Utworzenie Zespołu do spraw realizacji Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym.
Dz.Urz.ME.2017.3
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 31 stycznia 2017 r.
w sprawie utworzenia Zespołu do spraw realizacji Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
Zespół będzie organem doradczym Ministra Energii w zakresie kierunków realizacji ww. dokumentu rządowego, dotyczącego jednego z kluczowych aspektów wykorzystania energii jądrowej na potrzeby społeczno - gospodarcze kraju, tj. kwestii postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, która, zgodnie z ustawą z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 543, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1512, z 2015 r. poz. 1505, 1893 oraz z 2016 r. poz. 266, 1343 i 1579) należy do zakresu zadań ministra właściwego do spraw energii.
Postępowanie z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, którego schemat zawarto w Krajowym planie postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym stanowi proces, którego realizacja wymaga współpracy i konsultacji pomiędzy wiodącym w tym zakresie organem - Ministrem Energii oraz innymi podmiotami, posiadającymi zarówno niezbędny do tego zasób wiedzy specjalistycznej (Państwowa Agencja Atomistyki, Państwowy Instytut Geologiczny, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych), jak i zadania i kompetencje powiązane z tym procesem (ministrowie właściwi do spraw środowiska, spraw wewnętrznych, czy zdrowia).
Współpraca w celu efektywnej realizacji planu jest szczególnie ważna również z uwagi na fakt, że obowiązek wdrożenia Krajowego planu postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym został nałożony na państwa członkowskie dyrektywą Rady 2011/70/EURATOM z dnia 19 lipca 2011 r. ustanawiającą ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi, postępy z wdrażania której mają być raportowane Komisji Europejskiej co 3 lata (art. 14 ust. 1 dyrektywy). W sprawozdaniach z wdrażania dyrektywy konieczne jest również przedstawienie postępów z realizacji krajowych planów.
Obecnie nie istnieje żaden organ o charakterze doradczym bądź jakiekolwiek gremium pozwalające na współpracę i wymianę poglądów w ww. zakresie. W związku z tym, utworzenie Zespołu wydaje się konieczne.
W skład Zespołu wejdą przedstawiciele wszystkich instytucji publicznych zaangażowanych w postepowanie odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, tj. stali przedstawiciele:
W razie konieczności Zespól będzie mógł zapraszać na posiedzenie także osoby nie będące członkami Zespołu, których udział w pracach, ze względu na ich wiedzę i doświadczenie może być przydatny do realizacji zadań Zespołu.
Wejście w życie zarządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Ponieważ projektowane zarządzenie jest aktem o charakterze wewnętrznym i nie dotyczy podmiotów spoza sektora administracji publicznej, nie było ono przedmiotem konsultacji publicznych.
Przedmiotowy projekt nie dotyczy kwestii objętych prawem Unii Europejskiej, nie podlega również notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, gdyż nie zawiera norm technicznych.