdzenia praktycznego i teoretycznego przygotowania kandydata na audytora wewnętrznego Komisja przeprowadza egzamin.
2. 
Egzamin obejmuje zagadnienia z zakresu metodyki przeprowadzenia audytu, standardów audytu, administracji publicznej, finansów publicznych, mikroekonomii oraz oszacowania ryzyka.
3. 
Komisja ustala szczegółowy zakres tematów egzaminów.
4. 
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do części ustnej jest zdanie z wynikiem pozytywnym części pisemnej egzaminu.
5. 
Za egzamin pobiera się opłatę, która stanowi dochód budżetu państwa.
6. 
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia:
1)
regulamin działania Komisji,
2)
sposób organizowania i regulamin przeprowadzania egzaminu,
3)
wzór zaświadczenia o złożeniu egzaminu z wynikiem pozytywnym,
4)
wysokość opłaty za udział w egzaminie,
5)
sposób ustalania i wysokość wynagrodzeń członków Komisji

- mając na uwadze zapewnienie sprawnego, obiektywnego i rzetelnego sprawdzenia przygotowania kandydatów oraz uwzględnienie rzeczywistych kosztów postępowania egzaminacyjnego.

Do egzaminu może zostać dopuszczona osoba spełniająca warunki, o których mowa w art. 35k pkt 1-4.

1. 
Organem administracji rządowej właściwym w sprawie koordynacji kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych jest Minister Finansów.
2. 
Zadania określone w ust. 1 Minister Finansów wykonuje przy pomocy:
1)
Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego, zatrudnionego w Ministerstwie Finansów na zasadach i w trybie określonych w przepisach o służbie cywilnej;
2)
komórki organizacyjnej, wyodrębnionej w tym celu w strukturze Ministerstwa Finansów.
3. 
Do Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego stosuje się art. 35k.
1. 
Koordynacja kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych obejmuje:
1)
określanie i upowszechnianie standardów kontroli finansowej, zgodnych z powszechnie uznawanymi standardami;
2)
określanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego, zgodnych z powszechnie uznawanymi standardami;
3)
współpracę z zagranicznymi instytucjami, zajmującymi się kontrolą finansową i audytem wewnętrznym;
4)
uzyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji w trybie określonym w niniejszym rozdziale oraz podejmowanie działań w celu poprawy funkcjonowania kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
2. 
Minister Finansów dokonuje w jednostkach, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-16 oraz w ust. 2 z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego, oceny:
1)
stosowania przepisów ustawy w zakresie kontroli finansowej i audytu wewnętrznego,
2)
funkcjonowania standardów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2

- zwanej dalej "oceną".

3. 
Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów, co najmniej raz w roku, zbiorcze sprawozdanie z funkcjonowania kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-16, wraz z oceną przestrzegania powszechnie uznawanych standardów w tym zakresie oraz propozycjami działań zmierzających do ich usprawnienia.

Główny Inspektor Audytu Wewnętrznego opracowuje roczny plan przeprowadzania oceny zatwierdzany przez Ministra Finansów.

1. 
Ocenę w jednostkach, o których mowa w art. 35d ust. 1 pkt 2-16, przeprowadzają pracownicy komórki, określonej w art. 35n ust. 2 pkt 2, na podstawie pisemnego upoważnienia Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego, zwani dalej "upoważnionymi pracownikami".
2. 
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko upoważnionego pracownika;
2)
wskazanie jednostki, w której dokonuje się oceny;
3)
szczegółowy przedmiot oceny;
4)
termin przeprowadzenia oceny.
3. 
Przeprowadzenie oceny następuje po okazaniu upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, oraz legitymacji służbowej lub dowodu tożsamości.

Upoważnieni pracownicy, w zakresie przeprowadzanej oceny, mają prawo do:

1)
wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki, w której przeprowadza się ocenę;
2)
wglądu do dokumentów i innych materiałów;
3)
uzyskania od pracowników jednostki, w której przeprowadza się ocenę, ustnych i pisemnych wyjaśnień.
1. 
Po zakończeniu oceny upoważniony pracownik przedstawia na piśmie wyniki oceny kierownikowi jednostki, w której przeprowadzono ocenę, oraz, za pośrednictwem Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego, Ministrowi Finansów.
2. 
Kierownik jednostki, w której przeprowadzono ocenę, może przedstawić Ministrowi Finansów, za pośrednictwem Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego, zastrzeżenia do wyników oceny.
48 Art. 35d ust. 1 pkt 13 zmieniony przez art. 188 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U.03.45.391) z dniem 1 kwietnia 2003 r.
49 Art. 35d ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
50 Art. 35e ust. 2d zmieniony przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.
51 Art. 35e ust. 2e zmieniony przez art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (Dz.U.04.273.2703) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2005 r.